ISDÄCK på Gsxr 1000

SATAN vad dåligt däcken funkade!!! Som jag befarade så är antagligen skruven för långa och lite för trubbiga. Hade ju nästan 20 mm utstick i mitten av bakdäcket. Vid gaspådrag så släppte bakdäcket varje gång. Framdäcket kändes väldigt ostabilt också så det blir ju inget mera den här vintern....:huvet
Bara att leta fram ett nytt recept och 2 nya däck sen jävlar.
 
SATAN vad dåligt däcken funkade!!! Som jag befarade så är antagligen skruven för långa och lite för trubbiga. Hade ju nästan 20 mm utstick i mitten av bakdäcket. Vid gaspådrag så släppte bakdäcket varje gång. Framdäcket kändes väldigt ostabilt också så det blir ju inget mera den här vintern....:huvet
Bara att leta fram ett nytt recept och 2 nya däck sen jävlar.

fan va trist :( hade sett fram emot en film
 
SATAN vad dåligt däcken funkade!!! Som jag befarade så är antagligen skruven för långa och lite för trubbiga. Hade ju nästan 20 mm utstick i mitten av bakdäcket. Vid gaspådrag så släppte bakdäcket varje gång. Framdäcket kändes väldigt ostabilt också så det blir ju inget mera den här vintern....:huvet
Bara att leta fram ett nytt recept och 2 nya däck sen jävlar.

kan det vara så att du har för många dubb?
hur stabilt kan det bli? det slår ju i styrt...
jag har betydligt färre skruv men mina är riktigt spetsiga...
vad har du för lufttryck? jag körde med 2,5 sisst.
tycker att hojjen var stabilare när det var lite snö på isen
//Henkan
 
Tror också det är lite många kanske.... sylvassa och färre tror jag på. Mer tryck på varje dubb om det är lite färre... men men va vet ja
 
kan det vara så att du har för många dubb?
hur stabilt kan det bli? det slår ju i styrt...
jag har betydligt färre skruv men mina är riktigt spetsiga...
vad har du för lufttryck? jag körde med 2,5 sisst.
tycker att hojjen var stabilare när det var lite snö på isen
//Henkan

Jo jag började också fundera på mindre dubb. Hade mellan 2,5-3 i lufttryck. Nu var det ju spårig blankis också. Blir nog bättre med snö på isen men inte jättemycket. Får fixa ett par andra till nästa år med färre, kortare och spetsigare skruv...
 
Jo jag började också fundera på mindre dubb. Hade mellan 2,5-3 i lufttryck. Nu var det ju spårig blankis också. Blir nog bättre med snö på isen men inte jättemycket. Får fixa ett par andra till nästa år med färre, kortare och spetsigare skruv...

Jag tror också på för mycket dubb men det är ju snabbt gjort att plocka bort hälften av dubbarna.

Nej, snö gör att sådan där däck funkar sämre direkt. Då behöver man ännu längre dubb för att tränga ner i isen trots att däcken lyfts av snön.
 
Jag tror också på för mycket dubb men det är ju snabbt gjort att plocka bort hälften av dubbarna.

Nej, snö gör att sådan där däck funkar sämre direkt. Då behöver man ännu längre dubb för att tränga ner i isen trots att däcken lyfts av snön.

Och hjälpmedlet är vinkelslip.....
 
Nu ska jag ge mig på detta innan vintern och isen kommer. Frågan är vart får man tag i grejerna billigt och smidigt?
 
Last edited:
Vad tror du/ni om lite kortare skruvar och lite fler?

läste att det vart lite instabilt med så pass långa skruvar.:va
 
Vad tror du/ni om lite kortare skruvar och lite fler?

läste att det vart lite instabilt med så pass långa skruvar.:va


När det börjar ligga lösa isflagor och snö på isen så behöver du lite längd på dubbarna för att däcken ska kunna tränga ner i isen istället för att surfa ovanpå snön.

angående instabilitet så sök på tede-77 vill minnas att han tyckte det blev mer instabilt om man hade dubbarna i snygga rader.
Det gynnar även greppet om man har dubbarna lite mer osymetriskt spridda så att dom inte spinner i samma "isfåra"
 
köp ett färdigdubbat 17tums bakdäck till framhjulet? är väl ca 130 så de borde väl gå o trycka dit?
sen kolla på "vanliga" enduro däck och findubb.. endurodäck ser de nästan ut som att på kanterna tar inte alltid dubben i isen, men förmodligen gör dom de precis. tror på korta vassa.
 
När det börjar ligga lösa isflagor och snö på isen så behöver du lite längd på dubbarna för att däcken ska kunna tränga ner i isen istället för att surfa ovanpå snön.

angående instabilitet så sök på tede-77 vill minnas att han tyckte det blev mer instabilt om man hade dubbarna i snygga rader.
Det gynnar även greppet om man har dubbarna lite mer osymetriskt spridda så att dom inte spinner i samma "isfåra"

tack för tipset :) ska genast kolla det, då jag har grubblat på detta innan jag la mig och vaknade med samma tankar :)

köp ett färdigdubbat 17tums bakdäck till framhjulet? är väl ca 130 så de borde väl gå o trycka dit?
sen kolla på "vanliga" enduro däck och findubb.. endurodäck ser de nästan ut som att på kanterna tar inte alltid dubben i isen, men förmodligen gör dom de precis. tror på korta vassa.

Hmm, håller dessa för brassa helvete på isen? eller förbrukar man det på några timmar el. en dags körning?
 
Last edited:
Sugen som fan att göra ett set till i år.

Har slipade skruv å allt.
Bygger på ett slics som har lite hårdare stomme.

Hoppas på en kall och snöfri vinter med massor av is att tokgasa på!
 
Sugen som fan att göra ett set till i år.

Har slipade skruv å allt.
Bygger på ett slics som har lite hårdare stomme.

Hoppas på en kall och snöfri vinter med massor av is att tokgasa på!


Du har inte en sådan slicks liggandes eller vet nån som släpper iväg det för en lite summa?
 
Jag gjorde hemma gjorda till min Ktm 660 för några år sedan. Funkade kanon så länke det inte är snö på isen som lyfter upp däcket. Då funkar det inte då ett gatdäck är jämt och ett enduro/cross däck har klackar som tar fäste.

Men heltklart ska skruvarna va mycket kortare ca 1cm max 1,5...

///micke
 
tack för tipset :) ska genast kolla det, då jag har grubblat på detta innan jag la mig och vaknade med samma tankar :)



Hmm, håller dessa för brassa helvete på isen? eller förbrukar man det på några timmar el. en dags körning?

nej sejtan elle. sitter normalt bak så fram borde de hålla bra länge.
 
Back
Top