Intervju med Rossi i The Guardian

Mc Carlsson skrev:
När Rossi slutar, vem ska bli den nya storstjärnan då egentligen :confused:

Frågan är intressant men det beror ju lite på när Rossi slutar. Slutar han efter nästa säsong eller om 10 år?

Men det verkar klart att det inte blir någon förare från fyrtaktsracingen. Hayden,Bayliss och Edwards har inte lyckats bli mer än medelmåttor i GP trots alla hype kring deras intåg i GP. Så om man vänder blickarna mot 125 och 250-förare så hittar man nog honom där. Kanske Melandri eller Elias, kanske Pedrosa,Lorenzo,DeAngelis eller Dovizioso? Casey Stoner hade ju varit kul, lite aussies i topp är aldrig fel.
 
Chris Ash skrev:
Casey Stoner hade ju varit kul, lite aussies i topp är aldrig fel.
Ja, Australien har ju lyckats förr som sagt. Men visst är det som du säger att det beror på NÄR Rossi ska sluta.

Inga dåliga killar du räknade upp där, kan säkerligen bli intressanta om de går upp i den stora klassen och får lite tid på sig :tummenupp

Melandri har lyckats bra i alla fall.
 
Last edited:
Mc Carlsson skrev:
...Doohan...de skador av mer allvarlig art som han ådrog sig...bet ihop...lyckades
Jag undrar hur Rossi skulle reagera och prestera om han råkade ut för samma groteska skador som Schwantz och Doohan. Hans sanslösa svit av titlar och vinster har definitivt fått stor hjälp av en i prinicip skadelösa karriär. Ganska unikt i GP-sammanhang.

Mc Carlsson skrev:
När Rossi slutar, vem ska bli den nya storstjärnan då?
Kanske blir det ingen ny storstjärna. Jag tror det blir en period med många jämna förare vilket troligen kommer resultera i ett svalare intresse för MotoGP.
 
Neutral skrev:
Skillnaden tror jag var att Doohan såg motorcykeln som sin värsta motståndare, han ville se hur fort han kunde åka på den helt enkelt. Därför kunde han vinna med absurda marginaler just för att han inte brydde sig om de bakom, han körde sitt eget race där framme och var lika motiverad oavsett hur nära de andra var. Det var väl lite därför karriären tog slut också, han körde för fort när det inte behövdes.

Angående procentsiffror hit och dit kan man ju inte ens jämföra Doohans skolning med Rossis innan de började med 500:or. Medan Rossi fick en närmast perfekt skolning via sin far i depåerna och vidare i klasserna från minimoto och uppåt så sladdade Mick omkring på gatorna på en RD350 och gick från i stort sett ingenting till 500:orna som då var okörbara bestar. Alla säger ju att Hondorna är så överlägsna och det var ju Mick som själv utvecklade 500:an till en vinnarmaskin som sedan överlämnades till Rossi.

Rossi är helt fantastisk men han har också varit helt skadefri, det tål ju att tänka på hur mycket Doohan skulle ha vunnit om han inte nästan fått högerbenet amputerat. Jag för min del tror på sju raka titlar då, men det är ju om inte om funnits...
Angående Doohan vs Rossi…. Ja jag är också övertygad om att Doohan hade tagit sju titlar om det inte varit för kraschen på Assen… och Schwantz hade då aldrig fått någon titel.

Sen att Rossi skulle ha fördel av att direkt få hoppa upp på Doohans ex-Honda stämmer inte, anser jag.
Doohans krasch som avslutade hans karriär skedde i början av ’99, så när Rossi tog över spakarna år 2000, så hade det alltså gått nästan ett år sedan Doohan avslutade utvecklingen av den hojen.
Då utvecklingen aldrig står still (däck, fjädring, motoreffekt etc..), så hade Rossi inte mycket nytta av Doohans gamla inställningar, som då var nästan ett år gamla.
Det kunde man för övrigt även se på Crivilles säsong ’99, då han blev världsmästare. Efter Doohans ödesdigra krasch ’99, så kunde Criville leva på Doohans inställningar av Hondan. Ett tag.
Criville vann många race fram till mitten av säsongen ’99.
Utvecklingen sprang dock vidare, och dom andra märkena började komma ikapp Hondans potential. Men med Doohan borta så blev det Crivilles uppgift att fortsätta utveckla Hondan, med resultatet att det bara gick sämre och sämre för Criville (och Honda).
Andra halvan av säsongen ’99 hade han svåra problem att ens komma upp på pallen.

När sedan Rossi kom in hos Honda året därpå, så sa Burgess redan efter tre race att Rossi är bättre på att analysera och utveckla NSR:en än Criville… och då hade alltså Rossi kört tre race på Hondan (plus försäsongstester), medans Criville hade kört minst fem säsonger på den…. Med andra ord; Rossis hade ingen fördel av att få ta över Doohans gamla Honda, jämfört med övriga Hondaförare. Den fördelen hade däremot Aoki, som när han gick upp till 500 från 250-klassen i slutet av 90-talet, fick ta över Doohans fjolårs-Honda, och gjorde riktigt bra ifrån sig. På den hojen.

Nyteknik skrev:
Jag har ingen större lust att jämföra våra olika tolkningar av ordet "överlägsen". Mitt inlägg var ett svar på nedanstående inlägg...

...och jag skrev att Rossi inte är överlägsen - vilket gör att tävlingarna blir rafflande trots att Rossi oftast vinner. Vad är så svårt att förstå/smälta i det?
Saken är den att du skrev ingenting i ditt första inlägg (inlägg #20..) om att det var SEGERMARGINALEN i racena du syftade på, när du påstod att Rossi inte skulle vara överlägsen.

Så under försättning att man inte är tankeläsare, så är det väldigt långsökt, tycker jag, att tolka det inlägget (inlägg #20) på annat sätt än att du inte anser att Rossi skulle vara den överlägset bäste föraren.
Men strunt samma, vi lär inte komma längre än så här.

Nyteknik skrev:
Din jämförelse mellan Doohan och Rossi har jag svårt att hänga med i. Menar du att Doohan under sin period som världsmästare bjöd sina motståndare sämre motstånd än Rossi gör nu?

Kuriosa
Tråkigt att du har svårt att hänga med i resonemanget, men svaret på din fråga är ja.

Chris Ash skrev:
Man kan ju likaväl använda den omvända argumenteringen. De som Rossi slåss med idag om tiondelarna körde Mick Doohan ifrån så det skrek om det när han körde.
Håller jag inte med om.
Vad segermarginaler beträffar, så vann Rossi också med fet marginal i många race då han körde Repsol Hondan.

Vem minns t ex inte när han fick 10 sekunder tidstillägg för omkörning under gul flagg (på Donington?) och ändå vann med typ 10-20 sekunder…. Vilket var långt ifrån det enda race som han vann med en fet segermarginal.

Han hade som sagt total lekstuga när han körde Hondan, nu får han använda all sin talang och fullkomligt krama ut det absolut sista ur M1:an för att vinna.
Tråkigt att Doohan aldrig vågade ta steget att köra något annat än Honda.

För övrigt så var det långt ifrån alltid som Doohan hade stor segermarginal till godo.
Det var otaliga race som framför allt Criville, men även Okada, kampades med Doohan in på mållinjen.

Biaggi är en förare som har tävlat mot båda Rossi och Doohan.
Biaggi var nära att vinna säsongen ’98 (som var hans FÖRSTA säsong i 500, och dessutom på en ”icke HRC-Honda”), efter att ha stressat Doohan (på och av banan..) till att krascha i flera race.
Biaggi ledde 500-serien långt in i säsongen ’98, före Doohan.

Mot Rossi så har Biaggi däremot inte haft en chans, vare sig på banan eller i psykkriget.

Hade Rossi och Doohan kört mot varandra, så tror jag Rossi hade tagit titeln, tack vare ett starkare psyke. (Doohan kraschade ju också under flera race under säsongen ’95, då Beattie låg och stressade bakom, och Beattie ledde ju 500-serien fram till andra halvan av den säsongen.)
Inget snack om att Doohan var helt grym, men som helhet så tror iaf jag att Rossi är mer komplett som förare.
 
Chris Ash skrev:
Frågan är intressant men det beror ju lite på när Rossi slutar. Slutar han efter nästa säsong eller om 10 år?

Men det verkar klart att det inte blir någon förare från fyrtaktsracingen. Hayden,Bayliss och Edwards har inte lyckats bli mer än medelmåttor i GP trots alla hype kring deras intåg i GP. Så om man vänder blickarna mot 125 och 250-förare så hittar man nog honom där. Kanske Melandri eller Elias, kanske Pedrosa,Lorenzo,DeAngelis eller Dovizioso? Casey Stoner hade ju varit kul, lite aussies i topp är aldrig fel.
Ibland undrar jag om du utsatts för skadliga mängder blårök, som gör att du mentalt befinner dig i den döda och begravda tvåtaktstiden fortfarande, och är oförmögen att se verkligenheten. Eller vill du inte? Medelmåttorna du talar om är fyra och femma i riktiga VM, sju respektive nio poäng från andraplatsen. Med Biaggis oförmåga att utnyttja depån bästa materiel, kommer de att vara tvåa-trea innan säsongen är över.
 
Last edited:
Ludde78 skrev:


Jag vet inte vilka race du kollat på men av de jag såg då Rossi körde Honda säsongen 2003(närmare bestämt de som ingick i VM-serien) så var maximala segermarginalen för Rossi 6 sekunder(Den var dock större för Max Biaggi och Sete Gibernau). För övrigt hade han inte alls total lekstuga. Han vann med 357 pinnar mot Setes 277 och fick stryk upprepade gånger av både Sete Gibernau och Max Biaggi.

Säsongen 2002 var Rossi väldigt överlägsen första halvan då Ukawa var den ende som satt på material som öht kunde hota. Mot slutet ändrades dock detta och Alex Barros tog fler poäng än Rossi de race bägge körde på likvärdiga hojar. Även Biaggi vann två race den halvan.

Du försöker återge en falsk bild av Rossis karriär, faktum är att han inte nånsin varit ens i närheten av så överlägsen som han är nu i sammandraget. Dina antydningar om att Hondan är så mycket bättre saknar all form av föränkring.

Jag vidhåller att det är lönlöst att jämföra Micks och Valentinos karriärer för att på så sätt avgöra vem som är bäst av dem. Ditt Biaggi-argument kan enkelt bytas ut mot Gibernau-argumentet, Gibernau pressade och slog Rossi i många race både 2003 och 2004 medan han blev förnedrad av Mick Doohan.

valmers skrev:
Ibland undrar jag om du utsatts för skadliga mängder blårök, som gör att du mentalt befinner dig i den döda och begravda tvåtaktstiden fortfarande, och är oförmögen att se verkligenheten. Eller vill du inte? Medelmåttorna du talar om är fyra och femma i riktiga VM, sju respektive nio poäng från andraplatsen. Med Biaggis oförmåga att utnyttja depån bästa materiel, kommer de att vara tvåa-trea innan säsongen är över.

Biaggi gör en katastrofalt usel säsong, inte ens då lyckas Hayden vara före honom. Det är medelmåttigt av en förare som ska vara framtiden.

För övrigt kommer Biaggi-Capirossi-Melandri, alla ex-blåryk, sluta före slängkäften och svärmorsdrömmen.
 
Chris Ash skrev:
bla bla svammel svammel

…och när Barros satt på en Repsol Honda förra året, och Rossi på M1:an, så vann Rossi, och Barros slutade väl fyra.

Doohan var inte heller överlägsen, jämfört med de som satt på samma material som honom, om man nu ska snacka vinstmarginal i sekunder i racen (bortsett från ’94 då han tog sin första titel, och inte hade samma press på sig)

Criville tog honom i många race, och var så gott som alltid hack i häl med Doohan över mållinjen, och även Okada vann några race.

Men du kanske missade dom åren?

Angående ditt Sete-argument; Sete är mycket bättre på fyrtaktare än vad han var på tvåtaktare, precis som Mc-Coy hade betydligt lättare för att köra snabbt på en tvåtakts 500, jämfört med hans bristande förmåga att köra snabbt på en fyrtaktare.

Det är alltså skevt att jämföra Sete då han körde tvåtakt, och när han nu kör fyrtakt.

Jag håller inte med om att det är ”lönlöst” att jämföra Rossis och Doohans karriärer.
Det kan ju vara kul att jämföra.
I ren snabbhet, så var Doohan, och Rossi är, mycket snabbare än sina konkurrenter.
Och då är det intressant, tycker jag, att både Beattie och Biaggi fick Doohan ur sådan balans att han inte höll sig på hjulen, och riskerade att förlora VM-titeln.
Mot Rossi, däremot, så har Biaggi som sagt inte haft en chans, vare sig på banan eller i psykkriget.
Intressant.
Rossi is the shit.

Jag har aldrig sagt att Hondan i dagsläget är bättre än Yamahan.
Däremot har den högre POTENTIAL att vara bättre än Yamahan, då Hondas racingbudget är mycket fetare.
Men, tack vare Valentinos förmåga och känsla med att utveckla hojar, så är Yamahan i nivå med Hondan.
Så länge som Rossi kör Yamaha, dvs.
 
Ludde78 skrev:
Sete är mycket bättre på fyrtaktare än vad han var på tvåtaktare, precis som Mc-Coy hade betydligt lättare för att köra snabbt på en tvåtakts 500, jämfört med hans bristande förmåga att köra snabbt på en fyrtaktare.

Det är alltså skevt att jämföra Sete då han körde tvåtakt, och när han nu kör fyrtakt.
Gibernau körde GSV-R med Kenny Roberts som teamkompis och var klart långsammare. Mycket bättre på fyrtakt? Men inte snabbare än Roberts? :va
 
Nyteknik skrev:
Gibernau körde GSV-R med Kenny Roberts som teamkompis och var klart långsammare. Mycket bättre på fyrtakt? Men inte snabbare än Roberts? :va

Alltså måste Roberts vara bättre än både Doohan och Rossi....äh jag orkar inte längre.
 
Nyteknik skrev:
Gibernau körde GSV-R med Kenny Roberts som teamkompis och var klart långsammare. Mycket bättre på fyrtakt? Men inte snabbare än Roberts? :va
Roberts var fortfarande väldigt snabb/motiverad första året på GSV:n. Sen passade/r Hondan Setes körstil betydligt mer än vad Sukan gjorde.

Chris Ash skrev:
Alltså måste Roberts vara bättre än både Doohan och Rossi....äh jag orkar inte längre.
FÖRSÖK att inte missförstå.
Så kanske du orkar.
 
Att Rossi ska slängas in i F1 känns ungefär som att slänga in Mike Tyson i K-1.
Kul i teorin, men i praktiken kommer det inte funka, tror jag. Det är skillnad på att köra fort när man är själv på banan och att göra det när den är full av andra bilar som kör lika fort. -Rossi på Ducati hade däremot varit ltie cool. Även om han säkert skulle vinna allt som vanligt
 
Nyteknik skrev:
Ok...

Så Gibernaus körstil gynnades mycket mer än om Roberts, Checa, Hayden, Biaggi eller Nakano hade gjort samma byte från Suzuki till Honda?

Hur kommer du fram till det?

:va
Det kom jag fram till genom att han blev så extremt mycket snabbare när han bytte till Honda.
På Sukan skramlade han ihop 51 poäng, och slutade på 16:e plats 2002. Året därpå, på Hondan, slutade han på andra plats, med 277 poäng.

Denna iögonfallande skillnad tror jag beror mer på att Hondan passade Sete bättre, snarare än att Hondan skulle vara SÅ mycket bättre än Sukan.

Enligt samma princip som att Mc-Coy var överjävlig på YZR 500:an, men inte kunde/kan prestera ens i närheten motsvarande resultat på en fyrtaktare.
 
Nyteknik skrev:
Ok...

Så Gibernaus körstil gynnades mycket mer än om Roberts, Checa, Hayden, Biaggi eller Nakano hade gjort samma byte från Suzuki till Honda?

Hur kommer du fram till det?

:va
Ludde78 skrev:
Det kom jag fram till genom att han blev så extremt mycket snabbare när han bytte till Honda.
På Sukan skramlade han ihop 51 poäng, och slutade på 16:e plats 2002. Året därpå, på Hondan, slutade han på andra plats, med 277 poäng.

Denna iögonfallande skillnad tror jag beror mer på att Hondan passade Sete bättre, snarare än att Hondan skulle vara SÅ mycket bättre än Sukan.

Enligt samma princip som att Mc-Coy var överjävlig på YZR 500:an, men inte kunde/kan prestera ens i närheten motsvarande resultat på en fyrtaktare.
Du svarar inte på frågan.
 
Ludde78 skrev:
Jo.
Ingen annan av de förare du nämner har presterat så olika vid byte av hoj.

Sete körde Honda 2000 och kom 15:de i VM. Året efter körde han Suzuki och kom 9:a. År 2000 vann Suzuki VM och 2001 vann Honda VM. Valde han fel märke på hojen fel år? Kanske andra parametrar som spelar in? Sete fick tex ta över Katos hoj 2003 mm.
 
Axxexs skrev:
Sete körde Honda 2000 och kom 15:de i VM. Året efter körde han Suzuki och kom 9:a. År 2000 vann Suzuki VM och 2001 vann Honda VM. Valde han fel märke på hojen fel år? Kanske andra parametrar som spelar in? Sete fick tex ta över Katos hoj 2003 mm.
Vilket märke som blev världsmästare vilket år lär inte ha någon betydelse i detta fall, jag tror som sagt helt enkelt att Hondan passar Sete (ovanligt) mycket bättre än vad Sukan gör. :)

Det är förövrigt det som jag tycker är så grymt med Rossi; på 500-tiden hette det att den och den föraren hade stora omställningsproblem efter att ha bytt märke.
Många förare var/är riktigt snabba på en hoj, men inte mer än en medelmåtta på andra.
Rossi däremot klarar inte bara en övergång från ett märke till ett annat med glans, ännu mer imponerande är det att han har varit lika grymt snabb och jämn på helt olika hojtyper, oavsett om det är en 125/250/500 eller en moto-gp hoj.

Ingen slump att han blir överöst med superlativer som den bäste genom tiderna etc. :Bugar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top