Firefighter
tokiga masar
Inget Bragdguld till tidernas störste
SPEEDWAYKUNGEN Tony Rickardsson, 35, fick inte bragdguldet – i år heller.
"Trodde jag hade bra chanser i år, men det räckte tydligen inte."
VM-guld och SM-guld 2005 räckte inte till Bragdguldet för Tony Rickardsson.
Enligt juryn var han inte ens nära.
2005 års vinnare av Bragdguldet blev Kajsa Bergqvist.
– Jag får gratulera henne, säger Tony Rickardsson till Sportbladet.se.
2005 har varit ett fantastiskt år för Tony Rickardsson med VM-guld och SM-guld.
– Det har varit en grym säsong. Jag kommer nog aldrig att bli så här bra igen, sa Tony Rickardsson till Sportbladet i november.
Men det sjätte VM-guldet i karriären räckte inte för Bragdguldsjuryn. Sune Sylvén, juryns ständige sekreterare, fick frågan från Sveriges Radio om det var några problem med att utse vinnaren.
– Ja. Anja Pärson var en hård konkurrent, svarade han.
2003 års Idrottsgala är för många mest ihågkommen för Robert Gustafssons imitation av speedwaystjärnan. "Jag är inte bitter", sa Gustafsson, med hänvisning till att Rickardsson inte fick medaljen efter sina VM-guld 2001 och 2002.
Bitter eller inte, 1999 års Bragdguldvinnare och tidernas störste svenske speedwayförare trodde på mer efter sitt succéår.
– Det är juryn som bestämmer. Trodde jag hade bra chanser i år, men det räckte tydligen inte. Men jag är bäst i världen på det jag gör. Jag kan inte göra så mycket mer än så, säger Rickardsson.
Han får i stället trösta sig med att ligga i topp hos folket. Över 50 procent av av läsarna på Sportbladet.se hade röstat på Tony Rickardsson som vinnare av Bragdguldet.
– Det är jätteskoj, absolut. En jury är en jury, men det är folket som tittar och kommer och hejar på en. Det är jätteskoj.
I höstas aviserade Tony Rickardsson att han skulle bryta helt med speedwayen efter årets säsong.
Han ska i stället göra en rejäl satsning på bilracing.
Då kan första kapitlet i en ny succésaga skrivas.
SPEEDWAYKUNGEN Tony Rickardsson, 35, fick inte bragdguldet – i år heller.
"Trodde jag hade bra chanser i år, men det räckte tydligen inte."
VM-guld och SM-guld 2005 räckte inte till Bragdguldet för Tony Rickardsson.
Enligt juryn var han inte ens nära.
2005 års vinnare av Bragdguldet blev Kajsa Bergqvist.
– Jag får gratulera henne, säger Tony Rickardsson till Sportbladet.se.
2005 har varit ett fantastiskt år för Tony Rickardsson med VM-guld och SM-guld.
– Det har varit en grym säsong. Jag kommer nog aldrig att bli så här bra igen, sa Tony Rickardsson till Sportbladet i november.
Men det sjätte VM-guldet i karriären räckte inte för Bragdguldsjuryn. Sune Sylvén, juryns ständige sekreterare, fick frågan från Sveriges Radio om det var några problem med att utse vinnaren.
– Ja. Anja Pärson var en hård konkurrent, svarade han.
2003 års Idrottsgala är för många mest ihågkommen för Robert Gustafssons imitation av speedwaystjärnan. "Jag är inte bitter", sa Gustafsson, med hänvisning till att Rickardsson inte fick medaljen efter sina VM-guld 2001 och 2002.
Bitter eller inte, 1999 års Bragdguldvinnare och tidernas störste svenske speedwayförare trodde på mer efter sitt succéår.
– Det är juryn som bestämmer. Trodde jag hade bra chanser i år, men det räckte tydligen inte. Men jag är bäst i världen på det jag gör. Jag kan inte göra så mycket mer än så, säger Rickardsson.
Han får i stället trösta sig med att ligga i topp hos folket. Över 50 procent av av läsarna på Sportbladet.se hade röstat på Tony Rickardsson som vinnare av Bragdguldet.
– Det är jätteskoj, absolut. En jury är en jury, men det är folket som tittar och kommer och hejar på en. Det är jätteskoj.
I höstas aviserade Tony Rickardsson att han skulle bryta helt med speedwayen efter årets säsong.
Han ska i stället göra en rejäl satsning på bilracing.
Då kan första kapitlet i en ny succésaga skrivas.
App app, Speedway är faktiskt den tredje största publiksporten i Sverige (högsta serien, STCC undantaget). Bara fotboll och hockey har större publiksnitt.