Ipredlagen träder i kraft idag.

Jag tankar på som vanligt bara det att jag har vidtagit tre åtgärder.

1. Ivacy
2. True Crypt
3. Öppet nätverk

Borde minimera riskerna ganska mycket. Hoppas jag iaf.

Jag tankar på som vanligt bara det att jag har vidtagit tre åtgärder.

1. Ivacy
2. True Crypt
3. Öppet nätverk

Borde minimera riskerna ganska mycket. Hoppas jag iaf.
Ivacy är en vpn/hide-ip tjänst va?

Hur mycket slöar denna ner?

Vad tror ni om detta scenario:

Säg att man har någon hijack-fjärrstyrprogramvara på datorn. Någon går in och laddar ner. Man blir "ipredad". Vad kan tänkas hända? Kan det tänkas vara ett kryphål? Isf kan man ju skylla på att man varit hackad, om man blir tagen, och tanka precis som vanligt..

Eller så surfar du på grannens trådlösa nätverk, eller att grannen surfar på ditt, blir svårt att bevisa att det just är ägaren av nätverket som utfört brottet :tungan Kryphål ja eller en dåligt genomtänkt lag :tummenupp Men dom borde kunna kolla din dator om du haft detta program installerat (om programmet nu inte raderar sig själva efter en liten stund).

Kom på en sak. Man har en huvuddator som inte har något olagligt i sig. Sedan är den ansluten till ett bredbandsmodem som har inbygg router som är aktiverad (utan "ens" kunskap) sedan har man en bärbar dator med ett kort så att den kan ta upp den signal och denna dator är hemlig så att säga, då använder man sitt nät själv men man kan inte bli tagen då det kan varit någon annan som varit inne och latjat plus att man visste inte att nätet var aktiverat eller ens att den hade funktionen :hihi

Eller så surfar du på grannens trådlösa nätverk, eller att grannen surfar på ditt, blir svårt att bevisa att det just är ägaren av nätverket som utfört brottet :tungan Kryphål ja eller en dåligt genomtänkt lag :tummenupp Men dom borde kunna kolla din dator om du haft detta program installerat (om programmet nu inte raderar sig själva efter en liten stund).

Kom på en sak. Man har en huvuddator som inte har något olagligt i sig. Sedan är den ansluten till ett bredbandsmodem som har inbygg router som är aktiverad (utan "ens" kunskap) sedan har man en bärbar dator med ett kort så att den kan ta upp den signal och denna dator är hemlig så att säga, då använder man sitt nät själv men man kan inte bli tagen då det kan varit någon annan som varit inne och latjat plus att man visste inte att nätet var aktiverat eller ens att den hade funktionen :hihi
Jag tänkte mer på att man själv installerar hijack-programet på sin dator, sedan kan man ju hänvisa till att man har haft "Något konstigt program man inte vågat ta bort". :tungan

Borde ju fasen funka :hihi

Det trådlösa nätverket är iaf upplåst nu.

jag tankar aldrig film, det köper jag.
däremot så slinker en å annan MP3 in genom kabeln, dock är det flesta så gamla att inget upphovsskydd finns kvar på dessa. Lite annan musik som ej går att få tag på i sverige samt udda mixar och dub'ar, så vad göra om det inte finns lagliga alternativ?

Till skillnad från ett brottmål är du i detta fallet "skyldig till motsatsen bevisats". En sjuk lag, och krypterade hårddiskar och dyl lär inte hjälpa när fogden fryser dina tillgångar och knackar på och hämtar dina datorer...

Till skillnad från ett brottmål är du i detta fallet "skyldig till motsatsen bevisats". En sjuk lag, och krypterade hårddiskar och dyl lär inte hjälpa när fogden fryser dina tillgångar och knackar på och hämtar dina datorer...

OK, det det är abonnenten som åker på det hur man än gör? Hade ju varit fint att skylla på öppet wifi annars.. :gnissla

Det behövs alltså inga bevis mot en person utan det räcker med bevis mot en IP och sen åker abonnenten på det?

Det behövs alltså inga bevis mot en person utan det räcker med bevis mot en IP och sen åker abonnenten på det?

Trafiken till en viss IP räcker för att de ska kunna komma och plocka datorn för närmare analys

Tvivlar på att vi kommer att få se några fällande domar enbart baserade på nättrafiken

Nja, så är det väl inte riktigt. Det är så att beviskravet är lägre i ett civilmål än i ett brottsmål. 51% istället för 95%, fast det är rätt illa det också.

Jag vet att i Danmark har dom med trådlöst nätverk blivit friade, för att det inte går att bevisa vem som laddat ner. Borde bli likadant i Sverige, fast det vet vi inte förrän första fallet blir prövat.

Nu när de slår sig på bröstet över hur mycket internettrafiken har gått ner de senaste dygnen, kommer man ju oundvikligen till frågan om deras försäljningssiffror har ökat i samma takt?

Jaså inte...

Nu när de slår sig på bröstet över hur mycket internettrafiken har gått ner de senaste dygnen, kommer man ju oundvikligen till frågan om deras försäljningssiffror har ökat i samma takt?

Jaså inte...

Och snart lanserar Piratebay sin Ipredator, så då är det väl bara fortsätta som vanligt. Eller så kör man med nån annan vpn-tjänst.

Jag betalar för det jag använder! Stjäla från andra är väl olagligt?

Att säga att man stjäl är enligt mitt tycke lite starkt sagt, kopiering är en mer korrekt benämning. Man kopierar ju en annans dator/flera datorers film-filer.

Sen är ju även det olagligt, men inte samma sak som att tex. snatta.

// Linus

Att säga att man stjäl är enligt mitt tycke lite starkt sagt, kopiering är en mer korrekt benämning. Man kopierar ju en annans dator/flera datorers film-filer.

Sen är ju även det olagligt, men inte samma sak som att tex. snatta.

// Linus

Det är ju faktiskt en rättighet som olovligen tages. Nu är brottet inte så stort så det ÄR faktiskt ett snatteri. :)

Och egentligen ett mycket värre snatteri än t.ex. godis. Tror inte ägaren av godisfabriken tar lika illa upp som upphovsmannen.

Det är ju faktiskt en rättighet som olovligen tages. Nu är brottet inte så stort så det ÄR faktiskt ett snatteri. :)

Och egentligen ett mycket värre snatteri än t.ex. godis. Tror inte ägaren av godisfabriken tar lika illa upp som upphovsmannen.

Nu har jag inte sagt att ladda ner en film är värre/mildare än att snatta.
Tycker bara att "stjäla" är fel benämning på brottet. Olovlig-kopiering vore en bättre benämning.

Tror faktiskt att godisfabriken skulle ta minst lika illa upp som upphovsmännen om problemet var lika utbrett.

Nursey: ta det lugnt i några veckor/en månad eller två, som det är just nu är det svårt för någon att få ett hum om hur känsligt läget är, men en sak är säker, det är väldigt få som just nu laddar ner material.

http://www.idg.se/2.1085/1.221785/internettrafiken-dyker

enligt statestiken så sticker man ju ut extra mycket bland bruset iochmed att så få sysslar med fildelning i dessa (få?) dagar

Nu visade det sig att så inte alls var fallet:
http://www.second-opinion.se/so/view/310

Trafiken gick ner lika mycket 1:a April förra året också.

jag tankar aldrig film, det köper jag.
däremot så slinker en å annan MP3 in genom kabeln, dock är det flesta så gamla att inget upphovsskydd finns kvar på dessa. Lite annan musik som ej går att få tag på i sverige samt udda mixar och dub'ar, så vad göra om det inte finns lagliga alternativ?
Fyfan, flera här som gillar storhits från 30-talet. :yoparty

problemet är väl att om man nu skulle torka på en enda film t.ex, så tar dom datorn och då torskar man på allt på disken?

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...