Nu har ju G-L gett klartecken till allmän fjädringsdiskussion i hans tråd, så fyller i lite med mina bekymmer.
(har fått en del bra tips i tråden jag skapade i ämnet av He rik och andra, men har upptäckt att det är rätt intressant det där med fjädring, så lika bra att försöka lära sig så mkt som möjligt)
Jag ska börja med att säga att jag tyvärr inte "hunnit" tänka/analysera det så jättemkt pg a verkstadsstrul så har det bara blivit någon sporadisk körning då och då, så det är säkert detaljer som jag borde känna till som jag inte tänkt på.
Jag jämför väldigt mkt med min förra R6:a (05:a) som jag tok-trivdes på. Den var generellt "mjukare", men den stora skillnaden är att jag kände mig otroligt mkt mer bekväm på att den gjorde som jag ville, eller framför att den hamnade där jag tänkt mig, egentligen utan någon "ansträngning".. det var bara att svänga.
Det jag upplever med den nya är att den känns "tungstyrd", i form av att den känns ha en egen vilja att gå rakt fram, den förra var mkt mer, ett tryck på styret så "dök" den in i kurvan och framförallt låg kvar där och sakta men säkert började räta ut när jag gasade.. Den nya känns lite som att den "tvekar" vid själva instyrningen.. och sen har den en känsla av att vilja gå rakt ut, så det känns lite som att jag måste brottas med den för att lyckas hålla spåret tight. Ordet jag skulle välja för att beskriva det är understyr.
Jag märker det i särklass mest i högfartsböjar, t ex snabbhögern efter S:et på Åsen, snabbvänstern efter hårnålen. Där har jag väldigt svårt att ändra riktning på den. Mitt i S:et känns den lite tung att flippa från höger till vänster. Så egentligen alla lägen när jag inte har broms när jag svänger så är den "tung".. Med broms är den okej. (t ex trösen, ejes och hårnålen går jag in i på lätt broms, och då är den okej, den tvekar lite mindre.. men fortf. inte det där riktiga "dyket" in mot apex.).
Är lite osäker på om det är när jag börjar ge gas som den vill utåt, eller om det är redan innan, jag har nog lite känsla av att problemet är att få den att svänga in och lixom ha rätt vinkel ut från apex, när jag väl får den att peka åt rätt håll så upplever jag inga jätteproblem när jag börjar gasa på, mer att den tvekar på vägen till att peka åt rätt håll
Jag har bett folk (som åker fort) kolla mina spår osv och fått tummen upp på dem, så de är nog hyfsade iaf. Och jag kunde åka fortare, och hålla spåren med den förra hojen, men med denna så spricker spåren så fort jag försöker dra upp farten.
Jag köper helt att det till viss del kan bero på skit bakom spakarna, men det är frustrerande att den förra var så otroligt lättstyrd, och denna känns nästan som min gamla R1:a i (o)smidighet.. Jag saknar den där känslan av att den verkligen "dyker" in i kurvan vid styrkommando.. (sorry, kan inte förklara bättre).
Inga problem alls vid full gas när den väl är rak, likaså vid inbromsning så märker jag inga problem.
edit: jag ska ta och mäta hänger igen så fort jag lyckas skramla ihop lite polare som kan hjälpa till med balans osv.
Av det du beskriver skulle jag säga att du kör en chopper.
Alltså lång gaffel eller att han inte håller upp bakänden.
Testa dra på förspänningen bak, har du redan maxat så shimsa upp den istället, en 3-4mm(blir det dubbla på höjden ungefär), sen om det blir för högt så släpper du efter förspänningen eller höjer fram.