iPadtråden

Vi får här en unik inblick i tankarna bakom skapelsen!

[YOUTUBE-ID]

:skrattaåt

Men det känns ju verkligen som att det är så!

Apple verkar vilja ha en fot i två läger.. Ta betalt för produkten som en high end produkt, men släppa den totalt ofullständig och ta massa betalt för uppgraderingarna man måste ha :huvet

Skulle inte ha något emot att betala dubbelt så mycket för deras platta som en motsvarande android verkar komma att kosta om den faktiskt va bra.. För måste ju erkänna att som vanligt är designen fantastisk! Men ska man ha ett överpris så måste den ju va kompatibelt med allt som kommer inom den närmsta tiden.. Ipad är ju inte ens kompatibel med hemsidor :huvet

Näe, den saknar Flash, så den kan inte visa fimerna på BangBros.

Jag läste precis att BangBros har en MP4-version av sin sida så just BangBros funkar nog alldeles kalas på iPad. ;)

För att lyfta en mer generell diskussion. Vad använder folk flash till? Jag blockerar flash som standard och har gjort det i många år - trots det är hela mitt bands hemsida baserad på flash (och det är jag som har gjort den... ;) ). Men just den biten, att använda flash i menyer eller till innehåll är väl utdaterat sen länge, eller?

På YouTube går det alldeles utmärkt att köra h.264 istället så där behövs inte flash.

Jag läste precis att BangBros har en MP4-version av sin sida så just BangBros funkar nog alldeles kalas på iPad. ;)

För att lyfta en mer generell diskussion. Vad använder folk flash till?

På YouTube går det alldeles utmärkt att köra h.264 istället så där behövs inte flash.

Jag citerade det där från Macfeber tror jag det var, det var någon seriös skribent som hade tagit upp Facebook, YouTube, och en massa andra siter som krävde flash, och i samma veva nämnt BangBros.
Det fick samtliga andra att sätta i halsen att han använde en porrsida som exempel.

Men visst är det en massa siter som kör flash fortfarande, och h264 på Youtube var beta fram tills i dagarna så vitt jag vet.

Så folk som brukar surfa på såna sidor (ditt bands till exempel) skulle nog bli sura om dom hade köpt en iPadda för 6000 och så funkar inte skiten. (6295 lär vara beräknat pris för 16GB med 3G här, upp till 8295 för den med 64GB)

Last edited:
Jag citerade det där från Macfeber tror jag det var, det var någon seriös skribent som hade tagit upp Facebook, YouTube, och en massa andra siter som krävde flash, och i samma veva nämnt BangBros.
Det fick samtliga andra att sätta i halsen att han använde en porrsida som exempel.

Det var från den här bloggen och han har sedan tagit bort bilden. Det finns ju egentligen ingen porr på internet. ;)

Så folk som brukar surfa på såna sidor (ditt bands till exempel) skulle nog bli sura om dom hade köpt en iPadda för 6000 och så funkar inte skiten. (6000 lär vara beräknat pris här)

Ja absolut, Adobe säger ju att det är miljontals sidor som använder flash så ovanligt är det ju absolut inte. Det finns ju ett antal särskilda inriktningar för flash nuförtiden: reklam, spel och film. Spel och film finns det gott om i paddan (man kommer trots allt åt YouTube) och reklamen är ju inte fel att slippa men är det nåt mer man använder flash till - på det stora hela alltså - för det verkar som att mitt sätt att designa sidor på är ganska utdött.

När både Gabocorp och flashkit.com lagt av med flash och Communen.com har dött så känns det verkligen tomt på seriös flashanvändning. :(

Går det att titta på två hemsidor samtidigt med den, eller får man ta en i taget?

Går det att titta på två hemsidor samtidigt med den, eller får man ta en i taget?

Sida vid sida (alltså båda två visuellt samtidigt) eller bara ha flera "sessions" uppe samtidigt?
Det tidigare går inte i iPhone men det senare... så jag gissar att det gäller iPad också.

En rolig grej med det är att just porrbranschen är den som oftast är snabbast med att anamma tekniken... som när man försökte pusha för DVD och att man med den större lagringsmängden kunde ha flera kameravinklar som tittaren kunde välja från med fjärren, först (och sist) att utnyttja det var porrbranschen som också nämndes i diverse test.

Last edited:
Tja, nu kan man ju få en iPryl som fungerar oavsett snart...
Lägg märke till operativsystemet och namnet. :D

130205_440.jpg

Ja absolut, Adobe säger ju att det är miljontals sidor som använder flash så ovanligt är det ju absolut inte. Det finns ju ett antal särskilda inriktningar för flash nuförtiden: reklam, spel och film. Spel och film finns det gott om i paddan (man kommer trots allt åt YouTube) och reklamen är ju inte fel att slippa men är det nåt mer man använder flash till - på det stora hela alltså - för det verkar som att mitt sätt att designa sidor på är ganska utdött.

iPhonen har ju aldrig stött flash, någon (iPhone-ägare) som saknat det? Fungerar ju som en adblocker då det finns gott om spel redan till iPad/iPhone och t ex Youtube har ju också egen app.

Man ska komma ihåg att flash fungerar uselt på allt utom Windows då Adobe använder mer eller mindre samma kod för alla plattformar. De skiter i att det bara fungerar bra på Windows och tror att alla älskar flash. Om de kunde optimera tekniken och göra den mindre kraschbenägen så vore det väl intressant men jag kan vara utan den på i alla fall enklare prylar som skulle gå ner sig av flash sedvanliga usla beteende.

HTML5 verkar i alla fall göra flash och andra plugins obsolet.

iPhonen har ju aldrig stött flash, någon (iPhone-ägare) som saknat det?

iPhone ägare saknar inte finesser som Apple vägrar ge dom, dom ser det som en fördel istället, en feature som snälla Apple har gett dom...

"Fungerar ju som AdBlocker" till exempel, det är ju positivt!

Det är aldrig Apple som inte lyckas?

Men tittar man på loggan så är det ju någon som har bitit i det sura äpplet....

iPhone ägare saknar inte finesser som Apple vägrar ge dom, dom ser det som en fördel istället, en feature som snälla Apple har gett dom...

"Fungerar ju som AdBlocker" till exempel, det är ju positivt!

Det är aldrig Apple som inte lyckas?

Men tittar man på loggan så är det ju någon som har bitit i det sura äpplet....

Är du iPhone-ägare..? De som är mest upprörda över avsaknaden av flash verkar vara Windows-användare, de enda som har möjlighet till goda erfarenheter av flash.

Eftersom vi inte vet vad vi saknar, kan du inte beskriva hur förträffligt livet vore med flash då?

Eftersom vi inte vet vad vi saknar, kan du inte beskriva hur förträffligt livet vore med flash då?

Tja, saker bara fungerar... Direct i webbläsaren... It's magical, It's fantastic....

BTW, flash funkar utmärkt i Opera under både Linux och Win.

Det kan vara så att äpplet har kassa utvecklare?

Vad har Apples utvecklare att göra med en produkt som utvecklas av Adobe? :va

Det är väl förmodligen apples utvecklare som ska få det att fungera på deras plattformar, om dom inte är sugen på att lämmna ut specarna till Adobe förstås.

Det kan vara så att äpplet har kassa utvecklare?

Det är väl förmodligen apples utvecklare som ska få det att fungera på deras plattformar, om dom inte är sugen på att lämmna ut specarna till Adobe förstås.

Nu börjar du bli bitter och hitta på saker igen.

Adobe är de som utvecklar Flash, Adobe har precis samma resurser som alla tusentals utvecklare till OSX men av nån anledning utvecklar de inte Flash, de bara gör den mer resurskrävande (för tre år sen gick det fortfarande att köra Flash på en 450 MHz-burk).

Anledningen till att jag började blockera Flash var att jag gjorde ett försök att börja köra Ubuntu runt 2006. Jag lyckades aldrig få det OS:et att hänga sig utom när jag försökte kolla på YouTube eller glömde sätta igång AdBlock och surfade på t.ex. Aftonbladet. Helt plötsligt var jag tvungen att starta om datorn mycket oftare än med Windows och det var ju det jag ville undvika. Så jag blockerade Flash. När jag sen gick tillbaka till Windows fortsatte jag blockera Flash och var rätt nöjd med det.

Apple har inget som helst att göra med Flash för OS X, de behöver inte titta på det alls och Adobe har lika mycket resurser som de har till Windows, ändå lyckas de inte. Det tycker jag säger mer om Adobe än om Apple. Så när nu chansen finns att helt eliminera Flash med HTML5 och h.264 så tycker jag vi ska ta den.

Vad gäller iPhone så bör du nog inte bunta ihop dem med äppelhjärnorna med tanke på att det säljs ungefär 3 gånger så mycket lurar som datorer så borde det innebära att 2/3 av dem som har iPhone inte har Mac. Kan du ge en bra anledning till att man ska ha Flash i mobilen?

Om mobiltelefonen stödjer flash eller inte spelar i min mening ingen roll, men att köpa en produkt som man egentligen bara kan använda till att surfa som inte stödjer det känns ganska puckat.. Joråsåatt den här plattan kan du surfa på, men inte alla hemsidor men vi tycker det är fel på hemsidorna så dem får ändra sig.. :rolleyes:

Om mobiltelefonen stödjer flash eller inte spelar i min mening ingen roll, men att köpa en produkt som man egentligen bara kan använda till att surfa som inte stödjer det känns ganska puckat.. Joråsåatt den här plattan kan du surfa på, men inte alla hemsidor men vi tycker det är fel på hemsidorna så dem får ändra sig.. :rolleyes:

Men vad använder man Flash till, var på hemsidorna används flash förutom till annonser och till filmer som inom kort kommer köras via h.264, som går alldeles utmärkt på paddan.

För de som tycker att flash är bra och felfritt (som Adobe) kan prova att klicka på den här länken:

http://flashcrash.dempsky.org/

Kanske ett bra sätt att upptäcka om er browser isolerar plugins som Chrome och Safari gör just för att flash är så uselt. Buggen ovan rapporterades till Adobe september 2008, de har dolt den från allmänheten av säkerhetsskäl och de har ännu inte fixat den trots att de säger att de inte finns några problem med flash som svar på Steve Jobs uttalande att flash inte fungerar bra.

Flash är en teknik i mängden en webbläsare kan stödja men den är inte lika dominerande som den var en gång och som Adobe vill få det till (brott mot mänskligheten att inte supporta?).

För de som tycker att flash är bra och felfritt (som Adobe) kan prova att klicka på den här länken:

http://flashcrash.dempsky.org/

Ja, jag gick in på den sidan? Jag är inne på den än, och än har inget krashat?

Jag har provat både med Ubuntu och Win XP för säkerhetsskull.

Fungerar utmärkt, fast speciellt kul var den inte?

Men vad använder man Flash till, var på hemsidorna används flash förutom till annonser och till filmer som inom kort kommer köras via h.264, som går alldeles utmärkt på paddan.

Inom kort kommer bilar att kunna flyga också.

Man använder Flash på ett flertal hemsidor fortfarande, för att citera en: "Jag blockerar flash som standard och har gjort det i många år - trots det är hela mitt bands hemsida baserad på flash (och det är jag som har gjort den... )"

Men det är klart, dåliga webbmasters finns det ju gott om!

Last edited:
Man använder Flash på ett flertal hemsidor fortfarande, för att citera en: "Jag blockerar flash som standard och har gjort det i många år - trots det är hela mitt bands hemsida baserad på flash (och det är jag som har gjort den... )"

Men det är klart, dåliga webbmasters finns det ju gott om!

Men vilka stora hemsidor använder flash och till vad, förutom reklam och videos?

Jag förnekar inte alls att jag är en kass webmaster, jag gjorde den i flash för att jag - 2007 - var för lat för att lära mig PHP eller ASP och jag ville göra den enkel att uppdatera och använda dynamiskt material. Till nästa uppdatering (Q4 2010) kommer inte ens musikspelaren vara i flash.

Safari stängde bara av Flash, Firefox stängde av sig själv och alla fyra flikar... :(
Ska testa på PC:n och se vad som händer, lite spännande faktiskt... ;)

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...