iPadtråden

Ehr vad? Du behöver ju inte koppla din iPad till någon dator för att kunna surfa på den.

Sen som så många ojjar sig över... att den är knuten till iTunes, visst, det är den och det är Apples produkt. Men med över 125miljoner iTuneskonton med kreditkort så finns det tydligen några som gillar och använder iTunes... för mig är iTunes vad som fick mig att sluta ladda ned musik olagligt och börja köpa den igen istället.

Sen vad man skall ha den till?
Det är vad man sa om iPod Touch och till viss del iPhone också... ändå har de sålt över 75miljoner av dessa två tillsammans.

Nä visst jag överdrev en aning, men poängen är att det inte är en hel produkt. Det är en platta du kan göra mobil liknande saker på som du sen måste koppla till din dator. Varför inte bara släppa en dator som bara är en skärm om man endå ska ta så pass bra betalt för den?

Nä visst jag överdrev en aning, men poängen är att det inte är en hel produkt. Det är en platta du kan göra mobil liknande saker på som du sen måste koppla till din dator. Varför inte bara släppa en dator som bara är en skärm om man endå ska ta så pass bra betalt för den?

Hade den haft OSX så hade jag stått i kö utanför butiken när den släpps... så visst, det håller jag med om.
Nu kommer jag nog vara lite avvaktande och vänta på att vår macbook havererar och då köpa en iPad samt en Mac Mini.

Sen vad man skall ha den till?
Det är vad man sa om iPod Touch och till viss del iPhone också... ändå har de sålt över 75miljoner av dessa två tillsammans.
Sant, skillnaden är att de gjorde nånting bättre än konkurrerande produkter, iPaden är sämre på alla punkter.

För mitt behov av dator hemma så skulle den funka kalasbra med en Mac Mini som mediaserver/huvudburk.
Det finns säkert folk med behov som täcks av en sån combo, men faktum kvarstår att man betalar mer för något som klarar mindre. Är ju i slutändan det upplevda kundvärdet som avgör hur bra en investering är men det sticker i ögonen när man lanserar en medelmåttig leksak som någonting revolutionerande.

Sant, skillnaden är att de gjorde nånting bättre än konkurrerande produkter, iPaden är sämre på alla punkter.

iPad verkar vara bättre än alla ebook-läsare jag sett hittentills tycker jag... och det verkar vara segmentet som den här siktar in sig på primärt fast med ipod touchfunktioner som "bonus".
Med andra ord en dyr ebookläsare on steroids.

Det finns säkert folk med behov som täcks av en sån combo, men faktum kvarstår att man betalar mer för något som klarar mindre. Är ju i slutändan det upplevda kundvärdet som avgör hur bra en investering är men det sticker i ögonen när man lanserar en medelmåttig leksak som någonting revolutionerande.

Det finns alltid folk som finner ett behov för produkter... kolla bara på alla som kör SAAB... :D

Men jag håller helt med om att den inte är särskilt revolutionerande... men superlativ måste tydligen alltid användas i marknadsföring, och det gäller inte bara Apple.

iPad verkar vara bättre än alla ebook-läsare jag sett hittentills tycker jag... och det verkar vara segmentet som den här siktar in sig på primärt fast med ipod touchfunktioner som "bonus".
Med andra ord en dyr ebookläsare on steroids.

Det finns alltid folk som finner ett behov för produkter... kolla bara på alla som kör SAAB... :D

Men jag håller helt med om att den inte är särskilt revolutionerande... men superlativ måste tydligen alltid användas i marknadsföring, och det gäller inte bara Apple.

Läste iofs i dagens industri, att steve sa att ipad va bättre än en netbook på allt :rolleyes:

Nån som vill köpa min bil, den har fyrkantiga hjul som är fastsvetsade, om du vill ha andra hjul på så måste du lämna in den till en specifik verkstad som kanske kan ordna med nåt lite ovalt åtminstone.
Kostar såklart endel att få det fixat men va fan.

Läste iofs i dagens industri, att steve sa att ipad va bättre än en netbook på allt :rolleyes:

Det är ju ganska subjektivt också. Vi vet inte, det kan faktiskt vara så även om det på pappret inte är så. Jag ser användningsområdet för mig själv som att jag skulle kunna sälja min laptop och en iPad skulle funka som ersättare. Smidigare, lättare, kanske lättare att hantera med interfacet. Vi vet inte, helt enkelt, men vi kan spekulera. För mig skulle en iPad vara betydligt bättre än en netbook, det tror jag åtminstone.

EDIT: Det behöver inte specifikt vara just iPad men att slippa vika upp och ner och slippa ha ett miniatyr-OS är vad jag vill ha bredvid min laptop. Jag kommer troligtvis inte köpa en på åtminstone åtta månader till, mycket hinner hända tills dess. Multitask-OS t.ex. :rolleyes:

Yep, såg det i gårdagens keynote också... eller rättare sagt, han sa att en netbook inte är bättre än en laptop på något sätt utan bara sämre medans en iPad skulle tydligen fylla behovet som var tänkt med netbooks.
Lite väl järvt tycker jag.

Nån som vill köpa min bil, den har fyrkantiga hjul som är fastsvetsade, om du vill ha andra hjul på så måste du lämna in den till en specifik verkstad som kanske kan ordna med nåt lite ovalt åtminstone.

Fick du slut på argument och bara fortsätter spamma för skojs skulle så kan du väl ändå låta bli... snälla.

Last edited:
Yep, såg det i gårdagens keynote också... eller rättare sagt, han sa att en netbook inte är bättre än en laptop på något sätt utan bara sämre medans en iPad skulle tydligen fylla behovet som var tänkt med netbooks.
Lite väl järvt tycker jag.

Fick du slut på argument och bara fortsätter spamma för skojs skulle så kan du väl ändå låta bli... snälla.

Kom precis hem från träningen så ville ha igång tråden igen bara :D

Alltså, jag gillar teknik o vill ha mer teknik, men allt jävla skit tenderar att vara värdelöst för det är nån enstaka sak man inte kan göra som man vill kunna göra.
Sen kommer apple o släpper saker man absolut inte kan göra nåt på, det förbryllar mig att folk ändå köper skiten, till överpris dessutom.

Denhär nya prylen ser jag många användningsområden för, men inga av dem funkar den till.

Produkten som sådan om man inte jämför verkar cool och någorlunda användbar men för mig med ajfan och MacBookPro fyller den ingen funktion. Hur skyddar man skärmen om man inte vill ha en massa läderväskor tex? Nä jag kör vidare på surmacen som inte krånglat det minsta på snart 5 år utan antivirusprogram å skit. Bara å köra!

Någon som vill köpa min bil? Du måste rensa luft och soppafiltret va annan mil, Det är pyspunka på alla hjul, Den drar 9 liter soppa/milen och levererar visserligen 200 hästar men 182 av dessa går till att driva nedkylninssystemet för annars värmenyper den.

En Mac är som en BMW. Den är byggd som skaparen vill ha den själv. Den gör inte allt men det den gör gör den överlägset.

En PC är som en bil från VW-gruppen Skoda/Seat/Vw/audi. Du kan köpa en försvarbar billig en eller en dyr med en list i borstad alu (typ Vaio) men i grund och botten är det samma skit.

Last edited:
Kommer det ett OS med multitasking och som ger appsen tillgång till filsystemet så att olika apps kan dela på samma filer, t ex worddokument, mp3:or o dyl så kommer jag absolut att köpa en. Synd att man inte kan sms:a med den bara.

En Mac är som en BMW. Den är byggd som skaparen vill ha den själv. Den gör inte allt men det den gör gör den överlägset.

En PC är som en bil från VW-gruppen Skoda/Seat/Vw/audi. Du kan köpa en försvarbar billig en eller en dyr med en list i borstad alu (typ Vaio) men i grund och botten är det samma skit.
7974bfcb5c574c98d2cceae.jpg

Det får aldrig ett slut. :rolleyes:

Det får aldrig ett slut. :rolleyes:

Hela grejen med fanboys, oavsett det gäller datorer, telefoner eller motorcyklar, bottnar alltid i en tro att ju mer de gnäller på konkurrenternas produkter, desto bättre framstår deras eget val.

Köp efter dina egna behov, och lägg inte så mycket energi på att övertyga alla andra. (inte riktat mot dig, dn-l)

Last edited:
Var ingen viadre WOW faktor på denna men mackulten på jobbet har susttit o runkat över denna hela dagen.

Dock är vi överens om att ingen vet vad den ska var bra till iaf

[YOUTUBE-ID]9BnLbv6QYcA&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

Kunde lika gärna varit ipad i det klippet :D

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...