Islamister gick till attack mot Lars Vilks

Jag invänder inte mot att muslimsk uppfattning om arv ter sig oacceptabel. Ingen muslimsk arvsordning i världen kan dock ändra på det faktum att en muslimsk kvinna (svensk medborgare och boende i Sverige, arvlåtaren svensk medborgare, boende i Sverige) har rätt till arv enligt ÄB oaktat vad hennes islamistiska släktingar kan tycka om saken.

Inte nu kanske, men ge det lite mer tid. Redan nu skriker de på att de betalar skatt, gör anspråk på sverige och vill strypa yttrandefriheten...

Ingen svensk lag kan dock ändra på det faktum att samma kvinna med högsta sannolikhet inom snar framtid kommer få sig en kraftig knuff i ryggen när hon står och vattnar blomlådan på balkongen.

Säger som polisen i Texas när han inspekterade en död neger med 18 kulhål: "det var det grövsta självmord jag nånsin sett" :brinnerup

Jag invänder inte mot att muslimsk uppfattning om arv ter sig oacceptabel.

Bra!

Ingen muslimsk arvsordning i världen kan dock ändra på det faktum att en muslimsk kvinna (svensk medborgare och boende i Sverige, arvlåtaren svensk medborgare, boende i Sverige) har rätt till arv enligt ÄB oaktat vad hennes islamistiska släktingar kan tycka om saken.

Jag vet, frågan var muslimers syn på kvinnor. För att exemplifiera det så drog jag upp bl.a. deras förutbestämda tillvaro av manliga släktingar och muslimernas önskan om att behandla kvinnor som andra klassens medborgare i t.ex. arvsfrågor. Att de inte än fått fullt gehör i Sverige förändrar inte problematiken med muslimernas människosyn.

Ingen svensk lag kan dock ändra på det faktum att samma kvinna med högsta sannolikhet inom snar framtid kommer få sig en kraftig knuff i ryggen när hon står och vattnar blomlådan på balkongen.

Snackar du om, det är hela släkten som kastar ut henne med berått mod. Ingen feg ryggknuff där inte, det är ritualer och hela skiten. Kolla afghanerna som hällde kokande olja i fejset på en kille för att han borrade dottern. Modern var pådrivande, sedan var det sablar och skit. Snacka om medeltid som sagt, inte ens våra vikingar betedde sig så där och de käkade svamp. Vad har de här att skylla på, för lågt flerbarnstillägg? :confused:

Last edited:
:4skrika Det står ju klart och tydligt att jag stod längst bak och hejade på spektaklet.
Jag blev inbjuden av den timide herren som anordnade föreläsningen.

Gör det?

Jag var där och det var underhållande, även om sittplatsen längst fram med polaren inte bjöd på något näsblod eller peppardoft.

Vilks fick vad som väntade honom, men resterande idioter fick tyvärr inte tillräckligt med smisk.

Och folk säger att den filosofiska institutionen har tråkiga seminarier :lol

Nämen allvarligt, vaffö knåcka du inte nån? :tungan

Gör det?

Nämen allvarligt, vaffö knåcka du inte nån? :tungan
Ja
Hade jag knockat en arab hade jag fått syra i ansiktet. Hade jag knockat en polis hade jag fått pepparspray i ansiktet och en bröstvärmare.
Nöjde mig med att slå kettingen i tacket och uttala gutturala ljud.

Som en lite övning kunde han ju kopiera en del från Bibeln också! Detta litterära mästerverk fullproppat med endast kärlek, vänlighet och respekt för individers rättighet att tycka och tänka vad de vill.

Ungefär så här:

http://www.youtube.com/watch?v=Y_sb2fSRByI

Skillnaden är att idag så tolkas inte biblen bokstavligt av majoriteten av den kristna befolkningen.

Kan så vara, men rätt skall ändå vara rätt.:)

Jag vet, frågan var muslimers syn på kvinnor. För att exemplifiera det så drog jag upp bl.a. deras förutbestämda tillvaro av manliga släktingar och muslimernas önskan om att behandla kvinnor som andra klassens medborgare i t.ex. arvsfrågor. Att de inte än fått fullt gehör i Sverige förändrar inte problematiken med muslimernas människosyn.

Självfallet är frågan muslimers syn på kvinnor, och den är i vissa avseenden knappast oklanderlig. Men det gynnar inte argumentationen att tumma på sanningshalten i det man säger. I Sverige gäller svensk arvsrätt, inte muslimsk. Det gör kanske inte att alla muslimska kvinnor i Sverige kan förvänta sig att få sin rätt. Men det är heller ingen absolut sanning att de inte får vad de skulle ha enligt vår lagbok.

Rent allänt kan man väl därtill konstatera, att är det i någon debatt som sakliga och relevanta argument är av godo så är det väl när man talar om islam, inte minst om man vill utgöra motvikt till våra politikers inställning.

Last edited:
I Sverige gäller svensk arvsrätt, inte muslimsk.

Jag tror min fråga var vad personen i fråga tyckte om att muslimer inte tycker att arv skall delas lika mellan män och kvinnor, så vitt jag kokmmer ihåg har jag inte skrivit att olika regler gäller. Om jag har gjort det så var jag vimisig.

Rent allänt kan man väl därtill konstatera, att är det i någon debatt som sakliga och relevanta argument är av godo så är det väl när man talar om islam, inte minst om man vill utgöra motvikt till våra politikers inställning.

Sant, point taken

Redan nu skriker de på att de betalar skatt

:confused: Gör vadå sa du?

Minns en jävla taxichaffis som satt och gnällde om att det var så hög skatt i Sverige, i vanliga fall hade jag hållt med men något provoicerad mig så förbaskat så jag sade att:
"Ja, i ditt hemland ligger väl folk och dör som djur på gatorna om nu det är bättre"

Av någon märklig anledning var det spänd stämning hela vägen hem. :va

Last edited:
Skillnaden är att idag så tolkas inte biblen bokstavligt av majoriteten av den kristna befolkningen.
Har inte heller blivit påstått utan bara att det blir konstigt att värdera en religion utifrån skrifter som är flera hundra år gamla. Som sagt: Argumentet, inte sanningshalten eller hur stor del som tolkar bokstavligt, var det jag fokuserade på.
Helt ärligt så lyser det lite "kognitiva brister" att klippa ut lite citat från en skrift som man hittar på en sida på nätet som troligen är ute efter att ge en viss, kanske inte helt neutral, syn på en given religion. Å om inget annat så är det i det allra minsta inte någon större källkritik och lite svårt att ta en sådan debattör på allvar.

Inte heller majoriteten av muslimer tolkar Koranen bokstavligt eller har du annan information om detta!?

Nu blir det helg...

Som en lite övning kunde han ju kopiera en del från Bibeln också! Detta litterära mästerverk fullproppat med endast kärlek, vänlighet och respekt för individers rättighet att tycka och tänka vad de vill.

Ungefär så här:

http://www.youtube.com/watch?v=Y_sb2fSRByI

Eftersom jag varken representerar kristendomen, eller kan se att vi har speciellt gigantiska problem i Sverige med människor som bokstavstroget följer tokerierna som står i Bibeln på så vis att det går ut över tredje person, så ser jag ingen anledning till det.

När vi efter årtusende lyckats lägga vårt eget religionsförtryck bakom oss behöver vi ju inte fylla på med nytt, ...eller vad tycker du ?

Inte heller majoriteten av muslimer tolkar Koranen bokstavligt eller har du annan information om detta!?

..tillräckligt många för att belysa problemet med största allvar.

En liten instruktionsvideo i kvinnobehandling: http://www.vidiload.com/index.php?page=videos&section=view&vid_id=101484

Last edited:
Vad var tumultet utanför iranska ambassaden svar på nu då?!

Jag tror du gjort din poäng nu. ;)
Om det är rabiat-tjat för ngn gammal fråga som är dagens melodi så vill jag bestämt minnas att jag upprepade samma fråga ett antal gånger till dig för inte superlänge sedan. Minns du vad det var den handlade om? :va

Helt ärligt så lyser det lite "kognitiva brister" att klippa ut lite citat från en skrift som man hittar på en sida på nätet som troligen är ute efter att ge en viss, kanske inte helt neutral, syn på en given religion. Å om inget annat så är det i det allra minsta inte någon större källkritik och lite svårt att ta en sådan debattör på allvar.

Det kan &så uppfattas som "okognitivt" att konsekvent låta tydliga varningssignaler studsa av en som vatten på gås för att det inte rimmar med den inställning man en gång bestämt sig för att ha.

Passar studier från Sthlms universitet herrn bättre än korancitat kanske ? :

Oskuld och heder
En undersökning av flickor och pojkar som lever under hedersrelaterad kontroll i Stockholm, STOCKHOLMS UNIVERSITET Institutionen för socialt arbete .

- 23% av flickorna i åk 9 i Stockholms Stad förväntas från föräldrarna vara oskuld vid äktenskapsingående samt tillåts inte ha ett förhållande med en jämnårig pojke.
- 16% av samma flickor får inte ha vänskapliga förhållande med jämnåriga pojkar & förväntas följa andras vilja gällande vem hon ska gifta sig med i framtiden.
- 7% utsätts för kränkande behandling, hot & våld hemifrån i sexuellt kontrollerande syfte.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti