Israel vs. Palestina

Vems fel är det att två träter?

• Antal röstningar
    0

Vem som bär skulden för konflikten som vi uppfattar den idag är nog främst FN. Men situationen är inte så solklar. Det finns en lång historik av konflikt i området.

Fanns mycket matnyttigt i ditt inlägg, men att FN skulle bära skulden till konflikten är väl ungefär lika korkat som att säga att Polisen bär skulden till dina fortkörningar?

Svårt att klandra enskillda individer, folkgrupper, institutioner, eller nationer för konflikten, och personligen tror jag att de flesta på Sporthoj är på tok för oinsatta för att ens lämna nåt som kommer i närheten av en vettig åsikt om sakfrågan. Det finns inte längre en enskild anledning till kriget, utan en satans massa fragment av dom, som alla tillsammans bildar en stod jävla smet av idioti.

Det finns många teoretiska lösningar på problemet, men det finns vad vi kallar, lite för många "intressenter" för att det ens ska gå att komma i närheten av en "praktisk" dito.

Frågar du mig, så säger jag... sålänge dom är hjärntvättade religiösa idioter, så tillför ingen av dom något positivt till världen i vilket fall, så låt självsanneringen löpa på. En dag kanske dom vaknar upp och är trötta på att döda varrandra, och hittar sanningen och motivationen i något annat än oskulder i himlen, eller forntida poesi, vetenskapen är ju ett hett tips...

/Fuckitall

OK! Det kan bli lite tjorvigt ibland när det blir för många ord på en gång!

Men om jag formulerar frågan så här då: Varför?

Du och jag har dålig personkemi, jag vägrar svara.

... sålänge dom är hjärntvättade religiösa idioter...

Fast egentligen har väl religionen spelat en större roll först på senare år, hur islamistiska var PLO egentligen? Inte alls vad jag vet.
Min känsla är att palestinierna skyller en del på religionen, i alla fall PLO. Hamas och andra Al Qaida-kräk dåäremot, det är en annan femma.

Last edited:
.. de flesta på Sporthoj är på tok för oinsatta för att ens lämna nåt som kommer i närheten av en vettig åsikt...

..
Frågar du mig, så säger jag... sålänge dom är hjärntvättade religiösa idioter, så tillför ingen av dom något positivt till världen i vilket fall, så låt självsanneringen löpa på.

Det är kul när folk bekräftar sina egna påståenden! :)
:corn

Det är kul när folk bekräftar sina egna påståenden! :)
:corn

Det var ingen kvalificerad sakframställning Eller någon Orsak till varför dom krigar, utan min personliga apati för vad som försigår i den delen av världen. Israel, Judar, Muslimer, Palestina, Moskéer, Synagoger, eller heliga platser är ungefär lika mycket värt för mig som kristna, Påven, biskoppar, svenska kyrkan, och judar. Jag tycker allt är en grogrund för en värld jag inte vill leva i.

Kan hålla med dig om att det verkade tvetydigt att första smutskasta andras åsikter för att vara grundade på andra saker än fakta, och sen spetsa det hela med ett anti-religiöst utspel, men om du läser igen, så kan du säkert se att kontexten på de två olika styckena inte är samma! :tummenupp

För att sammanfatta "basics"...

Så "ger man bort en bit land" till judarna efter andra världskriget ..som aldrig egentligen haft ett eget land. Man skickar bort familjer från områden som bott på samma plats i generationer. Dömt att misslyckas, och det finns ingen lösning då man som jude kan hänvsa till gamla skrifter. Det är ungefär som om man skulle skicka ut estländare, och idag ge bort estland till zigenare för att de kunde påvisa i en gammal tidsskrift att man en gång befolkat landet. Man får aldrig sammanföra stat och religion i mitt tycke.

Katoliker, protestanter mm är blandat i alla möjliga länder. Olika folkslag borde kunna leva ihop i samma stat, utan en massa tjaffs om det förflutna.

Jag är knappast antisemit, men det har blivit tabu att diskutera judendom i sverige. För vi officiellt sett är "israel-vänner" med den politiken vi för, och den media vi har här. Muslimer, katoliker mm kan man prata massor om, men varför är det så känsligt att säga "jude" i sammanhang kring religion eller politik vid ett matbord. Sitter man ett gäng å käkar å snackar skit, och nämner ordet "jude" så blir det helt tyst, men snacka skit om mellanöstern verkar vara helt ok?

:va

Ska vi se hur lätt man kan lösa ett krig.. Om inte Religion funnits, så hade ju inte detta problem heller funnits, eller hur?

Ska vi se hur lätt man kan lösa ett krig.. Om inte Religion funnits, så hade ju inte detta problem heller funnits, eller hur?

Nej, religion är den enda anledningen till att folk krigar om landområden. Se bara på världskrigen. Inget av dem hade inträffat eller blivit så omfattande om det inte varit för religionen Deutchism där fanatikerna tillber en svullen Appfelknudel och vill ta över världen...
Vietnamkriget är ett annat typexempel och detsamma gäller Irakkrigen som även de berodde på den svullna Appfelknudeln..

Är'u dum, tror du de tillber ett bakverk?!

Nepp, det här är den store Appfelknudel, en gud vars anhängare är onda och ondskefulla och vill ta över världen. Orsaken till Världskrigen (ja, båda), Vietnamkriget, Irakkrigen (Ja, båda) och kriget i Burma och det på Falklandsöarna..

Back