Introduktion på bana - SSEMSE

• Thread starter Thread starter Robz
  • Start date Start date
El Garto skrev:
2176637 Hmm... har 2.5 fram o 2.9 bak enl Triumphs rekommendationer. Funderar på att sänka trycket något. Tror jag provar 2.3 resp 2.7 i morgon. Bra eller anus?
2,9 låter VÄLDIGT mycket!! Millen har rekommenderat 2,3 fram o 2,5 bak utan passagerare... tror då definitivt du bör sänka - tror inte du skall över 2,5 bak. Mycket viktigt att mätaren är kalibrerad - lita inte på mackarnas pumpomatmätarskrällen. Jämför i värsta fall på 2 mackar, bäst är att köpa en egen mätare. Tom de billiga på Jula verkar funka - 49pix eller nå't.

EDIT: Dina släpp kan nog ha berott på det höga trycket, däcken kan då inte flexa och "studsar" iväg över en ojämnhet... samma sak med fjädringen - den skall vara så mjuk som möjligt utan att ge svajj eller packa ihop. De som skruvar upp kompressionsdämpningen för att få en "hårdare" hojj, kan lätt studsa av över en asfaltskarv vid fullt nedlägg.
Men allt detta behöver man inte fundera på i "början".

Last edited:
Hmm när jag körde bkk i gul i lite snabbare tempo körde jag 2,2 enligt dom som vet så körde vi ungefär som i slö blå grupp mot slutet och det funkade fint.

Kör nog 2.2 och 1,9 sliter lite mer men förhoppningsvis sparar man mitten till dit o hemvägen jue :)

Är där imorn runt 17:00 med blindkäpp :banana

Robz skrev:
2176713 2,9 låter VÄLDIGT mycket!! Millen har rekommenderat 2,3 fram o 2,5 bak utan passagerare... tror då definitivt du bör sänka - tror inte du skall över 2,5 bak. Mycket viktigt att mätaren är kalibrerad - lita inte på mackarnas pumpomatmätarskrällen. Jämför i värsta fall på 2 mackar, bäst är att köpa en egen mätare. Tom de billiga på Jula verkar funka - 49pix eller nå't.

EDIT: Dina släpp kan nog ha berott på det höga trycket, däcken kan då inte flexa och "studsar" iväg över en ojämnhet... samma sak med fjädringen - den skall vara så mjuk som möjligt utan att ge svajj eller packa ihop. De som skruvar upp kompressionsdämpningen för att få en "hårdare" hojj, kan lätt studsa av över en asfaltskarv vid fullt nedlägg.
Men allt detta behöver man inte fundera på i "början".

Då blir det 2.3 fram o 2.5 bak i morgon så får vi se om släppen blir färre.

Gällande däckstryck skulle jag vilja citera min Sporthojsinstuktörskollega Zeb_Macahan:

"Som referens kollar jag lufttrycket när jag byter däck på hojen. Fyller på när det ser platt ut...

Det är mest en psykologisk grej om man inte kör sanslöst fort (vilket du kanske gör...)

//jaG"

M.a.o. kör enl. rekommenderat däckstryck o du klarar dig alldeles utmärkt om du inte är rejält snabb. Lägg energin på det som är viktigt istället, körtekniken.

Att tillägga till den här diskussionen är att det är skillnad på racedäck och gatdäck. Ni som kör gatdäck, även om det är sportiga däck ska inte gå under 2 kg då stommen på däcken skiljer. Racedäck däremot bör ligga på 2kg +/- 1 hekto enl. rekommendation från många raceputtar.

Själv har jag kört racedäck på allt mellan 1.8-2.4 (på bakhjulet) o inte märker jag nån skillnad precis... (det gjorde jag däremot när jag bara hade 1kg i framhjulet men det är en annan femma...)

En annan sak som kan vara vettig att nämna i däckstryckssammanhang. Mät däcktrycket med däcken KALLA. Det är mao bra att ha en mätare hemma o mäta däckstrycket INNAN du åker till macken o fyller på. Har hojen stått i solen hela dan är däcken inte kalla, tänk på det med. :)

Det här är dock överkurs tycker jag. Tar du ditt banåka på allvar o kör mkt bana, då är det vettigt att ha koll på sådant här och då har man sin egen mätare för däckstrycket.

För oss andra dödliga funkar det alldeles utmärkt att mäta däckstrycket på macken om vi vill vara på säkra sidan. Om sen resultatet spelar på nån hekto hit eller dit, det spelar ingen roll.

Jag är också nyfiken på er som säger ni har släpp när ni kör. Är ni säkra på att det är släpp? Det är inte bara hojen som gungar lite eller studsar? Jag har sett rejäla släpp framför mig på banan men det har berott på
1. Kalla eller slitna däck
2. Någonting på hojen har tagit i, oftast fotpinnen.

Dom gånger jag sett släpp har jag själv som legat bakom nästan bajat på mig så jag kan tänka mig hur det känns för föraren. Just därför undrar jag lite gällande släpp eftersom jag själv aldrig har det.
Det är möjligt jag är okänslig o inte märker av det eller viftar bort det som gung, men jag tycker det är lite underligt ändå eftersom jag inte är speciellt noga med däckstrycket o fjädringen har jag inte skruvat ett skit på...

/Tc

Last edited:
CorbenDallas skrev:
2177499 ...För oss andra dödliga funkar det alldeles utmärkt att mäta däckstrycket på macken om vi vill vara på säkra sidan. Om sen resultatet spelar på nån hekto hit eller dit, det spelar ingen roll.
.../Tc
Många kloka ord här, men jag vill å det bestämdaste avråda att lita på mackarnas pumpisar - jag har varit med om felvisning på över ett helt kg!! Dessa manicker tappas i marken, kalibreras nog aldrig, sitter ute i kyla, väta o på sommaren i ett växthus.
Däcktrycket har enligt min uppfattning MYCKET stor betydelse om under 2kg eller över 2,5kg (på min hojj dock). När trycket (kallt däck) passerar 2,5kg blir det halt i uppvärmt tillstånd - dock pratar jag här ett nedlägg som inte bör förekomma i Grön grupp eller med kalla däck.
Corben ger en mycket viktig point här - Racedäck eller rättare sagt RADIALdäck i allmänhet har en heeelt annan stomme som normala landsvägsdäck förmodligen måste kompensera med högre tryck, annars packar de kanske ihop.... :va

Nåja - det blev ett tungt ämne här, som dock är intressant när man börjar närma sig gränsen för materialet. Det gör vi INTE i introgrupperna :tummenupp

Robz skrev:
2177645 Många kloka ord här, men jag vill å det bestämdaste avråda att lita på mackarnas pumpisar - jag har varit med om felvisning på över ett helt kg!! Dessa manicker tappas i marken, kalibreras nog aldrig, sitter ute i kyla, väta o på sommaren i ett växthus.
Däcktrycket har enligt min uppfattning MYCKET stor betydelse om under 2kg eller över 2,5kg (på min hojj dock). När trycket (kallt däck) passerar 2,5kg blir det halt i uppvärmt tillstånd - dock pratar jag här ett nedlägg som inte bör förekomma i Grön grupp eller med kalla däck.
Corben ger en mycket viktig point här - Racedäck eller rättare sagt RADIALdäck i allmänhet har en heeelt annan stomme som normala landsvägsdäck förmodligen måste kompensera med högre tryck, annars packar de kanske ihop.... :va

Nåja - det blev ett tungt ämne här, som dock är intressant när man börjar närma sig gränsen för materialet. Det gör vi INTE i introgrupperna :tummenupp

Okej! Det låter läskigt med ett kgs skillnad!! :brinnerup
Så, för att summera mackapumparna, så använd dem gärna, men ha gärna en egen mätare med er. Det finns billiga digitala som är små o enkla att ha med sig. Samtidigt, har du ett helt kg för lite i däcket kommer du att märka det. Om det slår på ett hekto hit eller dit spelar dock mindre roll.

Vilka däck pratar du om här Robs, för som sagt, rekommendationen för racedäck o då pratar jag om slicks, SuperCorsa, Racetec & Rennsport ligger i ett spann från 1.9 - 2.1 bak (lägg till nåt hekto för framdäcket) om du läser runt lite.

Vad jag läst så är det precis som du säger Robs, vanliga gatdäck packar ihop om du har för lite luft i dem. Det var nån som sa att sidorna är mjukare.

För att summera. Rekommenderat däckstryck (av tillverkaren av däcket eller hojen) fungerar alldeles utmärkt i Intro-gruppen eller grön grupp.

Kör du eller planerar att köra mkt på bana rekommenderas starkt att du byter till racedäck (Pirelli SuperCorsa/Metzeler Rennsport, Metzeler Racetec). Då kan du nämligen sluta att tänka på om du har fäste eller inte. Tappar du fästet med dom här däcken beror det i stort sett alltid på en förarmiss, du kan inte vara lika säker med gatdäck/touringdäck.

Last edited:
Va inne på Michelins sida för att glutta efter rekomenderat tryck men inte fan hitta jag nåt. Jaja det löser sig, bra det slutar regna :huvet

Deagol skrev:
2178018 Va inne på Michelins sida för att glutta efter rekomenderat tryck men inte fan hitta jag nåt. Jaja det löser sig, bra det slutar regna :huvet

Kolla manulen på hojen så hittar du en blänkare där ska du se. Brukar stå en klisterlapp på hojen också på väl valt ställe.

CorbenDallas skrev:
2178105 Kolla manulen på hojen så hittar du en blänkare där ska du se. Brukar stå en klisterlapp på hojen också på väl valt ställe.

Då var man helt :confused:

I min manual står det 2.9 bak o 2.5 fram. Samma var det på zx12:an men där förstod jag bättre att trycket bör vara högt pga att det är en rask rakt fram maskin. Men med Daytonan är jag lite tveksam.

När jag hämtade hojen efter montering av Pirelli Diablo Strada bak så kollade jag trycket och det var då 2.6.

Någon som vet var man hittar info om tryck i Pirelli-däck? På Pirellis hemsida finns inget att hämta.

Na jag lägger ner det här för det står 2,9 och 2,5 och intefan vill jag ha så lite däck i bananen. jag kör på öhhh som jag körde på bkk, 2,2 bak o 2,2 fram det funkade fint då nu e de jue litta kallare men det bör inte va några problem. :banana

Annars ring pedroza vet ja :va

Deagol skrev:
2178512 Na jag lägger ner det här för det står 2,9 och 2,5 och intefan vill jag ha så lite däck i bananen. jag kör på öhhh som jag körde på bkk, 2,2 bak o 2,2 fram det funkade fint då nu e de jue litta kallare men det bör inte va några problem. :banana

Annars ring pedroza vet ja :va
Ska ni köra intro eller grön så lägg i 2,1 - 2,3.
Det gör jag på både Viffern och Duccen och det har funkat skitbra hitintills.
Gör EN sak till, ställ in er fjädring, komp,retur och fjäderförspänning, enligt grundinställningnen i instruktionsboken. Ställde om på Duccen (nåt klantarsle hade lekt hojdoktor innan) och jävlar vilken skillnad!!! Har, efter lite tester, spänt fjädern 2 mm så att framgaffeln inte går i botten.

Sist men inte minst. Låt era däck bli varma innan ni laddar, det tar minst två varv nu när det är kallt. Jag vill inte hämta upp er ur nåt bollhav ikväll!

F. Unktionär.

El Garto skrev:
2178407 Då var man helt :confused:

I min manual står det 2.9 bak o 2.5 fram. Samma var det på zx12:an men där förstod jag bättre att trycket bör vara högt pga att det är en rask rakt fram maskin. Men med Daytonan är jag lite tveksam.

När jag hämtade hojen efter montering av Pirelli Diablo Strada bak så kollade jag trycket och det var då 2.6.

Någon som vet var man hittar info om tryck i Pirelli-däck? På Pirellis hemsida finns inget att hämta.
Så här står det på Pirellis hemsida.
"Always inflate the tyre to the correct pressure. Be sure to check cold inflation pressure frequently, i.e. once a week. Although most motorcyclists love to work on their bikes, they seldom remember to check tyre pressures. Correct tyre pressure, however, is critical for safe handling. Overinflation or extreme tyre pressure will impair your riding comfort and decrease the contact of the tyre with the road. Underinflation or too little air pressure will result in poor handling and the bike will be inclined to "wander". Improper and insufficient tyre pressure will also cause rapid tyre wear, an increase in fuel consumption, lower top speed, and provide less control. Remember to check the inflation pressure of your tyres weekly. You will find the correct pressure in the operating manual of the motorcycle. The manufacturer’s information are the minimum values only. With luggage or with a second rider the rear tyre needs an extra 0,2 bar, and for high speed riding the pressure of the front tyre should also be increased by 0,2 bar. Attention: When the recommended pressure has been changed for use off-road (race track, offroad), it must be reset to the correct value before riding on the street."

Det är inte ovanligt att rekommendationen är just 2.9kg tydligen och du har lagt på ett touringdäck så håll dig till rekommenderat tryck eller möjligen sänk trycket några hekto o prova.
Du kan inte lita på däckstrycket du får hos en däckfirma. Jag fick 2.5kg i ett slicks sist...

Maverick_ou812 skrev:
2178544 Ska ni köra intro eller grön så lägg i 2,1 - 2,3.
Det gör jag på både Viffern och Duccen och det har funkat skitbra hitintills.

Har du missat allt vi skrivit? Vilka däck pratar du om? Vem är du? :7peta

CorbenDallas skrev:
2178552 Har du missat allt vi skrivit? Vilka däck pratar du om? Vem är du? :7peta
Vem jag är? Din största mardröm! :yoparty
Vilka däck jag pratar om? Alla jag haft på. Michelin Pilot Power, Michelin Pilot Power 2CT, Pirelli Super Corsa, Metzler Racetech K0

Vi ses ikväll!

P.S. Jag har hoppat över allt du har skrivit, är det bra? D.S. :tungan

Edit: Glömde en sak!!! Ni har väl bytt ut vinterluften i däcken till sommarluft efter den siste april? :confused:
Det gör stor skillnad, den kallare vinterluften har högre densitet och skapar därmed en obalans i hjulet då den skiktar sig och inte fördelas jämnt i däcket.
Sommarluften har helt andra egenskaper och är lite "mjukare" i sin struktur (det är lite svårt att förklara man måste känna på den för att förstå). Detta innebär att den tränger in i däckets gummiblandning och mjukar upp det inifrån. Detta binder då luften till däcket och skiktningen som vinterluften kan orsaka uteblir.

Så innan ni åker ut på banan, Byt luft!!

Last edited:
Maverick_ou812 skrev:
2178623 Vem jag är? Din största mardröm! :yoparty
Vilka däck jag pratar om? Alla jag haft på. Michelin Pilot Power, Michelin Pilot Power 2CT, Pirelli Super Corsa, Metzler Racetech K0

Vi ses ikväll!

P.S. Jag har hoppat över allt du har skrivit, är det bra? D.S. :tungan

Edit: Glömde en sak!!! Ni har väl bytt ut vinterluften i däcken till sommarluft efter den siste april? :confused:
Det gör stor skillnad, den kallare vinterluften har högre densitet och skapar därmed en obalans i hjulet då den skiktar sig och inte fördelas jämnt i däcket.
Sommarluften har helt andra egenskaper och är lite "mjukare" i sin struktur (det är lite svårt att förklara man måste känna på den för att förstå). Detta innebär att den tränger in i däckets gummiblandning och mjukar upp det inifrån. Detta binder då luften till däcket och skiktningen som vinterluften kan orsaka uteblir.

Så innan ni åker ut på banan, Byt luft!!

Gällande "luftbytet", du har missat 1:a april med nån månad nu...

För den som vill ha lite kul läsning kan gå hit
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=37569
Glöm inte att sätta på ironin först bara...

Last edited:
Nu har lagt en brakare i en flaska som jag tar med ut i kväll. Krisar det med Statoil-luften så fyller jag på med koldolmsfis, då borde det greppa satan.

CorbenDallas skrev:
2178552

Det är inte ovanligt att rekommendationen är just 2.9kg tydligen och du har lagt på ett touringdäck så håll dig till rekommenderat tryck eller möjligen sänk trycket några hekto o prova.
Du kan inte lita på däckstrycket du får hos en däckfirma. Jag fick 2.5kg i ett slicks sist...
Gällande rekomendationer i manualer på bakdäck så har dem med i beräkningen en eventuell passagerare därav det höga trycket.

Som alla har skrivit:
Racedäck bak = 1,9 - 2,2 beroende på väderlek o egen preferens o märke.
Gatdäck typ Michelin Power bak = 2,2 - 2,4 beroende på väderlek o preferens.

Och till alla i intro gruppen:
Lycka till o glöm inte bort,ha roligt :tummenupp

Jupp jag hade skitkul, även om min rygg la av. Där fick man för att man fuskat med träningen en och en halv vecka :fatta!

Kul bana SRW nu när man har gått intron kan man kanske komma dit fler gånger, fast med vältränad rygg då alltså :)

Introgruppen.

Finns det så att man kan få samma möjlighet och testa på att vara med i en introgrupp på knutstorp oxå?

Det var skit kul och jag hoppas jag inte bromsade upp er andra allt för mycket :)

Kul var det iallafall som bara den att använda hojen på ett helt annat sätt än vad ens kompisar gör med sina.

friflaj skrev:
2180217 Finns det så att man kan få samma möjlighet och testa på att vara med i en introgrupp på knutstorp oxå?
Det var skit kul och jag hoppas jag inte bromsade upp er andra allt för mycket :)
Kul var det iallafall som bara den att använda hojen på ett helt annat sätt än vad ens kompisar gör med sina.
Brutalt drag ut på rakorna i den där mojjängen!! Hade svårt att hänga med ut på rakorna med samma spår :yoparty
Låg bakom dig ett varv och du hade hela 4mm mellan fotpinne och asfalt - kan tänka mig att med kortare pinnar så kan den gå ännu snabbare i kurvorna... Bra kört idag!!

friflaj skrev:
2180217 Finns det så att man kan få samma möjlighet och testa på att vara med i en introgrupp på knutstorp oxå?

Det är stenhårt att dra ut en HD på bana! Snacka om att visa var skåpet ska stå. :yoparty
När vi var på studiebesök på MC-huset så var där en kille där som verkade ha stenkoll på Harley. Du kanske ska svänga förbi garaget där o se om du inte kan få några tips om hur du ska få den mer bananpassad.

Gällande intro på Knudan så finns det grön grupp att tillgå där. Instruktörer kommer att vara på plats, så alla som vill kommer att få hjälp att hitta runt den banan också. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT