Irrationaliteten i aktiemarknaden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju säkert sant. Och sedan är ju antagligen de som faktiskt är riktigt duktiga på att pricka rätt på marknaden redan ekonomiskt oberoende och behöver inte skriva sånt till andra.

Incitamentet för att skriva det åt andra är väl sällan välvilja utan snarare oftast för att boosta sina egna placeringar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ibland kan jag fundera på när de stora analyshusen ger en säljrek om de egentligen inte vill in i aktien men att de hoppas på ökat säljtryck/att folk ska sälja och pss trycka ner kursen.
På samma sätt misstänker jag att de iaf ibland smäller köp-rekommendationen på aktier de äger som de vill pressa upp.
Ett exempel är den här som jag sett rekomendation på sedan mitten av januari...

Nu kanske det kan vara en idé att köpa den? Den ser ju ut att ha börjat jobba uppåt igen.
Lillebror har pengar i fastighetsaktier, och tycker det har varit lite jobbigt ett tag eftersom att allt pekar ner.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
På samma sätt misstänker jag att de iaf ibland smäller köp-rekommendationen på aktier de äger som de vill pressa upp.
Ett exempel är den här som jag sett rekomendation på sedan mitten av januari...

Nu kanske det kan vara en idé att köpa den? Den ser ju ut att ha börjat jobba uppåt igen.
Lillebror har pengar i fastighetsaktier, och tycker det har varit lite jobbigt ett tag eftersom att allt pekar ner.
SBB är ju ett måste att äga.

Ingen köp/säljrek. Var och en tar ansvar för sina egna investeringar osv osv.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
En av mina aktier gick upp 5% när börsen öppnade, en annan gick upp 4%. Resten har legat ganska stilla.
Essity ser ju snarare ut att ha varit bra att satsa emot. :hihi
Jag har ju inte så mycket Essity så klart den går fint.

Är placerad 7 siffrigt brett nu anläggning,bygg o industri , blir säkert massa kosing om 3 år

Kobebiff till frukost
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kolla skanska o ncc , ncc kommer nog sticka högt o fint när det bär av , kan vara läge o tjacka nu.



Inte vatt på Peab alls , JM hörde man nått negativt om tror jag - hands off kanske
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Går bra nu , drar i 8 lax om dan när de tuffar uppåt , skaffar ni långt fluffigt hår,tuttar o fitta får ni ligga :hihi
Jag har för lite pengar i marknaden för att göra några relevanta pengar, men aktierna jag plockat upp har hittills gått upp med 30, 19, 17, 10, 17, 7 och 9 %. Lite styvt 15% i snitt till värdet de gått upp på 2-ish månader, så det går väl bra iaf. Överträffar mitt mål på 8% med en hyfsad marginal hittills i år. :hihi
Har bara gått back på en enda aktie. Det var lite mindre plus för en vecka eller två sedan, men det hämtade sig.

Hittade ett "nytt" bolag som kan sätta fart inom ett halvår med om deras produkt visar sig intressant i testerna de håller på och genomför nu i vår, så en del av skatteåterbäringen ska jag nog lägga på den aktien och hålla tummarna för att den stiger.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har för lite pengar i marknaden för att göra några relevanta pengar, men aktierna jag plockat upp har hittills gått upp med 30, 19, 17, 10, 17, 7 och 9 %. Lite styvt 15% i snitt till värdet de gått upp på 2-ish månader, så det går väl bra iaf. Överträffar mitt mål på 8% med en hyfsad marginal hittills i år. :hihi
Har bara gått back på en enda aktie. Det var lite mindre plus för en vecka eller två sedan, men det hämtade sig.

Hittade ett "nytt" bolag som kan sätta fart inom ett halvår med om deras produkt visar sig intressant i testerna de håller på och genomför nu i vår, så en del av skatteåterbäringen ska jag nog lägga på den aktien och hålla tummarna för att den stiger.
Ja de lossnar i höst så man bör vara redo o skyffla in o kanske inte vänta.

Börsen ligger steget före.

JM (Bygg) drog ju som ett skott upp nu när ja tjackat en större post , hörde nått negativt om dom b.la b.la men läste på.

Nu har den dratt rejält men kolla på vilket ytrymme uppåt som finns när det vänder , 179 till +400 - långt ifrån försent o tjacka

Blir börscrasch som straff från gud imån , syns vid nått broräcke imån :hihi
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ni måste läsa detta nedan nu så ni förstår att det kan dra ned i kärret fort igen innan en riktig uppgångstrend i höst

Inte placera huspengar,mc,semestet eller brölloppskassan , dangerzone nu

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top