Inkomstrelaterade fortkörningsböter

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Enda rättvisa är att införa piskrapp. Svider på både rik som fattig. En mindre förseelse, typ felplacerad nummerplåt, kan besraffas med 1000 nålar utförda av konstapeln på plats.:D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bara en kul tanke, åker kungen på böter, med sitt apanage, som är skattebetalarnas pengar, får han då en stor böteslapp som vi får betala? En större pga. inkomstbeserad böter, känns lite sådär...med tanke på vad alla politiker tjänar dom med....

Kungen är straffimun även för böter. De andra i kungafamiljen kan dock få böter
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De som är allra rikast har ingen inkomst ändå ala månadslön/årslön. Hur ska man då räkna ut beloppet? Räcker ju med att man är egen företagare med liten firma, så försöker man ju ta ut så lite i lön som möjligt då lön = skatt.

Har de ingen tjänsteinkomst har de säkert kapitalinkomster av något slag. Har de både och kanske man slår ihop dem. Det kan säkert slå väldigt snett ett år då man fått en extra utdelning från sitt företag eller kanske rent av har sålt av det. Kanske kan det även påverka en normal inkomsttagare som precis har sålt sin bostadsrätt och tjänat en hacka. Är inte insatt i vilka inkomster man beräknar. Med tanke på vilka summor man talar om i vissa exempel lär det vara mer än lön som ingår.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Finns det statistik på att låginkomsttagare har börjat köra mer lagligt när böterna höjdes härom året? Det borde ju blivit effekten om pengar är ett bra styrmedel i sammanhanget...
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Om böter ska fungera som straff så bör det kännas lika hårt för all oavsett om man är rik eller fattig.
Tycker att det kan vara en bra idé med inkomstbaserat.

Har man cellskräck får man kortat fängelsestraff? ... Kanske förstår du själv hur dumt det är, ...eller inte?:dummer
 

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Kungen är straffimun även för böter. De andra i kungafamiljen kan dock få böter

Ok, var det inte snack för ett par år sedan att kungen åkte på böter, men slapp blåsa (vilket var fel)? Inte för att jag hatar kungen men jag tror att han kan få böter, precis som alla andra?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är en myt att där finns en massa rikingar som inte har någon beskattningsbar inkomst. Det finns ett fåtal som bor i skatteparadis men reglerna är så pass stränga att har man för avsikt att bo i Sverige är det väl meckigt att vara skriven utomlands. Även Wallenbergare och börsvd taxerar något tiotal miljoner i inkomst och skulle behöva betala dyrt om de körde för fort.

Vill man komma undan så tror jag mer på varianten att skaffa sig regplåtar och körkort från ett land där skyltarna är svårtydda
View attachment 393662

Ja fast nä precis! Det är ju det jag menar! Ska det vara inkomstRELATERAT så ska det väl vara det, men vilket det inte blir ändå. Tror du "börs-VDn" i ditt exempel bryr sig om att han får betala böter på de tio miljoner han taxerar när han egentligen är god för mycket mer? Nej eller hur, han kommer att köra på med sin Aston ändå.

Jag är ingen dum Aftonbladet-läsare som tror på myter om "en massa rikingar".
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Har man cellskräck får man kortat fängelsestraff? ... Kanske förstår du själv hur dumt det är, ...eller inte?:dummer

Nu kanske det är lite att ta i att kalla mig dum.
Men det åsido så om du läst vad jag skrev så skrev jag att "om Böter ska fungera som straff"
Skrev inget om fängelse då det inte rör ämnet.

Syftet med ett straff är ju att det ska kännas eller hur?
Om det då inte gör det för alla som kan komma att bestraffas så är det ju då inte så verkningsfullt.
Dumt va?:va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
...de flesta av er är som tycker detta låter bra är redan lurade då detta kommer garanterat drabba alla negativt på en redan relativt låg lön....o sen ökar det sakta men säkert upp jämnt med den stigande årslönen

Drabba alla negativt?

Du inser att det är ett straff för ett brott mot sveriges lag det pratas om va?

Buhuuuuu så jävla synd att bara för jag tjänar 2 miljoner om året får jag betala massor om jag vill köra för fort :( :(


Ta Gumball 3000 som ett exempel. Ingen i det racet bryr sig det minsta om hastighetsbegränsningar eftersom de utan problem betalar alla böter de får i alla länder. Utom tyskland som beslagtar bilen på plats.

Personligen skulle jag kunna ösa på bäst fan jag vill med min hoj för min inkomst skulle innebära lägre böter för 25 över på <60 väg än vad det lägsta bötesbeloppet är på i sverige nu. Jag skulle få drygt 1500 kr i böter. Det skulle innebära drygt en sjättedel av hela min inkomst den månaden. Jag ser inget orättvist i att någon som tjänar 500 000 i månaden också får betala en sjättedel av sin inkomst för samma brott.
Om något vore det väl orättvist att jag för samma brott får leva på nudlar resten av månaden medan "rikingen" kan skippa några glas vin nästa utekväll och sedan köra på som vanligt.

Ok, var det inte snack för ett par år sedan att kungen åkte på böter, men slapp blåsa (vilket var fel)? Inte för att jag hatar kungen men jag tror att han kan få böter, precis som alla andra?

Han kan inte straffas för sina gärningar som fortkörning eller horeri. Däremot stämmas för skulder och familjerättsliga orsaker. Dvs civilrättsliga mål.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
De flesta skulle nog stå med lång näsa om vi kopierade Finlands system, och allt skulle vara insålt som ett sätt att komma åt De Där Rika Jävlarna.

Folk borde tänka lite längre än att bara se ett lagförslag som hänvisar till att "de rika kommer få betala mer än du"...så kan de stå undrande när de får en bot på 8000:- istället för 3500:- trots relativt normal lön

Jag fick nyligen böter för 90 km/h på 70 km/h-sträcka, vilket gav 2400 kronor i böter. Enligt det finska systemet skulle jag fått cirka 1000 kronor i böter oavsett inkomst. Sätter man de finska och svenska systemen mot varandra så vinner alla svenskar på det som kör mindre än 25 km/h för fort. De som däremot kör över 25 km/h för fort förlorar stort oavsett inkomst.

Räknade också och konstaterade att för att komma över 100 000 SEK i böter, så var jag tvungen att tjäna >600 000 SEK i månaden efter skatt, i det läget har jag råd att pynta det :)
Om man inte har någon att försörja så behöver man tjäna cirka 35000 kronor efter skatt per månad vid en 25+ körning på väg begränsad till 60 km/h eller lägre för att nå 100K böter. På en väg begränsad högre än 60 km/h och 25 km/h för fort behöver man tjäna cirka 44000 kronor efter skatt för att nå 100K. (dagsböter gånger böter)

Som jämförelse så får någon som tjänar 12000 kronor efter skatt cirka 22000 i böter om de kör 25 km/h för fort på väg med begränsning högre än 60 km/h. Om de inte har någon att försörja dvs.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Och vad har man för mål, ifall allt extra man tjänar ska försvinna för att "alla ska ligga på en lika nivå"?
Är det inte bättre att man ska lockas med att hela tiden försöka förbättra o lyckas ekonomiskt?..nej..tydligen ska man då tryckas ner och en större penningkaka ska tas ifrån en.
Verkar som en lyckad framtidstaktik om ett land önskar att deras folk ska sträva efter det absoluta minimala.

Då kan vi bli allierade med kuba på en gång o bli en kommuniststat

Du måste tjäna djävulskt bra, så mycket som du gnäller :hihi
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Då kan man ju dra det så långt att jag som har jobb, familj och vänner o van vid en viss livsstil, ska få mycket lägre straff om jag rånar en bank än en annan som inte har familj, jobb, o sämre livsstil.
Jag lider ju mer av att sitta inne än den killen
Så är det redan.Folk får fotbojja för att de ska kunna jobba mm
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Så är det redan.Folk får fotbojja för att de ska kunna jobba mm

Ja men de som är emot inkomstbaserade straff vill ju att alla ska ha lika låga straff. Dvs fotboja även till de som är livsstilskriminella och som alla vet kommer begå brott såfort de blir fria igen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ta Gumball 3000 som ett exempel. Ingen i det racet bryr sig det minsta om hastighetsbegränsningar eftersom de utan problem betalar alla böter de får i alla länder. Utom tyskland som beslagtar bilen på plats.

Dåligt exempel om du har Finland i åtanke. Läste någon artikel där det beklagades hur de kom undan. I likhet med hur utlänningar kommer lindrigt undan i vårt land. När de fick åka lastbil genom Tyskland här om året. Det var nog det bästa man kunde göra från tyskt håll.

Gumball är inget lämpligt referensobjekt i den här typen av diskussioner. Det är ett gäng från olika nationer. Komplicerar saker och ting rent administrativt kan jag föreställa mig. Sedan har man begränsade möjligheter att driva in böterna när personerna i fråga redan har åkt vidare till nästa destination.

Att man förlagt tävlingen huvudsaklingen i öst och att man lät bli att åka genom Tyskland efter att man fick problem året då man istället förlade starten i Köpenhamn har sina naturliga förklaringar. Vi har en svag lagstiftning mot utländska förare som bryter mot lagen. Det verkar även Finland ha när det gäller Gumball deltagarna. Det är väl oss i norden de skulle kunna straffa lite hårdare än övriga. I öststaterna är det i princip fritt fram. Organisatörerna har säkert redan kommit överens om vad som gäller med respektive land tävlingen passerar och de väljer att se mellan fingrarna på sådant som de annars skulle slå ner på hos deras egen befolkning.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Man förstår ju tanken med förslaget, att i dag så är ju säg 2000:- i böter ingenting när man tjänar lite mer medans 2000:- kan vara skillnaden mellan att ha mat på bordet eller att svälta för en låginkomsttagare.

Men jag anser rent generellt att det stinker det där med många tycker att så fort man tjänar lite mer än gemene man så "har man ju råd" med både det ena och det andra, det kan vara extra skatter, böter eller vadsomhelst.

Det finns lixom en inställning att höginkomsttagare inte egentligen förtjänar sina pengar, att det bara är något som man fått lite på ren tur helt utan ansträngning eller uppoffringar och gott kan dela med sig av till "alla andra".

Man tar ingen som helst hänsyn till hurvida höginkomsttagaren tagit enorma personliga risker genom att t ex starta ett eget företag, om han/hon jobbar 80-timmarsveckor för att skrapa ihop sin höga lön. Eller om man faktiskt lagt massor med tid och utbildning för att klara av ett avancerat yrke som inte vem som helst ute på gatan kan hoppa in och göra.

Jag tycker av den anledningen att förslaget är uselt. Det riskerar bara att folk som sliter och gör rätt för sig i övrigt blir oproportionerligt hårt straffade.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Man strävar efter rättvisa, men det blir aldrig rättvist hur man än gör - det är en utopi. Hur löser man problemet med att en del "torskar" och andra klarar sig sig - är det rättvisa?
Taxerad inkomst säger något för en del, men då jag hade bra inkomst så taxerade jag utomlands men när jag väl var hemma körde jag ganska mycket (mer än nu) - hade jag åkt dit då hade det blivit ganska billigt. Det är liksom inte så lätt i dagens läge lista ut vad någon har för betalningsförmåga och vad som är lämpligt straff.

De som tjänar bra får redan betala mer för olika saker i samhället, de väljer ofta att spendera mer osv. Men det finns också kryphål. Böterna för att bli av med kortet är ju blygsamma jämfört med vad som händer med premien för bilförsäkringen - en del kan glassa runt med firmabilen (på firman de äger) andra behöver bara trafikförsäkring på sin skrotbil och en del har en bil som är dyr i försäkring för att de är har sitt fordon som en hobby. Hur reglerar man det så att det blir rättvist?

MEN hur som känns det väldigt skönt att vi verkar ha löst de stora rättvisefrågorna här i världen så vi äntligen kan ge oss på fortkörningsböterna. :tummenupp
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Nu kanske det är lite att ta i att kalla mig dum.
Men det åsido så om du läst vad jag skrev så skrev jag att "om Böter ska fungera som straff"
Skrev inget om fängelse då det inte rör ämnet.

Syftet med ett straff är ju att det ska kännas eller hur?
Om det då inte gör det för alla som kan komma att bestraffas så är det ju då inte så verkningsfullt.
Dumt va?:va

Jag kallade inte dig dum, utan det du skrev.

Jag anser att alla ska vara lika inför lagen, att man måste bevisas skyldig, och att inga avsteg får göras mot de reglerna oavsett skäl. Därför tycker jag extremt illa om fascism i alla dess former,också de som är vanliga i sverige: sosse-fascism och feminist-rasism. Det ena har satt djupa ärr i vårt land och vi lever med politruk-korruptionen varje dag. Den andra är på god väg att undergräva t o m de mest grundläggande principerna i ett rättssamhälle. Det är politiserad dumhet. Och de är inte ett dugg bättre än forna tiders fascister, varför skulle de vara det?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top