Israel vs. Palestina

Vems fel är det att två träter?

• Antal röstningar
    0
Jag ska erkänna att jag genom åren svängt en del i den här frågan, och jag har i alal fall kommit fram till att generellt sett kan man säga att Israel är hyvens och Palestinierna är skummisar.

I beg to differ. Fo shizzle.

Ja, jag kände mig totalt överkörd av det brillianta retoriska greppet att helt enkelt klandra den ena sidan enbart p.g.a. av deras religonstillhörighet.... :rolleyes:

Vilket så klart inte spelar någon roll i sammanhanget :rolleyes:
Lyft dig nu lite ur sandlådenivån, jag vet att det är fredag men du kan väl försöka när Kuritas gjort en så fin tråd med poll och allt? :pannkyss

Rätt intressant att följa en av sveriges mest blandade kollektiv.

Vissa verkar ju faktiskt ha läst en bok!

För att inte bara vara sarkastisk så tyckte jag nog att skulden mest låg i den politiska sfär hela regionen befunnit sig i. Lågutbildat, fattigt, brutet och alltför influerat av makter de inte själva förstått eller rått sig på. Inte undra på att det smäller.

Lite står jag där än, men jag svänger åt att inse att det är en av historiens mest komplexa konflikter och att jag helt enkelt inte förstår mig på den.

För övrigt tycker jag att vi gott kan skänka bort stora delar av Sverige till andra grupper än samerna. Tänk bara på romerna, dem kan också behöva någonstans att vara och finns ju redan på plats. Ge dem Gästrikland!
(Fast allra bäst hade varit att ge dem Rom. Det hörs ju: Rom-Romer, passar bra ihop
!)

Du har inte fattat sammanhanget mellan Jerusalem eller Israel över huvud taget och judarna än va?

Jag är ledsen att säga det här men nu kan Jag inte hålla mig längre...
Det är MITT fel att dom slåss.

Palestinierna har inte ägt "sitt" land sen 1500 talet. Från dess till 1900 styrde turkarna. Sen intog britterna landet. Så det var britternas och FN's mark att ge bort, krigsbyte om man nu vill kalla de så. Efter 2a världskriget skedde uppdelningen. Judarna har inte tagit någon mark, den har dom fått.
Och här börjar vi närma oss pudelns kärna. Det finns inget entydigt svar på vem som har "rätten" till landet där nere, det beror helt på hur långt tillbaka man tittar, och föga förvånande har folk olika uppfattning om vad preskriptionstiden är på att ha snott ett land.

Eftersom båda parter anser sig ha rätt till landet, och ingen av dem lär försvinna från jordens yta, så är enda lösningen att de på ett eller annat sätt lär sig samexistera. Problemet är att det tar lång tid att bygga upp ett förtroende som är raserat av generationers krigande, och de ledare (på båda sidor) som manar till återhållsamhet blir ett lätt mål för mer hårdföra politiska rivaler. Därför besvarar båda sidor hårt med hårt, och gräver bara djupare.

Det är sant som någon tidigare sa att det inte bara handlar om religion, men religion är i grund och botten ett maktinstrument, och ett mycket effektivt sådant. Det finns gott om fanatiker på båda sidor som gladeligen går i döden för sin tro, och det är mumma för politiker som vill hålla sig vid makten genom att piska upp stämningen mot en yttre fiende.

Tyvärr kan jag inte se att någon av parterna är kapabel att bidra till en nedtrappning av konflikten, så jag tror inte vi nått halvtid än. Tyvärr.

Jaha, det var ju inget nytt direkt.
Det jag menar är att israelerna med lätthet kunde annektera både Gaza och Västbanken och deportera alla de inte vill ha där, ingen skulle stoppa dem, inga sanktioner skulle drabba dem, inget märkvärdigt skulle drabba staten Israel över huvud taget faktiskt.
Ledsen om jag var oklar med det tidigare.

De är till del lika goda kålsupare allihop, samtidigt är det något som skiljer. När Israel backade ur, eller åtminstone drog ner på krigshandlingarna i konflikten förra året (Gaza) så var allt frid och fröjd. För en liten stund. För nu hade de inga att slåss med. Palestinierna alltså.. Vad gör dom då? Jo, då börjar de puckla på varann inbördes. PLO-grenen al-Fatah mot Hamas. Självmordsattentat möts med bombdåd och vice verca. Man kan inte annat än förundras över deras kampvilja. Men varför de slåss verkar ha fallit i glömska och istället sker det på ren rutin. "Nån jävel ska ha på nöten, så är det bara. Allt är skit, det är nån annans fel" är den uppenbara parollen.

Sett till religion blir det bara rörigt.. PLO med al-Fatah är åt det judiska hållet, Hamas är muslimer och slutklämmen; Israel är en blandning av diverse, judar, kristna, muslimer, druser.

I ärlighetens namn tror jag inte ett SKIT på att det är den enes fel eller den andres rätt. PLO har ex. ansett att det är judiskt alltihop och Israel ska upphöra. För att det "tillhörde dem" nångång före Luther. Vore lika klokt av oss att casha in Tyskland, Polen och Ukraina samt Norge, Finland och Danmark. Vafalls, det har ju varit vårt innan. :huvet Hela tankegången är så förbannat enfaldig så man skäms för att tillhöra det mänskliga släktet. Sandlådefasoner lekt på trångsynt testogubbemanér. Inget annat.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti