ISLE Of MAN - racerapport!

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Jag grämer mig fortfarande över att nån turisttrofé slängde sig av berget så jag bara fick 2/3 av banan på Peter den Stores Kawasaki. Jag saknar bergsetappen och kommer på mig själv fantiserandes om den ibland. Ganska ofta faktiskt. Om hela ön om jag skall vara ärlig... :(

Jag kommer ihåg det.. skittråkigt för dig. Även BGs guidade busstur råkade ju ut för samma sak.

Nu i år så har jag ju min hoj med mig till ön, så jag hoppas på flera varv längs banan.:)
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Jag grämer mig fortfarande över att nån turisttrofé slängde sig av berget så jag bara fick 2/3 av banan på Peter den Stores Kawasaki. Jag saknar bergsetappen och kommer på mig själv fantiserandes om den ibland. Ganska ofta faktiskt. Om hela ön om jag skall vara ärlig... :(

Jag fick köra hela sträckan! :7peta:arsele
Även om Kawan i fråga behagade göra ett för mig ofrivilligt depåstopp på 15 min...

Å andra sidan fick du Guy Martin att signera din bok medan jag bara fick heja på honom på avstånd den kvällen. :(
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu i år så har jag ju min hoj med mig till ön, så jag hoppas på flera varv längs banan.:)

Tidig morgontur är mitt tips, mina bästa varv har varit då. :tummenupp
Resten av dygnet är inte fel men väldigt svårt att få gott flyt med all annan trafik. Och risken är mindre att någon tagit i för hårt på berget så man får ta kustvägen från Ramsey istället. Något vi haft otur med för många gånger. :mad:

Nackdelen med tidiga mornar är att det kan vara lite kyligt om man är klen solskensåkare. :)
Och så får man ta det lugnt på puben kvällen innan.:öl
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag fick köra hela sträckan! :7peta:arsele
Även om Kawan i fråga behagade göra ett för mig ofrivilligt depåstopp på 15 min...

Å andra sidan fick du Guy Martin att signera din bok medan jag bara fick heja på honom på avstånd den kvällen. :(

Sant. Jag skall inte klaga. IoM finns kvar, dit kommer jag att åka igen. Men frågan är hur många fler chanser jag får att dela några ord med Guy Martin.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Farsan sa': -Du ä' envis som en rö' gris! Javisst. I kväll 21/1 på Motors TV klockan 20.50 sänds landsvägsracing från Irland igen. I kväll är det Southwest 200 från 2015! En vecka framåt är det repriser flera gånger i veckan.

Motors TV finns bl.a. på ComHem. KOLLA OM NI KAN! RR då det är som bäst!

BARA 18 VECKOR TILL THE TT!!!
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Trist besked idag. Nu är det slut med de hästdragna spårvagnarna på promenaden i Douglas!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Va!? Varför? :gråta

Tur att jag fick en tur innan de går i retur...

The famous Douglas horse tram service is to be discontinued because of the financial burden on rates payers, Douglas Council has announced.
After a meeting yesterday the decision was made that the historic tourist attraction would not run in 2016 or beyond.

A council statement said the rolling stock would go to museums within the island or UK and good homes would be found for the horses.
The stable buildings are to be sold off.

The statement goes on to say:
‘The decision follows a proposal by the council to amalgamate the Tramway Terrace stables site with the tramway hub at the Strathallan site, a scheme estimated, as of December 2015, to cost in the region of £2.9million. When this was received at a joint meeting of the executive and regeneration and community committees in December, members determined the scheme was not financially viable and presented a number of unresolved issues, and therefore decided not to progress the project.

‘The proposal was to finance the scheme by a 30-year loan, which would have cost the council £4,800,000 over its life.’

Quote:
To continue operating the horse tram service would place an unacceptable level of burden on the ratepayer
Cllr David Christian

Council leader David Christian said:
‘The council must always act in the best interests of the ratepayers of Douglas. To continue operating the horse tram service would place an unacceptable level of burden on the ratepayer, not only for the coming financial year, but also for the foreseeable future. The council recognises the important contribution the service has made to the island’s vintage transport heritage but Douglas, as with all local authorities, is having to make difficult decisions to fund, protect and develop key services.

‘The council has a duty to face and adapt to stark financial realities, to maintain a firm grip on its finances and deliver value for money to the ratepayer. Were the council to continue operating the horse tram service it would be failing in that duty.’

The future of the horse trams was already controversial, with plans to renovate Douglas Promenade meaning they could be moved to the walkway.

Isle of Man Newspapers conducted a poll among readers about it.

See here to read the story.

In the postal vote, 732 voted.

The option to scrap the horse trams entirely was backed by 171,

The island’s other historic railways - the steam railway between Douglas and Port Erin, the Manx Electric Railway and the Snaefell Mountain Railway – are run and subsidised by the Manx government.
They, and the horse trams, are said to be big pulls for tourism.

There is already speculation on social media that this decision from Douglas Council will lead to the government stepping in and taking over, although with the public finances already strained that is unlikely to be a popular move with the Treasury.

Douglas Council has in the past handed over legacies from the town’s tourist past to the government.

Summerland and the Villa Marina were once council-owned and run.

Coincidentally, in this week’s Manx Independent there is a nostalgia photo special on the horse trams.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Det drar ihop sig till vinterns stora MC-händelse, nämligen MC-mässan...

Som bekant alternerar MC-mässans värdskap vartannat år mellan Stockholm och Göteborg och i år är det alltså dags att besöka Svenska mässan i Göteborg.

Team Nordgren 2.jpg
Håll utkik efter mässans gulaste monter...:tummenupp

Mitt bidrag till årets mässa är att vi i Team Nordgren Racing-montern kommer att ställa ut just den Honda CBR600RR som jag körde i supersportklassen under Isle of Man TT. Det är alltså inte frågan om någon "mock-up" utan hojen ställs ut i exakt samma utförande som när jag rullade över mållinjen på en 25:plats i heat 2 den 10 juni -15. Det innebär att den är komplett med besiktningsdekaler, skrapmärken på underkåpan från kompressionerna i Bray hill och Barregarrow och alla flugor och stenskott som ekipaget utsattes för under de 4 varv (=24mil) som tävlingen pågick. Vi i teamet har ansträngt oss att behålla den i detta skick eftersom vi inbillat oss att det kanske finns fler nördar som likt oss uppskattar "pure Real Road Racing":kär

Personligen har jag annars haft goda anledningar att avvakta lite med presentationen av mina racingplaner för 2016. Jag har hela tiden varit öppen med att mitt mål är att återvända till Isle of Man TT, och i samband med MC-mässan kommer jag att kunna presentera min kommande tvåårsplan för 2016 och 2017.

Mitt sammarbete med Norgren racing kommer att fortsätta på nationell basis och jag kommer därför självklart att befinna mig i Team Nordgren Racing-montern även under årets MC-mässa. Ni som vill veta mer om min fortsatta satsning (eller bara vill få lite res- och åskådartips från Isle of Man) är varmt välkomna att besöka mig i montern under mässan. För er som inte har möjlighet att besöka mässan så lovar jag att presentera mina planer här på sporthoj och facebook någon gång under helgen.

På återhörande!
/Björn


Mässans öppettider:
Torsdag 28 januari: 10.00 – 20.00
Fredag 29 januari: 10.00 – 20.00
Lördag 30 januari: 09.00 – 19.00
Söndag 31 januari: 10.00 – 17.00
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Men... Jag tror inte att jag lyckas ta mig till mässan...och jag vill veta planerna så fort som möjligt... :(

Vi har klinikfest på fredag och de kräver att jag är med. Jädrans...
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Jag kan tyvärr inte åka till mässan. :(. Så jag får väl vänta på att dina raceplaner dyker upp här.

Apropå resorna till IoM, så hörde jag att det redan är fler än 20 personer som har bokat upp sig på resan till IoM TT 2017. Snacka om att intresset är stort för RRR numera.:)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håll utkik efter mässans gulaste monter...:tummenupp
Vi i teamet har ansträngt oss att behålla den i detta skick eftersom vi inbillat oss att det kanske finns fler nördar som likt oss uppskattar "pure Real Road Racing":kär

Gula motorcyklar är vackra! :tummenupp

1987 bodde vi på andra sidan Hutchinson Square och Joey hade kört en helvit VFR i Production men kom "bara" på 18:e plats. Den stod parkerad på gatan utanför hotellet där han bodde med lite extra grått och rött. Den hojen gjorde att jag inte tvättar mina hojar lika ofta som jag gjorde tidigare utan det gråa och röda gör min gula hoj vackrare! :kär

Jag borde ha skakat hand med Steve Hislop och Carl Fogarty och inte bara Joey men det är lite sent nu. :(
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Teckning nr 2 på Björn!

Jag träffade Björn på en bankurs 2013. Tyckte då jag kände igen honom från tråden här på sporthoj om hans Isle of Man-äventyr. Med humöret på topp mot slutet på dagen och lite adrenalin så tog jag chansen och hälsade på honom. Det visade sig vara en helt otroligt trevlig kille men dessvärre missade jag och pappa hans föredrag senare på kvällen. Björn kände igen mig tack vare min tecknar-tråd här på sporthoj och vi bestämde att jag skulle rita en teckning på honom. Sedan dess har vi hållit kontakten kontinuerligt. Han ordnade så jag fick ställa ut lite teckningar på Speed Art Design i Mariestad 2013 och jag bjöd in han att hålla föredrag på mitt jobb i höstas. För drygt ett år sen bestämde vi hur nästa teckning skulle se ut och det är den som ni äntligen kan se här nedan.

Det är en ära att ha lärt känna och få rita en så härlig person som Björn. Vi ska ses på MC-mässan så jag kan lämna över ett antal kopior på teckningen och språka lite. Hoppas ni gillar teckningarna! :)
 

Bifogat

  • Björn Gunnarsson 2013.jpg
    Björn Gunnarsson 2013.jpg
    401.8 KB · Visningar: 120
  • 1_1.jpg
    1_1.jpg
    294.2 KB · Visningar: 129
Last edited:

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Kul och komma förbi montern och tjöta lite och köpa lite bg merchandise!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top