Irrationaliteten i aktiemarknaden

Jadu, det var rätt längesen nu och jag köpte dem under en dåvarande svacka och trodde inte de skulle sjunka ännu mer... Tänkte väl att ett såpass väletablerat företag borde vara rätt safe på lång sikt, men det sket sig onekligen... :gnissla :hihi som tur var var det inga stora pengar jag gick in med.
Ja jag bara undrade, jag har gjort liknande köp, tex Kinnevik.

Du kan kolla vad han trodde om Nvidia när de kostade 100 USD.

(Svaret finns i tråden).

🥹

Varningsklocka deluxe.

Länk tack?

Edit: Jag blev förvånad över påståendet att jag offentligt skulle trott eller gett någon slags prognos för ett så smalt bolag som Nvidia så jag har nu tittat igenom tråden och det finns ingenstans där jag ger någon prognos om Nvidia.
Det är bara Markus som tolkar in mer än vad jag skrivit.

Last edited:
Utförligt svar. Vad tror du kommer ge störst avkastning/tillväxt de kommande 5 åren?

Titta på graferna, det finns 2-3 tillfällen då pe varit så höga som nu för Dow och inte heller grafen för S&P gav Markus stöd för sitt påstående.

Ett av dessa tillfällen var vid millennieskiftet med it-bubblan.
Det tog runt 15 år innan omx hade hämtat sig för den som köpte på den toppen. Utdelningar ej inräknade.

Nästa tillfälle var krisen 2008, och då tog det 6 år.

Det tredje tillfället var i samband med pandemin som dels inte var skapad av finansiella imperfektioner och dels räddades av att världen tryckte pengar som aldrig förr. Det raset hämtade sig därför extremt snabbt men jag vet inte riktigt om pandemin ska ses som nåt finansiellt scenario. Och dessutom har det inte varit helt problemfritt att det trycktes så mycket pengar som därför snabbt tappade värde.
Det var ju alltså egentligen inte börsen som gick upp på egen kraft utan pengarna som tappade värde relativt kapitaltillgångar.

Och till Markus behöver jag väl förtydliga att denna text inte är en prognos om vad som ska ske de närmaste 5 åren.
Jag presenterar bara historiken och om du ser någon prognos från den så är det dina egna tolkningar som du själv får ta ansvar för.

Last edited:
Ja jag bara undrade, jag har gjort liknande köp, tex Kinnevik.
Det är ju rena spekulationer man har att gå på, det bästa man kan göra är väl att sprida ut investeringarna så att man inte har alla ägg i samma korg. Mina electrolux har avkastning på -50% såhär långt, och det känns ju absolut lite tråkigt i och för sig, men när man betänker att jag bara gick in med typ 2000kr så känns det inte lika farligt :tummenupp Sen är ju inte förlusten ett faktum förrän man säljer, och man vet ju aldrig om det vänder någon gång i framtiden så... Jag sparar dem ett tag till.

Sämsta investeringen jag gjort var SAS, de hade det ju lite jobbigt där under pandemin men jag tyckte ändå att det kändes rätt säkert i och med flera statliga ägare och sådär så jag köpte ett antal papper i någon nyteckning och sen gick de stadigt nedåt tills de avnoterades från börsen något år senare och jag tvingades sälja med typ 80% förlust. Det var egentligen inte heller några jättepengar även om det var mer än Electrolux, och till skillnad från dem så är det ju en konstaterad förlustaffär.

Titta på graferna, det finns 2-3 tillfällen då pe varit så höga som nu för Dow och inte heller grafen för S&P gav Markus stöd för sitt påstående.

Ett av dessa tillfällen var vid millennieskiftet med it-bubblan.
Det tog runt 15 år innan omx hade hämtat sig för den som köpte på den toppen. Utdelningar ej inräknade.

Nästa tillfälle var krisen 2008, och då tog det 6 år.

Det tredje tillfället var i samband med pandemin som dels inte var skapad av finansiella imperfektioner och dels räddades av att världen tryckte pengar som aldrig förr. Det raset hämtade sig därför extremt snabbt men jag vet inte riktigt om pandemin ska ses som nåt finansiellt scenario. Och dessutom har det inte varit helt problemfritt att det trycktes så mycket pengar som därför snabbt tappade värde.
Det var ju alltså egentligen inte börsen som gick upp på egen kraft utan pengarna som tappade värde relativt kapitaltillgångar.

Och till Markus behöver jag väl förtydliga att denna text inte är en prognos om vad som ska ske de närmaste 5 åren.
Jag presenterar bara historiken och om du ser någon prognos från den så är det dina egna tolkningar som du själv får ta ansvar för.

Problemet är väl att alternativen inte är särskilt attraktiva heller…. Obligationer har knappast hängt med inflationen, guld och enskilda bolag är lite väl smalt, osv.

Dessutom är det precis lika svårt att pricka toppen vid inköp som vid försäljning, så de där ROI-scenariona är inte applicerbara på huruvida man bör investera i aktier idag.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back