Is åkning i vinter....

liljekvist skrev:
Hallå!!! Mer info på vilka skruv u hadde mm tack, samt detta borde väl gå att göra på 17" regndäck???
Man får bara köra med lite smalare dim så dubben inte fasnar i kedja samt sving gafflar.

Får ju börja dubba nu så man inte får allt samtidigt :död

Har skrivit en del om skruvdäcken förr, kolla lite så hittar du.
Biltema självborrande skruv är det, billigt och har funkat perfekt.
Tror nästan det är roligare att köra på 21/19 hjulen och man slipper skrapa sönder gaffel och sving, du måste nämligen ha ett ganska långt utstick för annars funkar det bara på blankis.
 
Gyrokraft

Mr_Mike skrev:
Vad väger ett sådant däck???
Måste bli en grym gyrokraft i dem när du kör!!!!! Lr???


///micke

Närå det är inget man bryr sig om......
Man har fullt sjå att i garva ihjäl sig
:rofl
 
En härlig dag på sjön :=)

Så här kan det se ut en härlig dag.
Längtar redan efter en härlig is att åka på....... :tummenupp
 

Bifogat

  • Roffe kör isracing-1.JPG
    Roffe kör isracing-1.JPG
    137.6 KB · Visningar: 282
ser sjukt roligt ut...........
Har faktiskt sett en r6:a live här nere på en sjö men han stanade inte
utan bara drog förbi i typ 150 blås säkert....
Måste testa att köra race hoj på is någon gång....


///Micke
 
jesseboy skrev:
Endurodubb bettar hyfsat, men man kör ständigt på sladd och spinn.
Finndubb på blankis är helt sjukt, går att lägga ned tills styret tar i.
Men ta inte finndubb utanför isen bara... :död


Har en KTM 450 det ser ut som ljuddämparen kommer att ta i dubben.

Jag antar att ni som åker KTM har löst det med nån modifiering....
Finns det bilder på detta eller :va
 
Det blir väl ruskit kallt?

Använder ni värmehandtag?
 
DJM skrev:
Det blir väl ruskit kallt?

Använder ni värmehandtag?

Jag har hittils aldrig blivit kall om händerna, tvärtom.
Fötterna har jag däremot förfrusit några gånger.
Mest dem man ska se till att ha bra på.
Har man sen skinnställ och nån jacka på det är det inga probs!
Fast man drar sig ju för att ens gå ut om det är kallare än -15, förstås...
 
jesseboy skrev:
Jag har hittils aldrig blivit kall om händerna, tvärtom.
Fötterna har jag däremot förfrusit några gånger.
Mest dem man ska se till att ha bra på.
Har man sen skinnställ och nån jacka på det är det inga probs!
Fast man drar sig ju för att ens gå ut om det är kallare än -15, förstås...


Ah ok. Då kan jag lägga ner planerna på värmehandtag iaf..

Jag har några alpinestar crossstövlar som har funkat bra. Får se hur det blir i riktig vinter snart då.

Kör ni skinnställ också? Då var ju det problemet löst..
Ähh, man blir ju varm av att röra sig..
 
Elis skrev:
Har en KTM 450 det ser ut som ljuddämparen kommer att ta i dubben.

Jag antar att ni som åker KTM har löst det med nån modifiering....
Finns det bilder på detta eller :va
Har du finndubb då?
Endurodubb funkar bra för mig, men om det blir för tight är det den enklaste sak i världen att shimsa ut dämparen med ett gäng brickor! :tummenupp

...nästan så att man börjar längta efter is och snö... :va
 

Bifogat

  • Re-exposure of P3203537 (Medium).JPG
    Re-exposure of P3203537 (Medium).JPG
    63 KB · Visningar: 183
Last edited:
DJM skrev:
Ah ok. Då kan jag lägga ner planerna på värmehandtag iaf..

Jag har några alpinestar crossstövlar som har funkat bra. Får se hur det blir i riktig vinter snart då.

Kör ni skinnställ också? Då var ju det problemet löst..
Ähh, man blir ju varm av att röra sig..
Om du inte har det så köp barkbusters (handtagsskydd, kärt barn har många namn). Har du sånna behöver du inge värmehandtag!

Jag åkte i vintras i vinterkläder + cross-skydd för rygg/bröst/axlar och knäskydd. Skor var nog vanliga vinterboots, men i vinter blir det nog crossskorna.
 
jesseboy skrev:
Har du finndubb då?
Endurodubb funkar bra för mig, men om det blir för tight är det den enklaste sak i världen att shimsa ut dämparen med ett gäng brickor! :tummenupp

...nästan så att man börjar längta efter is och snö... :va


Ok, testar med brickor, vi pratar endurodubb på 19tumshjul, den ligger i princip emot med sommardäck så jag fick för mig att det skulle ta i med dubbdäcken (har inte skaffat några än) Ska inte åka is utan Östra Open i enduro
 
Körde min första vintersäsong med endurodubb (Michelin AC10) ifjol.
Det är galet roligt! Och med e-dubb kan man köra asfalt också om det kniper, att bara dra ut å svina på stan är riktigt kul, på plogade vägar är det satans fäste. Hur kul somhelst att kryssa mellan bilarna som halkar omkring.
Lite halt på isen, men inga problem att köra bakslang, och har man lite vilja kan man göra en medioker stoppie också :)
Däcken ser nära nog ut som nya efter mååånga mil i vintras. Det är inte så kallt som man kan tro, jag körde hela dan i -10 på en sjö med toppfart på 150 på rakan utan att frysa, och utan handtagsvärme eller dyl.
Håller nästan jämna steg med bilar med rallydubb på isen också, så det går inte långsamt med e-dubb :)
 
Last edited:
åfaan? =) Jag har läst igenom allt på tråden men jag vet inte, jag kanske är lite trög men vad är e-dubb då? Jag kan inget om det så gärna en fin förklaring nu grabbs! det kanske stod tidigare i tråden förresten men ajja,

Ja det verkar ju riktigt hysteriskt roligt, jag har ju hållit på och tävlingsfiskat en massa på isarna och har sett en hel del köra här på östergötlands sjöar, nån som känner sig träffad?
 
Jag har aldrig kört med finndubb, men vad är det för fel med endurodubb?
Du kan sladda om du vill, du slangar hur bra som helst och du kan lägga ner styret i isen. :confused:

Bara för att finndubb är så inne :fakta
 
Deztallica skrev:
Jag har aldrig kört med finndubb, men vad är det för fel med endurodubb?
Du kan sladda om du vill, du slangar hur bra som helst och du kan lägga ner styret i isen. :confused:

Bara för att finndubb är så inne :fakta
Antingen har du blandat ihop de två eller så har du åkt på de mest brutala endurodubb som finns i världen :tummenupp

Jag brukar säga att åka endurodubb är som att åka grusväg med crossdäck och åka finndubb är som att åka asfalt med slicks.
 
Ingen som har bild på både enduro dubb och findubb så man kan få se skillnaden?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top