Inga storleksbyten längre hos Xlmoto

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte bara skriva så inte nån annan gör samma miss som jag gjort, köpte ett par Sidi stövlar till nedsatt pris och sen med nån rabattkod till och tänkte att det brukar ju funka att byta storlek.

Testade stövlarna och dom visade sig vara lite små och tänkte att jag ska byta upp en storlek men hittade inget om storleksbyte. Mailade och frågade och fick svar att från 1 feb har storleksbyten upphört och man får skicka tillbaka varan och betala 49 kr och sen lägga en ny order.

Om man som jag ibland beställt flera storlek och sen skickat tillbaka den som inte passat kan jag förstå att man vill ha betalt för frakt och hantering men inte om man köpt kläder eller skor och vill byta storlek.

Ska jag beställa samma stövlar igen kommer dom att bli betydligt dyrare och då känns det inte intressant längre så då kommer nån annan att få mina pengar för ett par stövlar. Känns ut som ett sätt att locka till köp på extrapris och sen blir det fel storlek och då hoppas man på en ny order till ordinarie pris.

Har malla och frågat om jag kan få köpa till de nya stövlarna till samma pris, får se vad dom svarar.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
”Tror” att det där kommer bli standard för fy fan vilken hantering dom har på ”fria returer”folk är ju inte riktiga när det är så , en granne beställer hem 8-10 par skor/byxor/ja allt i princip för att prova och 9av 10 går i retur då det är fritt och jag tror inte att det är ett unikum tyvärr utan verkar vanligt så det är inte konstigt om xlmoto,24mx och andra börjar tröttna
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
XLmoto har ju ingen direkt butik där man kan prova men i Stockholm kan man beställa och hämta ut samt lämna tillbaka men det är inte alltid värt 49:- i bensinkostnad och tid .
Butiker skulle kunna ha villkor för gratis retur och de som skickar extremt många returer blir blockade vilket de redan blir av vissa klädkedjor.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Har handlat på xlmoto och returnerat. Blev allt annat än imponerad över hantering / returnering. Med retursedel skickades grejer till Polen, återbetalning sägs ske när de har tid att packa upp/hantera . Kommer aldrig handla grejer därifrån igen, riktigt garageföretag..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:rofl

Så när en lång rad butiker fått stänga för att kunderna bara kommit dit för att prova storlekar och därefter handla prylarna billigare online så börjar näthandlarna alltså neka byten. Det ligger en viss ironi över det.

Jag tror det hör till saken att näthandlarna allt oftare kör dropshipping utan eget lager, bara ett lågt pris och så skickas prylarna direkt från grossisten. Returnerade saker vill grossisten däremot inte ta tillbaka så handlaren som vill vara utan lager får med returer istället ett växande lager.

Och andra sidan har man som konsument 14 dagars ångerrätt vid distansköp om vissa villkor uppfylls så jag är inte helt säker på att handlaren kan neka retur av skor.

Hjälmar och handskar däremot är väl mer tveksamt, provar man en allt för liten hjälm så kan man väl i princip töja ut den så att den helt enkelt blir för stor.
Jag har ju råkat ut för att när jag provat crosshandskar där bara ena handsken ligger ute hos handlare och och när man sedan får den andra handsken ifrån lagret som är helt oanvänd så visar sig den vara allt för trång.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick svar från Xlmoto och rabatten gäller bara en gång, så storleksbytet innebär att man får betala fullt pris vilket jag inte tänker att göra. Ska returnera skorna och sen ska jag handla nån annanstans.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Har handlat där nyligen, fick returnera för storleksbyte.
Funkade bra för mig.
Retursedel med första paketet så enkelt att returnera.
Frakt fick jag betala som bosse-l nämnt.

Jag ser dock inte den lilla extrakostnaden som något stort problem.
Slipper betala dyra bensinpengar för att ta mig till lämplig MC-butik som har det jag vill ha.
Där jag bor är inte utbudet jättestort så det hade blivit dyrare för mig.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så när en lång rad butiker fått stänga för att kunderna bara kommit dit för att prova storlekar och därefter handla prylarna billigare online så börjar näthandlarna alltså neka byten. Det ligger en viss ironi över det.

Det där har man ju kunnat förutspå under en ganska lång tid och saker som tidigare ansågs fördelaktiga eller självklara med näthandel kommer nog gradvis att försvinna...

Första steget för näthandeln - att slå ut de lokala fysiska butikerna - får nog anses vara passerat på väldigt många orter i vårat land. I och med detta råkade man tyvärr slå ut de lokala "provrummen", så de kunder man får nuförtiden är betydligt osäkrare på vad man egentligen beställer jämfört med för bara något år sedan...Den lite mer slipade näthandlaren kan snabbt vända detta till sin fördel, för det finns ju knappt någon konkurrens från lokala fysiska butker längre. Därav behöver han inte längre hålla på med jobbiga saker som returer eller rabatter på returer, kunden har ju knappt några andra alternativ ändå...

Sedan tror jag inte att väldigt många näthandlare har det lager de faktiskt annonserar. Fem olika näthandlare kan samtidigt visa något som snarare är grossistens lager. När du köper ett par skor av en näthandlare minskar lagret med ett par hos samtliga näthandlare...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Näthandel från svenska företag med svenska lager, svensk personal, svensk post. Inga problem.

Näthandel från "svenska" företag med utländska lager, utländsk personal, utländsk frakt och underbetalda chaufförer från öst som bryter mot alla möjliga EU-regler och konkurrerar ut svensk åkeribransch. NEJ TACK!

XL-Moto är en svulst som växer sig in i och slår ut den svenska inhemska handeln genom inköp av stora partier, prisdumps mm. Har handlat där en gång (Intercom) och ångrar att jag gjorde det. De gör detta och försöker dölja sig bakom en svensk hemsida.

Jag kan köpa att man handlar på nätet om priset är på tok för bra jämfört med svenska firmor. Dock måste man vara införstådd med att till slut har man bara ett alternativ. Jag betalar gärna mer för att få tillgång till svensk butik, utbud och personal. Om en hjälm kostar 5000 här hemma och 4000 på FC-Moto. Inte fan går jag och handlar från Tyskland.

1000sek kan det vara värt att ha tillgång till stort hjälmutbud för provning, kunnig personal, retur i butik, mycket bra reklamationshantering mm. Pröva att dra igång ett sånt ärende med de utländska firmorna...
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Näthandel från svenska företag med svenska lager, svensk personal, svensk post. Inga problem.

Näthandel från "svenska" företag med utländska lager, utländsk personal, utländsk frakt och underbetalda chaufförer från öst som bryter mot alla möjliga EU-regler och konkurrerar ut svensk åkeribransch. NEJ TACK!

XL-Moto är en svulst som växer sig in i och slår ut den svenska inhemska handeln genom inköp av stora partier, prisdumps mm. Har handlat där en gång (Intercom) och ångrar att jag gjorde det. De gör detta och försöker dölja sig bakom en svensk hemsida.

Jag kan köpa att man handlar på nätet om priset är på tok för bra jämfört med svenska firmor. Dock måste man vara införstådd med att till slut har man bara ett alternativ. Jag betalar gärna mer för att få tillgång till svensk butik, utbud och personal. Om en hjälm kostar 5000 här hemma och 4000 på FC-Moto. Inte fan går jag och handlar från Tyskland.

1000sek kan det vara värt att ha tillgång till stort hjälmutbud för provning, kunnig personal, retur i butik, mycket bra reklamationshantering mm. Pröva att dra igång ett sånt ärende med de utländska firmorna...
Ser inga problem i ämnet. Föredrar man att handla i fysisk butik på hemmaplan eller i en nätaffär i Sverige eller utomlands är upp till var och en.
En kund som är nöjd återkommer och en missnöjd hittar nya kanaler, det finns en anledning till näthandelns expansion.
Av ditt inlägg att döma föredrar du fysiska butiker på hemmaplan och det tycker jag att du ska fortsätta med då är du nöjd och harmonisk.
Jag har handlat mina prylar utomlands i 40 år....tidigare i fysisk butik i Tyskland samt på postorder, senare på nätet och detta är underbart att nyttja fördelarna av ett EU medlemskap.
Mekar man med sina fordon själv, vilket är att föredra? att beställa reservdelar från sin lokale handlare och ta den tiden att ta sig dit och förklara över disk vad man behöver och sen ska handlaren beställa från ett Europalager eller att beställa själv från nätet via reservdelskarta?
Begagnade delar och leta på skrotar i Sverige eller göra en sökning på ebay. utländska åkerier med lägre ersättningar till sina chaufförer förklarar inte prisskillnaden då lönenivån i Tyskland är ganska lik den Svenska.
Jag har några peugeot Boxer som firmabilar .......delar köper jag från Tyskland exempelvis luftfilter för 120kr (Mekonomen 400), Bromsklossar 300Kr (Mekonomen 1050) Backspegel 800 kr ( Mekonomen 3500Kr).
På den tiden när jag körde Amerikanska bilar köptes delarna i USA som med frakt, tull och moms hamnade på halva priset jämförelsevis med Sverige samt ett enormt mycket större utbud.
Om du är nöjd med ditt val så är jag nöjd med mina val (häromdagen inköptes mckläder till sonen i fysisk butik i Lund)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte så konstigt att man gärna åker till Tatun Tarvike och handlar...
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Inte så konstigt att man gärna åker till Tatun Tarvike och handlar...
Bor nere i södern.......Köpenhamnsbesök med bil = ett par backar öl i bagaget....
Tysklandsbesök = flera flak öl i bagaget
Hade jag varit mer PK hade jag stöttat och gjort mina inköp i lokala systembolaget:fyllisar
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Näthandel från svenska företag med svenska lager, svensk personal, svensk post. Inga problem.

Näthandel från "svenska" företag med utländska lager, utländsk personal, utländsk frakt och underbetalda chaufförer från öst som bryter mot alla möjliga EU-regler och konkurrerar ut svensk åkeribransch. NEJ TACK!

XL-Moto är en svulst som växer sig in i och slår ut den svenska inhemska handeln genom inköp av stora partier, prisdumps mm. Har handlat där en gång (Intercom) och ångrar att jag gjorde det. De gör detta och försöker dölja sig bakom en svensk hemsida.

Jag kan köpa att man handlar på nätet om priset är på tok för bra jämfört med svenska firmor. Dock måste man vara införstådd med att till slut har man bara ett alternativ. Jag betalar gärna mer för att få tillgång till svensk butik, utbud och personal. Om en hjälm kostar 5000 här hemma och 4000 på FC-Moto. Inte fan går jag och handlar från Tyskland.

1000sek kan det vara värt att ha tillgång till stort hjälmutbud för provning, kunnig personal, retur i butik, mycket bra reklamationshantering mm. Pröva att dra igång ett sånt ärende med de utländska firmorna...

Det är ett svenskt företag med svensk hemsida, och ett lager centralt i Europa för att kunna nå just Europa med paket.

Jag vet inte om du minns hur usla övriga mc butikers web-shopar så ut förr? Om de ens hade någon vill säga.

Det var det som de Svenska killarna som ligger ( låg ) bakom ville ändra på, med sina intressen för MC och entreprenörskap.

Att alla andra etablerade handlarna satt och sov samtidigt var ju lite olyckligt, men så gick det som det gick och XL-moto med systersidor gick, och går som tåget.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag handlar där produkten jag söker är billigast. Jag kan inte ta ansvar för att företag som valt att satsa på dyra butiker med stort lager inte går runt.

Jag har inte heller problem med att köpa något billigare utomlands. Lösningen till att stärka svenska företags konkurrenskraft är inte att svenskar ska betala mer av blind lojalitet. Lösningen är naturligtvis att sänka skatten för företagande, sänka/ta bort moms och göra arbetsmarknaden mer flexibel.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Sedan tror jag inte att väldigt många näthandlare har det lager de faktiskt annonserar. Fem olika näthandlare kan samtidigt visa något som snarare är grossistens lager. När du köper ett par skor av en näthandlare minskar lagret med ett par hos samtliga näthandlare...
Är det det där som kallas lagerbalansering?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
"Gratis"-frakt bör dö. Först och främst för att det inte är gratis. Sedan pga att det är lämpligt att transporter ses som något värdefullt. Sist men inte minst för att det blir vansinniga mängder transporter av "gratis"-frakten.

Jag gjorde så här vid senaste köpet - tog hem två jackor i de två storlekarna jag vet kommer att passa mig. Visst det blir en returfrakt, men också bara en frakt till mig. Handlar via Klarna och faktura, så slipper jag ligga ute med pengarna.

Bike Trollhättan har blivit min nya butik för kläder. Så grym service rakt igenom. Fått finfina tips och råd över mailen. Saknar en sådan butik i Malmö!

Handlar ibland från XL, deras strumpor är ju bara bäst, 199kr för tio-pack. Fyndat skor och intercom där också. Returnerat en Klim-onesie, inga problem alls.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
"Gratis"-frakt bör dö. Först och främst för att det inte är gratis. Sedan pga att det är lämpligt att transporter ses som något värdefullt. Sist men inte minst för att det blir vansinniga mängder transporter av "gratis"-frakten.
Hur skulle det gå till rent praktiskt? Det blir ju plastpåseskatt fast för transport.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top