IPRED lagen

Det är lite kul med den här tråden... Jovisst, ja håller med om att lagen är ett allvarligt hot (skrev hor först och det kanske hade vait bättre:tummenupp ) mot den personliga integriteten. Men det känns som det är få som tänkt på att man kanske drar undan benen på artister som lever på att få betalt för sina verk, genom att tanka hem filer... Jar menar, vem fan vill inte ha betalt för sitt arbete...?
Men som sagt, jag vill inte heller att vem som helst (bolagen) ska kunna jaga mitt IP!
Mvh
En gubbe som själv tankar ibland:rodnar

Det är lite kul med den här tråden... Jovisst, ja håller med om att lagen är ett allvarligt hot (skrev hor först och det kanske hade vait bättre:tummenupp ) mot den personliga integriteten. Men det känns som det är få som tänkt på att man kanske drar undan benen på artister som lever på att få betalt för sina verk, genom att tanka hem filer... Jar menar, vem fan vill inte ha betalt för sitt arbete...?
Men som sagt, jag vill inte heller att vem som helst (bolagen) ska kunna jaga mitt IP!
Mvh
En gubbe som själv tankar ibland:rodnar

Det kan ju diskuteras fram och tillbaka hur mkt som helst men å andra sidan, som nån MUF:are sa, jag ser inte att Britney Spears svälter.

Finns ju många artister som ser fördelarna med fildelning och inte enabrt som ett hot. En del hade ju inte ens kommit fram om det inte hade vart för fildelning, som Basshunter t.ex (sen kan man tycka vad man vill om hans musik).

Tycker det är sjukt att skivbolagen anser sig ha något självklart existensberättigande istället för att följa med och utvecklas med ny teknik. Men istället börjar dom kriga med sina potentiella kunder istället för att förstå vad dom och marknaden vill ha och då lobbar fram sådana här lagar.

Från en intressant debattartikel i Aftonbladet, skriven av Jonas Almquist, The Leather Nun.
"Om man inte heter Benny Andersson eller Per Gessle, kommer musikinkomsterna från något annat ställe än radio, tv, affärer, frisersalonger osv. I 99% av fallen kommer pengarna från de gig vi gör. Bästa sättet att få gig är att folk uppmärksammar dig och vill se dig uppträda.

Jag törs påstå att majoriteten av alla svenska band som idag turnerar i Europa och USA, gör det inte för att skivorna säljer utan för att fildelning, olaglig nedladdning och Internet-communities som MySpace och Soundclick fungerar som gigantiska marknadsföringsmotorer. Måhända förlorar vi ören i STIM-pengar, men vi vinner kronor på turnéinkomster."

Wille Craaford säger så här under en intervju:
WC: "Okej, det gör en pengamässig skillnad. Men det är alltså det enda skillnaden det gör. Men det är klart, jag skulle gärna ta de pengarna. Eller jag undrar hur mycket pengamässig skillnad det gör egentligen? Säg att du säljer singeln i trettiotusen ex då. För att kunna göra det så måste man distribuera via ett stort bolag och så vidare. Det slutar med att dom tar alla pengarna i alla fall."

Frågan är också, varför ett patent på en uppfinning håller 20 år, medan upphovsrätt gäller i hela 70 år efter att skaparen av verket dött?

Varför får alla företag anpassa sig till teknikutvecklingen och verka under de marknadslagar som finns, utom musikbolagen som ska stämma skiten ur alla? :confused:

Last edited:
Ok. Trodde det rörde sig om brottsmål.
Så om jag fattar detta rätt, skall dom få rätt att få ut uppgifterna om vem som har IP-adresser för att starta civilrättsliga mål och inte brottsmål? :va

Du har fattat helt korrekt.

Självklart ska artister få betalt för sitt arbete, men att tro att fildelning kommer att upphöra med den här lagen är bara korkat. Det jag vänder mig mot är SÄTTET som de ska få agera på som är helt horribelt. Det ger utrymme för vilda västern, liknelsen med maffiametoder är mycket bra.

Själv röstade jag på freddan & co, och jag ångrar mig visserligen inte, men va fan håller dom på med? Och med tanke på Måna Musslas tysthet så är det bara att konstatera att det blivit samma sak, eller värre, med henne i spetsen. Hon tycker bara det är bra att alliansen tar detta skitjobbet så slipper hon få skit för det i alla fall.

Självklart ska artister få betalt för sitt arbete, men att tro att fildelning kommer att upphöra med den här lagen är bara korkat. Det jag vänder mig mot är SÄTTET som de ska få agera på som är helt horribelt. Det ger utrymme för vilda västern, liknelsen med maffiametoder är mycket bra.

Själv röstade jag på freddan & co, och jag ångrar mig visserligen inte, men va fan håller dom på med? Och med tanke på Måna Musslas tysthet så är det bara att konstatera att det blivit samma sak, eller värre, med henne i spetsen. Hon tycker bara det är bra att alliansen tar detta skitjobbet så slipper hon få skit för det i alla fall.
Det är oturligt att både FRA+IPRED+En smärre finanskris skall drabba deras mandatperiod. Kan bli knepigt att ro hem 2010.

Det är oturligt att både FRA+IPRED+En smärre finanskris skall drabba deras mandatperiod. Kan bli knepigt att ro hem 2010. Som vanligt med andra ord.

Last edited:
Det är ju inte speciellt svårt att hacka WEP/WPA nycklar för att låna andras bredband heller som någon nämnde tidigare, blir ju muntert när åldringar/oskyldiga får krav från skivbolagen som de inte har råd att motstrida.

T.o.m. artisterna själva är ju emot den här lagen. Det kan man ju förstå, eftersom det försvårar för band som inte spelas på radio och Mtv att nå ut. Bolagen vill givetvis att allt ska gå genom branschen så att vi lyssnar på det dom väljer att lägga fram.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article3824576.ab

Jag förstår inte hur regeringen kan tillmötesgå dessa bakåtsträvare. Tror dom på allvar att folk kommer att börja storhandla skivor för 200 kr/st?

Fildelningen kommer att anpassa sig, precis som den alltid gjort förut (till skillnad mot film- och musikindustrin). Några stackare kommer förstås att få hänga, men fildelningen kommer inte minska och skivförsäljningen kommer absolut inte att öka.

För övrigt är det nog ganska kört för sittande regering att vinna nästa val.

Ok.
Vet du varför dom kör civilrättsligt när det är brott på upphovsrättslagen? Borde ju gå som brottsmål då..

Är det för att dom där kan skrämma en till att betala istället för att gå en civilrättslig process som kan komma att kosta privatpersoner en massa pengar?

Det är ju inte speciellt svårt att hacka WEP/WPA nycklar för att låna andras bredband heller som någon nämnde tidigare, blir ju muntert när åldringar/oskyldiga får krav från skivbolagen som de inte har råd att motstrida.

WPA är inte så jättelätt att knäcka.
WEP är väl relativt enkelt att knäcka men man behöver ändå ha lite kunskap för att kunna göra det.

Last edited:
Ok.
Vet du varför dom kör civilrättsligt när det är brott på upphovsrättslagen? Borde ju gå som brottsmål då..

Därför att dom stämmer dig för förlust av intäkter. Jag är inte så påläst inom juridik, men jag antar att man inte blir dömd för något brott. Det kommer inte stå "Fildelning" i nåt belastningsregister.

Fildelning som brott ses nog som ganska ringa och skulle antagligen inte bestraffas med mer än lite böter.

Jag förstår inte varför dom inte möter upp det här med ett bra alternativ. Nu har dom ju faktiskt chansen att vinna över ganska många till den lagliga sidan.

En bra streamingsite med stort utbud t ex där man betalar abonnemangsavgift. För mig finns idag inget alternativ till fildelning, även om jag skulle betala för precis allt. Ofta när jag lyssnar på musik vill jag även ha sånt som inte finns på albumen: Livespelningar, alternativa versioner, b-sidor, demos. Sånt går inte att köpa på t ex Ginza.

En stor streamingsite liknande youtube, fast med bättre ljud- och bildkvalitet, stort utbud, användarvänligt gränssnitt och möjlighet att göra egna playlists skulle jag kunna tänka mig betala för. För att öka utbudet och få med lite mer ovanligt material skulle man ju t ex även kunna låta användare ladda upp egna filer. Filerna granskas innan dom godkäns så att upphovsrättsinnehavare kan styrkas. Vill man ladda ner filerna för att t ex ha i mp3-spelaren så får man köpa loss ett album för typ 10-20 kr och dom som vill får även köpa en fysisk CD till fullpris. Med abonnemangsavgifter, reklamintäkter och försäljning skulle en sån site kunna dra in stora summor pengar.

Jag tror att en laglig lösning är möjlig, men det skulle kräva både engagemang och kompromiss. Det vägrar bolagsjättarna ens att överväga. Istället sitter dom och räknar på sina påhittade förluster och jagar oss med hot om stämningar utan att fatta att dom bara gräver ner sig djupare och djupare. Enda sättet att minska fildelningen är att erbjuda ett alternativ som alla är nöjda med.

Jag förstår inte varför dom inte möter upp det här med ett bra alternativ. Nu har dom ju faktiskt chansen att vinna över ganska många till den lagliga sidan.

En bra streamingsite med stort utbud t ex där man betalar abonnemangsavgift. För mig finns idag inget alternativ till fildelning, även om jag skulle betala för precis allt. Ofta när jag lyssnar på musik vill jag även ha sånt som inte finns på albumen: Livespelningar, alternativa versioner, b-sidor, demos. Sånt går inte att köpa på t ex Ginza.

En stor streamingsite liknande youtube, fast med bättre ljud- och bildkvalitet, stort utbud, användarvänligt gränssnitt och möjlighet att göra egna playlists skulle jag kunna tänka mig betala för. För att öka utbudet och få med lite mer ovanligt material skulle man ju t ex även kunna låta användare ladda upp egna filer. Filerna granskas innan dom godkäns så att upphovsrättsinnehavare kan styrkas. Vill man ladda ner filerna för att t ex ha i mp3-spelaren så får man köpa loss ett album för typ 10-20 kr och dom som vill får även köpa en fysisk CD till fullpris. Med abonnemangsavgifter, reklamintäkter och försäljning skulle en sån site kunna dra in stora summor pengar.

Jag tror att en laglig lösning är möjlig, men det skulle kräva både engagemang och kompromiss. Det vägrar bolagsjättarna ens att överväga. Istället sitter dom och räknar på sina påhittade förluster och jagar oss med hot om stämningar utan att fatta att dom bara gräver ner sig djupare och djupare. Enda sättet att minska fildelningen är att erbjuda ett alternativ som alla är nöjda med.

Det finns.
http://www.spotify.com/en/ För 99kr månad får du streama vad du vill och dom har en hel del i sitt arkiv.

Det har dock kommit 10-12år för sent tror jag. Folk är vana med fri nedladdning och varför ändra på något som fungerar och dessutom kostar pengar? Jag hoppas dock att fler joinar sådana är siter.
En nackdel med streamingsiterna är att man inte kan lägga det på sin MP3-spelare t.ex.

Cykelstyre: Turbojugend har det formellt korrekta svaret. De vill inte döma dig för ett rott (vilket kräver högre bevisbörda). istället stämmer de dig för uteblivna inkomster. Den kan låta snällt men det smart är att i detta fall har du inte rätt till offentlig försvarare och att faktiskt hamna i rätegång kan utöver eventuellt straff kosta dig över 100.000 i rättegångskostnader. Alla exempel från andra länder visar tydligt att man skrämmer personer till att betala för att slippa rättegång. Att vår justitieminister verkar tro att detta aldrig kan hända i sverige visar ungefär vilken vilja det finns till att seriöst behandla denna fråga.

Det är ganska lamt av regeringen att istället för att säga till musik/film-branschen -ni får hitta en bra lösning för era kunder så marknaden fungerar, så inför man en konstig lag.

WPA /svårt
WEP /relativt enkelt

Ok, trodde bara att det vara WPA2 som var lite svårare efter snabbt sett några artiklar på idg(tror jag det var)

Last edited:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3854350.ab

Jaha då är även Jan Guillou på listan över folk som ska bort. Det är fan den dummaste chatten jag har läst i mitt liv.

Vad, en dryg jäkel som hade trivts utmärkt på detta forum. Några hämtade kommentarer nedan:D

Jan Guillou: Det är svårt att avgöra vem som kommer med det dummaste påståendet i en sådan här chatt men du leder.

Jan Guillou: Självklart! Jag är emot poänger också.

Jan Guillou: Den frågan kan inte vara allvarligt menad.

Vad, en dryg jäkel som hade trivts utmärkt på detta forum. Några hämtade kommentarer nedan:D

Jan Guillou: Det är svårt att avgöra vem som kommer med det dummaste påståendet i en sådan här chatt men du leder.

Karln kan ju inte vara på riktigt.

Vilket stolpskott. :3freak

Jag är rätt imponerad av detta intelligenta svar:
tidningsankan: i japan har internet blivit mer och mer anonymt pga av de de hårda fildelningslagarna. Detta gör det omöjligt att kontrollera även grov brottsligthet som ex barnporrbrott. Hur ställer du dig till det?

Jan Guillou
: Jag är emot barnporr.

Janne är emot barnporr, super. :tummenupp

Jag trodde faktiskt mer än detta om honom. Han försöker med retorik förlöjliga frågeställarna istället för att bemöta frågorna han får, samtidigt som han tjatar på om att dagens ungdomar inte förstår. Då får han ju ta och möta frågorna med seriösa svar istället. Nu förlöjliga han sig själv bara.

Back