iPadtråden

Nej, men jag vet vilken skillnad det är på en EP och en IPS display.

Jag tror vi får se, helt enkelt. Kindle är bara och endast en läsplatta, iPad går att använda till mycket. Jag vet ett par stycken som tänker använda den som plotter i båten t.ex. och jag hoppas på att det kommer en app så jag kan styra Logics mixer på den, bra mycket billigare än att köpa ett mixerbord - vilket jag hoppas slippa. Sen hoppas jag att kunna ersätta papperstidningar - typ Bike, Motorrad och såna, det är sånt jag tänker läsa på den.

Men nej, bättre än E-Ink att läsa på är det inte men det kanske är tillräckligt bra, det märks.

Att Apple släpper denna typen av iPad är ju inte så oväntat ändå. Det är begränsade saker och möjligheter nu men det kommer ju så småningom släppas en eller två uppgraderade versioner som helt klart är mkt bättre än denna som kommit ut nu för att vinna marknad. Folk köper denna för att de tycker den är ball som fan, när nästa kommer köper de säkert den också. Sedan vill säkert Apple vara först ute med en sådan här pryl innan alla andra copycats kommer och också vill briljera med sina versioner av iPad. Dock får ju Apple tänka om ganska så snabbt, om de nu vill vara feta på marknaden, med att göra en iPad med effektiv som stödjer Flash, har 3G/4G, flera program samtidigt mm innan t.ex. HTC kommer ut med någon Mega-Hero-XXL med Androidsystem.
Själv tycker jag iPaden är ball och jag skulle säkert köpa en om jag hade några tusingar över. Varför? Tycker om prylar helt enkelt och jag diggar Apples produkter.

Last edited:
Jag tycker det verkar som att det ligger mer eller minde färdiga pekplattor på dom flesta dator/mobilföretags skrivbord, alla har visat upp sina dom senaste dagarna.

Skillnaden är att dom har lekt med prototypen på firman och sagt "Fan, den är läcker, men den blir seg när man kör tre-fyra program samtidigt, så vi måste invänta en vassare och strömsnålare processor"

Vilket inte Apple har gjort, dom har lanserat den med begränsningar och sagt "Såhär är det, det ska vara så, det tycker vi" och Äpellskallarna köper det argumentet.

med att göra en iPad med effektiv som stödjer Flash, har 3G/4G, flera program samtidigt mm innan t.ex. HTC kommer ut med någon Mega-Hero-XXL med Androidsystem.
Själv tycker jag iPaden är ball och jag skulle säkert köpa en om jag hade några tusingar över. Varför? Tycker om prylar helt enkelt och jag diggar Apples produkter.

Stödjer flash vet jag inte om den kommer att göra men den vanliga versionen lanseras om 60 dagar och 3G versionen om 90dagar... Hoppas dock att det kommer en 4g :)

Håller med att den är ball, men första köp för mig blir en Iphone 3GS om det blir något mer åt det hållet, då jag vill ha musik,mobil och mail i ett när det behövs.. ( Min 300 kr mobil från 06- fungerar lika troget än så ingen stress )...

Själv anser jag att Apple's produkter är Perfekt ( Om Du : Gillar design, Reser mycket, Gillar att ha allt på en och samma plats )

Vi må tycka den är dyr men de stora tillverkarna i öst tycker den är för billig.

http://www.digitimes.com/news/a20100129PD217.html

Notebook vendors include Asustek Computer and Micro-Star International (MSI) have re-evaluated their strategies for the tablet PC market following Apple's launch of the iPad at a consumer-friendly price, according to industry sources.

The vendors originally planned to offer prices pegged at 20-30% lower than the Apple iPad, while they generally expected the device to cost as much as US$1,000. The US$499 entry-level price has caught vendors by surprise and means they will now need to adjust their price scales even lower to attract consumers, the sources pointed out.

However, starting a price war at below US$499 raises concerns that any profitably will be driven out of the nascent tablet PC market, before it even has a chance to take off. Vendors are currently evaluating their strategies hoping to avoid price competition, the sources noted.

Vi må tycka den är dyr men de stora tillverkarna i öst tycker den är för billig.

http://www.digitimes.com/news/a20100129PD217.html

Notebook vendors include Asustek Computer and Micro-Star International (MSI) have re-evaluated their strategies for the tablet PC market following Apple's launch of the iPad at a consumer-friendly price, according to industry sources.

The vendors originally planned to offer prices pegged at 20-30% lower than the Apple iPad, while they generally expected the device to cost as much as US$1,000. The US$499 entry-level price has caught vendors by surprise and means they will now need to adjust their price scales even lower to attract consumers, the sources pointed out.

However, starting a price war at below US$499 raises concerns that any profitably will be driven out of the nascent tablet PC market, before it even has a chance to take off. Vendors are currently evaluating their strategies hoping to avoid price competition, the sources noted.

Vad underbar läsning det här måste vara för alla spammers i tråden som bara häcklar och häcklar denna dyyyyyyra låtsasapparat som uppenbarligen får konkurrenterna att känna sig hotade... vissa förstår, andra inte.
Eller som en av mina favoriter: "Tomma tunnor skramlar mest"

Vad underbar läsning det här måste vara för alla spammers i tråden som bara häcklar och häcklar denna dyyyyyyra låtsasapparat som uppenbarligen får konkurrenterna att känna sig hotade... vissa förstår, andra inte.

Det finns gott om nettops under iPadpriset, och dom kan köra två program samtidigt.

Men det är klart, har man inte lämmnat stadiet då man gillar att rita med fingrarna och stora färgranna knappar så finns ju nästan inga alternativ...

Nästan, Eee tableten finns ju....

Jag å andra sidan tycker iPad är en märklig mojäng. Macen jag har är bara bra, klarar allt man kan göra på en PC + lite till och utan att vara ostabil och utsatt för virus och trojaner. Den går inte att klaga på bortsett från pris om man inte tänker på vad man får.

Ajfan har ett par detaljer man kunde förbättra men över lag är den en fantastisk telefon som vare sig folk vill eller inte har revolutionerat mobilindustrin.

Jag ser inte samma poäng med iPad. Hade den i stället siktat på att ersätta MacAir och varit en fullfjädrad pek-MacBook så hade jag varit med men nu är det bara en surfplatta som klarar apparna folk redan kör på mojängerna de har i sina fickor. Det kanske visar sig vad tanken med iPad är. Apple har ju som sagt släppt saker förut som skapat frågetecken men senare lett till en standard.

Det finns gott om nettops under iPadpriset, och dom kan köra två program samtidigt.

Men det är klart, har man inte lämmnat stadiet då man gillar att rita med fingrarna och stora färgranna knappar så finns ju nästan inga alternativ...

Det är ju kanon att du kan marknaden så jäkla bra, kan inte du ringa Asus och gänget och förklara för dem hur läget ser ut och att de inte behöver fundera så mycket över iPadclones... för uppenbarligen har den fixat lite huvudbry hos dem.

Väntar otåligt på hur ni skall vända även detta inlägg till något mer personligt påhopp som ni gör med alla andra inlägg i den här tråden... :död

Polaren och jag som jobbar mycket med Logic och ProTools satt med höga förväntningar och vakade eventet i hopp om att den skulle kunna bli en grymt bra resestudio då man oftast får släpa med sig en hel del för att kunna spela in musik hyfsat bra. Hade den kört OSX så hade man kunnat smälla in Logic och de mest nödvändiga pluggarna och den hade blivig grym att navigera i Logic med iom pekfunktionen. Så blev det inte. De musikappar jag hittat är för det första väldigt basic och odynamiska och sen inte kompatibla med Logic eller midi heller för den delen.

Det är väl troligen bl.a. den som artikeln handlar om. Den kostar ju trots allt över $450 och har en Intel Atom-processor på 1.33 GHz, det är inte alls säkert att den är bättre än Apples A4 på 1 GHz - nåt vi lärde oss när AMD började namnsätta sina processorer efter vilken klockfrekvens Intel fick köra för att vara lika snabb - och dessutom bara halva batteritiden.

Hela grejjen är väl att Asus vill lansera nästa steg av Eee tablet och de vill ta mer betalt för den än den tidigare men när iPad bara går för $499 så måste de sänka priserna på båda istället för att konkurrera. Spekulation, givetvis, men jag tycker inte det låter helt osannolikt.

De musikappar jag hittat är för det första väldigt basic och odynamiska och sen inte kompatibla med Logic eller midi heller för den delen.

Den är inte släppt än... ;)

Som jag skrev tidigare hoppas jag att det kommer en app som man kan styra Logics mixer med och även om det går att koppla in ett litet ljudkort så man kan sampla. Än så länge finns det inga hinder för det men det krävs att nån med resurser börjar tänka i samma banor också...

Last edited:
Den är inte släppt än... ;)

Som jag skrev tidigare hoppas jag att det kommer en app som man kan styra Logics mixer med och även om det går att koppla in ett litet ljudkort så man kan sampla. Än så länge finns det inga hinder för det men det krävs att nån med resurser börjar tänka i samma banor också...

Men en sådan app kommer A: inte bli i närheten så kapabel som Logic, B:i så fall kosta tusenlappar vilket är onödigt när man har en hel setup. Och hur kopplar man in ljudkort, keybord, etc? Visst det kan bli en skojsig trummaskin man kan lägga rutten bas på men att göra musik på vettefan.

Men skitsamma vad den kostar och vad den kan!?

Vem fan köper designprylar för funktionalitet?

Det är ju det som är problemet. Macen äger man i första hand för funktionaliteten. Sen att den är smidig och att vissa tycker den är snygg är ju bara en detalj. Ajfan är en kanonlur men iPad verkar i mina ögon inte ha så mycket att komma med annat än looks.

Men en sådan app kommer A: inte bli i närheten så kapabel som Logic, B:i så fall kosta tusenlappar vilket är onödigt när man har en hel setup. Och hur kopplar man in ljudkort, keybord, etc? Visst det kan bli en skojsig trummaskin man kan lägga rutten bas på men att göra musik på vettefan.

Vad jag menar är en app som kan styra Logics mixer, alltså så jag får upp ett mixerbord på skärmen som jag kan styra med fingrarna - som jag gör med ett riktigt. Istället för att köpa ett fysiskt mixerbord med fysiska begränsningar för samma pengar som paddan kostar alltså.

Ljudkortet menade jag bara att man kopplar in via USB, en mick i det och sen samplar där det behövs, det är inte helt sällan man önskar att man hade en del ljud från verkligheten samplade och ett samplingsbibliotek kostar inte gratis direkt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman