Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har svårt att se att festivaler kommer börja ta kort, eller loppmarknader, hyra en kortmaskin + tjänst + avgift för att sälja lite gamla pocketar![]()
Vem fan orkar springa omkring med en mobil överallt när några sedlar räcker för småinköp som till exempel glassen på badstanden eller fikat på stan osv.
Vem fan orkar springa omkring med en mobil överallt när några sedlar räcker för småinköp som till exempel glassen på badstanden eller fikat på stan osv.
Men det är ju heller ingen som tar bort kontanter nu.
Är du 80 eller?99% av alla i sverige har mobilen inom 10 meter 99% av dygnets tid.
Nej, behåll kronan som valuta, fasa ut användandet av kontanter och fasa in tillåtandet av euro som kontant betalningsmedel för att underlätta för turismen. Hell.. Låt bankomaterna stå kvar men ladda dem med euro istället.
JO BANKKONTOREN GÖR DET
Det är dit tant Agda går när hon ska ta ut två femhundralappar att ge åt barnbarnen, inte nog med att hon vill ha ut kontanter, hon vill ha dom två finaste femhundralapparna och helst vill hon välja ut dom ur bunten själv.
Den servicen tycker jag att bankkontoren ska ha, så länge den servicen efterfrågas, så småningom blir du gammal och chippar över 50 000:- till dina barnbarn med telefonen, men fram tills dess ska kontanterna finnas kvar på BANKEN.
Tant Agda är snart död...
Och nej, den servicen ska inte bankerna ha, för det är jag som får betala för den. Banker är ingen jävla myndighet, det är inte SVT eller public service, det är företagande. Visst kan de fortsätta med kontanter, men låt dem ta 100 pix i avgift för kontantuttag då. Då kanske Agda också kan pallra sig till bankomaten!
Det var tider när man fick en check påskriven av sina föräldrar för att gå och handla med
Idag ger väl föräldrarna kortet och koden och skickar med listan på vad som ska handlas![]()
Tant Agda har arbetat ihop och betalat förbannat mycket åt dig och åt bankerna under sina 90 år, lite tacksamhet skadar inte.
Tant Agda har vid det här laget kostat mig mer än jag kostat henne, och kommande generationer kommer sannolikt inte kunna betala för mig så jag får sköta det själv däremot.. Så jag har fan ingen att va tacksam mot.
Tant Agdas generation kommer aldrig att kosta mera än dom har betalt in, men för varje generation efter det så blir det mindre och mindre kvar i kassan tills pension, du säger det själv, när du har jobbat ett helt liv och ska gå i pension finns inga av dina inbetalade pengar kvar, jag undrar vika generationer som har närt vårat sammhälle och vilka som har tärt det...
Och hur tänker du nu?
Tant Agda betalade betydligt mindre skatt i sin ungdom än vi gör idag, främst för att folk dog när de blev sjuka istället för hållas vid liv till 95 trots att de knappt kan andas själva.
Fan vad mycket ränta man kommer få nu när de sparar in så mycket pengar .Kontor stängs och det mesta sköts över nätet![]()
Det största ekonomiska problemet idag är att finansiera våra pensionärer, det är den storsta skillnaden från då mot nu.

Jag förstår inte riktigt problemet med pensionsåldern. Att man ska kunna gå i pension och "förverkliga" sig själv, åka till Thailand 4 ggr per år, och bo i en lyxvilla i 30 år är ingen rättighet. Vill man det får man väl spara ihop pengarna själv under sitt yrkesverksamma liv, vilket vuxna människor är fullt kapabla till. Har man råd kan man dessutom gå i pension när man är 25 utan att någon skada är skedd.
Titta på vad genomsnittslivslängden var när allmän pension infördes (1913) och jämför med idag. Den var då lägre än 65 år.
|
|
Pressmeddelande 2026-08-05F... |
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|