Neutral skrev:
Skillnaden tror jag var att Doohan såg motorcykeln som sin värsta motståndare, han ville se hur fort han kunde åka på den helt enkelt. Därför kunde han vinna med absurda marginaler just för att han inte brydde sig om de bakom, han körde sitt eget race där framme och var lika motiverad oavsett hur nära de andra var. Det var väl lite därför karriären tog slut också, han körde för fort när det inte behövdes.
Angående procentsiffror hit och dit kan man ju inte ens jämföra Doohans skolning med Rossis innan de började med 500

r. Medan Rossi fick en närmast perfekt skolning via sin far i depåerna och vidare i klasserna från minimoto och uppåt så sladdade Mick omkring på gatorna på en RD350 och gick från i stort sett ingenting till 500

rna som då var okörbara bestar. Alla säger ju att Hondorna är så överlägsna och det var ju Mick som själv utvecklade 500:an till en vinnarmaskin som sedan överlämnades till Rossi.
Rossi är helt fantastisk men han har också varit helt skadefri, det tål ju att tänka på hur mycket Doohan skulle ha vunnit om han inte nästan fått högerbenet amputerat. Jag för min del tror på sju raka titlar då, men det är ju om inte om funnits...
Angående Doohan vs Rossi…. Ja jag är också övertygad om att Doohan hade tagit sju titlar om det inte varit för kraschen på Assen… och Schwantz hade då aldrig fått någon titel.
Sen att Rossi skulle ha fördel av att direkt få hoppa upp på Doohans ex-Honda stämmer inte, anser jag.
Doohans krasch som avslutade hans karriär skedde i början av ’99, så när Rossi tog över spakarna år 2000, så hade det alltså gått nästan ett år sedan Doohan avslutade utvecklingen av den hojen.
Då utvecklingen aldrig står still (däck, fjädring, motoreffekt etc..), så hade Rossi inte mycket nytta av Doohans gamla inställningar, som då var nästan ett år gamla.
Det kunde man för övrigt även se på Crivilles säsong ’99, då han blev världsmästare. Efter Doohans ödesdigra krasch ’99, så kunde Criville leva på Doohans inställningar av Hondan. Ett tag.
Criville vann många race fram till mitten av säsongen ’99.
Utvecklingen sprang dock vidare, och dom andra märkena började komma ikapp Hondans potential. Men med Doohan borta så blev det Crivilles uppgift att fortsätta utveckla Hondan, med resultatet att det bara gick sämre och sämre för Criville (och Honda).
Andra halvan av säsongen ’99 hade han svåra problem att ens komma upp på pallen.
När sedan Rossi kom in hos Honda året därpå, så sa Burgess redan efter tre race att Rossi är bättre på att analysera och utveckla NSR:en än Criville… och då hade alltså Rossi kört tre race på Hondan (plus försäsongstester), medans Criville hade kört minst fem säsonger på den…. Med andra ord; Rossis hade ingen fördel av att få ta över Doohans gamla Honda, jämfört med övriga Hondaförare. Den fördelen hade däremot Aoki, som när han gick upp till 500 från 250-klassen i slutet av 90-talet, fick ta över Doohans fjolårs-Honda, och gjorde riktigt bra ifrån sig. På den hojen.
Nyteknik skrev:
Jag har ingen större lust att jämföra våra olika tolkningar av ordet "överlägsen". Mitt inlägg var ett svar på nedanstående inlägg...
...och jag skrev att Rossi inte är överlägsen - vilket gör att tävlingarna blir rafflande trots att Rossi oftast vinner. Vad är så svårt att förstå/smälta i det?
Saken är den att du skrev ingenting i ditt första inlägg (inlägg #20..) om att det var SEGERMARGINALEN i racena du syftade på, när du påstod att Rossi inte skulle vara överlägsen.
Så under försättning att man inte är tankeläsare, så är det väldigt långsökt, tycker jag, att tolka det inlägget (inlägg #20) på annat sätt än att du inte anser att Rossi skulle vara den överlägset bäste föraren.
Men strunt samma, vi lär inte komma längre än så här.
Nyteknik skrev:
Din jämförelse mellan Doohan och Rossi har jag svårt att hänga med i. Menar du att Doohan under sin period som världsmästare bjöd sina motståndare sämre motstånd än Rossi gör nu?
Kuriosa
Tråkigt att du har svårt att hänga med i resonemanget, men svaret på din fråga är ja.
Chris Ash skrev:
Man kan ju likaväl använda den omvända argumenteringen. De som Rossi slåss med idag om tiondelarna körde Mick Doohan ifrån så det skrek om det när han körde.
Håller jag inte med om.
Vad segermarginaler beträffar, så vann Rossi också med fet marginal i många race då han körde Repsol Hondan.
Vem minns t ex inte när han fick 10 sekunder tidstillägg för omkörning under gul flagg (på Donington?) och ändå vann med typ 10-20 sekunder…. Vilket var långt ifrån det enda race som han vann med en fet segermarginal.
Han hade som sagt total lekstuga när han körde Hondan, nu får han använda all sin talang och fullkomligt krama ut det absolut sista ur M1:an för att vinna.
Tråkigt att Doohan aldrig vågade ta steget att köra något annat än Honda.
För övrigt så var det långt ifrån alltid som Doohan hade stor segermarginal till godo.
Det var otaliga race som framför allt Criville, men även Okada, kampades med Doohan in på mållinjen.
Biaggi är en förare som har tävlat mot båda Rossi och Doohan.
Biaggi var nära att vinna säsongen ’98 (som var hans FÖRSTA säsong i 500, och dessutom på en ”icke HRC-Honda”), efter att ha stressat Doohan (på och av banan..) till att krascha i flera race.
Biaggi ledde 500-serien långt in i säsongen ’98, före Doohan.
Mot Rossi så har Biaggi däremot inte haft en chans, vare sig på banan eller i psykkriget.
Hade Rossi och Doohan kört mot varandra, så tror jag Rossi hade tagit titeln, tack vare ett starkare psyke. (Doohan kraschade ju också under flera race under säsongen ’95, då Beattie låg och stressade bakom, och Beattie ledde ju 500-serien fram till andra halvan av den säsongen.)
Inget snack om att Doohan var helt grym, men som helhet så tror iaf jag att Rossi är mer komplett som förare.