Ir bastu. Nån som har en, eller har testat?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har inte testat, men det lär ska vara bra värme som går djupt in i kroppen. Perfekt om man är kall och stel. Jag skulle nog sakna den fuktiga luften och lukten från ett vanligt aggregat, så det är nog som ett komplement i så fall. Man kan bygga tvillingbastu - en för 3-4 pers med vedeldat (eller el om det är tvärt omöjligt med riktigt aggregat) och så en liten hytt för en person med IR.

Jag har satsat på vanligt badkar som man får plats i och så dusch för vardagsbruk (stor och rymlig). Bubbelbad blir jobbigt med rengöring i längden.

Inget förråd i bastun - den används! Öl-öppnaren sitter fastmonterad på väggen :tummenupp
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Verkar inte som så många provat ir bastu. Får försöka testa en innan jag bestämmer mig. Gillar tanken att det är lite svalare luft med ir, tycker det blir jobbigt att andas i vanlig bastu när man sitter länge.

Vedeldad har jag möjlighet till, men då får jag tumma på "spa"designen eftersom skorstenen är på andra sidan rummet. Värsta är att jag borde bestämma layouten innan jag ska lägga nytt avlopp på torsdag.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
En bastu ska byggas i separat byggnad och helst tillsammans med några vänner/grannar.

Är man några hushåll så blir den använd och ingen fyller upp den med skit.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Inte för att jag testat men jag tycker det där låter lika dumt som koffeinfritt kaffe och alkoholfri öl.

Många svar men ingen som faktiskt testat.

Det jag läst av folk som faktiskt testat på das internet är bara positivt. Sen att värmekänslan kommer mycket snabbare är också ett stort plus för vardagsbruk.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Räkna ihop vad det kostar att bygga. = 50 000:-

Ta det delat med hundra nyttjanden per år = 500:-

Dela det med beräknad livsläng (10år?) på rummet. = 50:-

Elförbrukning tillkommer.

Sen räknar vi om, för ingen jävel tar sig tid att basta tre gånger i veckan i snitt.

I själva verket blir det mellan 1 och 3 gånger i veckan första året, sedan minskar det rejält, efter 6 år har du en vattenskada...



50000/50/6= 166:-/gång plus elkostnad....

Är det inte bättre att lösa ett gymkort och basta på gymet?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Räkna ihop vad det kostar att bygga. = 50 000:-

Ta det delat med hundra nyttjanden per år = 500:-

Dela det med beräknad livsläng (10år?) på rummet. = 50:-

Elförbrukning tillkommer.

Sen räknar vi om, för ingen jävel tar sig tid att basta tre gånger i veckan i snitt.

I själva verket blir det mellan 1 och 3 gånger i veckan första året, sedan minskar det rejält, efter 6 år har du en vattenskada...



50000/50/6= 166:-/gång plus elkostnad....

Är det inte bättre att lösa ett gymkort och basta på gymet?

Finns fler saker man kan applicera din uträckning på...:)

Räkna ihop vad den kostar att köpa. = 100 000:-

Ta det delat med hundra nyttjanden per halvår = 1000:-

Dela det med beräknad livsläng (10år?) på hojen. = 100:-

Försäkringskostnad tillkommer.

Sen räknar vi om, för ingen jävel tar sig tid att åka 6 gånger i veckan i snitt per säsong.

I själva verket blir det mellan 1 och 3 gånger i veckan första halvåret, sedan minskar det rejält, efter 6 månader har du en försäkringskada...



100.000/50/6= 333:-/gång plus bensinkostnad....

Är det inte bättre att provköra eller hyra en banhoj?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns fler saker man kan applicera din uträckning på...:)

Räkna ihop vad den kostar att köpa. = 100 000:-

Ta det delat med hundra nyttjanden per halvår = 1000:-

Dela det med beräknad livsläng (10år?) på hojen. = 100:-

Försäkringskostnad tillkommer.

Sen räknar vi om, för ingen jävel tar sig tid att åka 6 gånger i veckan i snitt per säsong.

I själva verket blir det mellan 1 och 3 gånger i veckan första halvåret, sedan minskar det rejält, efter 6 månader har du en försäkringskada...



100.000/50/6= 333:-/gång plus bensinkostnad....

Är det inte bättre att provköra eller hyra en banhoj?

Det där biter inte på mig, ingen av siffrorna är i närheten av att stämma på mig, hade dom gjort det hade jag inte haft en hoj heller.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Finns fler saker man kan applicera din uträckning på...:)

Räkna ihop vad den kostar att köpa. = 100 000:-

Ta det delat med hundra nyttjanden per halvår = 1000:-

Dela det med beräknad livsläng (10år?) på hojen. = 100:-

Försäkringskostnad tillkommer.

Sen räknar vi om, för ingen jävel tar sig tid att åka 6 gånger i veckan i snitt per säsong.

I själva verket blir det mellan 1 och 3 gånger i veckan första halvåret, sedan minskar det rejält, efter 6 månader har du en försäkringskada...



100.000/50/6= 333:-/gång plus bensinkostnad....

Är det inte bättre att provköra eller hyra en banhoj?

Jo, men sen lägger vi upp den på blocket för 96 000 2 år senare ;)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jo, men sen lägger vi upp den på blocket för 96 000 2 år senare ;)

Och jag lägger ut huset för 100.000:- mer eftersom jag har "spa" :yoparty

Guw...
Ir bastun kostar inte mer än 15.000:- komplett. Jag ska byta avlopp så golvet måste ändå bilas upp, ny betong måste läggas då jag inte vill ha ett stort dike genom källaren.

15.000:- känns ganska ok för att ha möjligheten dom få gånger jag vill njuta lite extra. Sen att hela "minispa" projektet landar på 50k är nog inte omöjligt, men en stor del av den summan kan jag inte undvika ändå.

Nån som testat Ir-bastu?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad bittra ni e allihop..

Vi har bastu i föreningen och nyttjar nån gång varannan vecka under vintern.. Tillräckligt för att lägga en slant på om man bott i hus utan att det skulle va idiotdyrt/tillfälle.

Och ett rejält spa-vad hade sällan stått tomt här. Bara att balja upp en flaska fin-bubbel, tända lite ljus och trängas lite är lätt värt en slant :D
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Glöm IR-bastu, om du inte vill känna dig som ett levande kebabspett i en en kebabgrill.
Vedeldat is the shit och om inte det funkar så är ett elaggregat med mycket sten i nästan ok.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad bittra ni e allihop..

Vi har bastu i föreningen och nyttjar nån gång varannan vecka under vintern.. Tillräckligt för att lägga en slant på om man bott i hus utan att det skulle va idiotdyrt/tillfälle.

Och ett rejält spa-vad hade sällan stått tomt här. Bara att balja upp en flaska fin-bubbel, tända lite ljus och trängas lite är lätt värt en slant :D

Då räknar vi 52 veckor på ett år, 26 på en vinter, varannan vecka 13 gånger alltså...

50 tusen delat på 130 besök ger en kostnad på 384:- per gång...

För att svara på frågan om jag provat IR bastu, nej, bara på ett byggvaruhus, fullt påklädd, och det var en skum känsla som inte liknade bastu, rent för medicinsk behandling/upptining bör det ju funka bra eftersom det "går på djupet" sas.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...om jag provat IR bastu, nej, bara på ett byggvaruhus, fullt påklädd, och det var en skum känsla som inte liknade bastu, rent för medicinsk behandling/upptining bör det ju funka bra eftersom det "går på djupet" sas.

Bastu i mikrovågsugnen...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11377896.ab
Kanske bygga bastun utanför Fukushima så att man kan ta ett dopp direkt ner i kylvätskan/havet sen?
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Glöm IR-bastu, om du inte vill känna dig som ett levande kebabspett i en en kebabgrill.
Vedeldat is the shit och om inte det funkar så är ett elaggregat med mycket sten i nästan ok.

Är själv en bastumänniska av stora mått (norrlänning så klart. GuW för helvete, skärpning! :mad:).

Hade ingen aning om vad ir-bastu var förrän jag såg denna tråd, men instinktivt håller jag med Westfield till 100 %. Vågar man slänga vatten på sten...ehe.. trådarna?? :död :D

Om nu TS inte gillar "vanlig bastu" kanske ir är något för honom? :confused: Bästa tipset är väl helt enkelt att lyssna av återförsäljarna om de har en demo-ir-bastu och sen knata dit i badshorts och t-shirt. Bäst att avgöra är nog i slutänden den som ämnar använda "kebabgrillen" :mattias
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Och jag lägger ut huset för 100.000:- mer eftersom jag har "spa" :yoparty

Guw...
Ir bastun kostar inte mer än 15.000:- komplett. Jag ska byta avlopp så golvet måste ändå bilas upp, ny betong måste läggas då jag inte vill ha ett stort dike genom källaren.

15.000:- känns ganska ok för att ha möjligheten dom få gånger jag vill njuta lite extra. Sen att hela "minispa" projektet landar på 50k är nog inte omöjligt, men en stor del av den summan kan jag inte undvika ändå.

Nån som testat Ir-bastu?

Du behöver inte sitta och ursäkta dig för att en sur gammal gubbe från mörkaste Norrland sitter och trackar dig för att du vill bygga bastu, han är troligtvis bara avundsjuk för att han själv önskar att han hade ork och vilja nog att nyttja en bastu nån gång per år :D

Lägg gärna upp lite bilder och mer info om du installerar en IR-bastu då jag själv ska bygga relax och funderar då på IR istället för sedvanligt aggregat.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top