Gällande däckstryck skulle jag vilja citera min Sporthojsinstuktörskollega Zeb_Macahan:
"Som referens kollar jag lufttrycket när jag byter däck på hojen. Fyller på när det ser platt ut...
Det är mest en psykologisk grej om man inte kör sanslöst fort (vilket du kanske gör...)
//jaG"
M.a.o. kör enl. rekommenderat däckstryck o du klarar dig alldeles utmärkt om du inte är rejält snabb. Lägg energin på det som är viktigt istället,
körtekniken.
Att tillägga till den här diskussionen är att det är skillnad på
racedäck och gatdäck. Ni som kör gatdäck, även om det är sportiga däck ska inte gå under 2 kg då stommen på däcken skiljer. Racedäck däremot bör ligga på 2kg +/- 1 hekto enl. rekommendation från många raceputtar.
Själv har jag kört racedäck på allt mellan 1.8-2.4 (på bakhjulet) o inte märker jag nån skillnad precis... (det gjorde jag däremot när jag bara hade 1kg i framhjulet men det är en annan femma...)
En annan sak som kan vara vettig att nämna i däckstryckssammanhang. Mät däcktrycket med däcken
KALLA. Det är mao bra att ha en mätare hemma o mäta däckstrycket INNAN du åker till macken o fyller på. Har hojen stått i solen hela dan är däcken inte kalla, tänk på det med.
Det här är dock överkurs tycker jag. Tar du ditt banåka på allvar o kör mkt bana, då är det vettigt att ha koll på sådant här och då har man sin egen mätare för däckstrycket.
För oss andra dödliga funkar det alldeles utmärkt att mäta däckstrycket på macken om vi vill vara på säkra sidan. Om sen resultatet spelar på nån hekto hit eller dit, det spelar ingen roll.
Jag är också nyfiken på er som säger ni har släpp när ni kör. Är ni säkra på att det är släpp? Det är inte bara hojen som gungar lite eller studsar? Jag har sett rejäla släpp framför mig på banan men det har berott på
1. Kalla eller slitna däck
2. Någonting på hojen har tagit i, oftast fotpinnen.
Dom gånger jag sett släpp har jag själv som legat bakom nästan bajat på mig så jag kan tänka mig hur det känns för föraren. Just därför undrar jag lite gällande släpp eftersom jag själv aldrig har det.
Det är möjligt jag är okänslig o inte märker av det eller viftar bort det som gung, men jag tycker det är lite underligt ändå eftersom jag inte är speciellt noga med däckstrycket o fjädringen har jag inte skruvat ett skit på...
/Tc