IRTA tester 2006

Nyteknik skrev:
Det självklara svaret är: absolut ingenting.
Kan bara hålla med.
Tror inte vi får se någon ny mästare förrän Rossi kliver av, men då blir det desto mer spännande.

Nyteknik skrev:
Det självklara svaret är: absolut ingenting.
Jag är inne på samma linje.

sandstream skrev:
Tror inte vi får se någon ny mästare förrän Rossi kliver av, men då blir det desto mer spännande.
För mig är det inte en fråga om "OM" utan när Pedrosa blir mästare i MotoGP också. Fast då är troligen Rossi-eran över.

Gustav O skrev:
Vad talar för att både Capirossi och Melandri ska klå Rossi över en hel säsong?
Självklart så kammar Valentino hem segrar även 2006..Men ändå! körskickligheten finns där hos både Marco o Capirex många gånger mätbar med Valentino..Nu 2006 en psykiskt/mentalt starkare Marco än 2004 stärkt av framgångar o ganska skadefri 2005. Samt en något mer utvecklad o testad Ducati i händerna på Capirex.. killen som tror det var kvalet till Qatar gp 2005 nästan fick mig att gråta framför tv`n då han körde in Ducatin i pole på ett sätt som bara inte går :tummenupp

#space skrev:
Självklart så kammar Valentino hem segrar även 2006..Men ändå! körskickligheten finns där hos både Marco o Capirex många gånger mätbar med Valentino..Nu 2006 en psykiskt/mentalt starkare Marco än 2004 stärkt av framgångar o ganska skadefri 2005. Samt en något mer utvecklad o testad Ducati i händerna på Capirex.. killen som tror det var kvalet till Qatar gp 2005 nästan fick mig att gråta framför tv`n då han körde in Ducatin i pole på ett sätt som bara inte går :tummenupp
Tror inte Melandri kommer stärkt in i säsongen med tanke på hans skrala tester. Capirex är för ojämn över en hel säsong. Tex.

Gustav O skrev:
Jag är inne på samma linje.

För mig är det inte en fråga om "OM" utan när Pedrosa blir mästare i MotoGP också. Fast då är troligen Rossi-eran över.

Sant! Tror heller inte att detta är Pedrosas år att ta över kungakronan..

Några rubriker från idag..

Pedrosa: I don't know if I'm ready.
Kawasaki in 'excellent shape', 'ready to go!'
Rossi: Now I'm worried.

http://uk.sports.yahoo.com/mo/

Gustav O skrev:
Tror inte Melandri kommer stärkt in i säsongen med tanke på hans skrala tester. Capirex är för ojämn över en hel säsong. Tex.

Ja det är riktigt ska vi se på testerna så vette f-n vem som vinner..Olika tester med däck olika cyklar 05-06 cyklar i bland tester en salig röra!! Lutar kanske åt Shinya då :tungan Hmm nä jag tänkte mer på hur killarna Marco o Capirex växte under -05..Fy va tråkigt det var med Capirex skada kunde den komma vid ett värre tillfälle under året?

Gustav O skrev:
Det är lite konstigt att en förare som har kört GP sedan början av 90-talet är ojämn. Den unika erfarenhet som Capirossi har borde tvärt om göra honom till en av de mest tillförlitliga förarna i MotoGP. Kanske kan han visa det i år om Ducatin och däcken till slut fungerar som det är tänkt.

Gustav O skrev:
Är lite mer tveksam till Pedrosa som mästare men han har ju onekligen visat på testerna att han har farten så vi får väl se 2007.
Pedrosa körde en uppdaterad 2005 RC211V medans Hayden jobbade med den nya 2006:an.

Last edited:
sandstream skrev:
Är lite mer tveksam till Pedrosa som mästare men han har ju onekligen visat på testerna att han har farten så vi får väl se 2007.
Ja det är mkt nytt o se fram mot 2007..Nya motorer! vad gör man för 800cc? Vad kan de "nya" förarna i år göra för resultat 2007? Är Valentino kvar? osv osv... Känns som allt blir nytt 2007 o exakt "nästan allt" kan hända!! Men bara nästan.. :tungan

#space skrev:
Ja det är mkt nytt o se fram mot 2007..Nya motorer! vad gör man för 800cc? Vad kan de "nya" förarna i år göra för resultat 2007? Är Valentino kvar? osv osv... Känns som allt blir nytt 2007 o exakt "nästan allt" kan hända!! Men bara nästan.. :tungan
Kanske kommer 2006 års varvtider aldrig att slås? Eller kan vi iskallt räkna med att "utveckligen" snabbt gör de mindre motorerna minst lika effektiva som dagens?

:tomten :va

Nyteknik skrev:
Kanske kommer 2006 års varvtider aldrig att slås? Eller kan vi iskallt räkna med att "utveckligen" snabbt gör de mindre motorerna minst lika effektiva som dagens?

Klart de kommer köra snabbare med 800cc hojarna i slutändan. Det är oundvikligt.

Nyteknik skrev:

Nä exakt många ?? inför 2007! spännande är det ju i alla fall :tummenupp ..Känns spontant o vid första tanke som att 2006 kan bli det gämnaste gp året på länge.. Just för att teamen lägger slantarna på 800cc osv...

sandstream skrev:
Pedrosa körde en uppdaterad 2005 RC211V medans Hayden jobbade med den nya 2006:an.
Hans historia tyder på att han har precis allt som krävs för att bli en mästare även i MotoGP. Hans storlek är inget stort hinder med lite erfarenhet och redan nästa år kommer hojarna vara mindre.
När Rossi försvinner ser jag i dagsläget ingen som är mer lämpad än Pedrosa att ta över. Melandri kommer närmast men jag tror Pedrosa ändå är den något vassare av de två.

Last edited:
Gustav O skrev:
Hans historia tyder på att han har precis allt som krävs för att bli en mästare även i MotoGP. Hans storlek är inget stort hinder med lite erfarenhet och redan nästa år kommer hojarna vara mindre.
När Rossi försvinner ser jag i dagsläget ingen som är mer lämpad än Pedrosa att ta över. Melandri kommer närmast men jag tror Pedrosa ändå är den något vassare av de två.
Vi lär få en liten vink i år om hur han står sig mot de "stora" pojkarna.

Nyteknik skrev:

Effekt är ju inte speciellt viktigt för snabba varv. 250 är ju redan nu nere på vissa av MotoGP-tiderna från 2002 och en 500 var lika snabb som en MotoGPhoj i rena varvtider.

Jag sticker ut hakan och säger att det kommer gå fortare 2007 än 2006...

Chris Ash skrev:
Effekt är ju inte speciellt viktigt för snabba varv. 250 är ju redan nu nere på vissa av MotoGP-tiderna från 2002 och en 500 var lika snabb som en MotoGPhoj i rena varvtider.

Jag sticker ut hakan och säger att det kommer gå fortare 2007 än 2006...
Med tanke på hur stor del däcken spelar in för ett snabbt varv o förmåga att underhålla hög prestanda under ett helt race..Så fråga: kommer det att bli ett annat "slitchema" för däcken på en 800cc mot på dagens motogp hoj?

Nu när de officiella testarna är avslutade, får teamen testa på egen hand eller är det teststopp fram till första racet?

Hur är det sen under resten av säsongen, får teamen testa när de vill?

sandstream skrev:
Nu när de officiella testarna är avslutade, får teamen testa på egen hand eller är det teststopp fram till första racet?

Hur är det sen under resten av säsongen, får teamen testa när de vill?
Det är teststopp, förutom för fabrikernas testförare om jag kommer ihåg rätt.
De får testa, men inte under sommaruppehållet. Ganska ofta stannar de ju kvar efter ett GP och kör lite tester. Fabrikstestarna kör ju kontinuerligt också.

Last edited:
Gustav O skrev:
Det är teststopp, förutom för fabrikernas testförare om jag kommer ihåg rätt.
De får testa, men inte under sommaruppehållet. Ganska ofta stannar de ju kvar efter ett GP och kör lite tester. Fabrikstestarna kör ju kontinuerligt också.
Så det är alltså okej att ha folk som testar hojarna året runt men de får inte vara någon av de ordinarie förarna som ska tävla under året?
(Testförarna får väl hoppa in om någon blir skadad?)

Back