Ingen kontanthantering på banken!

Vem fan orkar springa omkring med en mobil överallt när några sedlar räcker för småinköp som till exempel glassen på badstanden eller fikat på stan osv.

Jag har svårt att se att festivaler kommer börja ta kort, eller loppmarknader, hyra en kortmaskin + tjänst + avgift för att sälja lite gamla pocketar :)

https://www.izettle.com/2011/09/19/a-bit-of-weekend-fun/

Och innan någon får för sig något, nej, jag är inte affilierad på något sätt med iZettle. Inte mer än att jag har appen installerad... har själv aldrig provat den.

Men jag gillar teknik och jag diggar idén och den verkar onekligen slå lite grann i alla fall.

Last edited:
Vem fan orkar springa omkring med en mobil överallt när några sedlar räcker för småinköp som till exempel glassen på badstanden eller fikat på stan osv.

Är du 80 eller? ;) 99% av alla i sverige har mobilen inom 10 meter 99% av dygnets tid.

Nej, behåll kronan som valuta, fasa ut användandet av kontanter och fasa in tillåtandet av euro som kontant betalningsmedel för att underlätta för turismen. Hell.. Låt bankomaterna stå kvar men ladda dem med euro istället.

Med tanke på att Sverige är ett av få länder i världen med fler mobilabbonnemang än invånare så gissar jag på att siffran du söker är ganska hög. ;)

Men det är ju heller ingen som tar bort kontanter nu.

JO BANKKONTOREN GÖR DET

Det är dit tant Agda går när hon ska ta ut två femhundralappar att ge åt barnbarnen, inte nog med att hon vill ha ut kontanter, hon vill ha dom två finaste femhundralapparna och helst vill hon välja ut dom ur bunten själv.

Den servicen tycker jag att bankkontoren ska ha, så länge den servicen efterfrågas, så småningom blir du gammal och chippar över 50 000:- till dina barnbarn med telefonen, men fram tills dess ska kontanterna finnas kvar på BANKEN.

Är du 80 eller? ;) 99% av alla i sverige har mobilen inom 10 meter 99% av dygnets tid.

Nej, behåll kronan som valuta, fasa ut användandet av kontanter och fasa in tillåtandet av euro som kontant betalningsmedel för att underlätta för turismen. Hell.. Låt bankomaterna stå kvar men ladda dem med euro istället.

Ganska skönt att bara riskera att nån stjäl dom 20kr man lämnade vid handuken på badet jämfört med 6500kr mobben.

Euro? Nuff said :D

JO BANKKONTOREN GÖR DET

Det är dit tant Agda går när hon ska ta ut två femhundralappar att ge åt barnbarnen, inte nog med att hon vill ha ut kontanter, hon vill ha dom två finaste femhundralapparna och helst vill hon välja ut dom ur bunten själv.

Den servicen tycker jag att bankkontoren ska ha, så länge den servicen efterfrågas, så småningom blir du gammal och chippar över 50 000:- till dina barnbarn med telefonen, men fram tills dess ska kontanterna finnas kvar på BANKEN.

Tant Agda är snart död...

Och nej, den servicen ska inte bankerna ha, för det är jag som får betala för den. Banker är ingen jävla myndighet, det är inte SVT eller public service, det är företagande. Visst kan de fortsätta med kontanter, men låt dem ta 100 pix i avgift för kontantuttag då. Då kanske Agda också kan pallra sig till bankomaten!

Det var tider när man fick en check påskriven av sina föräldrar för att gå och handla med :tummenupp

Idag ger väl föräldrarna kortet och koden och skickar med listan på vad som ska handlas :D

Tant Agda är snart död...

Och nej, den servicen ska inte bankerna ha, för det är jag som får betala för den. Banker är ingen jävla myndighet, det är inte SVT eller public service, det är företagande. Visst kan de fortsätta med kontanter, men låt dem ta 100 pix i avgift för kontantuttag då. Då kanske Agda också kan pallra sig till bankomaten!

Tant Agda har arbetat ihop och betalat förbannat mycket åt dig och åt bankerna under sina 90 år, lite tacksamhet skadar inte.

Det var tider när man fick en check påskriven av sina föräldrar för att gå och handla med :tummenupp

Idag ger väl föräldrarna kortet och koden och skickar med listan på vad som ska handlas :D

Skicka barnen att handla?

Det gjorde man möjligen på stenåldern, skulle man försöka göra det nu skulle väl hem och skola hudflänga en...

Last edited:
Tant Agda har arbetat ihop och betalat förbannat mycket åt dig och åt bankerna under sina 90 år, lite tacksamhet skadar inte.

Ok att du är från norrland, men vilket sekel är du ifrån?

Tant Agda har vid det här laget kostat mig mer än jag kostat henne, och kommande generationer kommer sannolikt inte kunna betala för mig så jag får sköta det själv däremot.. Så jag har fan ingen att va tacksam mot.

Tant Agda har dessutom under sina 90 år kunnat gå till banken och hämta sina pengar, så hon har ju kostat bankerna vad hon har betalat in också. Förhoppningsvis har hon iaf bott hyggligt i villa eller bostadsrätt och betalat in lite ränta till bankerna, som de kunnat låna ut till mina föräldrar så att de kunde starta företag och skapa lite arbeten.

Har hon bara gått till banken för att hämta pensionen kontant utan att ens låta banken hålla pengarna har hon inte gjort nån nytta öht däremot!

Men alla tanter och på tok för gamla gubbar vill hellre se att allt händer med häst och släde nästan idag. De tycker att alla lastbilar vi har på gatorna är för mycket.

Starta en egen bank om ni inte är nöjda med kontantlöshet i framtiden.

okej så om ens kort blir stulet (som mitt blev idag, äckliga söderslöder!) så ska man klara sig 3-4 dagar utan att kunna köpa nånting tills POSTEN behagat ge mig ett nytt kort? Otroligt vettigt..

Tant Agda har vid det här laget kostat mig mer än jag kostat henne, och kommande generationer kommer sannolikt inte kunna betala för mig så jag får sköta det själv däremot.. Så jag har fan ingen att va tacksam mot.

Tant Agdas generation kommer aldrig att kosta mera än dom har betalt in, men för varje generation efter det så blir det mindre och mindre kvar i kassan tills pension, du säger det själv, när du har jobbat ett helt liv och ska gå i pension finns inga av dina inbetalade pengar kvar, jag undrar vika generationer som har närt vårat sammhälle och vilka som har tärt det...

Tant Agdas generation kommer aldrig att kosta mera än dom har betalt in, men för varje generation efter det så blir det mindre och mindre kvar i kassan tills pension, du säger det själv, när du har jobbat ett helt liv och ska gå i pension finns inga av dina inbetalade pengar kvar, jag undrar vika generationer som har närt vårat sammhälle och vilka som har tärt det...

Och hur tänker du nu?

Tant Agda betalade betydligt mindre skatt i sin ungdom än vi gör idag, främst för att folk dog när de blev sjuka istället för hållas vid liv till 95 trots att de knappt kan andas själva.

Det största ekonomiska problemet idag är att finansiera våra pensionärer, det är den storsta skillnaden från då mot nu.

Agdas skatteinbetalning beräknades på att hon skulle jobba till 65, och dö vid 73. Inte hänga sig kvar nu, 22 år till med hjälp av den sjukvård man inte visste var möjlig då. De 22 åren, betalar jag.

Vad som stör mig om vi nu ska ta det här är att pensionärerna gnäller som fan över att man pratar om att höja pensionsåldern. När arbetena nu inte är en tiondel så krävande som de var för 60-70 år sen, och folk är otroligt mkt friskare nu än då. Lite som Grekerna, alla vill ha, nån annan ska betala!

Wake up and smell the coffee

Fan vad mycket ränta man kommer få nu när de sparar in så mycket pengar .Kontor stängs och det mesta sköts över nätet :)

Och hur tänker du nu?

Tant Agda betalade betydligt mindre skatt i sin ungdom än vi gör idag, främst för att folk dog när de blev sjuka istället för hållas vid liv till 95 trots att de knappt kan andas själva.

Tant Agda betalade betydligt mindre skatt av många anledningar, Tant Agdas generation levde ett blygsamt och billigt liv, därför behövde inte dom betala högre skatt.

Men visst har den ökade genomsnittslivslängden också kostat, den var delvis beräknad, men kanske inte till fullo.

Vi har många andra utgifter som har skenat också, betydligt värre än den ökade genomsnittslivslängden.

Fan vad mycket ränta man kommer få nu när de sparar in så mycket pengar .Kontor stängs och det mesta sköts över nätet :)

Ledsen att behöva vara den som berättar det. Men jag tror inte du kommer att få någon som helst del i de eventuella besparingar man gör genom att dra ner på kontorspersonal och få kunderna mer aktiva att göra sina val själva via deras plattform. Din ränta på sparkontot kommer att vara fortsatt låg och dina fondavgifter fortsatt hög. Aktieägarna kommer att vara dem som blir gladast när det blir lite utdelning och de som sitter på incitamentprogram som belönar den händelseutveckling som nu sker inom bankväsendet.

Det största ekonomiska problemet idag är att finansiera våra pensionärer, det är den storsta skillnaden från då mot nu.

Det där är ett dilemma i hela västvärlden. Det är rätt tyst om dem som skriker efter 35 timmars veckor numera. Nu talas det om höjd pensionsålder istället. T om i Frankrike talar man nu om höjd pensionsålder, men de har fortsatt förhållandevis korta arbetsveckor. Grekland behöver vi väl inte gå in på vid det här laget :näsblod

Vi nog inte beskylla Agda för som plikttroget skött sin ekonomi hela sitt liv och pliktskyldigt betalat av sina lån och sparat i pensionsfonder och annat för det som nu sker. Pensionsbolagen har spekulerat bort hennes pension i perioder och tagit ut vidlyftiga förvaltningsarvoden som ätit upp en del av kapitalet. T om staten har tagit en del för att lösa sin en del av sina problem när landet var i kris. Det är inga pengar staten har återbetalat.

Sedan vi som studerat på universiteten kan skratta oss lyckliga över att vi fått den möjligheten så pass förmånligt. Studiebidrag och gratis undervisning. Visst, man lever inte så fett, men jämför gärna det med andra länder där föräldrarna sparar och snålar för att ge sina barn samma möjligheter som vi tar för givet.

Jag förstår inte riktigt problemet med pensionsåldern. Att man ska kunna gå i pension och "förverkliga" sig själv, åka till Thailand 4 ggr per år, och bo i en lyxvilla i 30 år är ingen rättighet. Vill man det får man väl spara ihop pengarna själv under sitt yrkesverksamma liv, vilket vuxna människor är fullt kapabla till. Har man råd kan man dessutom gå i pension när man är 25 utan att någon skada är skedd.

Titta på vad genomsnittslivslängden var när allmän pension infördes (1913) och jämför med idag. Den var då lägre än 65 år.

Jag förstår inte riktigt problemet med pensionsåldern. Att man ska kunna gå i pension och "förverkliga" sig själv, åka till Thailand 4 ggr per år, och bo i en lyxvilla i 30 år är ingen rättighet. Vill man det får man väl spara ihop pengarna själv under sitt yrkesverksamma liv, vilket vuxna människor är fullt kapabla till. Har man råd kan man dessutom gå i pension när man är 25 utan att någon skada är skedd.

Titta på vad genomsnittslivslängden var när allmän pension infördes (1913) och jämför med idag. Den var då lägre än 65 år.

Fel..

Redan idag har vi ett problem i att vi producerar för lite i förhållande till vad som krävs för att täcka våra framtida behov. Så om folk har råd att gå i pension vid 40, kanon. Om folk gör det, straffa ut det så att de ändrar sig, för sverige har inte råd.

Vår ökade livslängd är det idag största makroekonomiska dilemmat. Hur ska vi finansiera vad gamlingarna kostar? Förut jobbade man 45/65 år. Nu ska vi jobba 35/90 år, dessutom med resursslukande sjukvård de sista 15.. Hur fan ska det finansieras?

Rent ekonomiskt vore nog det bästa att helt strypa all sjukvårdsforskning, och lägga den energin på produktionsutveckling så att vi blir mer effektiva där, för det är vad framtiden kräver av oss.

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...