Inkassering av försenad hyra?

men jisses, folk står i kö i fler år i malmö för att få bostad! säg upp hans kontrakt, skicka till fogden/inkasso. lägg ut en ny annons under tider på blocket, du har en ny hyresgäst innan hans tid är ute och du får dina pengar. sen kan du vänta på pengar från fogden/inkasso i lugn o ro.

hur stor e lägenheten? var ligger den? va nån som fråga mig för nån dag sen om de visste en lya i malmö, måste bara komma på vem fan d va. :va

Så bara att säga upp, varför låta honom bo kvar gratis...

Och som Money säger finns många i Malmö som vill ha någonstans att bo.

Jo, men hövdingen i föreningen är ett riktigt stupido. Ska alltid strula när jag vill hyra ut i andra hand. Hyrt ut den nu i ett års tid till sommaren, men de verkar inte va så pigga på att ge mig nytt tillstånd att hyra ut det igen. Fast än att jag har "beaktansvärda skäl" som det heter.

Men vad gör man? :)

Lägenheten är en 2:a på 48kvm, ligger 4 minuters gång från entré och värnhem i ett bra område. Så sist jag la ut den så fick jag 70 mail på 2 dagar, helt sinnessjukt. Så trodde man att man hade lyckats hitta en bra hyresgäst.

Kille i 40 års åldern, byggentreprenör.. men neeej då, det sket sig :näsblod

Skumma är att när jag söker på hans personnummer på kontraktet och namnet så får jag bara en träff och det är 500m här i ifrån i Eslöv. Vilket gör mig aningen mer suspekt. För han snackade om att komma och lämna hyran kontant till mig, men kände inte alls till Eslöv.

Hur kan man då vara skriven i ett villaområde 500m här ifrån och sen inte veta var jag bor?

Spänningen tätnar, haha..

Det var därför jag poängterade att det skulle gå lugnt till, att sedan alla polarna var med på gruppkörning den dagen och att polarna är biffiga är inget hot i sig...

Dom kanske bara ville titta lite på lyan då dom kanske ville hyra den sen...

"föresten de här är mina 5 polare alla har över 30 i BMI och ingen är under 2 meter, anledningen de följde med är att jag ska använda dem till att måla taket i lägenheten efter du flyttat. De ville bara kolla in läget lite, och göra en yrkesmässig bedömning, haha."

Nä, men jag sparar nog det till en sista utväg ;) Just nu vill jag bara få ut idioten och få in mina pengar.

Last edited:
Ah men sånt är uteslutet. Jobbar som fritidsledare ffs! :P hahaha.. I JUST WANT MY MONEY!!!! :kulspruta

Låter klokt.

Hyr ut den till företag. Finns en del förmedlingar som sysslar med sånt. Se bara till att det inte går till något försäkringsbolag, kunde generera skumma hyresgäster. Var en tråd här för nåt halvår sen som tog upp det rätt grundligt.

Så jag kan säga upp han från lägenheten, inkassera de pengarna han är skyldig mig, och sen begära skadestånd för den tiden lyan står tom tills jag hittar en ny hyresgäst? :yoparty

Kan man göra så? haha.. För jag har noll koll på detta, men ringde och pratade med fogden, och de sa ju som sagt till mig att jag kunde säga upp kontraktet omgående, eftersom hans hyresrätt ät förverkad efter 5 dagar om han inte betalar, sen använda mig av dem för avhysning och inkassering.

Ingen här som har en inloggning på ratsit? Haha för nu när jag körde hans namn och personnummer på sidan, så ger det träff på en kille som heter ungefär samma sak och bor 500 meter ifrån mig!!! :kulspruta

Han kanske inte använde sitt eget personnummer till kontraktet? Detta låter ju jävligt mysko..

Jag orkar inte göra en hel rättsutredning varför jag också lägger in en brasklapp för att jag kan ha förbisett något, men förenklat - ja. Om hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen är hyresvärden berättigad att säga upp avtalet i förtid, se JB 12:42. Formkraven för uppsägning finns i JB 12:8. Om hyresvärden säger upp avtalet och hyresgästen trots det betalar in hyran inom tre veckor får han inte avhysas (JB 12:44 1p).

Vid förverkande av hyresrätten har hyresvärden rätt till skadestånd och ska sättas i samma ekonomiska ställning som om avtalet hållits, dvs som mest hyresbetalningar uppsägningstiden ut. Om du hittar en ny hyresgäst under den tiden får du ju betalt för lägenheten och då lider du ingen skada, alltså är du inte längre berättigad till skadestånd.

Gör dig av med honom nu och ta in någon ordentlig hyresgäst istället.

Varför kan folk inte inse att de är nått lurt med 40+are med fast inkomst som hyr i andra hand?

haha det har du rätt i, men de hade den som övernattnings lägenhet tydligen..

Låter klokt.

Hyr ut den till företag. Finns en del förmedlingar som sysslar med sånt. Se bara till att det inte går till något försäkringsbolag, kunde generera skumma hyresgäster. Var en tråd här för nåt halvår sen som tog upp det rätt grundligt.

Ja, det vore nästan det bästa. Jag orkar bara inte att klydda med föreningen, sitter en riktig lill hitler på ordförandeposten. Kör taxi till vardags, och har ett behov att behöva bestämma över människor, och det gör han i den lokala bostadsföreningen, haha. Ska fan skaffa postbox i luleå, sen hyra ut skitet i andra hand i ungefär 4 år bara för att jävlas med han ;)

Hur länge har du tänkt att hyra ut den?

Har du några planer alls på att flytta tebax?

Jag köpte loss den lägenheten jätte billigt av min farmor som flyttade, så jag har aldrig bott i den, ägt den nu i ett år. Var en riktig investering med tanke på¨marknadspriserna, men nu är den fan bara klydd, haha.

Vadå då? Vill du emigrera till Skåneland? :rolleyes: =)

Jag orkar inte göra en hel rättsutredning varför jag också lägger in en brasklapp för att jag kan ha förbisett något, men förenklat - ja. Om hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen är hyresvärden berättigad att säga upp avtalet i förtid, se JB 12:42. Formkraven för uppsägning finns i JB 12:8. Om hyresvärden säger upp avtalet och hyresgästen trots det betalar in hyran inom tre veckor får han inte avhysas (JB 12:44 1p).

Vid förverkande av hyresrätten har hyresvärden rätt till skadestånd och ska sättas i samma ekonomiska ställning som om avtalet hållits, dvs som mest hyresbetalningar uppsägningstiden ut. Om du hittar en ny hyresgäst under den tiden får du ju betalt för lägenheten och då lider du ingen skada, alltså är du inte längre berättigad till skadestånd.

Gör dig av med honom nu och ta in någon ordentlig hyresgäst istället.

Ouh tack plew! Man kan inte göra annat än älska detta forumet, haha kvittar om man har problem med hojen, skattedeklarationen eller hyresgäster så finns svaren alltid här! :D

:shrules

Last edited:
Svärfar hyr ut hus till folk ute i obygden och verkar bara ha skummisar som hyresgäster. Han skickar ALLTID en skriftlig uppsägning när hyran är försenad, sen när hyresgästen omedelbart betalar (vilket sker i 99.9% av fallen) så drar han tillbaka uppsägningen. Blir två porton extra i månaden på det sätten men han får in pengarna...

Din hyresgäst är en parasit, gör dig av med honom snarast med hänvisning till dom obetalda hyrorna och skaffa någon som kan betala för sig.

Passa dig, har du tagit ut överhyra kan det bli du som blir skyldig honom pengar istället :tungan

Passa dig, har du tagit ut överhyra kan det bli du som blir skyldig honom pengar istället :tungan

När jag tog ut hyran så är det för vad som är normat för området, och då tycker inte jag 7000 kr för en 2:a i centrala Malmö är någon direkt överhyra. Inte direkt så att jag tvingade han att hyra lägenheten, hade drygt 30 andra och välja på, hehe.

Men som sagt, jag ringde och fick inte tag i han igår. Men messade och skrev, "Är inte pengarna inne på onsdag, till middag. SÅ kommer där gå ett brev till kronofogden, gällande inkassering av det du är skyldig. Avhysning samt yrkande på skadestånd för den tiden lägenheten står tom efter du flyttat tills jag hittat en ny hyresgäst, allt enligt reglemente och kontrakt."

Sen tog det 2 minuter så svar han med att pengarna kommer med 100% vara inne på onsdag, haha. Lite spännande att se vad som händer ;)

När jag tog ut hyran så är det för vad som är normat för området, och då tycker inte jag 7000 kr för en 2:a i centrala Malmö är någon direkt överhyra. Inte direkt så att jag tvingade han att hyra lägenheten, hade drygt 30 andra och välja på, hehe.

Men som sagt, jag ringde och fick inte tag i han igår. Men messade och skrev, "Är inte pengarna inne på onsdag, till middag. SÅ kommer där gå ett brev till kronofogden, gällande inkassering av det du är skyldig. Avhysning samt yrkande på skadestånd för den tiden lägenheten står tom efter du flyttat tills jag hittat en ny hyresgäst, allt enligt reglemente och kontrakt."

Sen tog det 2 minuter så svar han med att pengarna kommer med 100% vara inne på onsdag, haha. Lite spännande att se vad som händer ;)

Det där med överhyra är känsligt. Du får inte ta ut mer än bruksvärdet, dvs i grova drag motsvarande vad allmännyttan skulle ta ut i hyra för motsvarande lägenhet. Utan att ha vidare insyn i detaljerna i förevarande fall tycker jag att 7000 för en normalstor 2:a kan vara i överkant.

Bra, med lite tryck gör han säkert rätt för sig. Går det så långt att du behöver säga upp avtalet, se till att göra det på rätt sätt.

Det där med överhyra är känsligt. Du får inte ta ut mer än bruksvärdet, dvs i grova drag motsvarande vad allmännyttan skulle ta ut i hyra för motsvarande lägenhet. Utan att ha vidare insyn i detaljerna i förevarande fall tycker jag att 7000 för en normalstor 2:a kan vara i överkant.

Bra, med lite tryck gör han säkert rätt för sig. Går det så långt att du behöver säga upp avtalet, se till att göra det på rätt sätt.

Satte just en sån hyra för att undvika alla idioter som söker den när man la ut den för mindre. Sen om någon söker en tillfällig övernattningsbostad i 6 månader så tycker inte jag att det är jätte dyrt. Men det kan ju diskuteras ;) Hade jag hyrt ut den i exempel 2 år så hade jag tagit en betydligt mindre summa. Men jag vill ju ändå hyra ut den så den täcker mina kostnader för den. Vill ju inte gå minus för att bidra med en lägenhet till Malmös pressade bostadsmarknad, hehe.

Nä men absolut. SÄger jag upp han så kommer jag att göra det korrekt. Och det verkar han förstå också. Jag kan ju som sagt inte betala hans hyra längre, går ju själv nästan minus nu, haha.

men tack så hemskt mycket för alla bra tips du gav mig!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon