IRTA tester 2006

RedBaron skrev:
Trist, nu måste jag komma på något annat för att reta dig :crash
CV gjorde sin bästa tid på kvaldäck och jag är mycket tveksam till om Rossi hade det på sin hoj eftersom de hade stora problem hela dagen och inte verkar helt nöjda ännu.

Hopper testade ett nytt chassi och körde enbart med racedäck för att få så mycket data som möjligt.
Gustav O skrev:
Titanpipor. Hur snyggt som helst.
Men håll med om att det ser ut precis som läskburkar :hihi

Andra tider från crash.net. Nakano under 1.40

1. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team 1min 39.411 secs
2. Sete Gibernau SPA Ducati Marlboro Team 1min 39.663 secs
3. Shinya Nakano JPN Kawasaki Racing Team 1min 39.776 secs
4. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team 1min 40.416 secs
5. Randy de Puniet FRA Kawasaki Racing Team 1min 40.468 secs
6. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team 1min 40.570 secs
7. Colin Edwards USA Camel Yamaha Team 1min 40.721 secs
8. Toni Elias SPA Fortuna Honda 1min 40.732 secs
9. Chris Vermulen AUS Rizla Suzuki MotoGP 1min 40.750 secs
10. Valentino Rossi ITA Camel Yamaha Team 1min 40.907 secs
11. Carlos Checa SPA Tech 3 Yamaha 1min 41.134 secs
12. John Hopkins USA Rizla Suzuki MotoGP 1min 41.208 secs
13. Marco Melandri ITA Fortuna Honda 1min 41.208 secs
14. Makoto Tamada JPN Konica Minolta Honda 1min 41.380 secs
15. Kenny Roberts USA Team Roberts 1min 41.673 secs
16. Jose Luis Cardoso SPA Pramac d'Antin MotoGP 1min 41.761 secs
17. Alex Hofmann GER Pramac d'Antin MotoGP 1min 42.034 secs
18. James Ellison GBR Tech 3 Yamaha 1min 42.686 secs
19. Vittoriano Guareschi ITA Ducati Marlboro Team 1min 42.759 secs
20. Tadayuki Okada JPN HRC 1min 43.513 secs

James Ellison fortsätter att imponera :mad: bättre att han drar till BSB!

moto-gg skrev:
James Ellison fortsätter att imponera :mad: bättre att han drar till BSB!
Det var ju lite bättre igår dock. Han var ju bara 1,5 sekunder efter Checa...
Jag tykcer det är synd att han inte kör bättre och jag trodde faktiskt han skulel vara snabbare. Mamola menade i en kolumn jag läste någonstans att han måste ändra sin körstil radikalt för han har tydligen en lite egen stil som inte verkar funka på Yamahan, för lite 250 körstil kanske? :lol ;)

• Rossi på tionde plats 1,3 sek efter Gibernau.
• Nakano 1,5 sek före Melandri.

Tiderna verkar inte säga något alls om vem som egentligen är snabbast.

Nyteknik skrev:
• Rossi på tionde plats 1,3 sek efter Gibernau.
• Nakano 1,5 sek före Melandri.

Tiderna verkar inte säga något alls om vem som egentligen är snabbast.
Yamaha har ju haft problem med chatter och har inte kört med kvaldäck medan Bridgestoneförarna har dunkat in kvaldäck. Fast lite spännande blev är det ju att en del saker vändes på ända vid sista testet inför premiären. :)

Gustav O skrev:
Yamaha har ju haft problem med chatter och har inte kört med kvaldäck medan Bridgestoneförarna har dunkat in kvaldäck. Fast lite spännande blev är det ju att en del saker vändes på ända vid sista testet inför premiären. :)
Men skulle det vara kvaldäck som gör att Nakano är 1,5 sek snabbare än Melandri på Michelin? Jag klagar inte: det vore skitkul om både Honda och Yamaha har stora problem. Jag vill gärna se Ducati och Kawasaki bilda formation och köra ifrån resten med åtföljande sammanbitna miner hos HRC och Yamaha. :lol

Nyteknik skrev:
Men skulle det vara kvaldäck som gör att Nakano är 1,5 sek snabbare än Melandri på Michelin? Jag klagar inte: det vore skitkul om både Honda och Yamaha har stora problem. Jag vill gärna se Ducati och Kawasaki bilda formation och köra ifrån resten med åtföljande sammanbitna miner hos HRC och Yamaha. :lol

Gärna med efterföljande komentar från Max Biaggi: "As i was the first to realise, the Honda is a very bad motorcycle, i could have helped them out but they wouldn't listen"

Chris Ash skrev:
Gärna med efterföljande komentar från Max Biaggi: "As i was the first to realise, the Honda is a very bad motorcycle, i could have helped them out but they wouldn't listen"
:rofl

Vi kanske inte får en total vändning i toppen men jämnare mellan tillverkarna är väl vad som skulle kunna rädda den här säsongen när så många sopor kör.

Last edited:
Nyteknik skrev:
INte enbart. Har svårt att se att Yamaha skulle ha så svåra problem som Honda har haft under testerna. Yamaha komemr vara bästa team/tillverkare i år igen. Inget snack om det.

Chris Ash skrev:
Det vore grymt kul. Och dessutom:

"I hope that Hayden can sort out Hondas problems that I discovered last year. HRC don´t like to hear that anything is wrong and now they must pay the price."

Bifogat

• biaggi.gif
    biaggi.gif
    23.2 KB · Visningar: 48
Last edited:
Duccarna åkte låga 1.40 på racedäck så dom har bra fart även utan kvalsulorna. Vet inte hur snabb Nakano var, men absolut mest imponerad är jag av Randy DePuniet. Trodde inte han skulle vara i närheten av toppen...

Don Quixote skrev:
Duccarna åkte låga 1.40 på racedäck så dom har bra fart även utan kvalsulorna. Vet inte hur snabb Nakano var, men absolut mest imponerad är jag av Randy DePuniet. Trodde inte han skulle vara i närheten av toppen...
Han överraskar positivt på mig, många som trodde det enbart handlade om pengar när de sparkade Hoffmann men de verkar vara rätt ute där.

Don Quixote skrev:
...absolut mest imponerad är jag av Randy DePuniet.
Visst ser hans tider fina ut. Men knappast någon av de resultatlistor från tester vi har sett påminner om hur de brukar se ut efter en tävling. Jag tror inte vi kommer få se några totala överraskningar utan återigen the usual suspects i toppen.

1. Rossi
2. Melandri
3. Hayden
4. Pedrosa
5. Capirossi
6. Checa
7. Edwards

:trött

Neutral skrev:
Vi kanske inte får en total vändning i toppen men jämnare mellan tillverkarna är väl vad som skulle kunna rädda den här säsongen när så många sopor kör.
Nu vet jag inte om du bara är ironisk eller om du verkligen menar det du skriver. Sopor :va
Vilka toppförare har försvunnit förutom old boysen Barros och Biaggi som gör att det bara är sopor kvar?

sandstream skrev:
Nu vet jag inte om du bara är ironisk eller om du verkligen menar det du skriver. Sopor :va
Vilka toppförare har försvunnit förutom old boysen Barros och Biaggi som gör att det bara är sopor kvar?
Egentligen är det ju färre "sopor" nu än förr. Eller: tidigare var det större skillnad på materialet mellan de som stod längst fram och de som stod längst bak. Nu har de som står i sista ledet fabriksmaterial. Svårt att säga om de som är sämst nu är sämre än de som var sämst för 5-10 år sedan. Men Ellison, Cardoso och Hofmann är goda representanter för de sämsta.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Det var väl precis det han INTE kunde.
Istället dumpade han hojen i depån och skrek som ett barn om hur förbannat dålig den var :hihi

sandstream skrev:
Det var väl precis det han INTE kunde.
Istället dumpade han hojen i depån och skrek som ett barn om hur förbannat dålig den var :hihi
Ingen av oss vet väl vad Biaggi ville ha och vad han fick från HRC. Dessutom hoppade de ju runt mellan förarna med utvecklingen av hojen, Biaggi, Gibernau, sju olika chassien under säsongen etc.
Som Teddy skrev tidigare verkar det saknas en tupp hos HRC som kan styra skutan, samma fenomen sågs ju när Doohan var skadad och ingenjörerna styrde utvecklingen, hjälpta av svaga japanska förare som Itoh, och hojen blev förvisso starkare och snabbare rakt fram men sämre totalt sett.

Som flitig läsare av brittiska Performance Bikes så önskar jag verkligen att det gick bättre för Ellison, han verkar väldigt sympatisk.
Dock så är det säkerligen inte helt objektivt det som skrivs av PB (och för den delen Ellison själv), men han verkar jobba hårt.

Men å andra sidan är en sympatisk personlighet kanske inte det som gör en till en bra racerförare :)

xyx skrev:
Men å andra sidan är en sympatisk personlighet kanske inte det som gör en till en bra racerförare :)

dessutom har han hård konkurrens i stallet,
Checa kör inte bara cirklar kring Ellison, han
anses allmänt vara den trevligaste killen i depån
enligt vad jag hört iaf.

Vanessa_Incontrada_e_Carlos_Checa_6.jpg

... men, tjenare tjejen.

Till Ellison försvar hade Xaus en riktig ökensäsong när han bytte till
M1:an så det gäller att ha rätt handlag med den hojen, mer 250 än
gatsoffa verkar det som.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!