Inga fler GSX-R1000 i Europa

Bilprovningen testar ju bara avgaserna på tomgång än så länge i alla fall så dom lär inte märka.

Han som mappade din bil visste nog inte hur korkad han är och han skulle ha större besvär om bilprovningen mätte NOx och/eller på last i bromsbänk.
Det var därför jag skrev att det var 2010 års regler. Mäter man i bänk med last så blir det naturligtvis en helt annan sak men nu var det ju besiktning vi var inne på...

Min kompis som jobbar på bilprovningen säger att det fladdras i kulisserna om nya, skärpta regler men att det tar ett tag. Det som infördes 2017 har inte slagit igenom helt och hållet än men sker gradvis, och att det hela tiden ändras hur de mäter avgaserna. Han säger själv att det inte är så långt bort att det bara ska gå att besikta med originalsystem... I begreppet original ingår såklart typade grejer såsom godkända slip-on MED katalysator och dB-killer.
 
Det var därför jag skrev att det var 2010 års regler. Mäter man i bänk med last så blir det naturligtvis en helt annan sak men nu var det ju besiktning vi var inne på...

Min kompis som jobbar på bilprovningen säger att det fladdras i kulisserna om nya, skärpta regler men att det tar ett tag. Det som infördes 2017 har inte slagit igenom helt och hållet än men sker gradvis, och att det hela tiden ändras hur de mäter avgaserna. Han säger själv att det inte är så långt bort att det bara ska gå att besikta med originalsystem... I begreppet original ingår såklart typade grejer såsom godkända slip-on MED katalysator och dB-killer.
Det stämmer säkert, har för mej Sverige har 300 millioner i EU böter pga att vi inte införlivat avgaskravs bes för mc o detta kan falla ut årsvis..
 
Jag noterar att det knappt finns några nya GSX-R 1000 på Blocket. Väldigt många 2023 Hayabusa och väldigt många GSX-S av olika årsmodeller, men bara ett fåtal riktigt gamla annonser på nya 2020 års GSX-R 1000.

Är det dags att försöka få tag på den sista GSX-R 1000, innan de betraktas som samlarobjekt...?
 
Jag noterar att det knappt finns några nya GSX-R 1000 på Blocket. Väldigt många 2023 Hayabusa och väldigt många GSX-S av olika årsmodeller, men bara ett fåtal riktigt gamla annonser på nya 2020 års GSX-R 1000.

Är det dags att försöka få tag på den sista GSX-R 1000, innan de betraktas som samlarobjekt...?
Ja.
Det är dags.

Ingen mening att vänta på tomten, köp en idag.
Du jobbar hårt resten av året, så du förtjänar en.
Go for it.
 
Precis som trådens rubrik antyder så försvinner den ju bara från Europa. Den finns ju som 2023 års modell i USA, i två olika varianter och fyra olika färgsättningar.

GSX-R1000AM3_KGL_D_2400x1600.png
GSX-R1000RAM3_B5N_D_2400x1600.png
GSX-R1000RZM1_D_WEB.png
GSX-R1000RZM3_YSF_Diagonal_2400x1600.png
 
Jag har redan haft flera stycken, men även om jag själv bara haft en blå-röd-vit så är jag en anhängare av "ur-gixxerns" färger. Jag vill minnas att det var 2016 man kunde få den färgkombination jag tyckte var snyggast hittills:

GSX-R1000-30th_BLU-WHT_L6-web.jpg
 
Jag har redan haft flera stycken, men även om jag själv bara haft en blå-röd-vit så är jag en anhängare av "ur-gixxerns" färger. Jag vill minnas att det var 2016 man kunde få den färgkombination jag tyckte var snyggast hittills:

View attachment 479445
Den är läcker, men min favorit är nog ändå denna

Screenshot_20221222_132442_se.appcorn.Blocket_edit_642300626128551.jpg
 
Den är läcker, men min favorit är nog ändå denna

View attachment 479462
Den är läcker ja till man kollar försäkringen :mad: 2170:-/mån avställningsbar eller 1725:-mån för en åretrunt är lite väl och det är dom billigaste , frågan är hur mycket krångel dom accepterar med en avställningsbar ?
Är 46 blir 47 i vår så jag trodde det skulle sjunka nån gång , hade det handlat om 100” kunde man ju chansa och köra halv som man gjort men inte med priset dom har nu så det är bara å gilla läget och köpa en man inte gråter av att lägga
 
Den är läcker ja till man kollar försäkringen :mad: 2170:-/mån avställningsbar eller 1725:-mån för en åretrunt är lite väl och det är dom billigaste , frågan är hur mycket krångel dom accepterar med en avställningsbar ?
Är 46 blir 47 i vår så jag trodde det skulle sjunka nån gång , hade det handlat om 100” kunde man ju chansa och köra halv som man gjort men inte med priset dom har nu så det är bara å gilla läget och köpa en man inte gråter av att lägga
Ska man åka Gixxer 1000 och ha billig försäkring så är det nått sånt här man får sikta in sig på


Screenshot_20221229_090829_se.appcorn.Blocket_edit_933252714719049.jpg
 
frågan är hur mycket krångel dom accepterar med en avställningsbar ?
Jag vet inte om det finns någon speciell begränsning?
Har Folksam på min R6:a, och ställer på den de få helger jag kör (Svedea vill inte ha den).
Så ställer på en fredag, och av en söndag.
Nu ska du säkert köra mer, så det blir ju lite tjorvigt kanske, jag kör bara ca 10 dagar per år med den.
Jag har inte fattat att det kan vara någon affärside för bolagen att erbjuda avställningsbar försäkring, det måste bara innebära administration och gorm. :va
Kostnaden utslaget på kollektivet är ju ända detsamma, och ska bäras i alla fall.

På tal om ålder så vet jag inte heller var brytpunkterna ligger?
Men en 24-åring hade säkeligen fått en bra mycket högre premie, dock så är ju ca 2000kr/mån rätt saftigt hur som helst.
 
Det förvånar mig lite att den är godkänd i USA men inte i Europa men det är väl EU som har gått bananas på senare år.
 
Ja, för ungefär trettio år sedan var det tvärt om. Strypta ”californienmodeller” av bl.a. Kawasaki ZXR750, medans Europa var den fria kontinenten där allt var tillåtet…

Tyvärr lär det gå ännu längre åt det hållet. Körde bil en längre sträcka igår och lyssnade på något dravel på radion, av någon politiskt korrekt klimatreporter som förfärades över att Sveriges ställning som ”klimatföregångare” var hotad och att EU numera minsann ville mer än de svenska politikerna…

Kanske dags att göra slag i saken och flytta tusen mil västerut.
 
Suzuki har haft de snyggaste färgsättningarna på sista åren utan konkurrens. Hade inte haft några problem med att ha en gixxer ståendes i vardagsrummet i samma klass som en Ducce. Deras hojar är ju färgglada på riktigt medans alla andra mumsar runt i samma tråkiga färger som alltid. Ja även Ducati landar där.

On topic. Om vi ska prata om just motorcyklars klimatpåverkan så är den minimal. 6 månader om året för oss i norr och inte många hundra mil per säsong för många. Om vi istället satte krav på båttrafiken som spyr ut avgaser så vore det lite bättre. Är väl ett 20-tal fartyg på sjön som årligen släpper ut lika mycket skit tillsammans som hela världens biltrafik gör.

Alltid vi vanliga medborgare som skattas eller lagförs till döds.
Fan vad jag hatar MP. :zpy:jisses
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top