Insparkad dörr på nynäsvägen 30/5 ~18:45

Werzion skrev:
2202108 (hela detta och mitt förra inlägget behandlar ämnet generellt, syftar inte på denna specifika incidenten)

för att förklara mer/sammanfatta så:

1. jag tycker det är ordentligt löjligt och onödigt att medvetet åstakomma skador på saker, speciellt något så dyrt som en bil eller mc

2. jag blir riktigt förbannad/irriterad och trött på människor när dom inte kan visa ödmjukhet och samarbeta (i detta fallet i trafiken), speciellt när det inte är neutralt utan även motsatsen, det ska jävlas och försvåras för andra i trafiken.

vad säger ni om man vänder på det?
om en motorcyklist skulle råka köra ut framför en bilist, borde bilisten då först (självklart) tvärnita, för att sedan när paniken lagt sig köra ifatt och knuffa till hojen så motorcyklisten klotar och får lite härliga repor, jag menar, vad är det för idiot som gör ett misstag i trafiken? :hördu :6surkart :ajjabajja

:rolleyes:

...helt rätt, att hålla på att sparka, skälla & vara våldsam hjälper verkligen inte. Men visst jag erkänner att jag också kan bli rejält förbannad på idioter i trafiken.

Hmm... man kanske skulle ta och skaffa sig en puffra och :kulspruta som inte sköter sig, typ alla som kör för fort, alla som slangar på nynäsvägen, alla som gör stoppies ja också förståss alla som inte flyttar sig när jag kommer susandes i 200km/h på bulten... det lär ju lösa många problem... :va ... eller inte :rolleyes:

HanneZ skrev:
2203018 Jo du har rätt, våld leder ju trots allt till ödmjukhet... Det där "våld föder våld"-tramset är nåt jävla påhitt.

Du har såklart rätt, det bästa vore ju om alla trafikanter kunde förenas i en enda stor jättekram. En liten fundering..om du själv blivit utsatt för det som tråden handlar om och riskerade att bryta ett antal ben i kroppen, och kanske aldrig mer skulle kunna gå igen, hade du då inte blivit lite sådär småarg ändå? Gör en bilist ett misstag och vinkar typ *sorry, mitt fel* så är det lugnt men de bilister som djävlas med mc-förare och kanske tom flinar efteråt som en beskriver har jag ingen sympati alls för.

DaPirate skrev:
2203136 Du har såklart rätt, det bästa vore ju om alla trafikanter kunde förenas i en enda stor jättekram. En liten fundering..om du själv blivit utsatt för det som tråden handlar om och riskerade att bryta ett antal ben i kroppen, och kanske aldrig mer skulle kunna gå igen, hade du då inte blivit lite sådär småarg ändå? Gör en bilist ett misstag och vinkar typ *sorry, mitt fel* så är det lugnt men de bilister som djävlas med mc-förare och kanske tom flinar efteråt som en beskriver har jag ingen sympati alls för.
Bättre upp, jag har blivit nermejjad! De va dock inte tal om att ställa sig upp o sparka på något...

De allra flesta saker man gör när man är arg ångrar man efteråt, att sedan sitta och hejja på och få folk att göra samma galenskap är kanske inte så vettigt?

Ducati for life skrev:
2203070 ...helt rätt, att hålla på att sparka, skälla & vara våldsam hjälper verkligen inte. Men visst jag erkänner att jag också kan bli rejält förbannad på idioter i trafiken.

Hmm... man kanske skulle ta och skaffa sig en puffra och :kulspruta som inte sköter sig, typ alla som kör för fort, alla som slangar på nynäsvägen, alla som gör stoppies ja också förståss alla som inte flyttar sig när jag kommer susandes i 200km/h på bulten... det lär ju lösa många problem... :va ... eller inte :rolleyes:

Hmm ja ja det ska väl alltid finnas ett visst utrymme för moralkärringar men det är väl inte riktigt samma sak att skjuta någon som kör för fort som att ge en känga till den som medvetet försöket köra på dig. :fatta!

HanneZ skrev:
2203163 Bättre upp, jag har blivit nermejjad! De va dock inte tal om att ställa sig upp o sparka på något...

De allra flesta saker man gör när man är arg ångrar man efteråt, att sedan sitta och hejja på och få folk att göra samma galenskap är kanske inte så vettigt?

Ojdå, det var tråkigt! Jag är nyfiken på hur du tycker att mc-föraren skulle ha reagerat i den situationen som tråden handlar om?

DaPirate skrev:
2203177 Ojdå, det var tråkigt! Jag är nyfiken på hur du tycker att mc-föraren skulle ha reagerat i den situationen som tråden handlar om?
Förmodligen ännu sämre, men jag hade inte varit ett dugg stolt över det och hade inte uppmuntrat folk på sporthoj.com o beté sig lika illa.

HanneZ skrev:
2203184 Förmodligen ännu sämre, men jag hade inte varit ett dugg stolt över det och hade inte uppmuntrat folk på sporthoj.com o beté sig lika illa.

Ojdå, vad skulle kunna vara ännu sämre? Plocka fram en pistol och skjuta på bilen? hehe..jaja never mind :)

sh moralkärringarnas högborg. tycker killen gjorde helt rätt, det är bättre att ge än att få...

Jag kan hålla med om de som säger att det är onödigt att sabotera fordon ifall någon gör ett misstag. Men å andra sidan vill jag fan inte bli drabbad för att nån tomte sitter och sover bakom ratten.

Jag tycker inte man ska sparka in en dörr osv för riktiga skitsaker, men om man är riktigt nära att smälla i högre hastigheter och någon bil kör mot rött osv så kan jag förstå att man kan bli så helvetes förbannad och sparkar in en dörr. Akta er bara som någon nämnde, bilföraren kan "av ren chock vrida ratten åt vänster", dvs klämma dig/prejja etc.

Dock så förstår jag fortfarande inte riktigt varför busaföraren gjorde som han gjorde, en bil svängde och slängde sig in i filen framför han eller? :brinnerup
Onödigt att skapa bråk med en bilförare, men ibland har man tyvärr inget annat val.

Last edited:
0x2142 skrev:
2203169 Hmm ja ja det ska väl alltid finnas ett visst utrymme för moralkärringar men det är väl inte riktigt samma sak att skjuta någon som kör för fort som att ge en känga till den som medvetet försöket köra på dig. :fatta!

...nä verkligen inte, men som alltid i dessa diskussioner så verkar allt för många glömma sitt eget ansvar i trafiken. Det är ju egentligen en metafor att jag skulle skjuta alla hit o dit. Men som sagt - det är alltid ok att köra om nån stackars sömnig bilist på slangen, gärna på insidan i 170 knyck, så den stackars bilisten får men för livet :tungan. Samma sömnlösa förare kanske retar sig på nästa oskyldiga mc förare och väljer att preja den stackarn i stället - just för att ge igen. Vad leder det till för trafik klimat?

Så det har inget med moral att göra - snarare med perspektiv...

Migael skrev:
2203245... men om man är riktigt nära att smälla i högre hastigheter...

..ja då får man se till att hålla hastigheten :tungan

...när man passerar den lagliga hastigheten ligger allt ansvar på föraren...det är moral det :3freak

Faktum är att man ska visa hänsyn i trafiken och även om andra gör fel så ska man inte hävda sin rätt om det leder till störningar eller tillbud/olyckor i trafiken !

Men visst är det surt att bilisterna ser oss mcåkare så dåligt..

Snacka om moral är ju inget argument. Det handlar om ifall man är förmögen till impulskontroll och rationell tankeverksamhet.
Har man för lite av det första så klart man sparkar in bildörrar.
har man för lite av det andra så försvarar man sparkandet.

Ni som förespråkar dörrsparkning får gärna motivera er åsikt och berätta vad som är så bra med det.
Förutsätter givetvis att ni oxå själva accepterar att andra gör så mot er när dom så tycker.

Så kom igen nu och motivera privatpolisandet och omedelbara straffutmätningen i trafiken.
/u

ulf_lundin skrev:
2203298 Snacka om moral är ju inget argument. Det handlar om ifall man är förmögen till impulskontroll och rationell tankeverksamhet.

Ni som förespråkar dörrsparkning får gärna motivera er åsikt och berätta vad som är så bra med det.
Förutsätter givetvis att ni oxå själva accepterar att andra gör så mot er när dom så tycker.

Så kom igen nu och motivera privatpolisandet och omedelbara straffutmätningen i trafiken.
/u
Ja man undrar hur jävla smarta _vissa_ är när dom i denna tråd tycker det är underbart att någon sparkat in en dörr medan man tycker att gubbar med krattan i högsta hugg är mördare i en annan tråd. Där kan vi snacka dubbelmoral.

Sen verkar det på vissa som om moral är något negativt, det är helt fel. :fakta

Hörni moralisar, det var ju faktiskt bilföraren som körde in i hayabusa-killens känga. :7peta :tummenupp

Anderzzon skrev:
2202963 När man verkligen vill göra någon illa är när de ser en ligga bakom eller komma på sidan å de överöser en med spolarvätska :huvet

Ah, så det där är inte bara ett klassiskt Malmö uppförande? Har många gånger önskat en behållare med syra att spruta på bilen/lacken när man drar om idioten.

Även om aggressioner i trafiken aldrig är rätt så i denna trådens fall så måste jag säga att föraren gjorde rätt i detta enstaka fall. Ögonkontakt + tuta och ändå fortsätter!

Eftersom föraren uppenbarligen är helt nonchalant mot andra så får man hoppas att han bryr sig mer om bilen och tänker 2 ggr nästa gång.

(nu börjar jag förstå varför alla busshammare har stulits)

ulf_lundin skrev:
2203298 Snacka om moral är ju inget argument. Det handlar om ifall man är förmögen till impulskontroll och rationell tankeverksamhet.

/u

Kan väl säga att jag försvarar dörrsparkaren men antagligen inget jag skulle prova på själv eftersom jag antagligen skulle tappa balansen och köra åt helvete iaf :hihi.

Däremot så tycker jag det är ok att sparka på nåns dörr för att personen i fråga som håller på att preja mig in i döden uppmärksammas på detta och således kör undan. Offrar ju hellre hans bildörr än mitt liv. Fast du kanske hellre kör åt helvete medans dörren fortfarande är hel :va.

Pinky skrev:
2203330 Kan väl säga att jag försvarar dörrsparkaren men antagligen inget jag skulle prova på själv eftersom jag antagligen skulle tappa balansen och köra åt helvete iaf :hihi.

Däremot så tycker jag det är ok att sparka på nåns dörr för att personen i fråga som håller på att preja mig in i döden uppmärksammas på detta och således kör undan. Offrar ju hellre hans bildörr än mitt liv. Fast du kanske hellre kör åt helvete medans dörren fortfarande är hel :va.

Jag kunde inte sagt det bättre själv :hihi

ulf_lundin skrev:
2203298

/u

håller man på att bli påkörd av en urblåst idiot så måste man straffa dom direkt, det käns bäst så, helst backspegeln tycker jag. finns alldeles för många idioter i trafiken som tror dom kan göra precis som dom vill, och det ska dom helt enkelt ge fan i tycker jag. jag antar att du bara hade låtit bilen köra på dej, pröjsat självrisken på hojen, njutit av sjukhusvistelsen och sen när du vaknat upp ur din koma skrivit en liten tråd här på sh eller?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP