tjocksmock
Ny medlem
Som skattehandläggare trodde jag att man kunde ställa upp en enkel ekvation som man antagligen lärde sig på högstadiet. Men efter att en släkting visat upp hur en skattehandläggare räknat om hans reseavdrag så inser jag att det är illa ställt med dom matematiska kunskaperna på skattekontoret.
Skattehandläggaren godkände alltså inte min släktings deklaration utan krävde att han skulle redovisa körda mil och bensinkvitton. Dom har sedan räknat om hans reseavdrag.
Så här hade skattehandläggaren räknat.
(Antal körda km)/(bensinförbrukning)/(bensinpris)x(18,5 kr/mil)=(reseavdrag)
Uppgifter enligt skatteverket:
Körsträcka 30 000km
Bilens bensinförbrukning 0,7 l/mil
Bensinpris 11 kr/l (år 2010)
Reseavdraget blev alltså 72077kr enligt skattehandläggaren.
Jag förstår inte hur denna skattehandläggare har tänkt (eller inte tänkt, han verkar inte ha ett rätt i sitt sätt att räkna).
Vart köper man bensin för 11 kr/l år 2010?
Säg att man kört med en otroligt bensinsnål bil som drar 0,3 l/mil då blir avdraget hela 168 182 kr
Skulle man åka en el-bil torde reseavdraget bli oändlig enligt denna skattehandläggares sätt att räkna.
Om man läser på skattemyndighetens hemsida står det att reseavdraget för bil är 18,5kr/mil år 2010. Så det egentliga skatteavdraget skulle väl ha varit 3000mil*18,5kr=55500 kr istället för 72077 kr som min släkting fick i reseavdrag eller har jag tänkt fel?
Min släkting skrattar iallafall hela vägen till banken och tänker nog inte påpeka för handläggaren att han inte kan räkna. Fast man blir nästan lite mörkrädd när man inser att skattehandläggaren inte hade ett rätt i sitt sätt att räkna.

Skattehandläggaren godkände alltså inte min släktings deklaration utan krävde att han skulle redovisa körda mil och bensinkvitton. Dom har sedan räknat om hans reseavdrag.
Så här hade skattehandläggaren räknat.
(Antal körda km)/(bensinförbrukning)/(bensinpris)x(18,5 kr/mil)=(reseavdrag)
Uppgifter enligt skatteverket:
Körsträcka 30 000km
Bilens bensinförbrukning 0,7 l/mil
Bensinpris 11 kr/l (år 2010)
Reseavdraget blev alltså 72077kr enligt skattehandläggaren.
Jag förstår inte hur denna skattehandläggare har tänkt (eller inte tänkt, han verkar inte ha ett rätt i sitt sätt att räkna).
Vart köper man bensin för 11 kr/l år 2010?
Säg att man kört med en otroligt bensinsnål bil som drar 0,3 l/mil då blir avdraget hela 168 182 kr
Skulle man åka en el-bil torde reseavdraget bli oändlig enligt denna skattehandläggares sätt att räkna.
Om man läser på skattemyndighetens hemsida står det att reseavdraget för bil är 18,5kr/mil år 2010. Så det egentliga skatteavdraget skulle väl ha varit 3000mil*18,5kr=55500 kr istället för 72077 kr som min släkting fick i reseavdrag eller har jag tänkt fel?
Min släkting skrattar iallafall hela vägen till banken och tänker nog inte påpeka för handläggaren att han inte kan räkna. Fast man blir nästan lite mörkrädd när man inser att skattehandläggaren inte hade ett rätt i sitt sätt att räkna.
Last edited: