Inkompetent skattehandläggare

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Som skattehandläggare trodde jag att man kunde ställa upp en enkel ekvation som man antagligen lärde sig på högstadiet. Men efter att en släkting visat upp hur en skattehandläggare räknat om hans reseavdrag så inser jag att det är illa ställt med dom matematiska kunskaperna på skattekontoret.
Skattehandläggaren godkände alltså inte min släktings deklaration utan krävde att han skulle redovisa körda mil och bensinkvitton. Dom har sedan räknat om hans reseavdrag.

Så här hade skattehandläggaren räknat.
(Antal körda km)/(bensinförbrukning)/(bensinpris)x(18,5 kr/mil)=(reseavdrag)

Uppgifter enligt skatteverket:
Körsträcka 30 000km
Bilens bensinförbrukning 0,7 l/mil
Bensinpris 11 kr/l (år 2010)

Reseavdraget blev alltså 72077kr enligt skattehandläggaren.
Jag förstår inte hur denna skattehandläggare har tänkt (eller inte tänkt, han verkar inte ha ett rätt i sitt sätt att räkna).

Vart köper man bensin för 11 kr/l år 2010?
Säg att man kört med en otroligt bensinsnål bil som drar 0,3 l/mil då blir avdraget hela 168 182 kr
Skulle man åka en el-bil torde reseavdraget bli oändlig enligt denna skattehandläggares sätt att räkna.

Om man läser på skattemyndighetens hemsida står det att reseavdraget för bil är 18,5kr/mil år 2010. Så det egentliga skatteavdraget skulle väl ha varit 3000mil*18,5kr=55500 kr istället för 72077 kr som min släkting fick i reseavdrag eller har jag tänkt fel?

Min släkting skrattar iallafall hela vägen till banken och tänker nog inte påpeka för handläggaren att han inte kan räkna. Fast man blir nästan lite mörkrädd när man inser att skattehandläggaren inte hade ett rätt i sitt sätt att räkna.

:confused:

Last edited:
Så de rätta din släktings avdrag uppåt? Hade lagt undan de pengarna som de räknat fel på och väntat att använda pengarna tills nått år. De kanske kommer på sin miss och då vill de ha tillbaka sina pengar. De är väl 5 år ?

Om inte annat ligger ansvaret för deklarationen på den som signerar.

Så de rätta din släktings avdrag uppåt? Hade lagt undan de pengarna som de räknat fel på och väntat att använda pengarna tills nått år. De kanske kommer på sin miss och då vill de ha tillbaka sina pengar. De är väl 5 år ?

Hmm, är det preskriberat efter 5år? Jag skulle så gärna vilja trycka upp denna uträkning i fejset på skattehandläggaren o be han förklara hur han tänkte. Jag förstår då ingenting av hans uträkning, det är ju inte precis ett slarvfel han gjort :confused:
Det minsta man borde kunna kräva av någon som granskar deklarationer är att dom borde kunna räkna längre än antalet fingrar på handen.

Jo men du signerar inte en rättelse från Skatteverket.

Rätt ska vara 18.50 per mil summa 49500 minus 9000 i schablon 40500*0,3= 12150 tillbaka om nu min hjärnas huvudräkning funkar efter några wirre och bira

Det beror väl lite på också vilken skattetabell man betalar skatt efter. Stor inkomst torde ge mer avdrag tillbaka i plånboken.

Förra året skattade jag för inkomst B, då ville skatteverket ändra till inkomst A.
Så i år skattade jag för inkomst A men då ändrade dom till inkomst B :)

(Har med utlandsarbete att göra)

Skatttehandläggare verkar vara satans avskum. När jag hade reseavdrag i ett tdigare jobb på 55.000:- så vägrade de godkänna det, trots att jag hade full körjournal och kundregister. De skulle minsann ha kvitton på varenda tankning. Jag trodde inte mina öron. Det hela slutade med att jag fick skicka in regbevis på bilarna jag kör med av någon anledning och då fick jag hälften godkänt. Jag skickade nog tio brev till dom, besökte dom ett stort antal ggr och ringde en gång i veckan i ett halvårs tid men fick ge mig till slut då jag inte orkade mer. Jävla råttor.

Skatttehandläggare verkar vara satans avskum. När jag hade reseavdrag i ett tdigare jobb på 55.000:- så vägrade de godkänna det, trots att jag hade full körjournal och kundregister. De skulle minsann ha kvitton på varenda tankning. Jag trodde inte mina öron. Det hela slutade med att jag fick skicka in regbevis på bilarna jag kör med av någon anledning och då fick jag hälften godkänt. Jag skickade nog tio brev till dom, besökte dom ett stort antal ggr och ringde en gång i veckan i ett halvårs tid men fick ge mig till slut då jag inte orkade mer. Jävla råttor.

Jag körde över 6000 mil till och från jobbet ett år och de godkände 1000.
Samma satkärring gjorde nog det generellt för jag har polare som råkade ut för henne med samma godkännande på 1000 mil.

Jag fick sån granskning en gång. Då jag körde med en del mil inom jobbet. De var ju bara drygt många frågor. Men jag hade inga problem att få igenom det..

Man skulle nästan fått dra av milen nu när man kör taxi :D

Det myglas nog en hel del med reseadragen kan jag föreställa mig. I huvudtaget så överdriver folk sina avdrag, vilket säkert väcker varningsklockor hos skattemyndigheterna.

Har man stora avdrag att göra så bör man se till att ha alla papper i ordning när man ombeds visa upp bevisen med kvitton etc. Man ska alltså tåla en granskning.

Det är knappast värt att få skattemyndigheterna på sig. De kommer att vara en blodigel i ögat och aldrig ge upp om de så ska driva fallet i 10 tals år. Kanske inte för ett reseavdrag men väl andra saker som hamnar i en gråzon. Döden och skatter kommer man aldrig undan. Lika bra att göra rätt från början.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!