iPadtråden

Har du provat att surfa på en iphone?

Ja, hurså?
Om inte, hade du talat om för mig att sätta mig o surfa på en sån o återkomma senare jääättefrälst?

Ska maila apple o be dem släppa en 13" iTeve för o se hypen som kommer bli kring den.

Ja, hurså?
Om inte, hade du talat om för mig att sätta mig o surfa på en sån o återkomma senare jääättefrälst?

Ska maila apple o be dem släppa en 13" iTeve för o se hypen som kommer bli kring den.

Bara undrade :D

Hade det inte funkat så hade statistiken sjunkigt då folk insett att det var för bökigt.
Vem använder något annat än LCD i stor skala?

Men det funkar ju, självklart, men det funkar ju inte braaa.
Det är ju egentligen helt värdelöst men folk tycker ändå att det är super.
Samsung...

a) Skriva som på en touchtelefon? Jag har en Hero själv och måste väl säga att det är långt smidigare att använda min Mini-PC...

b) Köpa ett trådlöst tangentbord och sitta och hålla tabletten i ena handen och skriva på det separata tangentbordet med den andra.

Du kan ju göra båda och bygga ett stativ till iPad:en..? ;)

Touchtangentbordet är ju nästan fullskaligt, 93% av ett fysiskt (inte netbook) har jag för mig det var och när de skrev på presentationen så gick det med hyfsad hastighet åtminstone. Jag skulle gissa på att när man vant sig går det lika fort som på en vanlig laptops tangentbord.

Samsung...

Givetvis funkar det inte perfekt, men man klarar sig rätt långt med den.

Samsung...

Allt är en smaksak, för vissa funkar iPhone tillräckligt bra att surfa på... för vissa är det hjälpligt bra för att göra det ibland och för vissa inte alls. Själv surfar jag ganska lite min iPhone, blir mest lite nyhetsuppdateringar på kvällen i sängen när man ändå slötittar på TV (på vår 32" samsung... inte apple 13") ;)
Men det som faktiskt genererar mest internettrafik på en iPhone är inte surfningen, det är alla dessa appar som anpassar innehållet till iPhonen så att det blir riktigt trevligt för att vara en sån liten enhet. T.ex. funkar forumsurfning riktigt bra med Tapatalk, tv-tablån via tv.nu´s app, vädret från WeatherPro osv osv osv. Själva safari öppnar jag personligen inte dagligen.

Vad använder Samsung sa du?
Mig veterligen kör de med LCD som är bakgrundsupplyst av LED... precis samma teknik som Apple använder i sina skärmar.

Som Rollerblades och Internetpoker, två-tre år sen lägger sig hypen och alla utom de mest inbitna fanatikerna har insett att det var nog inte så kul som man först trodde..

Fixar inte multitasking (hallåååå??), har inte stöd för Flash, ingen kamera, ska man plugga in nåt måste man bröta med fula adapters, ingen HDMI ut så vill man titta på nåt är man låst till den fingerflottiga pekskärmen, låsta filformat, ful, dyr.

Hur kan folk gå på en sån här grej? En eloge till marknadsföringen av Apple, man kan tydligen kränga vilka bluffprylar som helst till massorna bara man vill. :tummenupp

Jag tror nog den kan göra succé. I knät i soffan vore det nice med något som inte blir så varmt som en laptop. Ergonomiskt sparkar touch en mus alla dagar i veckan. Med lite balla applikationer som fjärrkontroller etc kan den nog fylla behoven den absoluta majoriteten av datoranvändare har.

Men om det blir en succé återstår att se...

Vad ska man ha en sån där till?
Skall den vara ett komplement till laptopen eller skall den ersätta den? Vad kan den som en laptop inte kan? Hög prylfaktor, men allvarligt?

Ännu en i mina ögon ganska onödig pryl.

Fixar inte multitasking (hallåååå??), har inte stöd för Flash, ingen kamera, ska man plugga in nåt måste man bröta med fula adapters, ingen HDMI ut så vill man titta på nåt är man låst till den fingerflottiga pekskärmen, låsta filformat, ful, dyr.

Hur kan folk gå på en sån här grej? En eloge till marknadsföringen av Apple, man kan tydligen kränga vilka bluffprylar som helst till massorna bara man vill. :tummenupp

Ja. Hur fan kunde den få ett eget inslag i morgonens nyhetssändingar på ettan!? Någon har blivit smord ordentligt verkar det som.

Last edited:
Du kan ju göra båda och bygga ett stativ till iPad:en..? ;)

Touchtangentbordet är ju nästan fullskaligt, 93% av ett fysiskt (inte netbook) har jag för mig det var och när de skrev på presentationen så gick det med hyfsad hastighet åtminstone. Jag skulle gissa på att när man vant sig går det lika fort som på en vanlig laptops tangentbord.

Min HP miniPC har 96% fullstort tangentbord - check
Min HP har ett riktigt tangentbord - check
Min HP behöver man inte bygga en ställning till för att använda - check

Marknadsföring är otroligt. Äpplet har en hype som sällan är skådat - check

Vänta tills det kommer Androidbaserade tabletter, dom kommer kosta en bråkdel och kunna mycket med - check

:gnissla:banana

/ Jens

Vad ska man ha en sån där till?
Skall den vara ett komplement till laptopen eller skall den ersätta den? Vad kan den som en laptop inte kan? Hög prylfaktor, men allvarligt?

Ännu en i mina ögon ganska onödig pryl.

Ja. Hur fan kunde den få ett eget inslag i morgonens nyhetssändingar på ettan!? Någon har blivit smord ordentligt verkar det som.

Den är inte tänkt att ersätta någon laptop, den är tänkt som ett komplement till datorn där hemma.

Stor som en dator, funktioner som en mobiltelefon och dubbelt så dyr som en netbook.. Ja men det låter ju kanon! :tummenupp

Precis. Får se huruvida det blir en succé eller inte.
Fast att säga att den är dubbelt så dyr som en netbook är att ta i, visst om man jämför med asus netbooks som är lika hållbara som engångsmuggar så visst... men en vettig netbook ligger på samma pris och lite till.

Fast att säga att den är dubbelt så dyr som en netbook är att ta i, visst om man jämför med asus netbooks som är lika hållbara som engångsmuggar så visst... men en vettig netbook ligger på samma pris och lite till.

Är inte HP´s netbooks vettiga då?

2990 för ett år sedan drygt. Har hållt för många resor i golvet!

/ Jens

Har en acer som jag använt som enda pc i ett år nu drygt och tagit med mig till jobbet varje dag. Funkar kanon och kosta drygt hälften av va den där plattan kommer kosta..

Men det klart det är ju ingen apple, skulle apple göra en netbook skulle den ju kosta minst dubbelt mot plattan och det är ju det man måste jämföra med ju! :rolleyes:

Sett alldeles för många av dessa netbooks i 3k-klassen som hamnar i hyllan efter 6mån för att de inte håller måttet längre. Är ju bra att både du Putte och Zeb_Macahan klarar er fortfarande.
De HP vi rekommenderar när det kommer till de små ligger runt 6-7k.

Sett alldeles för många av dessa netbooks i 3k-klassen som hamnar i hyllan efter 6mån för att de inte håller måttet längre. Är ju bra att både du Putte och Zeb_Macahan klarar er fortfarande.

Även om man skulle betala 6-7k så får du ju en dator i litet format. Inte en platta som du kanske kan surfa på om du kopplar den till din dator..

Missförstå mig rätt, älskar idén med en dator i formen av en platta. Skulle absolut kunna köpa en netbook som bara har en touch skärm, men ipaden är ju inte en hel produkt..

Last edited:

Allt handlar ju vad man ska ha den till. Ska man ha den till samma som en ipadd eller va den ska heta så duger billigaste billigaste utmärkt.

Ska man ha den i företagssammanhang så är vi ju ute på andra grejjer, vem ska ha en ipadd på kontoret?

/ Jens

Även om man skulle betala 6-7k så får du ju en dator i litet format. Inte en platta som du kanske kan surfa på om du kopplar den till din dator..

Ehr vad? Du behöver ju inte koppla din iPad till någon dator för att kunna surfa på den.

Sen som så många ojjar sig över... att den är knuten till iTunes, visst, det är den och det är Apples produkt. Men med över 125miljoner iTuneskonton med kreditkort så finns det tydligen några som gillar och använder iTunes... för mig är iTunes vad som fick mig att sluta ladda ned musik olagligt och börja köpa den igen istället.

Sen vad man skall ha den till?
Det är vad man sa om iPod Touch och till viss del iPhone också... ändå har de sålt över 75miljoner av dessa två tillsammans.

Allt handlar ju vad man ska ha den till. Ska man ha den till samma som en ipadd eller va den ska heta så duger billigaste billigaste utmärkt.

Ska man ha den i företagssammanhang så är vi ju ute på andra grejjer, vem ska ha en ipadd på kontoret?

/ Jens

Absolut, håller helt med... om det inte vore för skärmen.

Men jag förstår att det finns tvivel, jag själv är inte helt övertygad om att det kommer bli en bra produkt eller om det blir som med Apple TV, en icke-produkt.
För mitt behov av dator hemma så skulle den funka kalasbra med en Mac Mini som mediaserver/huvudburk.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...