Iridium tändstift för o emot?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Några egentliga för/nackdelar med iridiumstift - frånsett att de kostar några kronor extra?

Min lilla erfarenhet av iridiumstift är att de funkar jäkligt bra. Lättstartade motorer, stabil tomgång, bra motorgång genom hela registret. På enstamparen märks tydligt att den svarar bättre än mot ett standardstift.

Så egentligen bara fördelar frånsett priset, å andra sidan ska iridiumelektroden klara sig 6000-10000 mil och stämmer det så blir det ekonomi i det hela ändå.

Som klockis skrivit så finns en uppsjö av piratkopior, så köp från en välrenommerad handlare. Kollar man med en lupp på stiftet ska det synas tydligt att den hårstråtunna iridiumelektroden är svetsad till mittelektroden, på piratkopiorna kan det ibland bara vara en nedsvarvad mittelektrod som håller typ några hundra mil, om de ens ger gnista alls.

En mek på en mc-firma i närheten sa att de lämpar sig inte för lugn körning

Svårigheten att avgöra om äkta NGK Iridiumtändstift eller förfalskning är väl nackdel ?
Hur skiljer man ut äkta Iridiumtändstift från förfalskningar ? T.ex från ett Platina tändstift ?
Gissar att förfalskarna läser länken och ser till att lösa missarna i tillverkningen.
Trist.

Last edited:
En annan sådan där forumsanning som florerar är att det gör bara nytta på insprutarhojar. :unsure:
Ingen aning om varför det anses vara så? Både med förgasare och insprut handlar det ju om att antända en luft/bränsleblandning. Så det förstår jag inte.

Någonstans i bakhuvudet har jag en minnesbild avatt inte alla tändspolar gillar Iridiumstift.
Det kan vara helfel och de hojar jag har sådana stift i funkar.

Någonstans i bakhuvudet har jag en minnesbild avatt inte alla tändspolar gillar Iridiumstift.
Det kan vara helfel och de hojar jag har sådana stift i funkar.
Jo, såg att Moddlaren skrivit en kommentar om det en gång i tiden

En annan sådan där forumsanning som florerar är att det gör bara nytta på insprutarhojar. :unsure:
Ingen aning om varför det anses vara så? Både med förgasare och insprut handlar det ju om att antända en luft/bränsleblandning. Så det förstår jag inte.
Varför Iridium ?
Det är väl inte så att med Iridium tändstift så blir kostnaden lägre för bilen för tillverkaren för det är möjligt använda "svagare" billigare tändspolar och andra billigare komponenter i tändsystemet. ?

Iridiumstift, mer koncentrerad gnista pga mindre diameter på elektroden.
Längre livslängd.

Min 945T (++) tappade inte på högvarv som "vanliga" stift gjorde.

Varför Iridium ?
Det är väl inte så att med Iridium tändstift så blir kostnaden lägre för bilen för tillverkaren för det är möjligt använda "svagare" billigare tändspolar och andra billigare komponenter i tändsystemet. ?
Många av de "moderna" stift som tagits fram är ett svar på de krav som framförallt Kalifornien (CARB) ställde på låga emissioner under bilens livslängd i början på 90-talet. Då ställdes krav på att vissa av bilens system skulle klara upp till 100.000 miles utan emissionspåverkande försämringar. Ex. skulle misständningar detekteras och vid ett visst antal tändes motorlampan - om ett sådant fel blev frekvent förekommande så kunde det krävas att tillverkaren återkallade en fordonsflotta (en flera modeller/årsmodeller) och åtgärdade felet. Då vet jag att flera tillverkare slängde i högspecade tändstift.

Många av de "moderna" stift som tagits fram är ett svar på de krav som framförallt Kalifornien (CARB) ställde på låga emissioner under bilens livslängd i början på 90-talet. Då ställdes krav på att vissa av bilens system skulle klara upp till 100.000 miles utan emissionspåverkande försämringar. Ex. skulle misständningar detekteras och vid ett visst antal tändes motorlampan - om ett sådant fel blev frekvent förekommande så kunde det krävas att tillverkaren återkallade en fordonsflotta (en flera modeller/årsmodeller) och åtgärdade felet. Då vet jag att flera tillverkare slängde i högspecade tändstift.
Helt korrekt

På nittonhundratalet och i mina Saabar med alldeles för högt laddtryck höll vanliga stift några dagar. Irdium höll flera tusen mil. Dock inget att betala extra för till en standardmotorn. Där brukar tillverkarens rekommendationer vara bäst.

Skillnaden mellan de två är är väl annars att insprutning normalt sett alltid har rätt bränsle/luft-blandning

Min lilla erfarenhet av iridiumstift är att de funkar jäkligt bra. Lättstartade motorer, stabil tomgång, bra motorgång genom hela registret. På enstamparen märks tydligt att den svarar bättre än mot ett standardstift.

Så egentligen bara fördelar frånsett priset, å andra sidan ska iridiumelektroden klara sig 6000-10000 mil och stämmer det så blir det ekonomi i det hela ändå.

Som klockis skrivit så finns en uppsjö av piratkopior, så köp från en välrenommerad handlare. Kollar man med en lupp på stiftet ska det synas tydligt att den hårstråtunna iridiumelektroden är svetsad till mittelektroden, på piratkopiorna kan det ibland bara vara en nedsvarvad mittelektrod som håller typ några hundra mil, om de ens ger gnista alls.
Viffern vill ha irridiumstift som skall bytas på 3600 mil, oklart om det behövs eller inte utan bara vad som står i manulen

Iridiumstift, mer koncentrerad gnista pga mindre diameter på elektroden.
Längre livslängd.

Min 945T (++) tappade inte på högvarv som "vanliga" stift gjorde.
Genom att elektroden är smalare / tunnare än på vanliga stift krävs lägre spänning för gnista. Så om tändspolarna inte orkar ge tillräcklig spänning för 100 % gnistor med vanliga stift vid högre varv så är det inget konstigt att det blir gnista med Iridium eller Platinastift.
Smalare / tunnare elektroder kräver lägre spänning för gnista.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman