Inkomstrelaterade fortkörningsböter

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vilket jävla gnäll det är här...

Bara för att man gillar att göra något, typ köra fort, betyder det inte att det är någon jävla rättighet!!!
På många här i tråden låter det som rättssamhället gör direkt fel när fortkörare bestraffas. Om ni tänker ett enda jävla steg utanför era trångsynta tankegångar skulle ni inse att det faktiskt finns ett samband mellan hastighet och olyckor. Samhället sätter inte hastighetsgränser och böter av rent jävelskap, oavsett vad ni tror.

Med det sagt vill jag inte påstå jag är någon ängel i trafiken, men om jag torskar förväntar jag mej rättsliga påföljder eftersom jag inser att även om det är dåligt för mej just då, så är det bra för samhället i stort.

Ja, sambandet mellan olyckor och hastighet är om jag inte minns fel i första hand att verkningarna av olyckorna som sker blir värre, men att det inte är en statistiskt signifikant skillnad i mängd olyckor. Det som ger upphov till olyckorna kvarstår även i lägre hastigheter om det inte är rent galna hastigheter.
Dvs, om jag inte minns fel...
Och de gånger jag råkat ut för olyckor har det inte en endaste gång varit hastighetsrelaterat, så i min statistiskt insignifikanta erfarenhet så verkar det stämma. :)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det är som vanligt bara borgarbrackor som inte gillar dessa förslag när de är vana vid att andra får betala mest för deras välfärd.Bra förslag för övrigt att Nisse Pung i fina villakvarteret med sin nya Porche får betala några hundra tusen om han vill ha tillbaka bilen vid en eventuell fortkörning.Här är ju STORA summor att tjäna så det kanske även stolpskottet Reinfeldt nappar på så Moderat han nu är.LOL. :crash

Kan man t ex låta alla de privata vårdbolagen just nu i landet föra ut vinsterna och skatta för dom i t ex Bahamas som Förenade Care, Carema mfl så varför inte även detta. :fakta
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Eftersom pengar inte är så viktigt så vore det bättre med ett tidsstraff.
Man får göra samhällstjänst i x antal timmar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vilket jävla gnäll det är här...

Bara för att man gillar att göra något, typ köra fort, betyder det inte att det är någon jävla rättighet!!!
På många här i tråden låter det som rättssamhället gör direkt fel när fortkörare bestraffas. Om ni tänker ett enda jävla steg utanför era trångsynta tankegångar skulle ni inse att det faktiskt finns ett samband mellan hastighet och olyckor. Samhället sätter inte hastighetsgränser och böter av rent jävelskap, oavsett vad ni tror.

Med det sagt vill jag inte påstå jag är någon ängel i trafiken, men om jag torskar förväntar jag mej rättsliga påföljder eftersom jag inser att även om det är dåligt för mej just då, så är det bra för samhället i stort.

Det som diskuteras i tråden är inte att det skulle vara någon rättighet att att köra för fort. Så är givetvis inte fallet. Samhället gör det klart och tydligt med att man har satt en gräns vid 20 km/h för fort vid 30 begränsning och 30 km/h för fort vid högre skyltning. Där är alla lika inför lagen. Körkortet dras in.

Det vi diskuterar är om det är pengaböterna som gör att folk köra försiktigare. Jag tycker inte mig se det när jag ser mig om i trafiken. Mindre bemedlade kör precis lika illa som alla andra. Kan därmed inte se att det står i paritet att införa inkomstbaserade böter på hastighetsförseelser för att det ska svida rejält att åka fast även för en som har en hög inkomst. Det är bara ideologisk politik bakom ett sådant beslut när vi talar om hastighetsöverträdelser. Därmed inte sagt att man inte skulle kunna sätta ett högre belopp som markering om man nu tror att personer som har pengar tycker att det är en skitsak att betala 2400 kr i böter eller vad de nu fått. De flesta oavsett inkomst tycker nog att det är en onödig utgift och tar det lite lugnare i trafiken en tid framåt. Det är nog den normala reaktionen.

Jag tror det finns effektivare sätt att få folk att hålla gränserna. T ex fler kontroller på vägarna och ännu striktare gränser om man nu anser att hastigheten är så stort bekymmer. Det skulle få alla att köra lugnare. Sedan skulle man sitta där med en tvingad återhållsamhet och må fysiskt dåligt varje man kör längst en rak och fin glest trafikerad väg med viltstängsel i en modern bil. När vägen är trafikerad kan man ändå knappt hålla den hastighet som står på skylten. Där gäller det att folk håller avstånden istället. Hur vore det om man istället fokuserade på folks körbeteende. Straffa förare som inte kan hålla avstånd eller gör andra aggressiva manövrer där det finns en ökad risk att förorsaka en incident. Tyskarna har förstått vad det handlar om.

I Sverige litar man inte på att folk har ett eget omdöme. Själv respekterar jag för det mesta hastighetsgränserna. Men det förekommer att jag bryter mot dem om det bedöms säkert i förhållande till omständigheterna. Ibland sker överträdelser mindre medvetet när man bara följer trafikrytmen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu fattas bara att någon kommer med ett förslag till utjämningspolitik där man tar hand om alla stackare som har lurats att dra på sig för höga skulder bland låg och normalinkomsttagarna där man lämnar de rikaste åt hyenorna.

Finns redan, skuldsanering heter det.......

"NN har beviljats skuldsanering, Ni kommer få 0(Noll!)kronor av Er fordran om Ni väljer att acceptera"

Bara släppa och gå vidare, är för mycket jobb att försöka stoppa och för liten chans att lyckas......
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Idiotiskt enligt mig...man straffas mao för att man är driftig o lyckas i arbetslivet.

Så kan man se på saken men tanken är väl bara att böterna ska svida lika mycket för alla.

Tjänar man en miljon i månaden så är ju fortkörningsböterna bara kexpengar samtidigt som fortkörningsböter är en katastrof för en student som får CSN-bidrag på 7-8 kkr/mån.

Nu tror jag ju iofs att sossepacket bara kommer höja böterna för de som tjänar mycket och ett studenten som åker på böter i framtiden kommer säkert få ungefär samma böter som idag...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Finns redan, skuldsanering heter det.......

"NN har beviljats skuldsanering, Ni kommer få 0(Noll!)kronor av Er fordran om Ni väljer att acceptera"

Bara släppa och gå vidare, är för mycket jobb att försöka stoppa och för liten chans att lyckas......

Sant.

Hur lätt är det att få skuldsanering idag om man har köpt en topp värderad bostadsrätt eller villa med 100% lån (blancolån för handpenningen) och dessutom har en del andra saker på avbetalning när det smäller? Återstår att se.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker detta är löjligt, precis som någon tidigare sagt: Skall hårt arbete bestraffas?
Visst, det finns en minoritet som inte behöver arbeta en dag i sina liv, men de är så pass få att man inte ens behöver tänka på dem.
I en marknadsekonomi, som Sverige är, VILL man att folket skall arbeta hårt, de skall spendera för att främja hela samhället.
Om man skall bli bestraffad för att man lyckats, tror ingen på allvar att folk inte kommer att se till andra lösningar (T.ex. skattefusk, banker i diverse andra lågskattade/oskattade länder, emigration) Man vill väl främja och "applådera" detta hårda arbete, och att dessa faktiskt lyckats?

Nej, tydligen inte. Folk (Läs S och SD i detta fallet) är tydligen så jävla avundsjuka att de inte kan acceptera att världen inte är rättvis. Jobbar man för någonting, då når man med största sannolikhet det målet förr eller senare.

Vill man att Sverige skall vara en stat fylld av personer med låg inkomst? Vill man att högutbildade skall fly landet för att man blir trakasserad om man tjänar bra? Skall man främja bidragstagare, vill man belasta systemet och vår ekonomi till en ohållbar punkt, eller vad är det frågan om? :va

Om man skall dra en parallell -----
Skall en person med hög inkomst få högre straff vid andra brott? Rån? Mord? Medan medelsvensson glatt sitter av sin korta period? (som, ja, är löjligt korta)


Det viktigaste inom ett rättssamhälle, är just rättssäkerheten, alla skall bestraffas lika. Inte fan är högre böter för rika och lägre böter för bidragstagare, att ses på som "lika"

Förfan, främja hårt arbete, dra in pengar via moms istället (men höj inte den, den är redan högre än de flesta länders) Jobbar man hårt och tjänar bra så KAN man spendera mer pengar, och då kan staten (gnällspikarna) få in stålar att bränna på resor runt jorden. :dummer

Det där är en jävligt dålig parallell för vare sig rik eller fattig så förväntas vi leva en sådär 85 år och därmed är en dag bakom galler lika stort straff vare sig man är rik eller fattig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har bågen rasat? För du är ute och cyklar!:7peta

Det svenska rättssytemet fungerar precis som din lokala järnhandel/byggvaruhandel! Stamkunder får mängdrabatt, medans strökunder får betala fullpris. "Ahmed" i ditt exempel får visserligen krypa in i spjället för bankrånet, men får enligt svensk praxis samtidigt åtalseftergift för lindrigare brott som han begått t ex misshandel eller stöld. Dvs som regel så döms man bara för det grövsta brottet man begått. :dummer

Sammanfattas bra här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Åtalsunderlåtelse

Lägg till att Svensson inte vet vad han ska säga vid ett förhör. Medan de proffskriminella vet att hålla käften samt neka till allt.

EDIT:
Ska tillägga att jag hoppas INTE att de nya reglerna införs, tvärtom så vill jag INTE ha dagsböter för fortkörning. Men jag tycker dock att många här som är emot för en sämre retorik än de som är för.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och andra sidan så tror jag få akademiker vet hur mycket det svider att tillbringa 45 år på ett industrigolv så det där jämnar nog ut sig.

Jag spenderade 2, fick nog och utbildade mig. Jag har ganska låg tolerans för människor som klagar på sitt liv och över att andra har det bättre när de inte gör ett dugg för att förbättra sin egen situation...
Nu riktar jag det inte mot någon här, bara för att vara tydlig.
Den här diskussionen är lite off topic däremot.
 
Last edited:

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2021, BMW S1000R
Modellen med inkomstrelaterad dagsböter för fortkörning tillämpas redan i Sverige tex om man har kört mer än 40 km/t på 50 sträcka. Då lämnas ärendet över till åklagare.

För övrigt tycker jag att ett straff ska stå i rimlig propotion till brottet vilket jag inte tycker att bötesbeloppen i det svenska systemet gör. Har själv åkt dit två gånger de senaste två åren med mc, en på 2800 kr och en på 3600 kr. Det är för höga böter med tanke på den risk man sätter sig själv och andra i, men som jag hoppas går till något samhällnyttigt. I båda fallen hade polisen ställt sig på strategiska platser på 50 sträcka där det inte fanns några näraliggande hus, övergångsställen eller annat som kan utgöra fara. Det var uppenbart att de hade valt platserna i syfte att bättra på statistiken och dra in pengar till staten, som en slags skatteintäkt.

Tillägg: menade förstås om man har överskridit gällande hastighet med mer än 40 km/t. Tex framfört sitt fordon i 91 km/t eller mer på en sträcka där förbud att överskrida 50 km/t är gällande.
 
Last edited:

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Och bara för att en rikare person inte åker runt och bekymrar sig för böterna mer än en person som som har det lite mer knapert ställt måste man höja dem. Trots att de allra flesta där ute i trafiken kör på ett vettigt sätt oavsett vilken inkomst de har.

Jag hade förstått resonemanget om det visade sig att en stor majoritet av de som tjänar mest notoriskt sket i alla hastighetsgränserna bara för att det inte känns i plånboken. Nu är det inte så.

Sa du tycker att vi ska skita i boter over huvud taget? Det gor ju ingen nytta, sager du.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Modellen med inkomstrelaterad dagsböter för fortkörning tillämpas redan i Sverige tex om man har kört mer än 40 km/t på 50 sträcka. Då lämnas ärendet över till åklagare.

Trodde man fick köra i 40 på 50-sträcka? :va
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Tror folk missförstår syftet. Det handlar inte om att straffa människor för att de
är framgångsrika. (det gör staten redan med skatten, LOL)

Det handlar istället om att det ska vara lika avskräckande att köra fort för en
riking, som för en fattig.

Tänk själv. Om du har 100 miljoner på banken och får en bot på 4.000 kr.
Nästa gång du kör för fort tänker du "Ha, ha, 4000 kr, det torkar jag mig i arslet med, ha, ha".

Ungefär så.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror folk missförstår syftet. Det handlar inte om att straffa människor för att de
är framgångsrika. (det gör staten redan med skatten, LOL)

Det handlar istället om att det ska vara lika avskräckande att köra fort för en
riking, som för en fattig.

Tänk själv. Om du har 100 miljoner på banken och får en bot på 4.000 kr.
Nästa gång du kör för fort tänker du "Ha, ha, 4000 kr, det torkar jag mig i arslet med, ha, ha".

Ungefär så.

Eller så gör man som mig, och har ett konto med pengar på, öresmärkta för hastighetsböter... Inte för att jag fått någon hastighetsbot under de 15 år jag haft körkort...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sa du tycker att vi ska skita i boter over huvud taget? Det gor ju ingen nytta, sager du.

Nej, jag tycker inte man ska strunta i böter helt och hållet. Tror dock man överskattar nyttan av att det ska kännas i plånboken. Många gånger tror jag faktiskt att det hade räckt att stoppa en fortkörare som man tycker kör lite ansvarslöst och ge dem en uppmaning att ta det lugnare i trafiken och önska dem en fortsatt trevlig dag. Vid upprepade förseelser kan man höja insatsen lite så att det känns lite mer för vederbörande.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tror folk missförstår syftet. Det handlar inte om att straffa människor för att de
är framgångsrika. (det gör staten redan med skatten, LOL)

Det handlar istället om att det ska vara lika avskräckande att köra fort för en
riking, som för en fattig.

Tänk själv. Om du har 100 miljoner på banken och får en bot på 4.000 kr.
Nästa gång du kör för fort tänker du "Ha, ha, 4000 kr, det torkar jag mig i arslet med, ha, ha".

Ungefär så.

Hör du inte själv hur patetiskt det låter? Jag känner ingen som resonerar på det viset som har det gott ställt. De kör på samma sätt som gemene man där ute oavsett vilken bil de kör för dagen. Man vill föregå med gott exempel. Man har ett anseende att att skydda. Vardagslyx för dem är att de tar en och annan p-bot för att de är för lata att hålla koll på när tiden går ut. Ska vi ta och höja p-böterna så att dessa blir baserade på inkomst?
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Ja, sambandet mellan olyckor och hastighet är om jag inte minns fel i första hand att verkningarna av olyckorna som sker blir värre, men att det inte är en statistiskt signifikant skillnad i mängd olyckor. Det som ger upphov till olyckorna kvarstår även i lägre hastigheter om det inte är rent galna hastigheter.
Dvs, om jag inte minns fel...
Och de gånger jag råkat ut för olyckor har det inte en endaste gång varit hastighetsrelaterat, så i min statistiskt insignifikanta erfarenhet så verkar det stämma. :)

Så om hastigheten varit 0 km/h så hade den fortfarande inträffat?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top