IPRED lagen

Politikerna gör vad lobbyisterna säger åt dem, spelar (tyvärr) mindre roll vilken sida de står på. Läs Rickard Falkvinges senaste inlägg så förstår man hur illa ställt det är med beslutsfattarna. Närmaste liknelse jag kan komma på är tanten i trafikutskottet som var upprörd över trimmade mopeder. Argt sa hon:
-"Jag har atalat med flera handlare och de har förklarat för mig att dagens mopeder går inte att trimma"!
Politiker (oavsett sida) hör vad de vill höra för att rättdfärdiga lång smester och hög lön...

Politikerna gör vad lobbyisterna säger åt dem, spelar (tyvärr) mindre roll vilken sida de står på. Läs Rickard Falkvinges senaste inlägg så förstår man hur illa ställt det är med beslutsfattarna. Närmaste liknelse jag kan komma på är tanten i trafikutskottet som var upprörd över trimmade mopeder. Argt sa hon:
-"Jag har atalat med flera handlare och de har förklarat för mig att dagens mopeder går inte att trimma"!
Politiker (oavsett sida) hör vad de vill höra för att rättdfärdiga lång smester och hög lön...

Fel. De flesta politiker i detta land är fritidspolitiker som inte har någon större inkomst av det hela. De brukar få ersättning för förlorad arbetstid. Har för mig att det 98% som är just fritidspolitiker. Detta hade du så klart vetat om du hade en aning om hur det parlamentariska systemet fungerar i Sverige. De flesta i Riksdagen har en lång bakgrund som ungdomsaktiva i de olika politiska ungdomsförbunden. De 349 platserna i riksdagen är det hård konkurans om så det är inte dumskallar som kommer in. Men du är så klart sjukt smart som har fattat att det bara är idioter som bryr sig. I stort sett alla bygger sitt engagemang på ideologi och det är stor skillnad på de olika partierna. Dock kanske det inte verkar så om man baserar sin åsikt på Insider och Expressen.

Fel. De flesta politiker i detta land är fritidspolitiker som inte har någon större inkomst av det hela. De brukar få ersättning för förlorad arbetstid. Har för mig att det 98% som är just fritidspolitiker. Detta hade du så klart vetat om du hade en aning om hur det parlamentariska systemet fungerar i Sverige. De flesta i Riksdagen har en lång bakgrund som ungdomsaktiva i de olika politiska ungdomsförbunden. De 349 platserna i riksdagen är det hård konkurans om så det är inte dumskallar som kommer in. Men du är så klart sjukt smart som har fattat att det bara är idioter som bryr sig. I stort sett alla bygger sitt engagemang på ideologi och det är stor skillnad på de olika partierna. Dock kanske det inte verkar så om man baserar sin åsikt på Insider och Expressen.

Tack för komplimangen :rolleyes: Det känns som om jag trampade på en öm tå.

Nu råkar jag vara ganska väl insatt i hur både ungdomsförbund och politik i övrigt fungerar. Har jobbat en hel del ihop med både ungdomspolitiker och tjänstemän, kommer dessutom från en politiskt aktiv familj men nog om mig...

Utifrån din bild skulle det ju finnas en tydlig blockpolitik där även starka engagemang och personliga ideologier sken igenom. Vi har dessutom sett en föryngring av riksdagen och många av ledamöterna borde åldermässigt förstå principer som internet, nätverk, digital spårning av personuppgifter, IP-adress, upphovsrätt. Trots detta så driver i stort sett alla partier samma linje som av en slump råkar vara väldigt lik vad vissa lobbyorgan driver. Om jag hämtat allt från Expressen så är enda skillnaden att riksdagsmännen troligen fick den färdigskrivna artikeln i handen... Det finns ett par kämpar men de är försvinnande få och sticker inte gärna ut hakan.

FRA är ju ett lysande exempel där båda blocken (när de är/var i oppsition) sågat förslaget men när de väl har makten driver de igenom det. I fallet Ipred har v en egen utredning (Renforsutredningen) som redan sågats, den innehöll samma förslag som nu är på väg igenom via IPRED. Vi följer dessutom inte EU-domstolens tolkning (vilket om man vore sakkunnig känns som naturligt när det gäller EU-Direktiv), istället följer man pengarna och går på färdigskrivna lobbyförslag...

Din bild om politik som en gräsrotsrörelse med folklig förankring är väldigt vacker, tyvärr spelar det ingen roll när de 349 som fattar beslut för länge sedan glömt var de kom ifrån.

Tack för komplimangen :rolleyes: Det känns som om jag trampade på en öm tå.

Nu råkar jag vara ganska väl insatt i hur både ungdomsförbund och politik i övrigt fungerar. Har jobbat en hel del ihop med både ungdomspolitiker och tjänstemän, kommer dessutom från en politiskt aktiv familj men nog om mig...

Utifrån din bild skulle det ju finnas en tydlig blockpolitik där även starka engagemang och personliga ideologier sken igenom. Vi har dessutom sett en föryngring av riksdagen och många av ledamöterna borde åldermässigt förstå principer som internet, nätverk, digital spårning av personuppgifter, IP-adress, upphovsrätt. Trots detta så driver i stort sett alla partier samma linje som av en slump råkar vara väldigt lik vad vissa lobbyorgan driver. Om jag hämtat allt från Expressen så är enda skillnaden att riksdagsmännen troligen fick den färdigskrivna artikeln i handen... Det finns ett par kämpar men de är försvinnande få och sticker inte gärna ut hakan.

FRA är ju ett lysande exempel där båda blocken (när de är/var i oppsition) sågat förslaget men när de väl har makten driver de igenom det. I fallet Ipred har v en egen utredning (Renforsutredningen) som redan sågats, den innehöll samma förslag som nu är på väg igenom via IPRED. Vi följer dessutom inte EU-domstolens tolkning (vilket om man vore sakkunnig känns som naturligt när det gäller EU-Direktiv), istället följer man pengarna och går på färdigskrivna lobbyförslag...

Din bild om politik som en gräsrotsrörelse med folklig förankring är väldigt vacker, tyvärr spelar det ingen roll när de 349 som fattar beslut för länge sedan glömt var de kom ifrån.

Öm tå vete fan men det du gör när du skriver så här är bara att sänka valdeltagandet. Det förändrar inte något inom politiken.
Mycket möjligt att du är insatt, men om vi ska tävla om vem som känner flest så vinner jag i alla fall. Jag är nämligen aktiv på relativt hög nivå.
Jag orkar inte prata de enskilda frågorna, även om de är intressanta.
Om jag ska backa från min tidigare ilska så jag väl konstatera att jag bara vet hur det ser ut inom arbetarrörelsen.
Men det viktiga är huruvida du försöker sänka förtroendet för parlamentarismen (det är förvisso en taktik från borgarna eftersom de traditionellt sett är de som tjänar på det), och således valdeltagandet. Som du säkert vet så är inte problemet verklighetsfrånvarande politiker utan bristande förankring i befolkningen. Det löser vi inte genom att racka ner på systemet utan att få folk att se närheten mellan lokalpolitik och riksdagspolitik. Det du missar är de 98 % av fritidspolitiker som faktisk med ideologi i ryggen styr landet, om än inte lagarna.

Det är det jag retar upp mig på.

[YOUTUBE-ID]KLi0potv6_4[/YOUTUBE-ID]

smart? :va

(riksdagsledamot Peter Pedersen )

Jo det är ganska pinsamt för han. Troligtvis har teknik aldrig intresserat han. Men jag utgår från att han är duktig på annat.

Last edited:
(Video)

Jo det är ganska pinsamt för han. Troligtvis har teknik aldrig intresserat han. Men jag utgår från att han är duktig på annat.

Om vi pratar om utbildningnivå på rikstadsledamöter så är det väl si och så med det. En hel del av dem har ju tillbringat största delen av sitt liv som just politiker och deras eventuella erfarenhet från det "vanliga" arbetslivet är begränsad. Vad de verkar vara bra på är att vara.... politiker... som kan prata och debattera om sånt de inte egentligen förstår.

Men på det lokala planet där det finns politiker som har vanliga arbeten men engagerar sig politiskt för sin byggd och dessutom inte får betalt för det förtjänar respekt.

Om vi pratar om utbildningnivå på rikstadsledamöter så är det väl si och så med det. En hel del av dem har ju tillbringat största delen av sitt liv som just politiker och deras eventuella erfarenhet från det "vanliga" arbetslivet är begränsad. Vad de verkar vara bra på är att vara.... politiker... som kan prata och debattera om sånt de inte egentligen förstår.
Vilket också är anledningen till att det inte är politikerna som utreder och bereder frågorna på dagordningen.

Last edited:
Vilket också är anledningen till att det inte är politikerna som utreder och bereder frågorna på dagordningen.

Ja, men sen är det frågan om ifall de lyssnar på experterna, lobbyisterna eller försöker följa sin partiideologi oavsett resultat.

Edit: Se på FRA lagen med sågningen av den lagen hos många av remissinstanserna, ändå drevs den igenom.

Ja, men sen är det frågan om ifall de lyssnar på experterna, lobbyisterna eller försöker följa sin partiideologi oavsett resultat.

Edit: Se på FRA lagen med sågningen av den lagen hos många av remissinstanserna, ändå drevs den igenom.
Det handlar inte om att de måste lyssna på "experter". Beslutsunderlaget tas fram av sakkunniga för att våra folkvalda utefter det materialet skall kunna fatta beslut med alla fakta i hamn.

FRA-lagen röstades fram först efter att remissinstanserna (i detta fall Lagrådets) synpunkter hade tagits i beaktning och åtgärdats. Jag ser inte någon form av problem där.

Partiväsendet i Sverige funkar på det här sättet, med en uttalad hierarki, acceptera det eller flytta.

Det handlar inte om att de måste lyssna på "experter". Beslutsunderlaget tas fram av sakkunniga för att våra folkvalda utefter det materialet skall kunna fatta beslut med alla fakta i hamn.

FRA-lagen röstades fram först efter att remissinstanserna (i detta fall Lagrådets) synpunkter hade tagits i beaktning och åtgärdats. Jag ser inte någon form av problem där.

Partiväsendet i Sverige funkar på det här sättet, med en uttalad hierarki, acceptera det eller flytta.

Jag accepterar Sveriges styrelseskick även om jag inte respekterar alla 349 ledamöterna i riksdagen.

:va

Jag reagerade på Jonte VSB R-T när han påstog att citat: "De 349 platserna i riksdagen är det hård konkurans om så det är inte dumskallar som kommer in."

Jag hävdar att kriteriet smart/dumskalle inte existerar som urvalskriterie för att komma in i rikstaden.

Sen vill jag inte dömma ut Peder Pederssen som helt korkad eftersom jag bara har sett honom i youtube inslaget och han kan ha haft en "dålig dag".

Men nu var det den nya IPRED-lagen som tråden skulle handla om och där är jag för lite insatt i för att hylla/såga den just nu.

:va

Jag reagerade på Jonte VSB R-T när han påstog att citat: "De 349 platserna i riksdagen är det hård konkurans om så det är inte dumskallar som kommer in."

Jag hävdar att kriteriet smart/dumskalle inte existerar som urvalskriterie för att komma in i rikstaden.
Forumet tvingade mig att skriva fem tecken :gnissla

Det ÄR hård konkurrens om platserna i riksdagen och eftersom den ska utgöra en representation av vårt samhälle vore det väl oundvikligt och direkt odemokratiskt om det inte fanns dumskallar även där.

Men du har rätt i det andra du säger. Det handlar snarare om kön, hur högt du skriker och vems bajsbrygga du har slickat.

För dem som tror att det här enbart är den sittande regeringens ondo så vill jag bara påpeka att samma politik skulle föras från ett socialdemokratiskt dito. Sådana här frågor bör inte avgöra vilket parti ni lägger er röst på för då kommer ni återigen sitta och gnälla ett halvår efter valet om att regeringen bryter vallöften.

Last edited:
Forumet tvingade mig att skriva fem tecken :gnissla

Det ÄR hård konkurrens om platserna i riksdagen och eftersom den ska utgöra en representation av vårt samhälle vore det väl oundvikligt och direkt odemokratiskt om det inte fanns dumskallar även där.

Men du har rätt i det andra du säger. Det handlar snarare om kön, hur högt du skriker och vems bajsbrygga du har slickat.

Då är vi helt överrens om att det finns dumskallar i riksdagen och att det gäller att slicka rätt personer. :tummenupp

Jobbade tidigare med riksdagsledamöter, och jag har aldrig upplevt en högre kvot av otrevliga, självupptagna, världsfrånvända och dryga personer någonsin tidigare i mitt yrkesliv med undantag för några galningar i reklambranschen.

Det finns många Anna Sjödin i riksdagen.

...och på vilket sätt skulle detta på något sätt skilja sig från hur folk gör karriär i näringslivet?! :va

Kan inte argumentera mot dig där men jag har alltid haft förhoppningen att de utvalda politikerna ska, inte bara vara ett föredömme när det gäller etik o moral, utan även ha en viss nivå av kunskap&erfarenhet.

Märkligt att regeringen går längre än direktivet kräver.

"Lagrådsremissen bygger på ett EU-direktiv, och Beatrice Ask anser att den kommande svenska lagen följer direktivet. Men Lagrådet håller inte med. I sitt remissvar skriver Lagrådet att förslaget om att internetleverantörer ska tvingas lämna ut uppgifter om vem som har en viss IP-adress går längre än direktivet."

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1320966&lid=puff_1321850&lpos=rubrik

Jonte: Mina största erfarenheter är faktiskt också från arbetarrörelsen och jag delar din uppfattning att uppslutningen där är stor och där har den gjort nytta. Jag är inte heller intresserad av att minska valdeltagandet eftersom det ökar risken för för att nyhetens behag helt plötsligt får något att säga till om.

Över till IPRED: De som bryr sig mest och engagerar sig mest är "teknofilerna" som aktivt lever i det samhälle där lag och rätt nu skall privatseras. De skapar opinion främst via bloggar eftersom de sällan är "föreningsmänniskor" utan skapar nätverk på nya sätt. Mot den bakgrunden blir jag närmast äcklad när Beatrice Ask säger att "en liten klick skriker högt" och Bo Rothstein kallar bloggosfären för en kloak av sexism och invandrarfientlighet (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=457670). Samtidigt får svenskar internationellt uppmärksamhet för den kompetens som finns på Sveriges bloggar och hur de lyckats hittills att påverka opinionen.

Kalla mig gärna foliehatt men det som sker just nu är en smutskastning av det medium där mest kompetens och opinionsbildning just nu pågår kring IPRED. Fru Ask ljuger dessutom om vad som faktiskt beslutats i EU-domstolen och driver hårdnackat en linje som helt saknar folkligt stöd. Ur min synvinkel är man närmast naiv om man inte tror att detta är ett beställningsjobb via WTO som verkställs via Antipiratbyrån, RIAA etc. Sverige står på många svarta listor p.g.a Thepiratebay och nu skall saker rättas till...

Back