Isdäck

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
KTM 625 sxc
Ska hem till föräldrarna i helgen och köra lite hoj.
Jag fick med isdäck när jag köpte den och har nu några frågor:

Är det rätt tid att ta fram dom nu fast det inte är jättemycket snö?
Kan dom ta skada av att användas där det finns lite snö och barmark under?

Kommer att köra i skogen och tycker själv att det inte borde göra något om man skulle gå igenom snön, men vad tror ni?

Kanske är en dum fråga men vill gärna ha ett svar:tummenupp

4strokeforce skrev:
2585748 Ska hem till föräldrarna i helgen och köra lite hoj.

Kommer att köra i skogen och tycker själv att det inte borde göra något om man skulle gå igenom snön, men vad tror ni?

Har du IS däck eller Endurodäck?

4strokeforce skrev:
2585748 Ska hem till föräldrarna i helgen och köra lite hoj.

Så fort marken är frusen är det trevligare med dubb. Men det sliter även hårt på däcken... Och även lite snö är för mycket utan dubb. Förutsätter att det är endurodubb du har och inte finndubb som bara tål att köras på ren is.

Ok!
Det känns som det är normalstora dubbar på dom, men hur ser man skillnad på endurodubb och isdäck?

Däcken ska tydligen vara bland det dyraste metzeller har (kostade många lappar). Hur många timmar sitter dubbarna kvar tror ni om man inte kör jättehårt?

4strokeforce skrev:
2585858 Ok!
Det känns som det är normalstora dubbar på dom, men hur ser man skillnad på endurodubb och isdäck?

Däcken ska tydligen vara bland det dyraste metzeller har (kostade många lappar). Hur många timmar sitter dubbarna kvar tror ni om man inte kör jättehårt?

Finndubben är mycket tunnare än endurodubben.

Uppe i norrland där man inte behöver åka barmark med sina dubbdäck håller dom flera säsonger. Slits nästan inte alls.

Här i skåne höll ett bakdäck för mig ca 10h, sen duger det några timmar till på icke fruset underlag. Då kör jag en 250F och har en ganska mjuk körstil, snabb motionär. Har hört folk som slaktat ett bakdäck på en timme, med större hoj och dåligt underlag.

Har du finndubb så kan du enbart åka is, endurodubb funkar på resterande underlag.

Bild 1: Endurodubb
Bild 2: Finndubb

Bifogat

• endurodubb.jpg
    endurodubb.jpg
    32.5 KB · Visningar: 284
  • finndubb.jpg
    finndubb.jpg
    18.4 KB · Visningar: 296
hur mycket får man betala för ett framdäck och ett bakdäck med endurodubb till en ktm 660? jag har pendlat till jobbet med min motard och vill gärna fortsätta med det. försökte köra igår i snön men det gick inte.
det är väl endurodubb jag ska ha då? jag kommer att bara köra på asfalt(med snö på för det mesta).

då har jag endurodubb. får ta och köra "lugnt" och hoppas på det bästa

tack för riktigt bra och snabba svar:tummenupp

kan lite på folket här i sporthoj:)

bmwjohan skrev:
2585949 hur mycket får man betala för ett framdäck och ett bakdäck med endurodubb till en ktm 660? jag har pendlat till jobbet med min motard och vill gärna fortsätta med det. försökte köra igår i snön men det gick inte.
det är väl endurodubb jag ska ha då? jag kommer att bara köra på asfalt(med snö på för det mesta).
Nej nej, bara för använding på mjuka underlag (och is såklart). Kör du med dem på asfalt är det lika illa som att köra med sommaedäcken på is = :crash

Om du vill köra dubbat så leta reda på däck som har bildubb, endurodubben har alldeles för mkt utstick. Kolla med nån MC-budsfirma i värsta fall, de kör ju året runt :tummenupp
Lycka T

bmwjohan skrev:
2585949 hur mycket får man betala för ett framdäck och ett bakdäck med endurodubb till en ktm 660? jag har pendlat till jobbet med min motard och vill gärna fortsätta med det. försökte köra igår i snön men det gick inte.
Du kan ju ta ett snack med Carlo på http://www.comi.se/ också. Han/dom har laborerat fram ett mönster av bildubb som dom sätter i vanliga däck och som tydligen funkar bra på budhojarna.

bmwjohan skrev:
man kan köpa ett vanligt (bildubbat) däck o byta ut sido dubben till endurodubb..då funkar de bra i kurvor samt på asfalt. :tummenupp

jag ringde och snackade med comi. han erbjuder bakdäck och framdäck helt nya dubbade inkl montering för 2200kr. det är samma däck som mcbuden åker med. det tänker jag slå till på!

bmwjohan skrev:
2588111 jag ringde och snackade med comi. han erbjuder bakdäck och framdäck helt nya dubbade inkl montering för 2200kr. det är samma däck som mcbuden åker med. det tänker jag slå till på!

17 tums?

XT har 17" bakdäck iallafall, inga bud kör med 17" fram vintertid.

jag ringde bara han och sa att jag ville ha dubbade vinterdäck till min ktm 660, fram och bak, såna som mcbuden kör med och då fick jag priset 2200. vad jag förstod så dubbar han däcken själv men jag kanske misstolkade.

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back