IPRED lagen

Arbetarrörelse? Ja, då vore det ju logiskt att man kvalificerade sig till de högsta posterna genom att faktiskt ha arbetat... men icke sa nicke. Vackert ord, men används av någon outgrundlig anledning bara av partifunktionärer. Grunna på den en stund, om du inte redan vet varför det är så.

Det är inte obegåvade individer som tar sig in i riksdagen. Det krävs att man från tonåren är en manipulativ skitstövel som kan ta sig upp genom ungdomspartierna, välja sina vänner och inte göra sig till fiende med någon som sedermera kommer att besluta om vem som får klättra vidare på karriärstegen.

Det är en stor filtrering. Att ha principer och hålla fast vid dem är en lyx man inte kan unna sig om man vill ta sig uppåt. Man måste vara beredd att i varje situation anta den åsikt som för närvarande kommer att ge flest pluspoäng i den interna popularitetsklubben, såväl kort- som långsiktigt. Att skaffa sig kompetens genom t ex studier är inte garanterat diskvalificerande, under förutsättning att det är statsvetenskap eller möjligen (om man väljer den längre vägen in i riksdagen via siffernissefunktionerna) nationalekonomi. Handels kan fungera om man där skaffar rätt vänner, men det är egentligen fel ryggdunkarklubb. Dock innebär all tid vid högskola eller universitet en viss frånvaro från ränksmiderierna inom ungdomspartiet vilket kommer att ligga en till last. Detta kan till viss del kompenseras genom att man är med i en studentkår och högljutt gör sig ett namn. Observera att det är kontraproduktiv att inom kåren arbeta för sina medstudenters bästa. Det går inte att kombinera med det huvudsakliga syftet med deltagandet; d v s att synas och forma sin offentliga politiska profil.

Arbetar man så är man automatiskt utesluten. Man tappar helt enkelt för mycket mot konkurrenterna genom att tvingas ägna flera timmar om dagen, då man kunde skrivit motioner, insändare och debattartiklar samt nätverkat inom partiet, på att utföra något som tillför resten av samhället något.

Det vikigaste är att genom hela sin karriär komma ihåg: "Du formar inte politiken. Politiken formar dig. Anpassning och ryggradslöshet är den sanna vägen till lycka, välgång, en plats vid köttgrytorna och riksdagspension".

Kommunalpolitiker är ofta naiva idealister, precis som Jonte säger även om han försöker att få det att inte låta som den hundraprocentiga politiska invaliditet det är. Det skriver de flesta politiker på högre nivå under på, om än i största hemlighet (tänk på opinionen!). Det är därför kommunalpolitikerna blir kvar på kommunnivå och aldrig kommer att ta sig vidare utan tvingas sitta där och ofta t o m ha ett arbete vid sidan av.

Hade det varit så att begåvade individer valde kommunalpolitiken istället för att använda sin kompetens inom yrkeslivet hade det kanske varit nödvändigt att sätta ett stopp för kommunalpolitiken, av hänsyn till bruttonationalprodukten. Dock får skickliga yrkesmänniskor bättre utlopp för sin duglighet inom sitt primäryrke och skulle inte drömma om att ägna sig åt politik vid sidan av. Därför kan de få hållas.

Dessutom behövs kommunalpolitiken som en del av filtret uppåt samt om avstjälpningsplats för de som nästan tog sig hela vägen fram. Dessa kan t o m få bli heltidspolitiker på kommunalnivå. Se det som bänken, reservlaget.

Avskrädeshögen för levnadsodugliga är sedan landstingen. Tack för din medverkan, ring inte oss, vi ringer dig, gå och sabba några busslinjer, den offentliga sjukvården och annat tjafs som vi som har sett till att hamna på de riktiga lönelistorna ändå inte behöver begagna oss av.

Partiväsendet i Sverige funkar på det här sättet, med en uttalad hierarki, acceptera det eller flytta.

"Det är så här samhället fungerar, gilla läget eller skit i det!"

Ja, du har verkligen förstått demokratins grundprinciper! Alternativt helt resignerat.

Fan.

Du har kanske rätt och jag är helt dum i huvudet som fortfarande tror att det skulle gå att rädda skiten... när drar vi? Och vart då?

Last edited:
Klockren analys ft, vilket förbund stångade du dig blodig inom för att få den insikten?

Jag har hört att Jamaica är fint....

Klockren analys ft, vilket förbund stångade du dig blodig inom för att få den insikten?

Tack. Och inget förbund, lyckligtvis, jag insåg detta med hedern i behåll. Jag var desillusionerad redan vid en tidig ålder.

Däremot hade jag länge kontakt med en hel del individer som var på väg eller, oftare, trodde sig vara på väg uppåt inom de olika partierna.

Våra vägar skildes, av förklarliga skäl, den dagen jag tog examen och började vara en pluspost i BNP-sammanställningen.

Det som är så jävla sjukt är ju att man inte kan försvara sig. Inte fan har väl nån råd att gå upp i rättegång mot dom där svinen.

Hade polisen fått ta hand om det istället så hade lagen varit värdelös, eftersom då kan folk gå upp i domstol och polisen måste alltså ha hållbara bevis.

Dom kan väl aldrig egentligen bevisa vem i ett hushåll som suttit vid datorn. Men nu behöver dom ju inte eftersom ingen vågar riskera rättegångskostnader. Då betalar man hellre 1000 spänn, eller va fan dom nu kommer att kräva för en film. Man kanske blir dömd att knacka dörr i grannskapet och berätta att man är fildelare och köra med en grön regskylt på bilen.

Det här innebär ju förresten att man tar en ganska stor risk om man använder trådlöst nätverk. Om nån tar sig in på ens nätverk och tankar en massa olagligheter så är det ju en själv som får ta smällen. Man får ett brev hem: "Betala xxxxx kr, annars jävlar blir det rättegång och skadestånd."

Och som sagt är det ju jävligt svårt att försvara sig eftersom man riskerar väldigt mycket om man går upp i rätten. Sen krävs det väl inte lika starka bevis för att bli dömd i civilrätten heller?

Skulle vara intressant att veta vilka summor dom tänker kräva folk på.

Alltså hjälp mig nu är inte direkt insatt, kommer dom åt dom som tankar med torrents eller är det bara typ DC och limewire och sånt ?

Kan nån förklara bitte.

Alltså hjälp mig nu är inte direkt insatt, kommer dom åt dom som tankar med torrents eller är det bara typ DC och limewire och sånt ?

Kan nån förklara bitte.

Bara dom ser ditt IP-nummer så är du körd. IP-numret syns när du laddar torrents.

Det här handlar ju inte om att stoppa fildelning, det handlar om att tjäna pengar på fildelarna. Det är ju hur enkelt som helst att bara sitta och plocka IP-nummer och sen skicka ut kravbrev.

Det här borde ju även locka andra att tjäna pengar på stämningar. Man lägger upp nånting man har upphovsrätt till på t ex Piratebay och döper filen till nånting som lockar till nerladdning. Sen tar man IP-numret av alla och kräver dom på pengar.

Reinfeld sa innan valet: "Jag vill inte jaga en hel ungdomsgeneration". Han är en man vid sitt ord, så nu låter han industrin göra det istället.

Det här innebär ju förresten att man tar en ganska stor risk om man använder trådlöst nätverk. Om nån tar sig in på ens nätverk och tankar en massa olagligheter så är det ju en själv som får ta smällen. Man får ett brev hem: "Betala xxxxx kr, annars jävlar blir det rättegång och skadestånd."

Nu har dom ju på förslag att ändra lagen pga just det. Att innan det blir tal om åtal så skall operatören skicka en varning innan några uppgifter lämnas ut.

Bara dom ser ditt IP-nummer så är du körd. IP-numret syns när du laddar torrents.

Det här handlar ju inte om att stoppa fildelning, det handlar om att tjäna pengar på fildelarna. Det är ju hur enkelt som helst att bara sitta och plocka IP-nummer och sen skicka ut kravbrev.

Det här borde ju även locka andra att tjäna pengar på stämningar. Man lägger upp nånting man har upphovsrätt till på t ex Piratebay och döper filen till nånting som lockar till nerladdning. Sen tar man IP-numret av alla och kräver dom på pengar.

Reinfeld sa innan valet: "Jag vill inte jaga en hel ungdomsgeneration". Han är en man vid sitt ord, så nu låter han industrin göra det istället.

:mad: och dubbel :mad:

Fast torrents är ju lite annorlunda jämnfört med övriga fildelningsprotokoll då allting splittras upp i många bitar. Man kan ju ha enbart en bit och då delar man ju inte ut hela verket. Jag vet dock inte hur lagen ställer sig till det. Har iaf inte hört någon som blivit åtalad för det.

Iaf så kommer detta vara en i raden av verkningslösa lagar. Kommer komma ny teknik som gör att de inte kommer kunna se IP-adresserna öht, som med TOR.
Det tråkiga med denna utveckling är att "riktiga" brottslingar kommer kunna utnyttja tekniken med, t.ex pedofilnätverk vilket gör det mycket svårare att spåra dom.

Fast torrents är ju lite annorlunda jämnfört med övriga fildelningsprotokoll då allting splittras upp i många bitar. Man kan ju ha enbart en bit och då delar man ju inte ut hela verket. Jag vet dock inte hur lagen ställer sig till det. Har iaf inte hört någon som blivit åtalad för det.

Alla som seedar har ju hela filen.

"Det är så här samhället fungerar, gilla läget eller skit i det!"

Ja, du har verkligen förstått demokratins grundprinciper! Alternativt helt resignerat.

Fan.

Du har kanske rätt och jag är helt dum i huvudet som fortfarande tror att det skulle gå att rädda skiten... när drar vi? Och vart då?
Med tanke på gemene mans politiska kompetens/intresse har jag gett upp för länge sedan. Faktiskt förvånad över att man inte lär ut grundläggande svensk politik i gymnasiet. Det, om något, är vidrigt ur en demokratisk aspekt. Jag flyttar till ett land med beslutande folkomröstningar, det är en bra start.

Det som är så jävla sjukt är ju att man inte kan försvara sig. Inte fan har väl nån råd att gå upp i rättegång mot dom där svinen.

Hade polisen fått ta hand om det istället så hade lagen varit värdelös, eftersom då kan folk gå upp i domstol och polisen måste alltså ha hållbara bevis.

Dom kan väl aldrig egentligen bevisa vem i ett hushåll som suttit vid datorn. Men nu behöver dom ju inte eftersom ingen vågar riskera rättegångskostnader. Då betalar man hellre 1000 spänn, eller va fan dom nu kommer att kräva för en film. Man kanske blir dömd att knacka dörr i grannskapet och berätta att man är fildelare och köra med en grön regskylt på bilen.

Du får gärna rätta mig om jag har fel (helst med någon form av hänvisning), men om en person/företag A stämmer person/företag B på x antal kronor och rätten anser att A har rätt, inte fasiken blir väl B skyldig att betala rättegångskostnaderna? Det verkar orimligt att man måste riskera 50.000 eller så (ingen aning om vad en rättegång kostar) för att få försvara sig mot en felaktig stämning.

Alla som seedar har ju hela filen.

Vanligtvis ja, men det är inte nödvändigt. Man kan dela ut en enstaka bit också.

Du får gärna rätta mig om jag har fel (helst med någon form av hänvisning), men om en person/företag A stämmer person/företag B på x antal kronor och rätten anser att A har rätt, inte fasiken blir väl B skyldig att betala rättegångskostnaderna? Det verkar orimligt att man måste riskera 50.000 eller så (ingen aning om vad en rättegång kostar) för att få försvara sig mot en felaktig stämning.

Brottsmål kostar väl inget i Sverige, vare sig man befinns skyldig eller ej. Drar man igång ett civilrättsligt mål så får förloraren dock betala, tror jag.

Last edited:

Som jag fattat det så blir det ett civilrättsligt mål. Förlorar man får man alltså betala motpartens rättegångskostnader.

Så med andra ord blir man mer eller mindre rättslös ifall man inte har mycket pengar.

Ska se om jag hittar nån hänvisning. Det var inte så lätt som jag trodde att googla fram nån bra. Men söker du lite på civilrättsliga mål så hittar du nog.

Last edited:
Back