Varför då inte gå ut med en reklamkampanj "Det är olagligt att fildela" och ha tillit till folk?
Varför ska tilliten sättas till företagen som tjänar pengar och inte till folket som regeringen SKA representera?
Det är inte att man stoppar nånting som är olagligt jag sätter mig emot, det är metoderna man använder och konsekvenserna som det ger. Det är dessutom inte rimligt att stämma någon på miljonbelopp för att dom fildelat.
Man kan inte heller försvara sånt genom att säga "Man får skylla sig själv om man inte håller sig till reglerna". Isf kan man lika gärna sätta dödsstraff på alla brott. Det är väl bara att inte bryta lagen, annars får man skylla sig själv.
För övrigt behöver man inte ha ett företag för att ha upphovsrätt. Det kan vem som helst skaffa sig. Det här öppnar ju dörrar för begrägerier. Som jag sa tidigare så kan man ju enkelt läcka ut eget nonsensmaterial med vilseledande namn enbart i syfte att lura folk att ladda ner det. Sen sitter man bara och bevakar trackern och tar alla IP-nummer.
Och som sagt så har man i verkligheten ingen chans att försvara sig eftersom få har råd att riskera rättegångskostnader. Det räcker alltså med att bli anklagad.
Sen tycker jag Kantian ska fråga Reinfeld hur han ställer sig till följande scenario:
Gamla Agda 75, som bor i lägenhet och inte kan så mycket om datorer, sitter hemma och surfar på sitt trådlösa nätverk. Anton 16 som bor ovanför tar sig in på hennes nätverk och tankar hem ohyggliga mängder olagliga filer. Sony upptäcker att deras upphovrättsskyddade material tankas till Agdas IP och skickar henne kravbrev på xx kr.
Jo, men nu är det ju inte så att jag som fildelare drar igång ett civilmål. Jag FÖRSVARAR mig mot någon som drar igång ett civilmål.
Annars kan ju jag hävda att t.ex. Cykelstyre är skyldig mig 10.000 och stämma dig i ett civilmål. Om jag lyckas ljuga tillräckligt mycket får DU betala alla rättegångskostnader. Det verkar inte rimligt att du ens ska riskera att få betala hela skiten när du bara måste försvara dig mot min falskhet.
Nej, det är jävligt orimligt, men det är så det är. Den som förlorar i civilmål får stå för kostnaderna. Du får inte heller någon försvarare tilldelad utan en sån får du stå för själv.
Nu hittade jag för övrigt nåt att hänvisa till:
http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____801.aspx
Scrolla ner till Ersättning så står det där. Vilka belopp det kan röra sig om vet jag inte, men det lär ju inte vara billigt iaf.