ISLE Of MAN - racerapport!

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag vet ju att du förälskade dig i ön när du var där med oss i somras Peter. Samtidigt vet jag att du siktar på att utveckla din karriär som racerförare, och det är få som bättre än mig känner till att man måste prioritera bland utgifterna om man själv ska tävla...:(

...men vänta! Vad sägs om att ta med din sportis över och heja på mig under dagarna för att sedan själv träna på den enkelriktade delen av banan med fri fart över berget på kvällarna.
Då blir det ju plötsligt en kombinerad supporterresa/träningsläger!:banana
Lite som ett Kinderägg...;)

På återhörande!
/Björn

Jo, du har helt rätt. Jag föll pladask för Ön. Helt huvudstupa faktiskt. Det finns så mycket på den lilla ytan som jag skulle vilja uppleva i lugn och ro. Samtidigt så börjar jag salivera något hemskt samtidigt som jag blir paradoxalt torr i munnen när jag ser klipp från TT/GP och speciellt när jag hör ljud därifrån. Det där vinande skriket som bygger på sig mellan husväggar, murar och trädridåer, som ökar i volym och närhet fortare än man trodde var möjligt, som till slut i ett galet crescendo överröstar all sans och vett när hojarna passerar, det ljudet. Innan man har suttit där en meter ifrån de tävlande som passerar osannolikt fort så kan man inte förstå hur det låter och känns. Efter att man har suttit där kan man inte glömma det.

Jag är säker på att R1:an skulle trivas som fisken i vattnet på Ön. Den stora frågan är väl om jag skulle kunna tygla den, eller om risken är stor att vi skulle orsaka ett ofrivilligt stopp i trafiken... Annars gillar jag din Kinderägg-idé. :tummenupp

Nu är förvisso platserna på planet och lastfartyget slut (på rekordtid!) och det är ju fantastiskt roligt, men det kanske löser mina funderingar också.



För övrigt vill jag utdela en känga till Semper Idem. Vad är det för dumheter att ta fram BGTT-prylar som bara resenärerna får köpa? Jag vill också köpa tischor och annat! Oavsett om jag åker med fysiskt eller bara mentalt! Så det så! :smasha
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Och i en av flygstolarna sitter jag igen! Fint skrivet PeteR1. Jag ryser när jag läser.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Helt otroligt!!!. Fullbokat på bara drygt ett dygn.:banana:banana.Vilket otroligt intresse det verkar vara för resan till IoM TT 16.

Hoppas att det går att lösa med flygplan och hotellrum så att fler får möjligheten att följa med.
En Airbus A380 kanske?:D

Frågan är om öborna klarar av en armada av BG fans, utan att känna rädsla för att vi kommit för att invadera och överta ön.:D

Visst är det fantastiskt häftigt att det är så många som tror på vårt reseupplägg, men att fylla 853 platser i en Airbus A380 låter sig nog inte göras förrän tidigast till 2017 (om vi orkar hålla på så länge)...:D
Faktum är att öborna (åtminstone i och runt huvudstaden Douglas) börjar känna igen BG-loggan, något jag blivit varse under mina resor dit off-season. Har råkat ut för att manx-bor vid flera tillfällen kommit fram för att ställa frågor och berätta att de sätt åskådare med loggan på diverse märkliga ställen.:hej Så värst skraja över att vi ska ta över ön verkar de dock inte vara (ännu...:crash) /BG

Jo, du har helt rätt. Jag föll pladask för Ön. Helt huvudstupa faktiskt. Det finns så mycket på den lilla ytan som jag skulle vilja uppleva i lugn och ro. Samtidigt så börjar jag salivera något hemskt samtidigt som jag blir paradoxalt torr i munnen när jag ser klipp från TT/GP och speciellt när jag hör ljud därifrån. Det där vinande skriket som bygger på sig mellan husväggar, murar och trädridåer, som ökar i volym och närhet fortare än man trodde var möjligt, som till slut i ett galet crescendo överröstar all sans och vett när hojarna passerar, det ljudet. Innan man har suttit där en meter ifrån de tävlande som passerar osannolikt fort så kan man inte förstå hur det låter och känns. Efter att man har suttit där kan man inte glömma det.

För övrigt vill jag utdela en känga till Semper Idem. Vad är det för dumheter att ta fram BGTT-prylar som bara resenärerna får köpa? Jag vill också köpa tischor och annat! Oavsett om jag åker med fysiskt eller bara mentalt! Så det så! :smasha
Vacker och välformulerad ögonvittnesskildring PeteR1!:tummenupp Beträffande en speciell TT-edition i merchandise-avdelningen så får vi ta oss en fundering på detta. "Ingenting är omöjligt" som Gunde brukade säga...:tungan /BG

Och i en av flygstolarna sitter jag igen! Fint skrivet PeteR1. Jag ryser när jag läser.
Det känns tryggt Silja! Du gjorde ett grymt fint jobb med att hålla hemmafronten kontinuerligt uppdaterad med liverapportering från pressrummet under mina tävlingar, och det är nog många här hemma som hoppas på en repris till 2016.:tummenupp /BG

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack Leannova!

BG-racing vill passa på att tacka konstruktions- och designkonsultföretaget i fordonsindustrin, Leannova i Trollhättan, för att de hade vänligheten att bjuda in mig att hålla Isle of Man-föreläsning på deras arbetsplatsträff i fredags.

Medan ena halvan av de anställda hade företagsinformation fick jag nöjet att ge den andra halvan lite perspektiv på tillvaron... ;) Sedan bytte vi grupper i halvtid.

En mycket trevlig afton ur min synvinkel och förhoppningsvis givande även för åhörarna, om än på ett lite annorlunda plan än brukligt.:)

IMG_2104.jpg

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
BT Sport är en TV-kanal i UK och de sänder racet. Det framgår om man läser hela länken i ovanstående inlägg på den här tråden. I en chat med dem nu på förmiddagen svarar de att BT Sport kan man bara se i UK. Det överensstämmer inte med verkligheten. Jag vet att flera medlemmar här på SH tittar på t.ex. MotoGP med hjälp av BT Sport. Hur gör man???
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nähä, Ingen på detta stora forum som kan tala om hur man gör för att se BT Sport i datorn i Sverige. Det var tråkigt.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nähä, Ingen på detta stora forum som kan tala om hur man gör för att se BT Sport i datorn i Sverige. Det var tråkigt.
Förmodligen, om det nu inte är via parabol och satellit så..
Sannolikt via en vpntjänst med en utgångs-ip som ligger i ett "brittiskt" segment.
Och ett konto, förstås...
Sen kan det ju iofs vara så att det är någon som "fulströmmar" det vid sidan om...å sånt får man ju bara reda på av kompisars kompisar som känner nån som...
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
IoM-föreläsning i Sollentuna 5 dec!

Passar på att informera om att för dem som är boende i Stockholmsområdet så finns det en möjlighet att fly vintermörkret under ett par timmar lördagen den 5 december. Jag är då inbjuden att hålla föredrag kring mitt tävlande på Isle of Man i Sollentuna. Platsen är bästa tänkbara för ett sådant event, nämligen mc-museet MC-Collection som hyser en massa intressant mc-historia från sent 1800-tal och framåt. Utställningarna ingår i entrépriset.
11109010_897020653697544_8617849577296887942_n.jpg

För egen del ser jag dessutom fram emot att få återse den Paton som jag fick låna av MC-Collection för jubileumstävlingarna i Linköping i somras. Om det var fler än jag som förälskade sig i Paton-hojen i depån på Sviestad i somras så kan jag tipsa om att Ola Österling presenterat ett stilfullt bildreportage över 6 sidor i senaste numret av Classic Bike som finns ute i tidningskioskerna för tillfället.:tummenupp

På återhörande!
/Björn

Nedan finns en länk med inbjudan till föreläsningen i Sollentuna...
http://www.mc-collection.com/kalendarium
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Passar på att informera om att för dem som är boende i Stockholmsområdet så finns det en möjlighet att fly vintermörkret under ett par timmar lördagen den 5 december. Jag är då inbjuden att hålla föredrag kring mitt tävlande på Isle of Man i Sollentuna. Platsen är bästa tänkbara för ett sådant event, nämligen mc-museet MC-Collection som hyser en massa intressant mc-historia från sent 1800-tal och framåt. Utställningarna ingår i entrépriset.
View attachment 425239

För egen del ser jag dessutom fram emot att få återse den Paton som jag fick låna av MC-Collection för jubileumstävlingarna i Linköping i somras. Om det var fler än jag som förälskade sig i Paton-hojen i depån på Sviestad i somras så kan jag tipsa om att Ola Österling presenterat ett stilfullt bildreportage över 6 sidor i senaste numret av Classic Bike som finns ute i tidningskioskerna för tillfället.:tummenupp

På återhörande!
/Björn

Nedan finns en länk med inbjudan till föreläsningen i Sollentuna...
http://www.mc-collection.com/kalendarium

Är jag inte bortrest så kommer jag naturligtvis.
Alltid intressant att lyssna på dina föredrag,:fakta och Mc-collection kan man ju besöka hur många gånger som helst.:)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Tack och nu ser jag att Motors TV (finns i ComHem) sänder racet i efterhand söndag 22/11 19.35!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Någon som passerar eller åker från Örebro till BG:s föredrag på MC Collection på lördag? Lift önskas!
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
BG-racing vill passa på att tacka konstruktions- och designkonsultföretaget i fordonsindustrin, Leannova i Trollhättan, för att de hade vänligheten att bjuda in mig att hålla Isle of Man-föreläsning på deras arbetsplatsträff i fredags.

Medan ena halvan av de anställda hade företagsinformation fick jag nöjet att ge den andra halvan lite perspektiv på tillvaron... ;) Sedan bytte vi grupper i halvtid.

En mycket trevlig afton ur min synvinkel och förhoppningsvis givande även för åhörarna, om än på ett lite annorlunda plan än brukligt.:)

View attachment 425125

På återhörande!
/Björn

Det pratas fortfarande om föredraget på jobbet och många kollegor har kommit fram och sagt att jag ska tacka så hemskt mycket! Nu är jag garanterat inte ensam om att sitta med live-rapportering och radio på jobbet till våren ;)

Du har fått mail om teckning nr 2 som lär dyka upp här i tråden snart :)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Joey Dunlops favorithojar och föregångaren till dagens Supertwinklass som ju fått axla ansvaret att föra lightweight-namnet vidare i TT-traditionen. Även om Supertwin-hojarna lyckats slå varvrekordet som McGuinness innehar med 250cc, så kan emellertid en 650cc gatfyrtaktare aldrig bli lika fräck som en riktig tvåtaktsracer. ;) Kul att de är tillbaka!


Det pratas fortfarande om föredraget på jobbet och många kollegor har kommit fram och sagt att jag ska tacka så hemskt mycket! Nu är jag garanterat inte ensam om att sitta med live-rapportering och radio på jobbet till våren ;)

Du har fått mail om teckning nr 2 som lär dyka upp här i tråden snart :)

Alltid roligt att få ett kvitto på när man lyckats frälsa några nya själar i de dimhöljda bergens racinggalenskaper runt The Mountain Course!:D
Hälsa dina arbetskollegor så gott Daniel och jag ser verkligen fram emot vad du lyckas presetera med ditt blyertsstift den här gången. Jag vet ju hur många månaders arbete som ligger bakom för en artist som dig.:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Stormen Helga drar på fredagseftermiddagen in över Örebro. Men det är peanuts mot vädret de har på Isle of Man just nu. Och det skall bli värre i morgon, lördag. Vindar på 35 m/sek. väntas... och regn. Tur att The TT inte går i november! En buss gick igenom en underminerad bro i Laxey igår. Ingen skadad men hur skall man få bort den? Det funderar man på nu. Klicka för större bilder.
3284705705.jpg

Så här såg det ut där banan går vid Parliament Square i Ramsey igår kväll. Här är banan nere på havsnivå.
4037832084.jpg

Mountain Road nu på dagen. Det är ju också en del av The TT Course. Dags att röja efter en s.k. land slide.
mountainroaddec2015.jpg
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Och själv har jag suttit på toppen av Stubnerkogel i Österrike. Vindstilla, nästan 20 grader varmt vid husväggen och gassande sol från en molnfri himmel. Tänk så olika det kan vara.

Om vädret fortsätter på det här viset får vi skicka Björn till GGN som träningsläger
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top