Ishojen.....GSX-R 1000-03

Men behövs det verkligen så mkt utstick?
En M4 med totalt utstick på 7-8mm från däcket så att säga borde väl kunna funka galant?

Men ja antar jag tankevurpar nåt enormt annars hade det la redan gjorts :D

Jo med hög kvalité på skruven och väldigt kort utstick med låg mutter funkar säkert om du kör på ren blank-is. Men så fort det kommer snö på så blir det inget fäste.

Bara som jämförelse så ser min bildäck ut såhär.

M6x30 + låg låsmutter med 1mm´s brickor på var sida.
Däcken är nyregummerade rallycrossdäck. av märket Colway.
(regummerade däck = lite mera gummi än ett icke reg...)

Ej slipade skruvar? Blev det bra fäste ändå?
 
Last edited:
Bara som jämförelse så ser min bildäck ut såhär.

M6x30 + låg låsmutter med 1mm´s brickor på var sida.
Däcken är nyregummerade rallycrossdäck. av märket Colway.
(regummerade däck = lite mera gummi än ett icke reg...)

Satan många! Vad väger ett däck?
 
[YOUTUBE-ID]iZ9M3P_P9_U[/YOUTUBE-ID]

GP-pojkarna kör med lite mindre dubb.

Dom dubben funkar skit på en rr-hoj (om man nu inte vill sladda satan:yoparty) De bettar inte ner i isen lika bra som spetsiga. Är lite som att jämföra endurodubbade crossdäck med finndubbade. De ligger lite mer på ytan och harvar. Dock bättre än inget OM isen är spegelblank och snöfri.
 
Last edited:
Fästet såg ju ut att vara riktigt dåligt

Inga dubbade däck som klarar det snödjupet om man nu inte kör med 10 cm långa dubb som når igenom snölagret.
Förbannat styvt att våga vrida rullen så pass i det föret. Har sagt det förr. Imponerande Peter!:Bugar
 
Inga dubbade däck som klarar det snödjupet om man nu inte kör med 10 cm långa dubb som når igenom snölagret.
Förbannat styvt att våga vrida rullen så pass i det föret. Har sagt det förr. Imponerande Peter!:Bugar

Med tanke på att det var ca3cm snöslask på isen då blir det inget bra fäste med ca 14mm utstick,då måste man upp på 4-5cm utstick på dubben då blir det bra fäste,men då kan du inte köra 340km/h på is
Det blir för tungt o sen blir det himla svårt o balansera däcket bra.
Om det blir en bra is typ spegelblank och några minusgrader i år så kommer nog däcken lämna in för sig för det kommer o gå jävligt fort i år om allt stämmer..
Jag drömmer om o åka närmare 400km/h än 300km/h i år.
Vi får väll se,hojen kommer o palla men frågan är om däcken gör det..:confused:
 
Om det blir en bra is typ spegelblank och några minusgrader i år så kommer nog däcken lämna in för sig för det kommer o gå jävligt fort i år om allt stämmer..
Jag drömmer om o åka närmare 400km/h än 300km/h i år.
Vi får väll se,hojen kommer o palla men frågan är om däcken gör det..:confused:

Haha, stolle. Jag sitter för mig själv på jobbet och skrattar!:D :yoparty
 
Ej slipade skruvar? Blev det bra fäste ändå?

Dessa är till bilen o skojbruk, inte fortåkartävling :tummenupp

har ej slipat dem för jag vill testa utan det först, tror att bilens vikt kommer trycka ner däcken lagom i isen.

Funkar det ej, så sätter jag vinkelslipen i skruvarna & "slipar" till dem lätt.

testade liknande på karten förra vintern och med oslipade skruvar så gled karten uppe på isen o bara spann & var nästan omöjlig att styra okså. efter att jag slipat med lätt /typ 2 sek med vinkelslipen på var skruv så bettade det satan.
 
Last edited:
Du har inte funderat på att skippa däck helt och köra med en spikförsedd stålring istället för dubbade däck?


Jo då jag har funderat på det med,svarvade massiva alu hjul med dubb.
Tungt men å andra sidan så kör ju raketbilen med sådana i bonneville,Funkar för han..:tummenupp Kanske tills nästa år.Finns det någon som styr en 7jävla fräs/svarv som ställer upp.......
 
Jo då jag har funderat på det med,svarvade massiva alu hjul med dubb.
Tungt men å andra sidan så kör ju raketbilen med sådana i bonneville,Funkar för han..:tummenupp Kanske tills nästa år.Finns det någon som styr en 7jävla fräs/svarv som ställer upp.......

Finns ju andra lösningar. Smala trådekrade stålfälgar finns det ju gott om och en valsad stålring i 2mm stålplåt fixar vilken plåtverkstad som helst för en mindre slant. Sedan svetsa ihop.

Hög vikt är knappast nåt som hindrar ett toppfartstest, snarare kan det hjälpa till för greppet.
 
Jo då jag har funderat på det med,svarvade massiva alu hjul med dubb.
Tungt men å andra sidan så kör ju raketbilen med sådana i bonneville,Funkar för han..:tummenupp Kanske tills nästa år.Finns det någon som styr en 7jävla fräs/svarv som ställer upp.......

Men det är ju inte lika roligt som att snickra ihop egna däck som håller för de farterna du kör i... Måste vara en j..la adrenalinkick!
 
Jaha, nu var det gjort... Mkt blod...:tungan
Gjorde lite fel med hålen, så det blev till att rädda det med ett annat mönster. Lite långa också, men orkar inte köpa 5mm kortare nu.
Det är med spikdäck som med Blossaglögg, det kommer en ny modell varje år, men det är inte säkert den är bra...:tummenupp
78st är det nu, om jag inte stoppar i fler.
 

Bifogat

  • 78-skruvars.JPG
    78-skruvars.JPG
    83.2 KB · Visningar: 116
Jaha, nu var det gjort... Mkt blod...:tungan
Gjorde lite fel med hålen, så det blev till att rädda det med ett annat mönster. Lite långa också, men orkar inte köpa 5mm kortare nu.
Det är med spikdäck som med Blossaglögg, det kommer en ny modell varje år, men det är inte säkert den är bra...:tummenupp
78st är det nu, om jag inte stoppar i fler.[/QUOTE

Litar du inte på beggade däck eller är madrassen obekväm så du lär dubba flång nya däck?
 
:tungan Njae, det är 150/90-15 på en Vmax, men många (även jag) kör med 170. På is är det bättre med en smal profil o något fräscht, börnat 150 fanns inte i bekantskapskretsen precis nu när jag ville ha ett.
Sedan är det kardan på och till detta år ville jag "dreva ner" bakhjulet o därför köpte jag ett 140/90-15 billigt. Har ingen kompis med den dimensionen heller... Men kanske är det 130 man ska ha med kardanen.
Sedan tror jag för däckets hållbarhet på flygande km, att det är bra med så tjockt gods som möjligt mellan brickorna i 200km/h. Det kan ju iofs vara feltänk. Men man måste tro på grejerna, annars vågar man inte gasa....:) I synnerhet när det gäller framdäcket...
 
Last edited:
Haru börjat kränga däck, Mange?:confused::tummenupp

Ja det blev visst så... Gjorde en extra uppsättning samtidigt som jag gjorde mina egna. Satt ut dem på annons och det var större efterfrågan än jag trodde. Så nu hade jag ett antal extradäck som ska dubbas...

Jaha, nu var det gjort... Mkt blod...:tungan
Gjorde lite fel med hålen, så det blev till att rädda det med ett annat mönster. Lite långa också, men orkar inte köpa 5mm kortare nu.
Det är med spikdäck som med Blossaglögg, det kommer en ny modell varje år, men det är inte säkert den är bra...:tummenupp
78st är det nu, om jag inte stoppar i fler.

Är det inte för lite skruvar? Eller funkar detta mönster bra? Du kan ju slipa av dem ett par mm istället för att köpa nya kortare skruv...
 
Last edited:
Bra sätt att sprida "sporten".:tummenupp

Jo, jag var inne på att göra dem kortare, men tror nog istället att det kommer blir uppkört (eller moddigt), så längden behövs för att nå ner!:tummenupp Nu är det 15mm från muttern.
Jag kan ju "fylla hålen" o då blir det 104, men förra året körde jag med många spik, så detta år hade jag tänkt att ha "färre o i mitten".
Kommer man bara upp i fart är det nog ändå bara de i mitten som tar i, då däcket äggar sig. Fast 104 är säkert optimalare...
Det gäller ju att lyckas hitta perfekta antalet för att nå maxhastighet efter 1km, men ändå så få som möjligt, för få så lågt rullmotstånd som möjligt andra km.
Fast problemet är nog snarare att de kan vara för långa om det är skridskois...
Mönstret är nog inte perfekt heller, men det blir iaf 6 olika "spår" i bredd, så inte skruvarna gräver diken. o att det är så långt som möjligt innan skruv i samma "spår" kommer igen. Men de borde nog inte sitta 2 o 2 i bredd, som de gör, för de viker sig ju samtidigt. Mer hävstång ju längre de är. (Men det vart ju som sagt lite fel...) Sick-sack sägs dock motverka vobbel...har det sagts mig....:)
Men jag ville följa däckmönstret också.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top