Inga fler GSX-R1000 i Europa

Nyckelordet är ”Euro”, för det är just EU som bestämmer och håller i taktpinnen vad gäller emissionskraven…

Och med de emissionskrav som råder och som kommer så är det svårt att konstruera och tillverka tvåhundra literhästar…Det går säkert om man är lite…kreativ…och om produkten får kosta bortåt halvmiljonen, men för en någorlunda ärlig japansk tillverkare som vill sälja sin produkt för ungefär 200.000…inte en chans…
 
Tråkigt. Men det var väl väntat.
Nästa på tur är väl R1an om inte den uppdateras?
 
Suzuki GSX-R 1000. En ikon runt 98-08 som sedan blev ”sporthojen med det sjukt fula avgasröret”. Titta noga så ser ni en hoj bakom blåset!
 

Bifogat

  • ED8FCA13-5973-42F1-96BD-1709522BFDF8.jpeg
    ED8FCA13-5973-42F1-96BD-1709522BFDF8.jpeg
    20.4 KB · Visningar: 70
Suzuki GSX-R 1000. En ikon runt 98-08 som sedan blev ”sporthojen med det sjukt fula avgasröret”. Titta noga så ser ni en hoj bakom blåset!

Den kom 2001, men ikonstatusen ifrågasätts nog inte av någon.

För mig är den dessutom ikon av helt andra orsaker. Sällan hyllad i pressen och sällan vinnare av någon tidningstest, men lik förbannat den mest framgångsrika hojen i nationella mästerskap, med ganska stor marginal faktiskt…

Och ju fulare ljuddämpare desto bättre…
 
Nej, R1:an är euro 5 godkänd. Liksom zx10r, rsv4, panigale v4 bland andra.
Det är bara suzuki som sover.

Jag är inte säker på om det är Suzuki som sover eller de andra som har…låt os kalla det kreativ mappning…så att ingen tar illa upp…

Glöm inte att Suzuki är hårt märkta av en avgasskandal kring en motor de köpt av Fiat. Att fuska…förlåt, vara kreativ…med ytterligare ett fordon föll nog inte i god jord med deras ledning just nu…
 
Alla storglidare med V-twin är ju redan utdöda.... Näste hojtyp på gång alltså :gråta
Varför utveckla nya förbränningsmotorer för en marknad som är borta inom 10-15 år.
 
Jag är inte säker på om det är Suzuki som sover eller de andra som har…låt os kalla det kreativ mappning…så att ingen tar illa upp…

Glöm inte att Suzuki är hårt märkta av en avgasskandal kring en motor de köpt av Fiat. Att fuska…förlåt, vara kreativ…med ytterligare ett fordon föll nog inte i god jord med deras ledning just nu…
Ja, man undrar ju hur euroX certifieringarna går till. RSV4:an bullrar ju tex för mkt för dom flesta banorna, men har ändå slunkit igenom euro5. Dessutom drar den > 1 liter milen, vilket borde producera ganska mycket avgaser. ?
 
Ja, man undrar ju hur euroX certifieringarna går till. RSV4:an bullrar ju tex för mkt för dom flesta banorna, men har ändå slunkit igenom euro5. Dessutom drar den > 1 liter milen, vilket borde producera ganska mycket avgaser. ?

Jag tror inte att det handlar så mycket om hur certifieringen går till eller att någon skulle ha mutat någon. Precis som i bilvärlden handlar det om att lägga in en programslinga som känner igen den specifika körcykel som används under ett sådant Euro X test och sedan justerar bränslemappning, tändning, eventuell ventilsystemsstyrning och eventuellt avgasspjäll därefter. Och att sedan lyckas dölja programslingan och dessutom få de inblandade att hålla käft...

Det är ju uppenbarligen så det går till i bilvärlden och att som skymningspressen tro att det bara var Volkswagen som sysslar med sådant är naivt. Möjligtvis att Volkswagen var de enda som inte läst Smokey Yunicks bok. It's not illegal to cheat, just to get caught...

Att tusen kubiks sporthojar har svårt att möta kommande emissions- och bullerkrav har varit känt ganska länge. De producerar ju i dagsläget 200 eller fler hästkrafter ur en liter icke turboladdad slagvolym och att effektivisera förbränningen så till den grad att de fortfarande gör detta men inte längre släpper ut något och knappt låter något är svårt men inte omöjligt. Det kostar dock sinnessjuka pengar i utveckling av mappningsstrategier, lågfriktions- och värmeresistenta ytbehandlingar, ventilsystemsstyrningar och andra saker och då kommer inte desssa hojar längre att kosta max 200.000 SEK...

Jag tror att framtiden för samtliga tusen kubiks sporthojar är att säljas som "trackday specials", utan regskylt och lysen och utan någon hänsyn till emissions- och bullerkrav.
 
Jag tror inte att det handlar så mycket om hur certifieringen går till eller att någon skulle ha mutat någon. Precis som i bilvärlden handlar det om att lägga in en programslinga som känner igen den specifika körcykel som används under ett sådant Euro X test och sedan justerar bränslemappning, tändning, eventuell ventilsystemsstyrning och eventuellt avgasspjäll därefter. Och att sedan lyckas dölja programslingan och dessutom få de inblandade att hålla käft...

Det är ju uppenbarligen så det går till i bilvärlden och att som skymningspressen tro att det bara var Volkswagen som sysslar med sådant är naivt. Möjligtvis att Volkswagen var de enda som inte läst Smokey Yunicks bok. It's not illegal to cheat, just to get caught...

Ja. Eller om testcykeln är känd på förhand antar jag att man kan optimera utsläpp och buller, eller vad man nu vill uppnå, för de varvtalsområden och belastningar som testas.
Fast sen måste ju motorn funka bra under alla andra förutsättningar den kommer att utsättas för också. Och det är väl det som är svårt att uppnå kan jag tro.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top