Inte så kul resa till Danmark...

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
I fredags gav jag, min pappa och hans kompisar av oss för en resa över helgen till danmark för lite härlig mc-körning o nån öl (man behöver inte va 18 för o köpa sprit i danmark dessutom e ju gränsen för rattfylleri högre :crash )

Vi körde ifrån Malmö på kvällen, drog över bron, körde motorväg för att hinna me båten till Ebeltoft, satt på båten o käka lite o drack lite, när vi kommer fram så är stugorna vi skulle bo i 1km därifrån, så där satt vi på kvällen, drack lite o snacka. På kvällen gjorde vi upp en rutt var vi skulle köra o de blev 30 mil. Vaknar tidigt nästa dag o börjar köra, vi valde några landsvägar som såg fina ut på kartan men i verkligheten va de bara flera mils långa raksträckor :( o snabbt kom jag på att min hoj inte är gjord för mig som är 1.96 lång, fick ont överallt... på vägen stanna vi nån gång för att tanka, nån gång för att sträcka på benen bara. Efter ca 15 mils körning (dag 2) börjar vi bli hungriga o står o snackar lite vid rödljusen, ja vi letar upp ett ställe att käka på i staden (kan inte minnas va staden heter nu) fassan kör först (på en cbr1000), jag efter och ett gäng japps-glidare bakom... ligger bakom en bil som ser lite mysko ut, han vinglar från vänster till höger, fassan bestämmer sej för att köra om men väntar o ser så de blir en säker omkörning. Till slut lägger bilen sej rätt så långt till höger o fassan kör om sakta men säkert, precis när han ligger jämsides me bilen gör bilen den snabbaste 90-graderssvängen jag sett i hela mitt liv, fassan tvärnitar o svänger med men det är inte lönt, han kastar bågen o räddar sej själv, jag tvärnitar oxå, ställer hojen, då har redan 2 tjejer hunnit fram till fassan, ja kollar till han o ja o 2 killar springer fram till bilisten, håller på o krossa rutan o e nära på o dra ut han genom rutan men han hinner öppna dörren, vi e 3 pers som skriker på han o ja va så jävla arg att han fick sej ett slag i pannan, killen e 18 år å har haft körkort i 3 månader, står chockad o fattar inte vad som händer, vi går fram till fassan o ser hur han mår, de verkar inte vara nån fara men vi ringer ambulans o polis, killen som körde bilen står o snackar me sina kompisar, ja bara kollar på han o då växer hornen, går fram o smäller han i magen så han fattar hur jävla idiotisk han är, snabbt kommer några av "våra" o stoppar mej, tur va väl de annars hade ja väl osså blivit polisanmäld.

Vi drar iväg till akuten, fassan ligger ligger o kollas, men kommer snabbt ut o de e ingen fara alls med honom, allt hände omkring i 50km/h o tur var väl de. Vi kör tillbaka o kollar till hojen, den e sne både fram o bak o ena sidokåpan + toppkåpan e skrapad.

Vi fick packa ner de viktigaste, ja fick dra några kilo extra på min hoj, samt 2 andra som fick trycka ner lite i deras bagage. Fassan får åka glidare resten av resan, efter 15 mils åka är vi framme i stugan vi hade bokat tidigare på eftermiddan, fassan haltar... men de e smällar man får ta...

Nästa dag (idag) körde vi motorväg raka spåret mot sverige o har nyss kommit hem, fassan ska ringa försäkringsbolaget imorron o kolla hur de blir me hojen.

Nu har jag ont som fan i hela kroppen, det är INTE kul o köra motorväg 30+ mil me en klen 125:a som är för liten :p

Det har varit en jäkligt lärorik resa iaf.. man fick sej en ordentlig varning, så i framtiden tänker ja aldrig ens tänka tanken att inte åka me hela stället på mej, som ja har gjort innan några gånger när man "bara" ska nånstans någon kilometer bort..

PS. Nu har fassan börjat komma på glidar-tankar istället för att köra sporthoj, hur ska ja övertala honom att INTE köpa någon.. han har själv sagt innan att ALDRIG ska han ha en glidare. Det hade säkerligen hänt samma sak ifall han hade haft en glidare med tanke på hastighet osv... det var ju inte fassans fel.

Ta de lugnt bikers o glöm inte att de flesta bilister är...... IDIOTER!!

Alltid bullt när hoj-åkare hamnar i en olycka.
Kul att din farsa klarade sig, i allafall.

Angående med att din farsa ville ha en glidare, så är det bara att informera att dom inte passar för långsträckor, vibrerar som fan, inget utrymme o packa i, inte ens i dom små packväskorna. Bromsarna brukar suga as också, och inte vill han väl kunna åka illa ut igen?.. En Vmax är väl kanske godkänd?

Det e rätt KORV, du skulle slått honom mer :bow :tummenupp :tummenupp :tummenupp :rock ännu mer :crash
Du kunde ju använt dig av en dansk skalle när du ändå vistades i landet :rolleyes:

Låt din farsa testa en ZX12R så mjuknar han :D

750RR

maverick_750rr skrev:

Låt din farsa testa en ZX12R så mjuknar han :D

750RR

fassan börjar stiga upp mot gubb-åldern så de e nog bäst att han får något tamare men glidare e väl lite väl TAMT!! :skrämd

han nämnde även något om en Pan-European men ja hoppas att de va mardrömd :eek:

ang. att pryla danskar så hade jag mycke mer o ge han kände jag, han blödde ju inte ens :D

SkorvKalle skrev:
fassan börjar stiga upp mot gubb-åldern så de e nog bäst att han får något tamare men glidare e väl lite väl TAMT!! :skrämd

han nämnde även något om en Pan-European men ja hoppas att de va mardrömd :eek:

ang. att pryla danskar så hade jag mycke mer o ge han kände jag, han blödde ju inte ens :D

Nu kan man ju hävda att jag har en gubbhoj också (Fast jag är gubbe, så det är ok för min del), men be honom testa en Yamaha FJR 1300. Den är väl antagligen närmaste konkurrenten till Pan-European, förutom att den väger 50 kg mindre samt har en stabilare ram. Den är ett bra alternativ om man vill kunna åka långt och ibland relativt fort.

hmmmm

Tråkigt att ni råkade ut för en olycka men...
Det handlar inte om promille halt hit eller dit.
Saken är den att bara för att man är i ett land med liberalare
alkoholregler så är det fan inte ok att dricka lite bara för att det är tillåtet. Alkohol och körning hör inte ihop oavsett land.
Så erat omdöme verkar ju inte bättre en billistens att dessutom ge sig på honom säger ju mer om dig än hans ömdöme.
Visst man blir förbannad men att börja spöa folk är fan inte bättre det heller.
Tycker att erat agerade är ett lågvattenmärke med tanke på att en olycka hade skett.

Re: hmmmm

Gildemeister skrev:

JO :D
Det är DU som är fel ute moralkärring

750RR

Re: hmmmm

Gildemeister skrev:
Tråkigt att ni råkade ut för en olycka men...
Det handlar inte om promille halt hit eller dit.
Saken är den att bara för att man är i ett land med liberalare
alkoholregler så är det fan inte ok att dricka lite bara för att det är tillåtet. Alkohol och körning hör inte ihop oavsett land.
Så erat omdöme verkar ju inte bättre en billistens att dessutom ge sig på honom säger ju mer om dig än hans ömdöme.
Tycker att erat agerade är ett lågvattenmärke med tanke på att en olycka hade skett.

Exaktemente :tummenupp

Tom skrev:
Nu kan man ju hävda att jag har en gubbhoj också (Fast jag är gubbe, så det är ok för min del), men be honom testa en Yamaha FJR 1300. Den är väl antagligen närmaste konkurrenten till Pan-European, förutom att den väger 50 kg mindre samt har en stabilare ram. Den är ett bra alternativ om man vill kunna åka långt och ibland relativt fort.

För böveln Tom...FJR1300 är en kanonhoj. Hade nog haft en själv om jag inte hade haft behov av att åka på lite grusvägar då å då. Den går som en dröm...sen är den jävligt snygg också :bow

:)

Re: Re: Re: hmmmm

Gildemeister skrev:
Koppla i hjärnan innan du glappar med matporten.

Du snackar tufft och säkerligen mycket juridiskt korrekt, men hade det varit din pappa som trillat av en 18-årings bristande körförmåga och du inte hade reagerat som KORV kan man ju fundera på vilken sorts son du egentligen är?

Hur man kan vara så passiv som du önskar att korv skulle ha varit har jag låg förståelse för.
Skulle det nu visa sig att KORV&co. hade druckit vill jag inte försvara honom längre. Men det står inte att de druckit innan....

En totalt onödig olycka inträffade. Håller man som bilist rak kurs trillar inte en omkörandes mc. Finns det ingen anledning för bilisten att svänga men gör det ändån brister det ju hos föraren som borde ha uppmärksammat hojarna bakom.
Får han då en smäll på käften lär han komma ihåg det, annars var det ju kanske inte så farligt(?)!

750RR

Hur bra var ni själva på att köra bil när ni hade haft körkortet i 3 månader??? Man kan väl inte börja spöa upp folk för att det har en olycka? Det hade ju varit en annan femma om han hade gjort det med mening, men nu var det ju som du själv skrev en olycka...

Hoppas att din far kryar på sig.

:hej

De e väl bäst o klargöra saker här, den enda gången vi drack innan körning var när vi var på båten till Ebeltoft, då drack alla varsin LÄTTÖL, efter detta hade vi 1 km körning till stugorna, hade de skett en olycka på den sträckan hade det INTE varit p.g.a att vi hade druckit öl.

Sen drack vi på kvällarna och ofta kan det hända att om man har druckit aningen för mycket dagen innan kan man ha lite alkohol kvar i blodet, som du kanske inte känner men som finns där.

Thundercat skrev:
Hur bra var ni själva på att köra bil när ni hade haft körkortet i 3 månader??? Man kan väl inte börja spöa upp folk för att det har en olycka? Det hade ju varit en annan femma om han hade gjort det med mening, men nu var det ju som du själv skrev en olycka...

Hoppas att din far kryar på sig.

:hej

jag har haft körkort i 1.5 månad (för mc dock) o folk har kommit fram o trott att ja har kört motorcykel sen flera år tillbaka.

Hur svårt kan det vara att blinka till vänster om man SKA in till vänster, för hade denna unga killen bara gjort de så hade nog både fassan o hojen klarat sej.

SkorvKalle skrev:
De e väl bäst o klargöra saker här, den enda gången vi drack innan körning var när vi var på båten till Ebeltoft, då drack alla varsin LÄTTÖL, efter detta hade vi 1 km körning till stugorna, hade de skett en olycka på den sträckan hade det INTE varit p.g.a att vi hade druckit öl.

Sen drack vi på kvällarna och ofta kan det hända att om man har druckit aningen för mycket dagen innan kan man ha lite alkohol kvar i blodet, som du kanske inte känner men som finns där.

Jaha? bara klrhet i det hela........ var ni fulla när ni körde då?

Katten: hur färsk man än är så svänger man inte hejvilt. Då har man inte i bilen att göra.

750RR

SkorvKalle skrev:
jag har haft körkort i 1.5 månad (för mc dock) o folk har kommit fram o trott att ja har kört motorcykel sen flera år tillbaka.

Hur svårt kan det vara att blinka till vänster om man SKA in till vänster, för hade denna unga killen bara gjort de så hade nog både fassan o hojen klarat sej.

Vänta nu hör.... detta framgick inte innan. skulle bilen svänga vänster in på en anknytande väg?
Du var det dinh pappa som gjorde fel som körde om i en faktiskt korsning.

Bra att slå honom då :rolleyes:

750RR

SkorvKalle skrev:

Vad jag menar är att i början är man inte speciellt säker bilförare, det är mycket att tänka på innan man har fått rutin på att köra. Det är lätt hänt att man gör misstag innan man har fått lite körvana. När man har haft körkort ett tag så får man in känsla för vart riskerna finns, man kollar längre framför bilen och får en bättre framförhållning och riskbedömning... Så är det. :fakta

nä vi var INTE fulla när vi körde!!!!!

vi körde på en huvudled o när fassan håller på o köra om så får 18-åringen för sej att han ska in o tanka o svänger fullt åt vänster in på macken o manglar till fassans hoj, fassan gör kullerbyttor o landar på trottoaren.

här e en bild osså..

EDIT: fassan e grön o bilen e röd för er som inte förstår :rolleyes: notera att bilen kör så långt mot högerkanten som möjligt för att sen göra en jäkligt tvär vänstersväng

Bifogat

• krasch.gif
    krasch.gif
    10.7 KB · Visningar: 366
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing