Insamling Ukraina

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det dags att damma av en gammal sporthoj-tradition och gemensamt samla in pengar?

Det verkar finnas ett stort engagemang i frågan.

Val av förslagsvis opolitisk organisation kan vi göra senare.

Jag kan hålla ihop det som jag gjort förut, om någon annan hellre gör det - toppen.

1. Markus 500
2.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
?


Vill man snabbt stödja Ukraina så finns även dessa:

Officiella sidan för till Ukrainska armen med stöd logistik och sjukvård

Svenska Röda Korset Ukraina
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kanske värt att nämna Timbro och Nyheter Idag, som samlar in allt möjligt men med prioriteringen personlig utrustning. Lång lista på vad som önskas. Ska lämnas in i Stockholm efter aviserad ankomst med prylar.


Chang Frick är nere och härjar runt på sitt oefterhärmliga vis. Gör nog en del nytta.


Tillägg:
Kan också nämna, (igen), att många kyrkor och frikyrkor har mångåriga samarbeten och vänortsutbyten i regionen. Alltså lååånga samarbeten med upprättad logistik och kunskaper om hur och var man kan få in grejer. Inte bara handhjärtan och nån glammig gala, alltså.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kanske värt att nämna Timbro och Nyheter Idag, som samlar in allt möjligt men med prioriteringen personlig utrustning. Lång lista på vad som önskas. Ska lämnas in i Stockholm efter aviserad ankomst med prylar.


Chang Frick är nere och härjar runt på sitt oefterhärmliga vis. Gör nog en del nytta.
Chang är underbar.

Naturkompaniet tar emot kläder och filtar men har pausat mottagning i flera butiker (noterar var de butikerna ligger för övrigt)

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Alltså, nu litar ju jag på Rekyl, och att dom gör bra saker, men meningen "Överskottet doneras till" säger ju ingenting egentligen.

Om jag köper in blanka Tishor för 10:-/st, trycker på en MÖPig slogan i gult och blått så är den uppe i 50:-, sedan bestämmer jag på styrelsmötet att jag ska ha en vinst på 200:- och med omkostnader för frakt och annat så blir då totalpriset 340:-

Då är "överskottet" 9:- per tisha och företaget tjänar en massa pengar.

Nu tror jag ju inte på något sätt att dom siffrorna stämmer för just Rekyl, men det hade varit hederligare att skriva ut 9:- per tisha skänks till Ukraina, eller 49:-, eller 249:- eller vad dom nu skänker.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Alltså, nu litar ju jag på Rekyl, och att dom gör bra saker, men meningen "Överskottet doneras till" säger ju ingenting egentligen.

Om jag köper in blanka Tishor för 10:-/st, trycker på en MÖPig slogan i gult och blått så är den uppe i 50:-, sedan bestämmer jag på styrelsmötet att jag ska ha en vinst på 200:- och med omkostnader för frakt och annat så blir då totalpriset 340:-

Då är "överskottet" 9:- per tisha och företaget tjänar en massa pengar.

Nu tror jag ju inte på något sätt att dom siffrorna stämmer för just Rekyl, men det hade varit hederligare att skriva ut 9:- per tisha skänks till Ukraina, eller 49:-, eller 249:- eller vad dom nu skänker.
Absolut. Transparens i såna här lägen är bara av godo. Tänker på skandaler i samband med välgörenhet genom åren...

De har tidigare redovisat summa de samlat in, tänker på polisen som sköts i Göteborg. Övertygad om att så blir fallet denna gång också. Även om det kanske är för sent om 4 veckor då deras kampanj slutar. ?

Är personligen troende på att en garderobsrensning av kängor, knäskydd, knivar, yxor och förstärkningsplagg enligt Timbros önskemål gör bäst nytta. Just i detta skede iaf.

Därmed inte sagt att ditt resonemang inte äger tyngd i sammanhanget.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det finns tre sorters cider från Ukraina på Systembolaget, bara att börja beställa.
Fanns inte i fjällen idag tyvärr.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns tre sorters cider från Ukraina på Systembolaget, bara att börja beställa.
Fanns inte i fjällen idag tyvärr.
Jag vill ha Putin-ölen från Ukraina.

Bryggeriet la förvisso om tillverkningen till handtappad välkomstdrink till ryssarna, men dom var noga med att sätta etikett på flaskorna först.

89882564.jpg


Carlsberg-bryggeriet i Ukraina ville inte ge sig in i politiken, men dom passade på att annonsera att dom hade flera tusen glasflaskor att ge bort om någon hade någon användning för dom :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag vill ha Putin-ölen från Ukraina.

Bryggeriet la förvisso om tillverkningen till handtappad välkomstdrink till ryssarna, men dom var noga med att sätta etikett på flaskorna först.

89882564.jpg


Carlsberg-bryggeriet i Ukraina ville inte ge sig in i politiken, men dom passade på att annonsera att dom hade flera tusen glasflaskor att ge bort om någon hade någon användning för dom :tummenupp
En tanke man slås av, är det vad vi ska förlita oss på också?
Att civila kastar brandbomber på ryska stridsvagnar?
Kommer Sverige kunna försvara sig bättre eller sämre?
Hur är försvarsviljan?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En tanke man slås av, är det vad vi ska förlita oss på också?
Att civila kastar brandbomber på ryska stridsvagnar?
Kommer Sverige kunna försvara sig bättre eller sämre?
Hur är försvarsviljan?
Nu är ju inte jag speciellt insatt i dagens försvarsmakt, men det har väl alltid varit tanken att agera ungefär som Ukraina har gjort.

Fördröja och fördyra ett angrepp så gott det går, så länge det går, och sedan gäller "fria kriget" där den som kan, gör det dom kan.

Problemet vi har nu på senare tid är att vi har ett par generationer som inte har gjort lumpen och fått lära sig hantera vapen, stoppa blödningar eller ens lägga om ett skavsår.
Nästa problem är att vi har inte dom där lådorna med vapen som Ukraina ställde ut på torget så att man kunde gå och hämta sig ett vapen ens om man visste hur man skulle använda det.

Men kasta molotvs förutsätts man nog göra när/om tillfälle ges, och att på andra möjliga sätt försvåra för en eventuell angripare.

När man ser hur det här kriget har gått hittils så tror jag faktiskt att Sveriges försvarsstrategi skulle ha kunnat funka, åtminstonde medans vi hade allmän värnplikt.
Vi skulle kunna fördröja och göra en invasion så kostsam (både i pengar och material, inklusive kött och blod) att vi skulle hinna få hjälp av grannarna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu är ju inte jag speciellt insatt i dagens försvarsmakt, men det har väl alltid varit tanken att agera ungefär som Ukraina har gjort.

Fördröja och fördyra ett angrepp så gott det går, så länge det går, och sedan gäller "fria kriget" där den som kan, gör det dom kan.

Problemet vi har nu på senare tid är att vi har ett par generationer som inte har gjort lumpen och fått lära sig hantera vapen, stoppa blödningar eller ens lägga om ett skavsår.
Nästa problem är att vi har inte dom där lådorna med vapen som Ukraina ställde ut på torget så att man kunde gå och hämta sig ett vapen ens om man visste hur man skulle använda det.

Men kasta molotvs förutsätts man nog göra när/om tillfälle ges, och att på andra möjliga sätt försvåra för en eventuell angripare.

När man ser hur det här kriget har gått hittils så tror jag faktiskt att Sveriges försvarsstrategi skulle ha kunnat funka, åtminstonde medans vi hade allmän värnplikt.
Vi skulle kunna fördröja och göra en invasion så kostsam (både i pengar och material, inklusive kött och blod) att vi skulle hinna få hjälp av grannarna.
Jag förstår, och vad har vi för gissningar om hur bra vi skulle stå oss jämfört med Ukraina.

Jag har ingen vetenskaplig grund här och har inte gjort hemläxan men min högst ovetenskapliga gissning är att vi står oss sämre. Jag tror att vi har ett mindre försvar, mycket sämre vilja och sämre underlag.

Jag bor i Stockholm och kan knappt se någon av mina grannar göra ett vettigt handtag, de vet inte hur man använder en kratta och ännu mindre ett gevär. De vill åka uber, få hem en pakistansk migrant i Foodora jacka med hämtmat och gå på vernissage.

Kvarstår gör väl NATO, om de vill ha oss.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag förstår, och vad har vi för gissningar om hur bra vi skulle stå oss jämfört med Ukraina.

Jag har ingen vetenskaplig grund här och har inte gjort hemläxan men min högst ovetenskapliga gissning är att vi står oss sämre. Jag tror att vi har ett mindre försvar, mycket sämre vilja och sämre underlag.

Jag bor i Stockholm och kan knappt se någon av mina grannar göra ett vettigt handtag, de vet inte hur man använder en kratta och ännu mindre ett gevär. De vill åka uber, få hem en pakistansk migrant i Foodora jacka med hämtmat och gå på vernissage.

Kvarstår gör väl NATO, om de vill ha oss.

Det försvar vi har är bra så länge det fungerar.
Stridsvilja och underlag hos befolkningen är sämre.
Fördelen är att vi inte har så mycket landgräns att försvara (jag skiter i att vara PK, det är varken Norrmännen eller Finnarna som kommer att angripa oss)
Gotland är (som till och med svenska politiker har förstått nu) skitviktigt, och försvar mot trupplandsättning.
Där har vi ju börjar förstärka, vi har adekvata fartyg i flottan (om än numerärt få) vi har återuprättat kustrobot försvaret (Tack Byden för att du kuppade och gjorde det på eget bevåg) även om det var med gammalt skrot från museum till att börja med, men nytt ersätter allt eftersom.
Eftersom vi nu skänker bort gamla pansarskott så kommer det att ersättas med nya bättre grejor.

Jag delar din syn på Stockholmare, men vill utöka det till att gälla dom flesta stadsbor, och det är ett problem.

Hoppet står till bonnläppar och raggare i städerna när det kommer till att pinnsvetsa ihop stridsvagnhinde rav järnvägsräls.

Om något gott ska komma av det här kriget är det väl att vi ser att det kan hända, vi ser att det behövs ett försvar och vi ser vad som fungerar.

Förhoppningsvis får försvaret pengar att förstärka upp det vi saknar, och kanske, kanske väcks en liten försvarsvilja hos ungdomar i vapenför ålder.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det försvar vi har är bra så länge det fungerar.
Stridsvilja och underlag hos befolkningen är sämre.
Fördelen är att vi inte har så mycket landgräns att försvara (jag skiter i att vara PK, det är varken Norrmännen eller Finnarna som kommer att angripa oss)
Gotland är (som till och med svenska politiker har förstått nu) skitviktigt, och försvar mot trupplandsättning.
Där har vi ju börjar förstärka, vi har adekvata fartyg i flottan (om än numerärt få) vi har återuprättat kustrobot försvaret (Tack Byden för att du kuppade och gjorde det på eget bevåg) även om det var med gammalt skrot från museum till att börja med, men nytt ersätter allt eftersom.
Eftersom vi nu skänker bort gamla pansarskott så kommer det att ersättas med nya bättre grejor.

Jag delar din syn på Stockholmare, men vill utöka det till att gälla dom flesta stadsbor, och det är ett problem.

Hoppet står till bonnläppar och raggare i städerna när det kommer till att pinnsvetsa ihop stridsvagnhindet av järnvägsräls
Lägg till förlorade kullar unga män som inte gjort värnplikt, stad som glesbygd. Det är en grannlaga uppgift att försvara riket.

Det är för sent att teckna hemförsäkring när huset brinner så att säga.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lägg till förlorade kullar unga män som inte gjort värnplikt, stad som glesbygd. Det är en grannlaga uppgift att försvara riket.

Det är för sent att teckna hemförsäkring när huset brinner så att säga.

Jo, och det är precis det vi alltid har gjort, tecknat hemfösäkring när det brinner hos grannen och sagt upp den så fort brandhärden är släckt av någon annan (tm)

Vi skulle väl utöka årskullarna med 1000 per år dom närmaste åren, men vi kommer aldrig i närheten av vad en allmän värnplikt gav.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lägg till förlorade kullar unga män som inte gjort värnplikt, stad som glesbygd. Det är en grannlaga uppgift att försvara riket.

Det är för sent att teckna hemförsäkring när huset brinner så att säga.
Jag tror ju starkt på svenska jägarkåren, 300 000 personer, en majoritet är goda skyttar, har bra vapen och god lokalkännedom. Dessutom är dom vana att röra sig i skog och mark, har utrustning för det och kan sprida ut sig på ett sätt som gör det svårt att komma åt dom mer än styckvis. Alla har dessutom en radio och kan sköta kommunikation ganska autonomt. Att den inte är krypterad spelar ju mindre roll, när man gör som finnarna gjorde under vinterkriget, lokal slang, smeknamn och namn på platser som inte finns på kartan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror ju starkt på svenska jägarkåren, 300 000 personer, en majoritet är goda skyttar, har bra vapen och god lokalkännedom. Dessutom är dom vana att röra sig i skog och mark, har utrustning för det och kan sprida ut sig på ett sätt som gör det svårt att komma åt dom mer än styckvis. Alla har dessutom en radio och kan sköta kommunikation ganska autonomt. Att den inte är krypterad spelar ju mindre roll, när man gör som finnarna gjorde under vinterkriget, lokal slang, smeknamn och namn på platser som inte finns på kartan.

Jo, kan du bara få fienden att röra sig obeväpnad i skog och mark och stå och slicka på saltstenar framför jakttornen så är dom säkert bra.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror ju starkt på svenska jägarkåren, 300 000 personer, en majoritet är goda skyttar, har bra vapen och god lokalkännedom. Dessutom är dom vana att röra sig i skog och mark, har utrustning för det och kan sprida ut sig på ett sätt som gör det svårt att komma åt dom mer än styckvis. Alla har dessutom en radio och kan sköta kommunikation ganska autonomt. Att den inte är krypterad spelar ju mindre roll, när man gör som finnarna gjorde under vinterkriget, lokal slang, smeknamn och namn på platser som inte finns på kartan.
Jag är jägare och håller inte med.
I mitt jaktlag är jag yngst, jag är 43. Känner mig som sjutton i detta gubbhelvete. Ett fåtal klarar älgbanan.

Men visst, vi klarar oss i skogen tills vidare om det behövs.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top