ISDÄCK på Gsxr 1000

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Ser mälaren från balkongen :) tar va 2-3 min att promenera ner.

Nicane så dessa skruvar jag länkade till skulle funka om de var längre och med karossbricka?

Vafan! Jag vill oxå bo vid en sjö:huvet Närmast är en å (Nissan) skulle va grymt med 10cm is på den, hehe..

Ja, det tycker jag. För du bör nog en karossbricka på insidan och en karossbricka på utsidan för att få det så stabilt som möjligt. Rör sig skruvarna för mycket i däcket kommer dom äta upp gummit tillslut å vika sig ännu mer.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
ingen aning, bor längst ut på ekerö man kan komma stavsborg/kungsberga.

kortare än att åka mc runt iaf :D


ja men det är rätt nära att åka till ekerö över mälaren :D

hojta till i vinter om du vill ha nån att riva loss på isen :tummenupp

Vafan! Jag vill oxå bo vid en sjö:huvet Närmast är en å (Nissan) skulle va grymt med 10cm is på den, hehe..

Ja, det tycker jag. För du bör nog en karossbricka på insidan och en karossbricka på utsidan för att få det så stabilt som möjligt. Rör sig skruvarna för mycket i däcket kommer dom äta upp gummit tillslut å vika sig ännu mer.

okej ska kolla vad det kommer gå på när jag skaffat fram vettiga däck. Blir det för stor kostnad så kör jag på det som funkat bäst för de som redan gjort detta tidigare.

Fått tag på bankörda slicks till ett vettigt pris, läste nånstans att det ska vara bättre då dessa har lite hårdare stomme. Stämmer detta?
 
Last edited:

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
ja men det är rätt nära att åka till ekerö över mälaren :D

hojta till i vinter om du vill ha nån att riva loss på isen :tummenupp



okej ska kolla vad det kommer gå på när jag skaffat fram vettiga däck. Blir det för stor kostnad så kör jag på det som funkat bäst för de som redan gjort detta tidigare.

Fått tag på bankörda slicks till ett vettigt pris, läste nånstans att det ska vara bättre då dessa har lite hårdare stomme. Stämmer detta?

Jag har hört det med så så är det nog.
Lycka till å glöm inte att berätta hur det går:tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag har hört det med så så är det nog.
Lycka till å glöm inte att berätta hur det går:tummenupp

Jag hoppas det, så jag inte köper dessa som jag har på G i onödan, för annars har jag vanliga Pirelli Supercorsa på hojen och det är inget att spara till nästa säsong ifall de går att använda, men de är mjuka som fan i stomen.

Nån bandemon som kan bekräfta detta med slicks?
 

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Kingsfield
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
hur långt tid tror du det tar från kungsängen till dig, sjövägen?
Kör ner vid Lennartsnäs så har ekerö(svartsjölandet tror jag) rakt fram. Annars åka vikingarännet vid ryssgraven till Sigtuna, det gjorde jag. Har även kört Lillsjöns skridskobana, gott om plats.:tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kör ner vid Lennartsnäs så har ekerö(svartsjölandet tror jag) rakt fram. Annars åka vikingarännet vid ryssgraven till Sigtuna, det gjorde jag. Har även kört Lillsjöns skridskobana, gott om plats.:tummenupp


grymt :) tackar så mycket! om du är sugen på köra en sväng när isen är bra så tror jag nog det skulle bli as kul med ett gäng som leker av sig absinensen tillsammans :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grannen har en fyrhjuling med plog som ja ska låna. så har man bana utanför huset :yoparty

Jag höll uppe 2 km isbana i ett par vintrar med en fyrhjuling med plog.

Det går alldelens utmärkt, om man inte bor i norrland, där det kan snöa 3dm om dagen i en vecka för att avlutas med en halvmeter den dagen man inte har tid att ploga....

Det var dock inte plogandet som tog död på banan, det var det faktum att dom som byggde nytt hus alldelens vid banan var poliser, båda två!

Sen hjälpte det inte att banan blev välkänd och utnyttjades dygnets alla timmar av talanglösa bilförare som sladdade sönder plogvallarna.
(jag plogade för att ungarna skulle få köra bil där)

Motorcyklisterna som hittade dit skötte sig exemplariskt dock, någon frågade aven om han fick lämmna ett bidrag till plogningen
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag ska göra en uppsättning nya däck till denna vintern. De första jag gjorde hade ett utstick på max 15 mm från muttern och det funkade kanon i kurvorna, men kasst rakt fram. Det var väl då man märkte av misstaget att jag satt dem i perfekta rader och det vobblade svinet. Nu efter ha testat 2 olika uppsättningar isdäck så ska jag göra följande:

Sätta skruven osymmetriskt fast ändå efter ett mönster.
Ha färre skuv än de 600 som jag haft tidigare.
Använda en låg mutter och ha loctite istället för låsmutter.
Ha ett max utstick på 15 mm från muttern.
Karosseribricka på in och utsidan av däcket.
Använda en vanlig insexskalle istället för en försänkt då jag tror det blir stabilare.
Ha en väldigt spetsig vinkel på dubben.
Tätas med sicaflex på insidan.

Detta efter att ha tillverkat 2 uppsättningar däck på olika sätt och märkt av vad man kan förbättra, troligtvis.
 

-Freddy-

Guest
Jag ska göra en uppsättning nya däck till denna vintern.

Att du orkar?

Fifan, jag var spyless efter mina första.. eller ja visst var det kul och se om dom skulle hålla och allt men tre uppsättningar?? Nej.. dra en gräns :va

:Bugar
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Att du orkar?

Fifan, jag var spyless efter mina första.. eller ja visst var det kul och se om dom skulle hålla och allt men tre uppsättningar?? Nej.. dra en gräns :va

:Bugar

He he... Jag har även gjort en uppsättning till på beställning, så det blir min fjärde uppsättning. Får hoppas att de funkade bättre då det var en väldigt känd hojåkare som beställde dem...
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
He he... Jag har även gjort en uppsättning till på beställning, så det blir min fjärde uppsättning. Får hoppas att de funkade bättre då det var en väldigt känd hojåkare som beställde dem...

Halå där.

MangeH PMà ditt tel till mig så ska jag tala om lite om is däck till dig..:tummenupp
 

Bifogat

  • SANY0285.jpg
    SANY0285.jpg
    243.6 KB · Visningar: 754

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Kan du inte skriva lite om det här istället?

Jag kan säga så här att MangeH är på rätt väg med sina däck det här med att sätta dubben osymetriskt men ändå i ett mönster är helt rätt :yoparty:tummenupp:banana

Men sen med dubben prova det enklaste(jag kan ju inte säga rätt eller fel) men jag vet vad som funkar,och det här med sikaflex NEJ NEJ NEJ prova med det enklaste absolut det enklaste ni kan komma på det funkar ...

Hiva i en slang i däcket i stället,blir det för vasst i däcket för dubben fixa det
sikaflex i däcket funkar säkert men det ger däcket obalans i avslag på rullen..

Det är en hel mängd med grejer att tänka på för att få det och funka med balans och hållbarhet.

Jag vill inte säga för mycket för jag SKA vara snabbast i funäs i vinter och avslöjar jag för mycket så kanske jag inte blir snabbast.

Men vill ni komma och smiska ur hojarna på sjön hos mig i vinter,jag plogar en bana och kör på,det är för jävla kul så är ni mer än välkomna..:D

MangeH hör av dig...
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag ska göra en uppsättning nya däck till denna vintern. De första jag gjorde hade ett utstick på max 15 mm från muttern och det funkade kanon i kurvorna, men kasst rakt fram. Det var väl då man märkte av misstaget att jag satt dem i perfekta rader och det vobblade svinet. Nu efter ha testat 2 olika uppsättningar isdäck så ska jag göra följande:

Sätta skruven osymmetriskt fast ändå efter ett mönster.
Ha färre skuv än de 600 som jag haft tidigare.
Använda en låg mutter och ha loctite istället för låsmutter.
Ha ett max utstick på 15 mm från muttern.
Karosseribricka på in och utsidan av däcket.
Använda en vanlig insexskalle istället för en försänkt då jag tror det blir stabilare.
Ha en väldigt spetsig vinkel på dubben.
Tätas med sicaflex på insidan.

Detta efter att ha tillverkat 2 uppsättningar däck på olika sätt och märkt av vad man kan förbättra, troligtvis.

Varför locktite istället för låsmutter?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Varför locktite istället för låsmutter?

För att låsmuttern är ca 2 mm högre än den utan och jag vill komma så nära däcket som möjligt med mutterskallen. Mycket jobbigare men jag tror att det blir bättre.
 

raver

Tillbaka i småstaden (gbg)
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
¿en stor gixxe®, liten ktm
Väldigt hemlighetsmakeri bakom detta nöje, får väl se till att skaffa 600st M6x35 och ge mig in i leken, dock endast för att man inte ska åka på vintern :p
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har du testat utan låsmutter/loctite?

Nej jag har bara kört med nyloc-mutter. Men jag tänker köra med några droppar loctite och en vanlig mutter nästa gång.

Väldigt hemlighetsmakeri bakom detta nöje, får väl se till att skaffa 600st M6x35 och ge mig in i leken, dock endast för att man inte ska åka på vintern :p

Jag ska dela med mig av mina erfarenheter, bra som dåliga efter jag gjort mina nya däck. Jag hade nog sett till att inte få så stort utstick på dubben. Du klarar dig med M6x30 för att få 15 mm utstick från muttern.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
MangeH hur många skruvar är att rekommendera till fram samt till bak?

Vet inte om jag behöver fler eller om dessa ca. 500st som jag köpte av dig räcker.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top