Inkomstrelaterade fortkörningsböter

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
För att inte tala om alla styrstångs fyllon. Dom kan ju gasa satan eftersom det bara blir vi som jobbar som får betala deras böter.

Och hur blir det för bil och hojtjuvar kommer dom bara att stjäla rostiga vrak för att minska inkomsterna ?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Dåligt exempel om du har Finland i åtanke. Läste någon artikel där det beklagades hur de kom undan. I likhet med hur utlänningar kommer lindrigt undan i vårt land. När de fick åka lastbil genom Tyskland här om året. Det var nog det bästa man kunde göra från tyskt håll.

Gumball är inget lämpligt referensobjekt i den här typen av diskussioner. Det är ett gäng från olika nationer. Komplicerar saker och ting rent administrativt kan jag föreställa mig. Sedan har man begränsade möjligheter att driva in böterna när personerna i fråga redan har åkt vidare till nästa destination.

Att man förlagt tävlingen huvudsaklingen i öst och att man lät bli att åka genom Tyskland efter att man fick problem året då man istället förlade starten i Köpenhamn har sina naturliga förklaringar. Vi har en svag lagstiftning mot utländska förare som bryter mot lagen. Det verkar även Finland ha när det gäller Gumball deltagarna. Det är väl oss i norden de skulle kunna straffa lite hårdare än övriga. I öststaterna är det i princip fritt fram. Organisatörerna har säkert redan kommit överens om vad som gäller med respektive land tävlingen passerar och de väljer att se mellan fingrarna på sådant som de annars skulle slå ner på hos deras egen befolkning.

Exemplet tog jag för det är rika personer som i princip alltid kör för fort genom länderna de besöker. Och bötesstraff i skalan några tusen avskräcker ingen av dem.
Hade det istället varit några hundratusen, eller t.o.m miljon som i schweiz, varje gång hade racet förmodligen lockat lite mindre. Och det är klart svenska staten inte kommer driva in 4000 från någon rik amerikan. Blir kanske annat när det handlar om 1 miljon i böteslappar som satts under 1 dag.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Det ska svida lika för alla?
De flesta låginkomsttagare vet förmodligen inte hur mycket en högskoleutbildning svider.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Och då vill du att han ska straffas för att han lyckats bättre än dig?
Jag ser det inte på annat sett..o kommer inte göra det heller. O då är jag medelinkomsttagare

men det handlar ju inte om att straffas mer för att man tjänar mer, det handlar om att straffet ska KÄNNAS lika mycket ekonomiskt...
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Tycker detta är löjligt, precis som någon tidigare sagt: Skall hårt arbete bestraffas?
Visst, det finns en minoritet som inte behöver arbeta en dag i sina liv, men de är så pass få att man inte ens behöver tänka på dem.
I en marknadsekonomi, som Sverige är, VILL man att folket skall arbeta hårt, de skall spendera för att främja hela samhället.
Om man skall bli bestraffad för att man lyckats, tror ingen på allvar att folk inte kommer att se till andra lösningar (T.ex. skattefusk, banker i diverse andra lågskattade/oskattade länder, emigration) Man vill väl främja och "applådera" detta hårda arbete, och att dessa faktiskt lyckats?

Nej, tydligen inte. Folk (Läs S och SD i detta fallet) är tydligen så jävla avundsjuka att de inte kan acceptera att världen inte är rättvis. Jobbar man för någonting, då når man med största sannolikhet det målet förr eller senare.

Vill man att Sverige skall vara en stat fylld av personer med låg inkomst? Vill man att högutbildade skall fly landet för att man blir trakasserad om man tjänar bra? Skall man främja bidragstagare, vill man belasta systemet och vår ekonomi till en ohållbar punkt, eller vad är det frågan om? :va

Om man skall dra en parallell -----
Skall en person med hög inkomst få högre straff vid andra brott? Rån? Mord? Medan medelsvensson glatt sitter av sin korta period? (som, ja, är löjligt korta)

Det viktigaste inom ett rättssamhälle, är just rättssäkerheten, alla skall bestraffas lika. Inte fan är högre böter för rika och lägre böter för bidragstagare, att ses på som "lika"

Förfan, främja hårt arbete, dra in pengar via moms istället (men höj inte den, den är redan högre än de flesta länders) Jobbar man hårt och tjänar bra så KAN man spendera mer pengar, och då kan staten (gnällspikarna) få in stålar att bränna på resor runt jorden. :dummer
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
dessutom har vi ju vid domstolsdom ofta dagsböter, och dom är ju beroende på den dömda personens inkomst, varför inte bara införa ett visst antal dagsböter på varje hastighetsöverträdelse, det är inte prceis nån nyhet med inkomstberoende böter... =)
 

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Fast det får du ju i praktiken redan idag. Som socialt anpassad medborgare som får en knäpp och rånar en bank får du ett relativt kort straff och sitter av det på en öppen anstalt medan livsstilskriminelle Ahmed sitter 8 år på Kumla varav de 4 första på isoleringsavdelningen.

Har bågen rasat? För du är ute och cyklar!:7peta

Det svenska rättssytemet fungerar precis som din lokala järnhandel/byggvaruhandel! Stamkunder får mängdrabatt, medans strökunder får betala fullpris. "Ahmed" i ditt exempel får visserligen krypa in i spjället för bankrånet, men får enligt svensk praxis samtidigt åtalseftergift för lindrigare brott som han begått t ex misshandel eller stöld. Dvs som regel så döms man bara för det grövsta brottet man begått. :dummer

Sammanfattas bra här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Åtalsunderlåtelse
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Exemplet tog jag för det är rika personer som i princip alltid kör för fort genom länderna de besöker. Och bötesstraff i skalan några tusen avskräcker ingen av dem.
Hade det istället varit några hundratusen, eller t.o.m miljon som i schweiz, varje gång hade racet förmodligen lockat lite mindre. Och det är klart svenska staten inte kommer driva in 4000 från någon rik amerikan. Blir kanske annat när det handlar om 1 miljon i böteslappar som satts under 1 dag.

Nu tycker jag inte att Gumball är något stort bekymmer egentligen. Inte tillräckligt för att man ska införa några absurda böter ens för en dag. Man skulle aldrig kunna driva in dem på något rimligt sätt utom möjligtvis då några av de skandinaviska deltagarna (om de har några inkomster som taxeras här). Då är det bättre som man gjorde i Tyskland där man stoppade dem redan vid gränsen. Gumball valde att flytta starten till Köpenhamn året efter. Det säger väl en del om att det finns vettigare metoder att göra livet surt för deltagare i den här typen av event.

Du får gärna förklara hur svenska staten ska kunna driva in pengar från ett gäng playboys från olika nationaliteter som gillar att festa och kör snabba bilar. Vet du tillräckligt mycket om deltagarna för att uttala dig om hur deras finansiella situation ser ut och om de ens har finansierat bil och avgifter ur egen ficka? Hur skulle man kunna driva in t ex 1 miljon från en tillfällig turist som kör för fort i Sverige? Finns det ens något lagligt sett för Sverige att kräva att pengarna drivs in i vederbörandes land där en utmätning görs för ett trafikbrott som kanske inte ens anses vara ett brott i hemlandet? Kan man spärra in personen i Sverige i väntan på att domen fastställs? Ägs bilarna privat eller är det någon annan som står som ägare om man nu tänkt utmäta dem?

När du ser dig om i trafiken under årets övriga dagar då Gumball gänget inte befinner sig i landet. Tycker du då att i dina ögon rika personer tar sig enorma friheter i trafiken till den grad att man borde låta dem betala löjligt höga böter för att de råkade köra i 70-80 km/h på en fin bred 50 sträcka i utkanten av stan? Snacka om i-landsbekymmer. De patetiskt små beloppen man driver in på ett sådant förslag årligen hade bara retat upp personer som faktiskt bidrar till tillväxten i landet. Förslaget kommer nämligen inte att drabba den nyrika Ferrari ägaren som belånat sig över skorstenen för att ha råd att ha bilen över en sommar och sedan spenderar något år efteråt för att amortera ner skulden. Det är dessa gossar som beter sig illa i trafiken och parkerar bilen på provocerande ställen. Du vill straffa alla bara för att det sticker lite i ögonen? Jag ser ingen rättvisa alls i förslaget. Det är bara ett ideologiskt dumt förslag som ska ge folk en känsla av rättvisa. Att det ska svida lika hårt oavsett plånbok. Något sådant samhälle har jag ingen lust att leva i eller ens bidra till med skattepengar.
 

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Fan vad folk är avundsjuka, och därför villiga att skjuta sig själv i foten, bara de tror att man kan sätta dit nån annan...:zpy

Vi pratar om en lindrig trafikförseelse, som folk jämför med grova brott och snackar att det skall kännas?! Skall inte det här föreställa ett sporthojsforum:confused: Jämfört med en vanlig fortkörning, är det inte värre att felparkera i en handikapp-ruta? Vilket iofs är lite svinigt, men inte särskilt allvarligt. (Iaf inte nu när det blivit så jävla många av dem!)

Nej, flera 100k i böter för ett "brott" utan offer, är knappast rimligt, bara vansinnigt.:3freak

För övrigt så har vi redan dagsböter för grova trafikförseelser som t ex vårdslöshet i trafik.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fan vad folk är avundsjuka, och därför villiga att skjuta sig själv i foten, bara de tror att man kan sätta dit nån annan...:zpy

Sammanfattar det hela rätt bra. Visar på hur kortsynta folk är i sitt tänkande. Det är väl en reaktion på att man tycker att "de rika" har gynnats för mycket under senaste åren med den politik som förts. Nu fattas bara att någon kommer med ett förslag till utjämningspolitik där man tar hand om alla stackare som har lurats att dra på sig för höga skulder bland låg och normalinkomsttagarna där man lämnar de rikaste åt hyenorna.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om det här införs skall jag börja nolltaxera. :fakta

Gissa vad staten tjänar mest på:
Min skatt eller min eventuella fortkörningsbot? :rolleyes:
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Fuuuuck yesss!!!! :p

Först orkade jag inte skriva nått här men rättvist ska vara rättvist för alla.
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
......

Om man inte har någon att försörja så behöver man tjäna cirka 35000 kronor efter skatt per månad vid en 25+ körning på väg begränsad till 60 km/h eller lägre för att nå 100K böter. På en väg begränsad högre än 60 km/h och 25 km/h för fort behöver man tjäna cirka 44000 kronor efter skatt för att nå 100K. (dagsböter gånger böter)...........

Du skall inte multiplicera antal dagsböter med summan i rutan efter :)

Dagsböternas belopp fastställes genom att subtrahera ett baskonsumtionsavdrag 255 euros från nettomånadsinkomsten och dividera resten med 60. Lägsta dagsböterbeloppet är minst 6 euro. Minsta totalbelopp av böter vid fortkörningsförseelse är dock 115 euro.

:krama
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Räknade också och konstaterade att för att komma över 100 000 SEK i böter, så var jag tvungen att tjäna >600 000 SEK i månaden efter skatt, i det läget har jag råd att pynta det :)

Haha, helt rätt. Jag fick med en nolla för mycket där på något sätt... :fyllisar
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Sammanfattar det hela rätt bra. Visar på hur kortsynta folk är i sitt tänkande. Det är väl en reaktion på att man tycker att "de rika" har gynnats för mycket under senaste åren med den politik som förts. Nu fattas bara att någon kommer med ett förslag till utjämningspolitik där man tar hand om alla stackare som har lurats att dra på sig för höga skulder bland låg och normalinkomsttagarna där man lämnar de rikaste åt hyenorna.

Det handlar inte om att jag tycker rika har gynnats eller behöver straffas just för att de är rika.

Det handlar om att penningböter finns till för att avskräcka från att göra brottet, precis som alla straff.
Och en penningbot på några tusen för någon som tjänar flera hundratusen avskräcker ingenting.

Visst är det inte så att folk med hög inkomst beter sig som svin trafiken bara för att de kan, men de tänker nog inte till lika mycket som exempelvis mig själv som som jag beskrivit tidigare skulle behöva betala nästan halva min månadsinkomst vid en lite värre fortkörning.

Och nej 80 på 50 väg "råkar" man inte göra. Om man nu inte har problem att läsa sin egen hastighetsmätare eller saknar fullständigt känsla för bilkörning.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har bågen rasat? För du är ute och cyklar!:7peta

Det svenska rättssytemet fungerar precis som din lokala järnhandel/byggvaruhandel! Stamkunder får mängdrabatt, medans strökunder får betala fullpris. "Ahmed" i ditt exempel får visserligen krypa in i spjället för bankrånet, men får enligt svensk praxis samtidigt åtalseftergift för lindrigare brott som han begått t ex misshandel eller stöld. Dvs som regel så döms man bara för det grövsta brottet man begått. :dummer

Sammanfattas bra här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Åtalsunderlåtelse

Tror du att jag är något fattighjon som bara har en mc?

Nu är vi ganska off topic men vad är poängen att döma någon för mord till livstids fängelse och därefter döma samma person till böter för tillgrepp av fortskaffningsmedel? Eller döma knarksmugglaren till 12 års fängelse för grovt narkotikabrott och vårdslöshet i trafik då de försökte fly från tullen. Vad tjänar samhället på det?

Personens straff blir ändå i princip detsamma och samhället får stora extrakostnader för ytterligare rättegångar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det handlar inte om att jag tycker rika har gynnats eller behöver straffas just för att de är rika.

Det handlar om att penningböter finns till för att avskräcka från att göra brottet, precis som alla straff.
Och en penningbot på några tusen för någon som tjänar flera hundratusen avskräcker ingenting.

Visst är det inte så att folk med hög inkomst beter sig som svin trafiken bara för att de kan, men de tänker nog inte till lika mycket som exempelvis mig själv som som jag beskrivit tidigare skulle behöva betala nästan halva min månadsinkomst vid en lite värre fortkörning.

Och nej 80 på 50 väg "råkar" man inte göra. Om man nu inte har problem att läsa sin egen hastighetsmätare eller saknar fullständigt känsla för bilkörning.

Och bara för att en rikare person inte åker runt och bekymrar sig för böterna mer än en person som som har det lite mer knapert ställt måste man höja dem. Trots att de allra flesta där ute i trafiken kör på ett vettigt sätt oavsett vilken inkomst de har.

Jag hade förstått resonemanget om det visade sig att en stor majoritet av de som tjänar mest notoriskt sket i alla hastighetsgränserna bara för att det inte känns i plånboken. Nu är det inte så.

De riktiga rötäggen i trafiken som man verkligen tycker borde spärras in på livstid är personer med personliga problem som valt att leva utanför normerna. Där finns droger, alkohol och psykisk sjukdom med bilden. Bötesstraff biter inte det minsta. Spärrar samhället in dem för att de gång på gång begår så grova trafikbrott att de kör ihjäl en mamma med sitt barn eller någon gammal person som står och väntar på bussen i en busskur? Nej de gör man inte. Sett till sina gärningar får de väldigt lindriga straff där de kort efter kan begå dem på nytt.

Jag kan villigt erkänna att jag kör 80 km/h på vissa 50 sträckor fullt medvetet precis som många andra. Jag tror inte att de andra är höginkomsttagare allihopa. Trafikrytmen är ca 80 km/h det är alltså inte så att jag ligger och kör om alla andra. Av erfarenhet vet jag att risken att bli stoppad är minimal och det vet de också. Det har inget med böterna att göra. Då hade fler hållit hastigheten. Om risken hade varit högre att bli stoppad. Säg att man sett att man haft synliga kontroller regelbundet eller rent av åkt dit en gång eller två. Då hade man tagit det lugnare.

Varför kör folk då i 80 km/h och inte i 90 km/h? Helt enkelt självbevarelsedrift. Man vill ha kvar sitt körkort. Man är beroende av det. I vissa länder finns ett pricksystem. Det hade gynnat rikare personer i kombination med låga böter. I alla fall fram till sista pricken innan man drar kortet.
 

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Tror du att jag är något fattighjon som bara har en mc?

Nu är vi ganska off topic men vad är poängen att döma någon för mord till livstids fängelse och därefter döma samma person till böter för tillgrepp av fortskaffningsmedel? Eller döma knarksmugglaren till 12 års fängelse för grovt narkotikabrott och vårdslöshet i trafik då de försökte fly från tullen. Vad tjänar samhället på det?

Personens straff blir ändå i princip detsamma och samhället får stora extrakostnader för ytterligare rättegångar.

Om du har en bil, varför cyklar du då? ;)

Skämt åsido. Det är en sak att ge åtalseftergift för brott mot samhället, men när man gör det för brott mot enskilda personer så urholkas förtroendet för rättsväsendet. T ex om jag har blivit misshandlad så skiter väl jag i om gärningsmannen blir dömd för ett annat grövre brott. Om denne inte blir dömd för misshandeln och får ett särskilt straff för den. Så har jag inte fått rättvisa. Sedan så blir mängdrabatten helt absurd när vi talar om grövre brott. Om ett bankrån medför 4 år i fängelse, så borde 5 bankrån innebära 20 år i fängelse.

Men jag glömde ytterligare en aspekt av mängdrabatts-policyn. En av mina bästa vänner gjorde en dumhet i sin ungdom och blev dömd ett kortare fängelsestraff. Det sades rakt ut att, hade denne varit småkriminell missbrukare, så hade det funnits diverse möjligheter som t ex villkorligt. Men eftersom det var frågan om vanlig skötsam svensson utan tidigare "problem". Så fanns det ingen annan möjlighet än att döma honom till fängelse.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vilket jävla gnäll det är här...

Bara för att man gillar att göra något, typ köra fort, betyder det inte att det är någon jävla rättighet!!!
På många här i tråden låter det som rättssamhället gör direkt fel när fortkörare bestraffas. Om ni tänker ett enda jävla steg utanför era trångsynta tankegångar skulle ni inse att det faktiskt finns ett samband mellan hastighet och olyckor. Samhället sätter inte hastighetsgränser och böter av rent jävelskap, oavsett vad ni tror.

Med det sagt vill jag inte påstå jag är någon ängel i trafiken, men om jag torskar förväntar jag mej rättsliga påföljder eftersom jag inser att även om det är dåligt för mej just då, så är det bra för samhället i stort.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top