Inget Bragdguld till tidernas störste

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
R1
Inget Bragdguld till tidernas störste

SPEEDWAYKUNGEN Tony Rickardsson, 35, fick inte bragdguldet – i år heller.

"Trodde jag hade bra chanser i år, men det räckte tydligen inte."

VM-guld och SM-guld 2005 räckte inte till Bragdguldet för Tony Rickardsson.
Enligt juryn var han inte ens nära.
2005 års vinnare av Bragdguldet blev Kajsa Bergqvist.
– Jag får gratulera henne, säger Tony Rickardsson till Sportbladet.se.
2005 har varit ett fantastiskt år för Tony Rickardsson med VM-guld och SM-guld.
– Det har varit en grym säsong. Jag kommer nog aldrig att bli så här bra igen, sa Tony Rickardsson till Sportbladet i november.
Men det sjätte VM-guldet i karriären räckte inte för Bragdguldsjuryn. Sune Sylvén, juryns ständige sekreterare, fick frågan från Sveriges Radio om det var några problem med att utse vinnaren.
– Ja. Anja Pärson var en hård konkurrent, svarade han.
2003 års Idrottsgala är för många mest ihågkommen för Robert Gustafssons imitation av speedwaystjärnan. "Jag är inte bitter", sa Gustafsson, med hänvisning till att Rickardsson inte fick medaljen efter sina VM-guld 2001 och 2002.
Bitter eller inte, 1999 års Bragdguldvinnare och tidernas störste svenske speedwayförare trodde på mer efter sitt succéår.
– Det är juryn som bestämmer. Trodde jag hade bra chanser i år, men det räckte tydligen inte. Men jag är bäst i världen på det jag gör. Jag kan inte göra så mycket mer än så, säger Rickardsson.
Han får i stället trösta sig med att ligga i topp hos folket. Över 50 procent av av läsarna på Sportbladet.se hade röstat på Tony Rickardsson som vinnare av Bragdguldet.
– Det är jätteskoj, absolut. En jury är en jury, men det är folket som tittar och kommer och hejar på en. Det är jätteskoj.
I höstas aviserade Tony Rickardsson att han skulle bryta helt med speedwayen efter årets säsong.
Han ska i stället göra en rejäl satsning på bilracing.
Då kan första kapitlet i en ny succésaga skrivas.

Tycker bara det är fånigt att jämföra olika idrotter/idrottare. Hur ska man kunna värdera prestationerna mot varandra?

Är det en bragd att vara duktig? Kajsa fick ju priset för att hon återhämtade sig så fort, samma med Ludmila* efter bröstcancern.
Att Tony är bra på att köra moppe runt en hockeyrink, fine.
*=Gissar att hon fått guldet

Markus skrev:
Är det en bragd att vara duktig? Kajsa fick ju priset för att hon återhämtade sig så fort, samma med Ludmila* efter bröstcancern.
Att Tony är bra på att köra moppe runt en hockeyrink, fine.
*=Gissar att hon fått guldet

Du kallar det alltså inte en bragd att Tony har blivit världens bästa speedwayförare sex gånger om ?
Och då är han inte direkt 20 år gammal heller..

Visst det är väl starkt att hämta sig efter en skada ganska sanbbt. Men det beror väl mest på duktiga läkare, mediciner etc. än på Kajsa själv.

Att bevisa att man är nummer 1, sex gånger är iaf för mig en väldigt stor grej :)

Ja, det är en jättestor grej. Jag raljerade lite kring sporten, det var inte så allvarligt, men jag undrar fortfarande om inte själva bragden ligger i att man vinner trots motgång.
Tony har väl inte haft någon motgång? Dessutom vill väl säkert SvD att det ska finna någorlunda folklig förankring, eller i alla fall intresse för sporten. Speedway är typ stort i Polen och Hallstavik.

Markus skrev:
Ja, det är en jättestor grej. Jag raljerade lite kring sporten, det var inte så allvarligt, men jag undrar fortfarande om inte själva bragden ligger i att man vinner trots motgång.
Tony har väl inte haft någon motgång? Dessutom vill väl säkert SvD att det ska finna någorlunda folklig förankring, eller i alla fall intresse för sporten. Speedway är typ stort i Polen och Hallstavik.

Njaa, han körde väl med bruten tumme, revben eller vad det nu var ett tag där..
Visst det kanske inte var en motgång i speciellt stora proportioner men jag vill påstå att det är bättre än som Kajsa att återhämta sig efter en sjukdom och sen hoppa högt några gånger.

Men säg att Tony hade varit sjuk en längre tid och sen kört världens repa direkt efter.
Hade han vunnit till bragdguldet då ?

Jonathan skrev:
Visst det kanske inte var en motgång i speciellt stora proportioner men jag vill påstå att det är bättre än som Kajsa att återhämta sig efter en sjukdom och sen hoppa högt några gånger.

Men säg att Tony hade varit sjuk en längre tid och sen kört världens repa direkt efter.
Tyvärr rankas inte motorsport speciellt högt hos gubbarna,
det är väl ingen riktig sport som t ex fotboll enligt dom.

själv så kan jag inte kolla på fotboll ens, finns inte mycket som är så ointressant för mig.

Jonathan skrev:

Han kanske hade blivit nominerad men jag tror publikunderlaget är för litet ändå.
Tror inte någon folkraceförare kommer få priset någonsin heller, hur bakfull han än är under säsongens körningar.
Sen om Kajsas hälsenebrott eller vad det nu var kan betecknas som så fruktansvärt hemskt att hon förtjänar ett mynt på snöre för att hon lyckades skutta runt ändå, ja det kan man ju diskutera också.

Konkuransen i speedway är ju inte den största i världen. Ungefär som champ car och F1 liksom. Visst är champ car förarna duktiga, men F1 är liksom högsta divisionen. Kajsa skulle inte heller fått priset för den delen.

Men det värsta med detta är att oavsett vilken motorsport Tony hade tävlat i så hade han inte fått nåt pris. Det kommer inte att ske i peter jidhes sportsverige.
Man ser det tydligt i tv-bevakningen av sporten i sverige. Svenska rallyt har 300 000åskådare under den helgen. Dom får en timme tv-tid, med hasse svens som springer i skogen och filmar brasor och folk som grillar korv. "Det här rallyt körs på snö och is. Då har förarna dubbar i däcken som hjälper till att hålla bilen på vägen" NO SHIT!

Tänk er en fotbollskväll med samma nivå på kommentarerna... "Det gäller alltså att sparka in bollen i buren så många gånger som möjligt på 90 minuter".

Handboll.. Vem ser på det live? Ja, när jag var på en match här i stan så var det väl knappa tusentalet i scandinavium. Inget ont mot handbollen, men proportionerna tv-tid/kontra tittare stämmer sådär...

Vi ska inte ens nämna Sörenstams tv-tid.

Ursäkta trådstölden, men man surnar ju till.

Dessutom vill väl säkert SvD att det ska finna någorlunda folklig förankring, eller i alla fall intresse för sporten. Speedway är typ stort i Polen och Hallstavik.

:mattias App app, Speedway är faktiskt den tredje största publiksporten i Sverige (högsta serien, STCC undantaget). Bara fotboll och hockey har större publiksnitt.

Och mer ska det bli. Nästa år är Bajen med! :yoparty

Massa kul statistik

friidrott öht. är ju bara en enda stor freakshow.. den som e mest udda vinner.. för hur normalt e de å hoppa 2 meter rakt upp i luften.. springa i 36 kmh.. kasta ett klot massa meter osv.. DE ÄR FREAKSOFNATURE!!!

F1 är som friidrott .. bäst/mest dopad vinner (med F1 så är dopingen $$$)

heimdal skrev:
friidrott öht. är ju bara en enda stor freakshow.. den som e mest udda vinner.. för hur normalt e de å hoppa 2 meter rakt upp i luften.. springa i 36 kmh.. kasta ett klot massa meter osv.. DE ÄR FREAKSOFNATURE!!!

Jag kan garantera dig att ingen världsmästare i någon idrott som existerar gör resultat som kan betraktas som "normala".

Jag tycker alla nominerade förtjänade bragdguldet, och ingen. Sex VM-titlar är ett kvitto på min kapacitet som idrottsman jag skulle varit rätt nöjd med.....

Frågan är ju om man ska dela ut en massa pris till folk för att dom har fått pris.

Att hoppa över en pinne på en madrass kan väl vem som helst??? TR skulle ju såklart ha vunnit!

Statuter för SvD:s bragdmedalj, paragraf 3.

3. Med bragd förstås i detta sammanhang ett avgörande av hög rang, vunnet genom ett exceptionellt uppbåd av tekniskt och taktiskt kunnande, segervilja och energi i förening med idrottslig ambition.
Bragdens värde skall anses förhöjt i ett fall där avgörandet skett i ett svårt och vanskligt läge.
En serie bragder innebär ytterligare kvalificering för utmärkelsen. Föredömligt sportsmanship krävs av den som skall belönas. Sålunda kan inte den idrottsutövare, som varit avstängd för doping, komma i fråga för guldmedaljen.

För mig framstår det rätt självklart varför det var Kajsa, vars karriär sades vara över efter skadan, men som gjorde comeback mot alla odds, som fick Bragdguldet. Tony med sina 6 VM-titlar är en av Sveriges största idrottsmän någonsin, men han har de facto inte varit tvungen att göra en sådan återhämtning som Kajsa har gjort.

Ett objektivt synsätt skulle inte skada här...

juha01 skrev:
Men det värsta med detta är att oavsett vilken motorsport Tony hade tävlat i så hade han inte fått nåt pris. Det kommer inte att ske i peter jidhes sportsverige.

om jag inte minns helt fel fick väl Tony bragdguldet 1999 för sitt tredje VM-guld?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back