Is åkning i vinter....

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Hur många åker på is under vintern????

Borde ju gå att anordna lite tävlingar på is!!!!

Tänkte jag skulle prova den kommande vintern och se ser ju skit roligt ut alltså!!!

///Micke

Isåkning självklart :yoparty
RM-serien är ett tips, annars brukar det finnas banor högt som lågt.
(beror naturligtvis på var man bor)

Vi blir måååånga här uppe i skellefteå i vinter! Det går något som kallas is-RM (om jag förstått rätt), men där skare tydligen va så kinkigt att man måste åka på nya finndubb hela tiden, och det har då inte jag råd med :P Sen är jag lite vurpbenägen och vill inte hamna under dom där finndubben...

OlleR skrev:
Vi blir måååånga här uppe i skellefteå i vinter! Det går något som kallas is-RM (om jag förstått rätt), men där skare tydligen va så kinkigt att man måste åka på nya finndubb hela tiden, och det har då inte jag råd med :P Sen är jag lite vurpbenägen och vill inte hamna under dom där finndubben...

Rm har två klasser,finndubb och en endurodubbs klass.

jag ska väl också köra lite på vintern men ej tävla, jag har ju typ nya crossdäck så det blir väl inte på is men åker ni med dubbade eller is motarddäck då eller?

Körde lite is i vintras och det var bland det roligaste jag gjort men jag rekomenderar starkt finndubb, vanliga endurodubb är jävligt hala på is, och man vill ju att det ska gå fort!!!!!!!!

betar det inte alls bra med enduro dubb eller??? Har kollat på sådana däck nämligen, behöver ju inte dubba om så j---a ofta då...

///Micke

Mr_Mike skrev:
betar det inte alls bra med enduro dubb eller??? Har kollat på sådana däck nämligen, behöver ju inte dubba om så j---a ofta då...

///Micke

Endurodubb bettar hyfsat, men man kör ständigt på sladd och spinn.
Finndubb på blankis är helt sjukt, går att lägga ned tills styret tar i.
Men ta inte finndubb utanför isen bara... :död

jesseboy skrev:
Endurodubb bettar hyfsat, men man kör ständigt på sladd och spinn.
Finndubb på blankis är helt sjukt, går att lägga ned tills styret tar i.
Men ta inte finndubb utanför isen bara... :död

Just därför blir det endurodubbat för mig i vinter. Sen ska jag sätta mig och bara vänta på den där dagen då det snöar en dm eller två. Att köra på vägen i några dm lössnö är helt sanslöst! Det måste upplevas för att man ska förstå själv...

//Eric

Finns det dubbade 17" däck, har för mig att jag sett nån bild på såna nånstans.. Har inga endurofälgar till i vinter nämligen om jag inte vinner på lotto dvs :huvet

TjReal skrev:
Finns det dubbade 17" däck, har för mig att jag sett nån bild på såna nånstans.. Har inga endurofälgar till i vinter nämligen om jag inte vinner på lotto dvs :huvet
Jag har sånna te salu, men ni verkar vara flera som är sugna på dem, så det blir väl högstbjudande då ;D. Funkar om du har 4.25" bak, 5" tror jag knappast vill...

Mr_Mike skrev:

///Micke
Att köra med endurodubb är som att köra på en grusväg med någorlunda fint grus typ. Att köra med finndubb är som att köra på asfalt, kanske ännu bättre.

Mig hjälpte det väldigt mycke att åka på endurodubb förra vintern. Kapade fem sekunder på gokartbanan från sista gången innan vintern till första gången efter vintern, och då satt jag på en lånad hoj också...

Jag tror att innan man vet vad man ska träna på för att bli snabbare så är det jäkligt bra att åka på endurodubb. Du tränar omedvetet att köra mjukt, att häva sladdar osv osv... Du kan träna kurvtagning i vanlig ordning också när det inte guppar å far som det gärna gör på grusvägar.

Jag kör finndubb i år för att träna nerlägg och lära mig köra mer aggresivt (men fortfarande mjukt). Samt att träna hårda inbromsningar som på asfalten.

Sen är det väl inte helt omöjligt att det blir endurodubb också innan säsongen e slut :)

Bara att ta fram skruvdragaren grabbs :)

Bifogat

• is7.jpg
    is7.jpg
    132 KB · Visningar: 370
Oooohhh, is, jag saknar det fanimej........ eller kaffet å solen typ :tummenupp

Jag åkte endurodubb, några säsonger, man kan åka ett par tre vintrar på samma däck, det mest ekonomiska :tummenupp Inte e det tråkigt heller, jag kom sist å näst sist i de tävlingar jag åkte men satan va skoj det var :tummenupp

EDIT: Tre vintrar var att ta i, men en HEL iaf, blev ju lite mjukare däck när det blev handdubbat men vilken skillnad på fäste mot "vanliga" endurodubbade :Bugar

Bifogat

• snö.jpg
    snö.jpg
    28.1 KB · Visningar: 220
Isåkning

Mr_Mike skrev:
Hur många åker på is under vintern????

Borde ju gå att anordna lite tävlingar på is!!!!

Tänkte jag skulle prova den kommande vintern och se ser ju skit roligt ut alltså!!!

///Micke

Här är en annan variant på en R6a
Garanterat SKITKUL

:banana

Bifogat

• Rear wheel  on the Yamaha.JPG
    Rear wheel on the Yamaha.JPG
    132.6 KB · Visningar: 389
rejser skrev:
dryga femhundringen totalt.

Hallå!!! Mer info på vilka skruv u hadde mm tack, samt detta borde väl gå att göra på 17" regndäck???
Man får bara köra med lite smalare dim så dubben inte fasnar i kedja samt sving gafflar.

Får ju börja dubba nu så man inte får allt samtidigt :död

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...