Ishojen.....GSX-R 1000-03

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
PRecis! Och väderförhållandena. O längden på utsticken. O vikt på skrotet i däcket.
Alltså måste man ha några olika hjul/däck med sig!:tummenupp
I första bilden kommer de blåa tappa kontakten när man kommer upp i fart, då däcket äggar sig av centripedalkraften.
Håller på att göra ett nytt o ju närmare första håltagningen man kommer, ju svårare blir det.
Jag köpte nytt däck i år och då vill man ju följa mönstret också...
Hmmm, men det är ingen direkt brådska heller...
Tror dock det blir förhållandevis få och korta i detta däck.
För blank skridskois, liksom. Och 145 hkr kardan... :tungan
Har suttit o tejpat målartejp o klurat ett par dar nu, få se vad det slutar med!
Antingen kastar man dem huller om buller (på ett strukturerat o balanserat sätt), eller så gör man sicksack för det sägs bli mindre wobbeltendenser....hmmm
Bif. en av "CAD"-ritningarna på ett 140-däck (skaffat smalare än förra året... både för att det är smalare och för att "dreva ner" kardanen)
Kollar på islagsmuttrar också, bara för att e ser coola ut på...
Det blir inga isracingspik denna gång, de sparar jag till senare.

Från vänster till höger i bild väger varje kombination 13, 16 och 20gram
I spikdäcket förra året vägde 200 spik 4kg, men med 100 islagsmuttrar 1,3 kg...Det måste göra skillnad!
 

Bifogat

  • maxxismönster2.JPG
    maxxismönster2.JPG
    104.1 KB · Visningar: 342
  • alla skruvvarianter_liten.JPG
    alla skruvvarianter_liten.JPG
    33.9 KB · Visningar: 297
  • Dubbval2010_LITEN.JPG
    Dubbval2010_LITEN.JPG
    61.7 KB · Visningar: 322
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Många som skruvdubbar sätter för mycket dubb vilket ger sämre tryck på dubben. Dubben kommer alltså inte tryckas ner i isen lika mycket med fler dubb vilket i sin tur ger sämre grepp.

Vad som är ideal mängd vill jag inte spekulera i. Det blir ju även beroende av hojens vikt.

Jo det har jag fått erfara! Gjorde en uppsättning med 3 rader i mitten av bakdäcket ganska tätt och det spann bara man rörde gasen. Så nu har jag ganska lagom avstånd mellan dubben. Kommer att bygga en ny uppsättning inför Speed Weekend men skippa de yttre raderna. Funkar de däcken jag har nu så är det dumt att ändra konceptet.
 

Niklas_A

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 600 fighter -99, Ktm 525 -05, gsxr 600 stunthoj -02
Jag och en kompis gjorde egna isdäck till hans gsx-r 600 förr vintern. Då använde vi fösänkta M6 maskinskruvar samt innerbrickor med 8mm innerhål för att få skruvarna hyffsat försänkta. Men detta är inte att rekommendera. Skallarna letade sig igenom brickan vid hög påfrestning då brickan blev oval alltså= äckligt farliga dubbar sköts ut från däcket:/

Nytt försök är på gång, hoppas på bättre resultat med lite tips från den här tråden!

//Niklas
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag och en kompis gjorde egna isdäck till hans gsx-r 600 förr vintern. Då använde vi fösänkta M6 maskinskruvar samt innerbrickor med 8mm innerhål för att få skruvarna hyffsat försänkta. Men detta är inte att rekommendera. Skallarna letade sig igenom brickan vid hög påfrestning då brickan blev oval alltså= äckligt farliga dubbar sköts ut från däcket:/

Nytt försök är på gång, hoppas på bättre resultat med lite tips från den här tråden!

//Niklas

Aj då! Jag har ju 10,5 mm hål på mina brickor...:gnissla. Hur fan kunde skruven hitta ut genom brickan? Vad menar du med för hög belastning? Vilken hastighet osv?

PRecis! Och väderförhållandena. O längden på utsticken. O vikt på skrotet i däcket.
Alltså måste man ha några olika hjul/däck med sig!:tummenupp
I första bilden kommer de blåa tappa kontakten när man kommer upp i fart, då däcket äggar sig av centripedalkraften.
Håller på att göra ett nytt o ju närmare första håltagningen man kommer, ju svårare blir det.
Jag köpte nytt däck i år och då vill man ju följa mönstret också...
Hmmm, men det är ingen direkt brådska heller...
Tror dock det blir förhållandevis få och korta i detta däck.
För blank skridskois, liksom. Och 145 hkr kardan... :tungan
Har suttit o tejpat målartejp o klurat ett par dar nu, få se vad det slutar med!
Antingen kastar man dem huller om buller (på ett strukturerat o balanserat sätt), eller så gör man sicksack för det sägs bli mindre wobbeltendenser....hmmm
Bif. en av "CAD"-ritningarna på ett 140-däck (skaffat smalare än förra året... både för att det är smalare och för att "dreva ner" kardanen)
Kollar på islagsmuttrar också, bara för att e ser coola ut på...
Det blir inga isracingspik denna gång, de sparar jag till senare.

Från vänster till höger i bild väger varje kombination 13, 16 och 20gram
I spikdäcket förra året vägde 200 spik 4kg, men med 100 islagsmuttrar 1,3 kg...Det måste göra skillnad!

Enligt bilden har ju du försänkta skruv med en större bricka. Vad är det för innerdiameter på brickan? Har det funkat bra med försänkta skruv utan haverier?
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Last edited:

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Har inte kollat men det tror jag inte...



Fattar fortfarande inte var man hittar en vagnsbult med högre kvalité än 8.8? Och den går ju inte så bra att härda...

Det är klart det går o härda jag lämnar in mina till sala härdarna o dom härdar mina i alla fall.Först så bränner dom bort det blanka sen härdar dom.Funkar fint.:tummenupp:tummenupp
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Enligt bilden har ju du försänkta skruv med en större bricka. Vad är det för innerdiameter på brickan? Har det funkat bra med försänkta skruv utan haverier?

Precis som du har jag 10,5mm hål. Inga skruvar har kommit ut hos någon jag känner. Men det beror väl också på hur tjockt däck man har, hur stor & tjock bricka man har på utsidan, och även hur långa skruvar man har.
Och så ska vi inte glömma bort antal hästkrafter...
Det är 10.9-stål i skruven, MF6S.

Själva rotationen kan ju inte varit problemet, det borde varit skjuvningen när skruvarna vek sig ur brickan.

Om det nu var brickan som blev oval, så vore det spännande att få veta var det var för bricka?
Jag har "vanlig" M10-bricka, 20mm bred är den väl och 2mm tjock.
Utsida är karosseribricka med 6mm hål 22 (eller 25mm?) bred o 1,5mm tjock.

Men Vestman, jag är mer intresserad av vad du har för muttrar på utsidan?:tungan
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Precis som du har jag 10,5mm hål. Inga skruvar har kommit ut hos någon jag känner. Men det beror väl också på hur tjockt däck man har, hur stor & tjock bricka man har på utsidan, och även hur långa skruvar man har.
Och så ska vi inte glömma bort antal hästkrafter...
Det är 10.9-stål i skruven, MF6S.

Själva rotationen kan ju inte varit problemet, det borde varit skjuvningen när skruvarna vek sig ur brickan.

Om det nu var brickan som blev oval, så vore det spännande att få veta var det var för bricka?
Jag har "vanlig" M10-bricka, 20mm bred är den väl och 2mm tjock.
Utsida är karosseribricka med 6mm hål 22 (eller 25mm?) bred o 1,5mm tjock.

Men Vestman, jag är mer intresserad av vad du har för muttrar på utsidan?:tungan

Då är det samma brickor jag har! 10,5x22x2 på insidan och 6x25x1,5 på utsidan. Du kan ju använda en m6 nyloc med låg skalle(6 mm) eller en vanlig mutter med stark loctite.
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Men Vestman, jag är mer intresserad av vad du har för muttrar på utsidan?:tungan[/QUOTE]



Jag har kört med låg mutter o stark loctite när jag har svängt med hojen man får lite mer fäste på isen då,men jag kommer o köra med låsmutter i orsa då slipper man loctite för det tar sån himla tid innan det härdar om det släpper en mutter o man är tvungen o montera en ny.
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Jaha, tack till er båda! Jag som hade en hel låda vanlig Nylocmutter hemma sen förr, nu måste jag köpa låga också! :tungan

Bara för att det vore dumt att inte ha!:)

Sådär, då var det beställt! (Fast 9:-/100st ink.moms klass 8, kan väl inte stämma?) Då var det ju inte precis ngn uppoffring...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jaha, tack till er båda! Jag som hade en hel låda vanlig Nylocmutter hemma sen förr, nu måste jag köpa låga också! :tungan

Bara för att det vore dumt att inte ha!:)

Sådär, då var det beställt! (Fast 9:-/100st ink.moms klass 8, kan väl inte stämma?) Då var det ju inte precis ngn uppoffring...

Var beställer du från? jag ger samma pris(9 öre styck) på ahlsell...
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Tja, jag är ingen van skruvköpare, men 9 öre tyckte jag var billigt...
(men jag har ju inte sett dom än...)
www.skruvbutiken.se, men jag bara tog en firma i mängden, som hade MF6S-skruvar.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då är man bokad att köra på Speed weekend 2011...
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Räcker med att kolla alla filmklipp på nätet så vet man att det kommer bli skoj! Ska bara tillverka en uppsättning högfartsdäck också!

Gör det :tummenupp
Håller på just nu med o slipa dubb tog en välbehövd paus.:tummenupp
Ska till marklund v3 för mera hästar 450hk nu ska busan inte sega efter 320km/h..:D
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Gör det :tummenupp
Håller på just nu med o slipa dubb tog en välbehövd paus.:tummenupp
Ska till marklund v3 för mera hästar 450hk nu ska busan inte sega efter 320km/h..:D

Låter trevligt med mera effekt! Du hade inte turbo när du körde 2009 eller? Undrar när en standard gsxr 1000 börjar sega och vad den orkar komma upp i för toppfart???
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top