IPRED lagen

Om nu lagen går igenom, kommer den att bli dödsstöten för regeringen. Det kan jag garantera. Dom kommer lyckas klämma åt min 75 åriga farsa som laddar ner någon enstaka mp3:a ibland och kanske småkidsen som har ett lanparty och tankar ner lite filmer etc. Är det meningen att kriminalisera ett helt land?

Är man stortankare är det hur lätt som helst att bli anonym. Redan idag kan jag använda en usenet access med 256-bit SSL kryptering och får tillgång till precis allt! Kostar förvisso 20$ i månaden men jag kan tanka med full hastighet precis vad jag vill. Har en polare som leechar genom usenet. Hans usenet provider har en hastighet på 80Gbps. Aningen snabbare är torrentskit.

Men men, lycka till regeringen :)

Vi får verkligen hoppas att delen om retroaktiva stämningar inte går igenom. Gör den det kan nog ganska många känna sig knullade i arslet. Antipiratbyrån har lagrat IP-adresser sen 2005.

IPRED måste bara stoppas, varför skulle en ickepolisiär organisation få tillgång till att spåra privatpersoners förehavanden på internet?

Spåra, identifiera, döma och bötfälla dessutom?

Inom vilket annat område skulle det vara acceptabelt?

Jag ska fan sätta upp egna hastighetskontroller ute på vägarna!

Om nu lagen går igenom, kommer den att bli dödsstöten för regeringen. Det kan jag garantera.

Ja, dom kan fara åt helvetet. Helt otroligt att dom är villiga att göra såna inskränkningar i rättssäkerheten för bagatellartade brott bara för skiv- och filmindustrin ska få jaga allmänheten.

Även om jag tycker fildelning ska vara lagligt, så sätter jag mig inte emot att brott mot gällande lagstiftning bestraffas, men det ska skötas av polisen och straffen ska vara rimliga. Det är inte rimligt att förstöra vanliga människors liv genom att sätta dom i livslång skuld bara för att dom laddat ner lite musik. Det är ju bara kolla på dom danska breven. Det var ju inga småbelopp det handlade om direkt.

Nu ger dom industrin polisiära befogenheter och möjlighet att utpressa vanligt folk.

"Betala xxxxxxxx kr nu, annars stämmer vi dig på yyyyyyyy kr + att du får betala rättegångskostnaderna"

Eftersom dom är stora företag är det även enkelt för dom att göra rättegångarna så dyra att ingen vågar ta ett fall till rättegång. Bara anlita svindyra advokater, dyra experter och allt vad dom kan komma på.

Beatrice Ask i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3824679.ab

Jag gillar hur hon resonerar angående risken för utpressning:

- Hur ser du på risken att lagen kan leda till utpressning av de, exempelvis ungdomar, som ägnar sig åt fildelning?

– Jag utgår från att de flesta producenter är klokare än så. Det här är en väldigt viktigt kundgrupp.

Känns ju jävligt tryggt att hon utgår från det. Får väl hoppas att dom åtminstone inser orimligheten med att låta bolagen stämma retroaktivt.

Jag skulle för övrigt vilja veta hur bolagen räknar sina förluster. Uppskattat antal nedladdningar x fullpris på produkten?

Ask kan dra åt h*vete. Det intressanta är att det är muppjävlar som Gessle och andra artister som skrattar hela vägen till banken, som vill få igenom lagen. Det är dom som har redan har sjukt mycket pengar som vill ha mer. Skicka kravbrev till någon efter att fått tag i en IP adress verkar helt sjukt. Var finns bevisningen!? Dom kan ju hitta på vadsomhelst.

Gör ditt eget "bevis" på

http://piratbyran.org/bevismaskinen/

Ask kan dra åt h*vete. Det intressanta är att det är muppjävlar som Gessle och andra artister som skrattar hela vägen till banken, som vill få igenom lagen. Det är dom som har redan har sjukt mycket pengar som vill ha mer. Skicka kravbrev till någon efter att fått tag i en IP adress verkar helt sjukt. Var finns bevisningen!? Dom kan ju hitta på vadsomhelst.

Gör ditt eget "bevis" på

http://piratbyran.org/bevismaskinen/
Under den kommande veckan finns det möjlighet för mig att ställa frågor till Reinfeldt under en föreläsning som dock inte handlar om detta. Men det fria ordet är ju fritt. Jag har inte tid att sätta mig in i frågan så om någon orkar presentera lite fakta som understödjer detta argument om rättssäkerheten skall jag efter bästa förmåga presentera detta för honom.

Håll er till rättssäkerhet och andra argument som faktiskt har någon substans.

Under den kommande veckan finns det möjlighet för mig att ställa frågor till Reinfeldt under en föreläsning som dock inte handlar om detta. Men det fria ordet är ju fritt. Jag har inte tid att sätta mig in i frågan så om någon orkar presentera lite fakta som understödjer detta argument om rättssäkerheten skall jag efter bästa förmåga presentera detta för honom.

Du kan jy fråga honom om den här?
screen.php

Kom över ett bevis på att även Ask fildelar. :rolleyes:

Edit: var lite sen.

Bifogat

• bevis.jpg
    bevis.jpg
    184 KB · Visningar: 149
Knappast copyrightskyddat :mattias

Nähä, så man ska få fortsätta att slanga icke copyrightskyddat material :va

Hur ska jag veta att materialet inte är det, jag slangade hem en låt som heter "whiskey in the jar", det stod inte att den var copyrightskyddad, men det visade den sig vara, har jag slangat i god tro?

Du kan ju ta upp det om utpressning från bolagen och att dom i verkligheten inte kommer behöva hållbara bevis, eftersom dom helt enkelt kan hota med krav på större skadestånd och rättegångskostnader ifall någon sätter sig emot. Vem vågar riskera rättegångskostnader? Dom kan även skrämmas lite extra genom att dra till med onödigt dyra rättegångar.

Sen att folk garanterat kommer sätta i system att läcka ut filer på siter som dom sen ligger och bevakar för att plocka IP och skicka kravbrev till alla som laddar ner. Som jag sa tidigare är det ju enkelt att bara lägga upp vilken skit som helst som man själv har upphovsrätt till och sen döpa det till nånting som man tror folk vill ladda ner, nåt porrnamn t ex.

Jag kan ju spela in mig själv när jag sitter och slår på en gitarr och skriker, sen döpa bandet till "Hardcore teen cumshot ass fuck pussy brintney spears". Sen läcker jag ut det på piratebay och stämmer alla som laddar ner. Man skickar ut kravbrev på 20 000 kr till varje och hotar med skadeståndskrav och rättegångskostnader ifall dom inte betalar.

Jag tycker även du kan fråga om han ändrat sig angående att han inte ville jaga en hel ungdomgeneratation eller om han egentligen bara menade att han tänker låta nån annan jaga dom istället.

Jag undrar även om han anser att det är bra för Sverige att sätta ett enormt antal ungdomar i massiv skuld. Lämnar man allting upp till privata bolag som bara vill tjäna så mycket som möjligt kan man inte bara blint förlita sig på att dom ska tänka på samhällets bästa.

Du kan ju ta upp det om utpressning från bolagen och att dom i verkligheten inte kommer behöva hållbara bevis, eftersom dom helt enkelt kan hota med krav på större skadestånd och rättegångskostnader ifall någon sätter sig emot. Vem vågar riskera rättegångskostnader? Dom kan även skrämmas lite extra genom att dra till med onödigt dyra rättegångar.

Jag tycker även du kan fråga om han ändrat sig angående att han inte ville jaga en hel ungdomgeneratation eller om han egentligen bara menade att han tänker låta nån annan jaga dom istället.

Jag undrar även om han anser att det är bra för Sverige att sätta ett enormt antal ungdomar i massiv skuld. Lämnar man allting upp till privata bolag som bara vill tjäna så mycket som möjligt kan man inte bara blint förlita sig på att dom ska tänka på samhällets bästa.
Tack!

Kom över ett bevis på att även Ask fildelar. :rolleyes:

Edit: var lite sen.

Haha, precis. Det där är en bra grej att ta upp tycker jag. Ifall det räcker med skärmdumpar för att få ut vem som har IP:t så är det ju hur enkelt som helst att photoshoppa.

Fast svaret blir väl nåt i stil med "Jag förutsätter att ingen gör nånting sånt". Det måste kännas skönt att ha en sån tillit på folk.

Fast svaret blir väl nåt i stil med "Jag förutsätter att ingen gör nånting sånt". Det måste kännas skönt att ha en sån tillit på folk.

Varför då inte gå ut med en reklamkampanj "Det är olagligt att fildela" och ha tillit till folk?
Varför ska tilliten sättas till företagen som tjänar pengar och inte till folket som regeringen SKA representera?

Brottsmål kostar väl inget i Sverige, vare sig man befinns skyldig eller ej. Drar man igång ett civilrättsligt mål så får förloraren dock betala, tror jag.

Jo, men nu är det ju inte så att jag som fildelare drar igång ett civilmål. Jag FÖRSVARAR mig mot någon som drar igång ett civilmål.

Annars kan ju jag hävda att t.ex. Cykelstyre är skyldig mig 10.000 och stämma dig i ett civilmål. Om jag lyckas ljuga tillräckligt mycket får DU betala alla rättegångskostnader. Det verkar inte rimligt att du ens ska riskera att få betala hela skiten när du bara måste försvara dig mot min falskhet.

Varför då inte gå ut med en reklamkampanj "Det är olagligt att fildela" och ha tillit till folk?
Varför ska tilliten sättas till företagen som tjänar pengar och inte till folket som regeringen SKA representera?

Det är inte att man stoppar nånting som är olagligt jag sätter mig emot, det är metoderna man använder och konsekvenserna som det ger. Det är dessutom inte rimligt att stämma någon på miljonbelopp för att dom fildelat.

Man kan inte heller försvara sånt genom att säga "Man får skylla sig själv om man inte håller sig till reglerna". Isf kan man lika gärna sätta dödsstraff på alla brott. Det är väl bara att inte bryta lagen, annars får man skylla sig själv.

För övrigt behöver man inte ha ett företag för att ha upphovsrätt. Det kan vem som helst skaffa sig. Det här öppnar ju dörrar för begrägerier. Som jag sa tidigare så kan man ju enkelt läcka ut eget nonsensmaterial med vilseledande namn enbart i syfte att lura folk att ladda ner det. Sen sitter man bara och bevakar trackern och tar alla IP-nummer.

Och som sagt så har man i verkligheten ingen chans att försvara sig eftersom få har råd att riskera rättegångskostnader. Det räcker alltså med att bli anklagad.

Sen tycker jag Kantian ska fråga Reinfeld hur han ställer sig till följande scenario:

Gamla Agda 75, som bor i lägenhet och inte kan så mycket om datorer, sitter hemma och surfar på sitt trådlösa nätverk. Anton 16 som bor ovanför tar sig in på hennes nätverk och tankar hem ohyggliga mängder olagliga filer. Sony upptäcker att deras upphovrättsskyddade material tankas till Agdas IP och skickar henne kravbrev på xx kr.

Jo, men nu är det ju inte så att jag som fildelare drar igång ett civilmål. Jag FÖRSVARAR mig mot någon som drar igång ett civilmål.

Annars kan ju jag hävda att t.ex. Cykelstyre är skyldig mig 10.000 och stämma dig i ett civilmål. Om jag lyckas ljuga tillräckligt mycket får DU betala alla rättegångskostnader. Det verkar inte rimligt att du ens ska riskera att få betala hela skiten när du bara måste försvara dig mot min falskhet.

Nej, det är jävligt orimligt, men det är så det är. Den som förlorar i civilmål får stå för kostnaderna. Du får inte heller någon försvarare tilldelad utan en sån får du stå för själv.

Nu hittade jag för övrigt nåt att hänvisa till: http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____801.aspx

Scrolla ner till Ersättning så står det där. Vilka belopp det kan röra sig om vet jag inte, men det lär ju inte vara billigt iaf.

Last edited:
Om man studerar USAs rättsystem som denna modell bygger på så är taktiken från större bolag att processa sönder dig tills du ger upp även om du har rätt. Det intresanta är att om jag som privatperson stämmer ett skivbolag i USA så behöver jag inte stå för kostnaderna eftersom det inte anses rimligt att jag skulle bekosta en sådan process. Än en gång har vi i Sverige "fått" amerikanskt system som lev ännu värre när vi implementerar det.

Det här öppnar ju dörrar för begrägerier. Som jag sa tidigare så kan man ju enkelt läcka ut eget nonsensmaterial med vilseledande namn enbart i syfte att lura folk att ladda ner det. Sen sitter man bara och bevakar trackern och tar alla IP-nummer.

Fint, det där hade de såklart inte tänkt på, finns det bolag som har ensamrätt på att jaga fildelare?

Gamla Agda 75, som bor i lägenhet och inte kan så mycket om datorer, sitter hemma och surfar på sitt trådlösa nätverk. Anton 16 som bor ovanför tar sig in på hennes nätverk och tankar hem ohyggliga mängder olagliga filer. Sony upptäcker att deras upphovrättsskyddade material tankas till Agdas IP och skickar henne kravbrev på xx kr.

Än värre fall

man hyr ut lägeheten där, bredbandet står på bostadsinnehavaren(comhem? etc.)
man har lan-party hemma
kompisar har med sina bärbara och lånar bredbandet
ungarna åker till far/morföräldrar och lånar bredbandet

etc. etc.

ska man behöva kolla alla som vill låna bredbandet?

"du laddar väl inte ner någonting nu?" (eller laddar upp för den delen för det är väl lika olagligt? ligger filerna kvar för delning och programmet startas när man startar datorn så behöver man ju inte ladda ner någonting för att det ska bli olagligt.)

Last edited:

Ok. Trodde det rörde sig om brottsmål.
Så om jag fattar detta rätt, skall dom få rätt att få ut uppgifterna om vem som har IP-adresser för att starta civilrättsliga mål och inte brottsmål? :va

Back