Iridium tändstift för o emot?

Genom att elektroden är smalare / tunnare än på vanliga stift krävs lägre spänning för gnista. Så om tändspolarna inte orkar ge tillräcklig spänning för 100 % gnistor med vanliga stift vid högre varv så är det inget konstigt att det blir gnista med Iridium eller Platinastift.
Smalare / tunnare elektroder kräver lägre spänning för gnista.

Laddtryck och/eller mycke soppa gör väl att vanliga tändspolar inte orkar skjuta igenom en gnista annars
 
Viffern vill ha irridiumstift som skall bytas på 3600 mil, oklart om det behövs eller inte utan bara vad som står i manulen

Hondorna ska väl bytas vid 4800.
Jag bytte mina vid 8000 nånting. Blev lite nojjig när en mc-/bilmek mindes vid en Hondakurs(bil) att när iridiumstiften slits ut så kan dom förstöra tändspolarna.
Reskompisen är nu annars(likadan Honda) uppe i 27.000 mil med sina stift.

Så, som Klockringaren nämner, "låt dom sitta i för alltid"
 
Vissa hoj och bilmotorer går inte med Iridiumstift. Som ex Honda xr650 gick inte med Denso iridium om inte man justerat in bränsleblandningen perfekt med vanliga stift innan.
Och på bilar jag provat har de funkat på ena men inte på andra motorer men i regel har de funkat om man slagit ihop gnistgapet till bara 0,4mm och de är på standardmotorer.
Men de flesta hojar i dag har iridium från fabrik och då funkar det såklart, jag har org iridiumstift på min ktm 990 och de är inte bytt på 4500 mil.
Iridium har sämre ledningsförmåga än koppar och silver stift men de komenseras av de smala elektroden så de blir ok gnista öändå och de håller såjkklart lääääänge. Jag köpote Denso iridium från typ ebay och de va såklart pirat och funkar inte alls. De syntest på kartongen och på elektroden, jag hittade bilder och förklaringar då på hur man skulle skilja pirat från oem men de va minst sagt svårt.
På kompisarens Bmw 3,8 l s38 motor med härre jösses effekt 1000 hjul hk så funkar Denso Iridium skitbra, den tar aldrig ett stift trots att den har dränkts i e85 under mappning.
Jag har även kört Denso iridium på tvåtaktare snöskoter och de funkade likvärdigt med vanliga ingen fördel direkt ev att de tålde för mycket soppa likvärdigt med de bästa vanliga stiften för surhet och oljedränkning NGKbr9eya. Skotermotorerna jag kört Denso på har varit max trimmade för 98 okt soppa.
 
Tydligen riktigt skabbig me pirat o hitta dom.

SKF snubbar blev ju fan inburade i Usa för att ha sålt piratade kullager till Usnavy , tog ett tag o reda ut det men pirat hade hamnat i systemet även hos dom.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top