Inkassering av försenad hyra?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Tjena!

Någon som har lite koll på detta här och kan ge mig lite idéer och vägledning, haha.

Har en bostadsrätt uthyrd i andra hand till en kille i Malmö. Han ligger 2 månader back på hyran, och 3 månader på bredbandet. Jag är på han dagligen om detta, men han ljuger och har ursäkt efter ursäkt hela tiden. Med andra ord blåser mig hela tiden.

Igår fick jag nog och sa till han att pengarna ska vara på mitt konto kl 12 på måndag, annars så går det ett brev till fogden angående inkassering och avhysning från lägenheten. Kostar 600 kr enligt dem, så sköter dem det hela. Men min erfarenhet är att det kommer ta aningen långtid för dem att få in mina pengar, med allt strul som där vanligtvis följer en sån här grej.

Så frågan är vad är det smidigast alternativet? Han är bunden till ett kontrakt i några månader till. Men jag börjar fan bli fattig nu av att gå och betala 2 hyror hela tiden. Kan man sälja detta till ett inkassobolag? Eller de tar inte emot från privatpersoner?

Tacksam för synpunkter..

Antar att du har läst den här länken redan:

http://www.kronofogden.se/fordigsom...avhysning.4.76a43be412206334b89800018765.html

Tyvärr för din del har hyresgäster i andra hand vissa rättigheter och det är inte helt enkelt att få tillstånd en avhysning och som du själv skriver en tidsödande process. Då är nog hänvisad till att gå via kronofogden tyvärr.

Ett tips till nästa gång du hyr ut lägenheten i andra hand. Begära en deposition på ett par månader som kan användas som en buffert i lägen som du råkat ut för eller om hyresgästen förstört något. Du kan även begära att någon går i borgen för dem. Sist men inte minst skriv ett löpande hyreskontrakt med 3 månaders uppsägning på båda hållen. Då blir det lättare att bli av med en hyresgäst som inte betalar in hyran i tid och skulden hinner inte växa sig så stor.

västar och huvtröjor hjälper dig nog men det kostar mer än det smakar

Antar att du har läst den här länken redan:

http://www.kronofogden.se/fordigsom...avhysning.4.76a43be412206334b89800018765.html

Tyvärr för din del har hyresgäster i andra hand vissa rättigheter och det är inte helt enkelt att få tillstånd en avhysning och som du själv skriver en tidsödande process. Då är nog hänvisad till att gå via kronofogden tyvärr.

Ett tips till nästa gång du hyr ut lägenheten i andra hand. Begära en deposition på ett par månader som kan användas som en buffert i lägen som du råkat ut för eller om hyresgästen förstört något. Du kan även begära att någon går i borgen för dem. Sist men inte minst skriv ett löpande hyreskontrakt med 3 månaders uppsägning på båda hållen. Då blir det lättare att bli av med en hyresgäst som inte betalar in hyran i tid och skulden hinner inte växa sig så stor.

Ah läste på hyresrättsföreningen att själva "hyresrätten är förverkad efter 5 dagar om man inte betalat sin hyra". Men jag vill inte vräka han, hellre han bor där och jag får mina pengar i efterhand än att skitet står tomt och kostar mig pengar, haha.
Får jag inte loss pengarna nu så kommer de ju förmodligen senare. han är byggentrepenör, så pengar har han. Handlar väl bara mer om vilka räkningar han prioriterar att betala, haha.
Men som sagt, får jag inte in det imorron så kommer jag ta det via kronofogden :yoparty

Blir bara så jävla trött på idioter som inte kan göra rätt för sig. Va fam, inte lite fräckt och göra så som han gör.. Synd att vi har ett sånt "välfungerande" rättssystem i Sverige, annars skulle man fan åkt dit själv en kväll och knackat på, mer för att motivera att pengarna kommer in snabbare ;)

Blanda inte in "indrivare", samla ihop ett par av dina biffigaste kompisar och åk dit en kväll och knacka på och fråga varför pengarna saknas på ditt konto.

Inga hot, ingenting, bara ett massivt numerärt/muskulärt överläge.

Hjälper inte det så åker samma gäng och söker upp honom på arbetsplatsen, det kan nog bli rejält pinsamt för honom.

Blanda inte in "indrivare", samla ihop ett par av dina biffigaste kompisar och åk dit en kväll och knacka på och fråga varför pengarna saknas på ditt konto.

Hjälper inte det så åker samma gäng och söker upp honom på arbetsplatsen, det kan nog bli rejält pinsamt för honom.
Allra bäst effekt har det nog om de redan sitter och väntar inne hos honom när han komme hem så han blir påmind om att det inte är hans hem egentligen

Allra bäst effekt har det nog om de redan sitter och väntar inne hos honom när han komme hem så han blir påmind om att det inte är hans hem egentligen

hade varit kul faktiskt, men sen så kan man ju adda dit olaga intrång och en massa annat eftersom han officiellt inte blivit uppsagd =(

Ååå... Fy fan, va förbannad man skulle vara på en sådan kille... Lider med dig!
När det kommer till sådana människor så gäller inte lag och ordning längre, anser jag...

Kan du inte ringa och säga upp elen, till att börja med?

Ååå... Fy fan, va förbannad man skulle vara på en sådan kille... Lider med dig!
När det kommer till sådana människor så gäller inte lag och ordning längre, anser jag...

Kan du inte ringa och säga upp elen, till att börja med?

han står för abonnemanget så det funkar inte. Jag blir bara sne, för ja får fan äta kattmat för jag sitter med 2 dyra hyror + andra räkningar på min lön. De pengarna som egentligen ska gå till annat får ja använda att betala hans hyra. Blir så jävla sne :kulspruta

Kan man inte fråga föreningen om man kan bryta strömmen till sin lägenhet då? Finns väl någon huvudbrytare för varje lägenhet i källarn...

Kasta ut honom. Finns väl fler som behöver bostad och är villiga att betala för sig?

Jag har dålig koll på bostadsmarknaden i Malmö, men det låter som att den här hyresgästen mest är till problem och i det läget torde det vara rätt lätt att hitta en ny som är bättre. Är gäldenären solvent så är mitt förslag i så fall att du säger upp hyresavtalet (med beaktande av form och treveckorsregeln för återvinning) och använder dig av KFM för inkassering och handräckning (kostnaden debiteras gäldenären). Därefter tar du skadestånd för den tid du inte lyckas hitta en ny hyresgäst, dock max uppsägningstiden.

Kolla JB 12 kap 42 och 44 §§.

Jag har dålig koll på bostadsmarknaden i Malmö, men det låter som att den här hyresgästen mest är till problem och i det läget torde det vara rätt lätt att hitta en ny som är bättre. Är gäldenären solvent så är mitt förslag i så fall att du säger upp hyresavtalet (med beaktande av form och treveckorsregeln för återvinning) och använder dig av KFM för inkassering och handräckning (kostnaden debiteras gäldenären). Därefter tar du skadestånd för den tid du inte lyckas hitta en ny hyresgäst, dock max uppsägningstiden.

Kolla JB 12 kap 42 och 44 §§.

Så jag kan säga upp han från lägenheten, inkassera de pengarna han är skyldig mig, och sen begära skadestånd för den tiden lyan står tom tills jag hittar en ny hyresgäst? :yoparty

Kan man göra så? haha.. För jag har noll koll på detta, men ringde och pratade med fogden, och de sa ju som sagt till mig att jag kunde säga upp kontraktet omgående, eftersom hans hyresrätt ät förverkad efter 5 dagar om han inte betalar, sen använda mig av dem för avhysning och inkassering.

Ingen här som har en inloggning på ratsit? Haha för nu när jag körde hans namn och personnummer på sidan, så ger det träff på en kille som heter ungefär samma sak och bor 500 meter ifrån mig!!! :kulspruta

Han kanske inte använde sitt eget personnummer till kontraktet? Detta låter ju jävligt mysko..

Last edited:
Vad står det i erat avtal angående erlägga hyran?
Om det står att han skall betala per den siste i varje månad och han inte gör det anses det vara kontraktsbrott och en anledning att bryta kontraktet.

En skälig tid att lämna din lägenhet bör lämnas både skriftligen samt muntligen.

Vad står det i erat avtal angående erlägga hyran?
Om det står att han skall betala per den siste i varje månad och han inte gör det anses det vara kontraktsbrott och en anledning att bryta kontraktet.

En skälig tid att lämna din lägenhet bör lämnas både skriftligen samt muntligen.

Ouuuh Yeah, min privata deklarationsrådgivare kommer till undsättning ;) hehe..

"hyran erläggs i förskott, senast sista vardagen före varje kalendermånads början genom insättning på bla bla konto"

Sen står där också i kontarktet att han förbinder sig att stå för mina inkasso kostnader..

Problemet med den metoden är inte hurvida hot används, ifall han uppfattar situationen hotfull så åker man dit för det.

men jisses, folk står i kö i fler år i malmö för att få bostad! säg upp hans kontrakt, skicka till fogden/inkasso. lägg ut en ny annons under tider på blocket, du har en ny hyresgäst innan hans tid är ute och du får dina pengar. sen kan du vänta på pengar från fogden/inkasso i lugn o ro.

hur stor e lägenheten? var ligger den? va nån som fråga mig för nån dag sen om de visste en lya i malmö, måste bara komma på vem fan d va. :va

Ouuuh Yeah, min privata deklarationsrådgivare kommer till undsättning ;) hehe..

"hyran erläggs i förskott, senast sista vardagen före varje kalendermånads början genom insättning på bla bla konto"

Sen står där också i kontarktet att han förbinder sig att stå för mina inkasso kostnader..

Så bara att säga upp, varför låta honom bo kvar gratis...

Och som Money säger finns många i Malmö som vill ha någonstans att bo.

Problemet med den metoden är inte hurvida hot används, ifall han uppfattar situationen hotfull så åker man dit för det.

Det var därför jag poängterade att det skulle gå lugnt till, att sedan alla polarna var med på gruppkörning den dagen och att polarna är biffiga är inget hot i sig...

Dom kanske bara ville titta lite på lyan då dom kanske ville hyra den sen...

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025