IPRED lagen

Blocket.se

"Ipred-lagen skjuts upp
Sverige 26 nov 13:31

Det kommer inte att fattas något beslut om den omdebatterade Ipred-lagen på torsdagen vilket var planerat. De borgerliga partierna har inte kommit överens om formuleringarna i lagförslaget.

- Den vanliga beredningen är inte avslutad, säger Martin Valfridsson, pressekreterare åt justitieminister Beatrice Ask, m, till SvD.

Den ursprungliga tanken var att förslaget skulle bli klart i november, men det verkar inte bli fallet. "

Från Svd

"I ett försök att klargöra upphovsrättsindustrins avsikter med den nya “piratjägarlagen” ställde jag under pseudonymerna, Sambon och Trådlös ett antal frågor till Universals vd Per Sundin när han medverkade i en chatt i TV4 .

Utdrag från chatten:

“Sambo: Min sambo står på vårt Internet. Blir det hon som kommer att bli ansvarig för min olagliga fildelning?

Per Sundin: Ja det blir hon. mvh Per”

“Trådlöst: Hej jag avänder min grannes trådlösa nätverk. Blir det han som kommer att bli ansvarig för min olagliga fildelning?

Per Sundin: Det stämmer! Att idag inte skydda sitt trådlösa nätverk med tex inloggning är väldigt osmart. Mvh Per”

Av Per Sundins svar på frågorna framgår det att upphovsrättsindustrin inte är intresserade av att hitta den som faktiskt gjort sig skyldig till upphovsrättsintrång. Upphovsrättsindustrin är bara intresserad av att hitta någon de kan skicka ett kravbrev till. I detta fall innehavaren av internetabonnemanget oavsett om denna råkar vara skyldig eller oskyldig. Detta görs redan idag i bl.a. England och Danmark.

Detta synsätt framgår också klart och tydligt i förarbeten till den föreslagna lagstiftningen. I lagrådsremissen står det ”Det krävs däremot inte att den som har gjort intrånget eller överträdelsen är identifierad. Det krävs inte heller att intrånget eller överträdelsen har begåtts uppsåtligen eller av oaktsamhet”. Alltså finns det inget krav på att innehavaren av abonnemanget skall ha gjort sig skyldig till den olagliga fildelningen för att uppgifterna skall lämnas ut. Min sambo som står för vårt internet har inget uppsåt och min ”osmarta” granne, han med det trådlösa nätverket, skyddade sitt nätverk med WEP-kryptering, som jag forcerade på ett par minuter, har inte varit oaktsam men skyldig ändå.

Upphovsrättsindustrin är inte intresserad av att hitta skyldiga. De är i bästa fall bara intresserade av att statuera exempel. Införandet av IPRED medför att innehavaren av ett Internetabonnemang, skyldig eller oskyldig, blir juridiskt ansvarig. "

// Linus

Last edited:
Har statsministern någon makt och sans så bör han stoppa IPRED.

Makt har han, men sans saknar han. Nog kommer lagen att gå igenom. Bolagens inställning till detta är ju rätt skrämmande, och dessa är det alltså som regeringen har tänkt släppa lös på befolkningen.

Att dom bara ska gå på dom stora fiskarna är nog dessutom bara att glömma. Bolagen kan ju i princip rekrytera folk i oändlighet till detta eftersom varje anställd bara behöver sätta dit några få för att ha betalat sin lön flera ggr om.

Blocket.se

"Ipred-lagen skjuts upp
Sverige 26 nov 13:31

Det kommer inte att fattas något beslut om den omdebatterade Ipred-lagen på torsdagen vilket var planerat. De borgerliga partierna har inte kommit överens om formuleringarna i lagförslaget.

- Den vanliga beredningen är inte avslutad, säger Martin Valfridsson, pressekreterare åt justitieminister Beatrice Ask, m, till SvD.

Den ursprungliga tanken var att förslaget skulle bli klart i november, men det verkar inte bli fallet. "

Från Svd

"I ett försök att klargöra upphovsrättsindustrins avsikter med den nya “piratjägarlagen” ställde jag under pseudonymerna, Sambon och Trådlös ett antal frågor till Universals vd Per Sundin när han medverkade i en chatt i TV4 .

Utdrag från chatten:

“Sambo: Min sambo står på vårt Internet. Blir det hon som kommer att bli ansvarig för min olagliga fildelning?

Per Sundin: Ja det blir hon. mvh Per”

“Trådlöst: Hej jag avänder min grannes trådlösa nätverk. Blir det han som kommer att bli ansvarig för min olagliga fildelning?

Per Sundin: Det stämmer! Att idag inte skydda sitt trådlösa nätverk med tex inloggning är väldigt osmart. Mvh Per”

Av Per Sundins svar på frågorna framgår det att upphovsrättsindustrin inte är intresserade av att hitta den som faktiskt gjort sig skyldig till upphovsrättsintrång. Upphovsrättsindustrin är bara intresserad av att hitta någon de kan skicka ett kravbrev till. I detta fall innehavaren av internetabonnemanget oavsett om denna råkar vara skyldig eller oskyldig. Detta görs redan idag i bl.a. England och Danmark.

Detta synsätt framgår också klart och tydligt i förarbeten till den föreslagna lagstiftningen. I lagrådsremissen står det ”Det krävs däremot inte att den som har gjort intrånget eller överträdelsen är identifierad. Det krävs inte heller att intrånget eller överträdelsen har begåtts uppsåtligen eller av oaktsamhet”. Alltså finns det inget krav på att innehavaren av abonnemanget skall ha gjort sig skyldig till den olagliga fildelningen för att uppgifterna skall lämnas ut. Min sambo som står för vårt internet har inget uppsåt och min ”osmarta” granne, han med det trådlösa nätverket, skyddade sitt nätverk med WEP-kryptering, som jag forcerade på ett par minuter, har inte varit oaktsam men skyldig ändå.

Upphovsrättsindustrin är inte intresserad av att hitta skyldiga. De är i bästa fall bara intresserade av att statuera exempel. Införandet av IPRED medför att innehavaren av ett Internetabonnemang, skyldig eller oskyldig, blir juridiskt ansvarig. "

// Linus

http://sydsvenskan.se/nojen/article393158/Skivbolagschefen-hade-fel-om-Ipred.html

Beatrice Asks pressekreterare sågar herr Sundins påstående jäms med fotknölarna. Frrågan är om högerhanden (Ask) har koll på vad vänsterhanden (Valfridsson, pressekr.) påstår. Deras påståenden verkar ju stå i viss konflikt med varandra.

Kan man i lagförslaget få in bevisbörda på VEM som laddat ner så tror jag inte ipred historiskt blir mer än en notis i en skittidning. Det är ju bara att sätta upp ett oskyddat wlan och hävda att det är grannen som slangat filmer. Då blir lagen i princip helt verkningslös.

Inte konstigt att musik och filmbolagen upplever en räkgång.
Kan ledande personer inom styrelsen inte skilja på stöld och kopiering
så kommer de aldrig att öka sina försäljningssiffor.

Samma sak med att de tror att för varje nedladdad låt/film så går de minste om just en inkomst som denna produkt skulle generera.

Lagen har inte ens börjat verka innan dumheterna hopas över varandra..
http://www.metro.se/se/article/2008/12/05/13/5528-48/index.xml

Exakt det där försökte Nintendo med för kanske 10 år sen. Minns att de krävde TV-spelsbörsen och andra på procent av försäljningen eftersom det var tack vare Nintendo de hade en marknad.

Snacka om galenskap, ifall handlare inte har begagnade spel flyttar det ju bara till blocket eller någon annan site för handel privatpersoner emellan.

Vad är nästa pryl, att Roland ska ha royalty för alla hits nån spottar ur sig mha deras synthar?

Man slutar aldrig att förundras över alla kändis/politiker nötter som yttrar sig de vet inte vad de handlar om de enda de ser är pengar pengar pengar.
stackars alla artister som bara får leva på 5miljoner om året och sen har de mage att säga att dagens undomar ska lära sig att jobba för de de vill ha.

Undomar!!?
vill påstå att alla mellan 10-50 tankar hem. min mormor 76 ber mig ladda hem talböcker? så de enda som är för ipred är de som själva har ekonomiskt intresse i att den blir till.

Vi har efterfrågat skiv/film industrin att utveklas med allt annat.
de har de nu gjort. Gett upp all production och ska på heltid ägna sig åt en mer luckrovativ branchs nämligen att kräva nedladdare på sjukliga pengar skit bra istället för att sälja filmen för 200 kan man stämma nedladdaren på
100 000kr

ja just det, IPRED är ju snett så det räcker.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=860498

"I praktiken är det så att det i tingsrätterna har utvecklats en rättspraxis, där innehavaren av ett Internet abonnemang har bevisbördan. Han eller hon måste kunna bevisa att de inte har genomfört den olagliga fildelningen som registrerats med dennes IP-adress.

Med tanke på den redan etablerade rättspraxisen samt kostnaden och de lägre beviskraven i en civilrättslig process kommer konsekvensen av IPRED lagen att leda till ett i praktiken strikt ansvar för innehavare av IP-adresser."

Det här är ju rena jävla vansinnet. Husrannsakan, spärra bankkonton.. vilka tror dom att dom jagar egentligen? Terrorister?

• André Rickardsson kritiserar IPRED-lagen starkt i svenskan, och berättar om hur lagen ger upphovsrättsindustrin rätt att göra husrannsakan hos misstänkta fildelare. Samtidigt står det om hur privata kommersiella intressen ges större befogenhet än polisen.

• Michael Nilsson verkar ha hittat en överraskning angående det i den nya proppen, dock: poliser ska ges möjlighet att få tillgång till personuppgifter bakom en ip-adress, i brott som inte ger mer än böter. Lite sådär vid sidan om förändrar man en viktig princip i svensk lagstiftning.

• KAS gör ytterligare en spaning; upphovsrättsindustrin ska få rätt att spärra misstänkta fildelares bankkonton i hemlighet — de ska inte behöva meddela den anklagade, för att inte behöva riskera “verkställigheten”.

http://opassande.se/index.php/2008/...r-upphovsrattsintrang-och-det-ar-bara-borjan/

Det här är ju rena jävla vansinnet. Husrannsakan, spärra bankkonton.. vilka tror dom att dom jagar egentligen? Terrorister?

• André Rickardsson kritiserar IPRED-lagen starkt i svenskan, och berättar om hur lagen ger upphovsrättsindustrin rätt att göra husrannsakan hos misstänkta fildelare. Samtidigt står det om hur privata kommersiella intressen ges större befogenhet än polisen.

• Michael Nilsson verkar ha hittat en överraskning angående det i den nya proppen, dock: poliser ska ges möjlighet att få tillgång till personuppgifter bakom en ip-adress, i brott som inte ger mer än böter. Lite sådär vid sidan om förändrar man en viktig princip i svensk lagstiftning.

• KAS gör ytterligare en spaning; upphovsrättsindustrin ska få rätt att spärra misstänkta fildelares bankkonton i hemlighet — de ska inte behöva meddela den anklagade, för att inte behöva riskera “verkställigheten”.

http://opassande.se/index.php/2008/...r-upphovsrattsintrang-och-det-ar-bara-borjan/

Stämmer det där så är det illa.

Om lagen klubbas igenom så undrar jag hur lång tid det tar innan någon bryter sig in på Reinfeldts eller varför inte Jan G´s nätverk och tankar hem några skyddade verk för att sedan skicka ett anonymt tips till polisen... :D

Riktigt ironiskt vore det om man valde att ladda ner kopior av Jan G´s egna talböcker... :hihi

Om lagen klubbas igenom så undrar jag hur lång tid det tar innan någon bryter sig in på Reinfeldts eller varför inte Jan G´s nätverk och tankar hem några skyddade verk för att sedan skicka ett anonymt tips till polisen... :D

Riktigt ironiskt vore det om man valde att ladda ner kopior av Jan G´s egna talböcker... :hihi

Ja de vore klockrent. de tråkiga är nog att mediabolagen vet nog mycket väl vilka de ska hålla om ryggen så tror nog reinfeldt sitter tryck hur mycket han än laddar ner. Tror ju heller inte att dessa nyblivna nät poliser kommer sätta dit sina bästa kompisar släcktingar osv.

Är detta sant?

http://rickfalkvinge.se/2008/12/06/nu-javlar-ar-det-skarpt-lage-med-ipred/

Citat från länken:

1. När en identitet (på en abonnemangsinnehavare - inte en fildelare!) lämnas ut till upphovsrättslobbyn, så får abonnemangsinnehavaren inte få reda på det förrän 30 dagar senare.

2. Upphovsrättslobbyn får rätt att göra privat husrannsakan för något som polisen inte får göra husrannsakan för.

3. Upphovsrättslobbyn får rätt att frysa bankkonton för abonnemangsinnehavaren (återigen, inte den person som fildelat).

Denna lag är ju totalt sinnessjuk.
Hur i hela h-vete kan man godkänna en sån här lag?

Måttligt kul att man ska behöva dra kablar över halva lyan pga att man inte vågar köra med trådlöst nätverk. Det är ju inte direkt svårt att hacka sig in på någon annan stackares trådlösa nätverk.

Iofs kanske typ Max som har trådlöst nätverk kommer få fler kunder nu som tankar lite musik samtidigt som dom käkar lite. Ska Max alltså betala böter då?

Back